3467
Sök

Måste motorn ur??? Toppackningsbyte E30 325i.

11 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Igår kväll gick packningen sönder (väntat).

Undrar nu om jag måste lyfta ur motorn för att komma åt alla bult?

Mkt tacksam för all hjälp.

1 212 Inlägg
17 januari 2011
du behöver inte lyfta ur motorn men om du inte behöver använda bilen skulle det vara värt att få den på stativ och gå igenom allt..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

11 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Tack så mkt för de goda nyheterna!!! big_smile
Är i stort behov av bil just nu så det blir bara till att fixa så den går till i vår när den ska gås igenom ordentligt.

Några andra tips om tillvägagångssätt?

1 212 Inlägg
17 januari 2011
om du är ny på att skruva motor, rekommenderar jag dig till att köpa en verkstads handbok: http://www.e30.eu/tech/E30ManualHaynescomplete.pdf

det viktiga är att du kollar upp toppen att den är rak, den har ju inte gått sönder av inget..

mvh kenth

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

11 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Har alltid lämnat bort sånthär tidigare så detta är första gången jag gör något större ingrepp själv, så handbok ska införskaffas. smile
Toppen ska iväg på plan och ev port så den skulle bli undersökt samtidigt. smile

Tack för hjälpen! Återkommer med resultat till helgen förhoppningsvis big_smile

Mvh Johan

323 Inlägg
17 januari 2011
vill du ha lite hjälp så är de bara att fråga

11 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Tack! Om du har möjlighet så kommer jag hållas vid kåkå (pilängen) varje kväll i veckan smile

323 Inlägg
17 januari 2011
när börja du skruva? för i så fall åker ja in efter jobbet

11 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Hoppas kunna vara där 1700-2130 tisdag, onsdag och eventuellt hela torsdagen om jag kan ta ledigt från jobbet och jag fått tebax toppen från plan. smile

323 Inlägg
17 januari 2011
pm ditt nummer så ringer ja imorgon när ja är på väg.

3 Inlägg
18 januari 2011
http://www.mx-3.com/manuals/index.php så hittar du säkert motoruppbyggnaden ngnstans

10 287 Inlägg
18 januari 2011
Snälla JBER och Froborg, jag inser att det är bekvämt men vi chattar inte i forumet.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

323 Inlägg
18 januari 2011
Sharky skrev:
Snälla JBER och Froborg, jag inser att det är bekvämt men vi chattar inte i forumet.

Göran
Moderator

Jag vet att man inte få chatta i forumet, just därför frågade ja om hans nummer o ville att han skulle skicka de via pm.

10 287 Inlägg
18 januari 2011
Inlägg nr 8 och 9 är av "privat karaktär". Se det som preventivt. Jag kan nämligen inte veta att du vet att man inte får eftersom min kristallkula är trasig ;-)
Därför så kommenterade jag det hela så att det inte skulle fortsätta om det nu var så att ni inte visste.

Göran
Moderator

Froborg skrev:
Sharky skrev:

Göran
Moderator

Jag vet att man inte få chatta i forumet, just därför frågade ja om hans nummer o ville att han skulle skicka de via pm.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 482 Inlägg
18 januari 2011
Glöm inte att köpa nya topplocksbultar. Går ju att återanvända men rekomederas absolut inte. Inge svårt att lossa allting heller. Ställ den i ÖD. Lossa spännaren, häng av remmen. Lossa insuget och grenröret. Bort med ventilkåpan o lossa topplocksbultarna. Losa vatten slangen i bakkant. Sen ere bara lyfta.

Glömde termostathuset.. ta bort det eller lossa kablar o slangar, your choice.
Senast redigerat av Noxxer (18 januari 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

11 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Nu är den delad! Det var bland det kladdigaste nån av oss hade sett, men det verkar som att det "bara" är packningen som har skitigt sig. Inte mkt men ändå solklart. Verkar ha gått mellan vatten och olje kanalerna vi fyrans cylinder på avgas sidan. Men vi får veta mer imorgon när vi gjort rent från all gegga.
Tråd och bilder kommer inom kort.

Sök