3254
Sök

Missljud Saab 9-5 vid multirem

5 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej
Har ett smattrande och lite malande ljud som följer varvtalet på min Saab 9-5 -03 som gått 10 000 mil det försvinner om jag släpper lite på spänning på remspännaren och naturligtvis om man startar motorn utan multirem, har bytt alla 3 stödhjulen och multiremmen men missljudet finns kvar, hör eller känner inget fel om jag snurrar på generator, vattenpump, servopump eller acpump, kan tillägga att den laddar som den ska läcker inte vatten och styrservon fungerar. däremot fungerade ac dåligt i somras, någon som har någon teori då det är svårt att lyssna sig till var missljudet kommer ifrån.
Senast redigerat av cbrblackbird (16 januari 2011)

7 Inlägg
16 januari 2011
#2
Det kan vara någonting med din ac, rasslar det även fast ac'n inte är till kan du ju kanske utesluta kompressorn och istället kolla på magnetskivan osv. En bekant hade ett rasslande ljud han också, inget läckage från vattenpumpen i början men den rasade ca 100mil efter att ljudet börjat framträda.

Högerfilen är för dom som inte har råd att trycka på gasen!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
17 januari 2011
#3
cbrblackbird skrev:
, har bytt alla 3 stödhjulen

Varför, när det är flera år sedan Saab uppgraderade och plockade bort översta stödhjulet i mitten och kom med en kortare rem? Tror inte ens "det tredje hjulet" gick att få tag på längre och alla piratleverantörer har nog oxå den infon.

Bara 10 000mil och redan kass ac-kompressor, vattenpump eller servopump... njae det tror jag inte på.
Tänkbart;
Fått ett felaktigt hjul eftersom du bytt alla tre och ett av dessa har utgått?
Monterat fel hjul på fel ställe (det skiljer mellan dom)?
Dragit remmen fel?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#4
Stödhjulen byttes pga missljudet så jag tror nog inte att det är fel på dom nya stödhjulen.

5 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#5
Har hittat felet då det blev värre, det var remhjulet på generatorn som hade lossnat, får skuva ur generatorn och se om axeln eller remhjulet är skadat (kommer inte åt att dra fast och kontrollera när det sitter på plats)
Någon som vet hur man bäst får ur generatorn ur en saab 9-5 -03?
Senast redigerat av cbrblackbird (17 januari 2011)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
17 januari 2011
#6
cbrblackbird skrev:
Har hittat felet då det blev värre, det var remhjulet på generatorn som hade lossnat, får skuva ur generatorn och se om axeln eller remhjulet är skadat (kommer inte åt att dra fast och kontrollera när det sitter på plats)
Någon som vet hur man bäst får ur generatorn ur en saab 9-5 -03?

Tjae... WIS säger bland annat att;
4, Demontera vevhusventilationens styr och konstanttrycksventil.
5, Avlasta och demontera remspännaren. Använd specialverktyg 83 95 254

7, Kläm åt till och frånlopp till styrvätskebehållaren med slangklämtång 30 07 739
8, Märk upp och lossa höger motorfästes fästmutter och smörj så det kan glida något.
9, Lossa fästmuttern på bakre motorfästet.
10, Demontera främre avgasrör.
11, Demontera röret/slangen mellan styrväxeln och styrservobehållaren.
12, Demontera styrväxeln bägge fästskruvar.

16, Lägg generatorn neråt mellan styrväxeln och mellanaxeln
17, Bryt försiktigt med ett brytjärn mellan växellådan och bärarmen.

Montering;
1, Knacka in bussingarna jäms med fästet för enklare montering.

15, Justera motorfästet så det är enligt markeringen. Kontrollera att motorn hänger neutralt och momentdra fästmuttern, Åtdragningsmoment 50Nm
16, Momentdra fästmuttern på bakre motorfästet, Åtdragningsmoment 25Nm
Senast redigerat av hotrodder (17 januari 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
17 januari 2011
#7
Jag tror att dom gick tillbaka till den långa remmen då det blev en massa klagomål på oljud och vibrationer med den korta remmen.
hotrodder skrev:
cbrblackbird skrev:
, har bytt alla 3 stödhjulen

Varför, när det är flera år sedan Saab uppgraderade och plockade bort översta stödhjulet i mitten och kom med en kortare rem? Tror inte ens "det tredje hjulet" gick att få tag på längre och alla piratleverantörer har nog oxå den infon.

Bara 10 000mil och redan kass ac-kompressor, vattenpump eller servopump... njae det tror jag inte på.
Tänkbart;
Fått ett felaktigt hjul eftersom du bytt alla tre och ett av dessa har utgått?
Monterat fel hjul på fel ställe (det skiljer mellan dom)?
Dragit remmen fel?

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
17 januari 2011
#8
hittade en bild beskrivning http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/alt … p?nsteps=3  det är bara att klicka på dom blå flikarna för att gå vidare i beskrivningen och jag har inte läst den så jag vet inte om den följer WIS beskrivningen som hotroddar har eller om dom har hittat en annan väg.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 januari 2011
#9
honda1 skrev:
hittade en bild beskrivning http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/alt … p?nsteps=3  det är bara att klicka på dom blå flikarna för att gå vidare i beskrivningen och jag har inte läst den så jag vet inte om den följer WIS beskrivningen som hotroddar har eller om dom har hittat en annan väg.

Nope! den följer absolut inte WIS utan han tar den uppåt och slipar även bort material på insugningsröret hmm för att få bort generatorn.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök