3571
Sök

Är det verkligen så svårt att släppa forbi???

1 277 Inlägg
21 januari 2011
#81
Phed skrev:
tkd_rille skrev:
Phed skrev:

Glömde säga att jag givetvis kollar hastigheten via inbyggda gps'en.  Sen om ni är sena eller inte hör inte hit, likt förbannat ska ni inte riskera andra trafikanters liv . ditt jävla spån. Det går att jämföra med att en firma som bygger krock-kuddar dagarna i ända helt plötsligt börjar slarva för att kunder runt om i världen stressar dem och skickar då ut kuddar som har tveksam funktion. Visst, lite dramatiskt att jämföra och generalisera, men nästa gång kan det vara just du som får en sån här idiot bakom dig när du har en familj i bilen. Om jag kör 100 enligt mätaren på 90-väg, så borde jag alltså teoretiskt sett ha en reell hastighet på 92.5km/h enligt någons info i tråden, har då lastbilsdräggen fortfarande rätten att överträda sin hastighetsbegränsning för att stressa en annan trafikant?

Samma skit hände idag. En sådan stor post-lastbil ligger bakom mig, jag kör 110 enligt vanliga mätaren på 100väg, alltså strax över 100, aset bakom pressar på som en idiot och jag satt faktiskt och tänkte på den här tråden. Strax efter 110 blir det 70 och här nöjer sig riksmongot med att bromsa in till 85 (enligt min mätare). Det håller verkligen inte i min värld, sen att jag privat kör som ett svin när jag är ensam på vägen är en annan sak.

Vad är de för språk? 18 bast ?


Vad fan ligger du i 85 på 70 och gnäller på en lastbil för ?. Kan du överstiga hastigheten med 15km/h så varför ligger du inte 29 över istället på 70 och 90 så blir du av med de till sist.
Världen är orättvis. Om du inte är nöjd med de så varför ringer du inte polisen och anmäler det?

Kan säga att till största delen av alla spån som kör ute på vägar och ligger på tok för jävla nära en bakifrån så är de vanliga personbilar. till 99% av lastbilar som ligger för nära bak är de utländska tradare.

Kanske inte var tillräckligt tydlig, jag "motorbromsade" från 110 - 85, men behöll hastigheten vid 85 pga att killen bakom flög fram och inte såg ut att vilja bromsa. Det är han som får boten om polisen skulle stå med laser.

Vettig teknik att argumentera med, ifrågasätta min ålder? Oavsett hur "ung" jag är, ligger min teknik bra mycket högre upp på stapeln än det där. Om jag nu har helt fel i det jag säger, varför kommer det inga vettiga argument mot mig? Givetvis skulle jag ringa polisen om det inte var för att det är olämpligt att prata i telefon och köra samtidigt. Nu har jag gjort min åsikt hörd och är därmed färdig i tråden. Väl mött.

lagom med dubbelmoral killen,haha
du är ju inte bättre själv!

du visade inte ens att du bromsade menar du? självklart hinner folk bakom ifatt dig....det är ju precis detta vi menar med tråden. folk som dig!!


140 Inlägg
21 januari 2011
#82
Phed skrev:
BMW635_Robban skrev:
Phed skrev:
På väg till mitt jobb, som ligger 2 mil landsväg + motorväg bort har jag faktiskt upplevt att lastbilschaufförerna i 9/10 fall kör FÖR snabbt. Om jag kör runt 100 på 90-väg, hur kommer det sig då att en lastbil kommer ikapp mig och lägger sig en billängd bakom som ett riksfyllo? Det här sker på enfilig väg utan vajrar och oavsett väglag.

Hur snabbt får man egentligen köra med en lastbil btw? Om ni som stressar på med era multi-tons-maskiner har så jävla bråttom kunde ni startat rutten redan igår. Tänk på det nästa gång ni riskerar livet på någon som faktiskt redan bryter mot lagen i form av hastighetsöverträdelse.

9 av 10 fall är det INTE chaufförens fel att man är SEN!!
Slipsnissar på kontor som tror att vi kör jetplan mellan leverans-ställen.
Jag kan rabbla upp hundratals saker som gör att vi blir sena ut på våra rundor/turer/resor/rutter.
Det sista vi vill är iaf alla vanliga trafikanter uppenbarligen jävlas med oss.
Ni som inte kör yrskestrafik vet inte hur stressat det kan vara när man får kritik och skit i stort sett från alla håll.

Kolla upp era hastighets mätare med GPS...ni kommer att bli förvånade över hur mycket fel den visar!!

Glömde säga att jag givetvis kollar hastigheten via inbyggda gps'en.  Sen om ni är sena eller inte hör inte hit, likt förbannat ska ni inte riskera andra trafikanters liv ditt jävla spån. Det går att jämföra med att en firma som bygger krock-kuddar dagarna i ända helt plötsligt börjar slarva för att kunder runt om i världen stressar dem och skickar då ut kuddar som har tveksam funktion. Visst, lite dramatiskt att jämföra och generalisera, men nästa gång kan det vara just du som får en sån här idiot bakom dig när du har en familj i bilen. Om jag kör 100 enligt mätaren på 90-väg, så borde jag alltså teoretiskt sett ha en reell hastighet på 92.5km/h enligt någons info i tråden, har då lastbilsdräggen fortfarande rätten att överträda sin hastighetsbegränsning för att stressa en annan trafikant?

Samma skit hände idag. En sådan stor post-lastbil ligger bakom mig, jag kör 110 enligt vanliga mätaren på 100väg, alltså strax över 100, aset bakom pressar på som en idiot och jag satt faktiskt och tänkte på den här tråden. Strax efter 110 blir det 70 och här nöjer sig riksmongot med att bromsa in till 85 (enligt min mätare). Det håller verkligen inte i min värld, sen att jag privat kör som ett svin när jag är ensam på vägen är en annan sak.

Att du kör då du är ensam kan även det orsaka rätt tråkiga händelser eftersom du aldrig vet när du upphör att vara ensam. Nu vet inte jag hur du betecknar att "kära som ett svin" men säg att du kör på dtta sättet i en skymd kurva där någon kan ha fått stopp eller att det finns vilt eller liknande. Låter för mig att en sådan situation då för dig kan bli rätt ödesdiger. Sedan som andra påpekat, vad gnäller du över då du själv körde för fort?

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

242 Inlägg
21 januari 2011
#83
Raggarbergman skrev:
Phed skrev:
BMW635_Robban skrev:

9 av 10 fall är det INTE chaufförens fel att man är SEN!!
Slipsnissar på kontor som tror att vi kör jetplan mellan leverans-ställen.
Jag kan rabbla upp hundratals saker som gör att vi blir sena ut på våra rundor/turer/resor/rutter.
Det sista vi vill är iaf alla vanliga trafikanter uppenbarligen jävlas med oss.
Ni som inte kör yrskestrafik vet inte hur stressat det kan vara när man får kritik och skit i stort sett från alla håll.

Kolla upp era hastighets mätare med GPS...ni kommer att bli förvånade över hur mycket fel den visar!!

Glömde säga att jag givetvis kollar hastigheten via inbyggda gps'en.  Sen om ni är sena eller inte hör inte hit, likt förbannat ska ni inte riskera andra trafikanters liv ditt jävla spån. Det går att jämföra med att en firma som bygger krock-kuddar dagarna i ända helt plötsligt börjar slarva för att kunder runt om i världen stressar dem och skickar då ut kuddar som har tveksam funktion. Visst, lite dramatiskt att jämföra och generalisera, men nästa gång kan det vara just du som får en sån här idiot bakom dig när du har en familj i bilen. Om jag kör 100 enligt mätaren på 90-väg, så borde jag alltså teoretiskt sett ha en reell hastighet på 92.5km/h enligt någons info i tråden, har då lastbilsdräggen fortfarande rätten att överträda sin hastighetsbegränsning för att stressa en annan trafikant?

Samma skit hände idag. En sådan stor post-lastbil ligger bakom mig, jag kör 110 enligt vanliga mätaren på 100väg, alltså strax över 100, aset bakom pressar på som en idiot och jag satt faktiskt och tänkte på den här tråden. Strax efter 110 blir det 70 och här nöjer sig riksmongot med att bromsa in till 85 (enligt min mätare). Det håller verkligen inte i min värld, sen att jag privat kör som ett svin när jag är ensam på vägen är en annan sak.

Att du kör då du är ensam kan även det orsaka rätt tråkiga händelser eftersom du aldrig vet när du upphör att vara ensam. Nu vet inte jag hur du betecknar att "kära som ett svin" men säg att du kör på dtta sättet i en skymd kurva där någon kan ha fått stopp eller att det finns vilt eller liknande. Låter för mig att en sådan situation då för dig kan bli rätt ödesdiger. Sedan som andra påpekat, vad gnäller du över då du själv körde för fort?

Ni sätter helt fel fokus och argumenterar därefter. Jag hade ingen framför mig och efter 70-skylten hade jag ungefär 200m tills det blev 50, och där körde jag i 50.

242 Inlägg
21 januari 2011
#84
BMW635_Robban skrev:
Phed skrev:
tkd_rille skrev:

Vad är de för språk? 18 bast ?


Vad fan ligger du i 85 på 70 och gnäller på en lastbil för ?. Kan du överstiga hastigheten med 15km/h så varför ligger du inte 29 över istället på 70 och 90 så blir du av med de till sist.
Världen är orättvis. Om du inte är nöjd med de så varför ringer du inte polisen och anmäler det?

Kan säga att till största delen av alla spån som kör ute på vägar och ligger på tok för jävla nära en bakifrån så är de vanliga personbilar. till 99% av lastbilar som ligger för nära bak är de utländska tradare.

Kanske inte var tillräckligt tydlig, jag "motorbromsade" från 110 - 85, men behöll hastigheten vid 85 pga att killen bakom flög fram och inte såg ut att vilja bromsa. Det är han som får boten om polisen skulle stå med laser.

Vettig teknik att argumentera med, ifrågasätta min ålder? Oavsett hur "ung" jag är, ligger min teknik bra mycket högre upp på stapeln än det där. Om jag nu har helt fel i det jag säger, varför kommer det inga vettiga argument mot mig? Givetvis skulle jag ringa polisen om det inte var för att det är olämpligt att prata i telefon och köra samtidigt. Nu har jag gjort min åsikt hörd och är därmed färdig i tråden. Väl mött.

lagom med dubbelmoral killen,haha
du är ju inte bättre själv!

du visade inte ens att du bromsade menar du? självklart hinner folk bakom ifatt dig....det är ju precis detta vi menar med tråden. folk som dig!!

Jag visade inte att jag bromsade då det först kommer en "70km/h om 300m" och ALLA precis ALLA gör som teorin säger, att "motorbromsa", som i mitt fall bara är att jag lyfter foten från gasen, (automat) och hastigheten sänks alltså inte lika radikalt som när man manuellt växlar ned och motorbromsar.

Dubbelmoral? Har aldrig någonsin tryckt någon annan i arslet på vägen. Har jobbat som yrkeschaufför (5m flak) i ett par år och kört ut byggmaterial, tror du att jag någonsin påverkades av kunders stressande när jag låg på vägen? Nej, det gjorde jag ALDRIG. Så, kan vi avsluta den sneda fokusen här? Lite aftonbladet över diskussionen.

Muttley
21 januari 2011
#85
Phed skrev:
tkd_rille skrev:
Phed skrev:

Glömde säga att jag givetvis kollar hastigheten via inbyggda gps'en.  Sen om ni är sena eller inte hör inte hit, likt förbannat ska ni inte riskera andra trafikanters liv . ditt jävla spån. Det går att jämföra med att en firma som bygger krock-kuddar dagarna i ända helt plötsligt börjar slarva för att kunder runt om i världen stressar dem och skickar då ut kuddar som har tveksam funktion. Visst, lite dramatiskt att jämföra och generalisera, men nästa gång kan det vara just du som får en sån här idiot bakom dig när du har en familj i bilen. Om jag kör 100 enligt mätaren på 90-väg, så borde jag alltså teoretiskt sett ha en reell hastighet på 92.5km/h enligt någons info i tråden, har då lastbilsdräggen fortfarande rätten att överträda sin hastighetsbegränsning för att stressa en annan trafikant?

Samma skit hände idag. En sådan stor post-lastbil ligger bakom mig, jag kör 110 enligt vanliga mätaren på 100väg, alltså strax över 100, aset bakom pressar på som en idiot och jag satt faktiskt och tänkte på den här tråden. Strax efter 110 blir det 70 och här nöjer sig riksmongot med att bromsa in till 85 (enligt min mätare). Det håller verkligen inte i min värld, sen att jag privat kör som ett svin när jag är ensam på vägen är en annan sak.

Vad är de för språk? 18 bast ?


Vad fan ligger du i 85 på 70 och gnäller på en lastbil för ?. Kan du överstiga hastigheten med 15km/h så varför ligger du inte 29 över istället på 70 och 90 så blir du av med de till sist.
Världen är orättvis. Om du inte är nöjd med de så varför ringer du inte polisen och anmäler det?

Kan säga att till största delen av alla spån som kör ute på vägar och ligger på tok för jävla nära en bakifrån så är de vanliga personbilar. till 99% av lastbilar som ligger för nära bak är de utländska tradare.

Kanske inte var tillräckligt tydlig, jag "motorbromsade" från 110 - 85, men behöll hastigheten vid 85 pga att killen bakom flög fram och inte såg ut att vilja bromsa. Det är han som får boten om polisen skulle stå med laser.

Vettig teknik att argumentera med, ifrågasätta min ålder? Oavsett hur "ung" jag är, ligger min teknik bra mycket högre upp på stapeln än det där. Om jag nu har helt fel i det jag säger, varför kommer det inga vettiga argument mot mig? Givetvis skulle jag ringa polisen om det inte var för att det är olämpligt att prata i telefon och köra samtidigt. Nu har jag gjort min åsikt hörd och är därmed färdig i tråden. Väl mött.

Jag menar ju på ditt inlägg, de låter som en kommentar på aftonbladet faktiskt. Personangrepp mot enskilde forumanvändaren är ju rätt taskigt. Gillar du inte andra bilister så finns de säkert forum som passar dig bättre.

Då finns de alternativ för kärringar som dig.
1. Stanna hemma.
2. In på en bussficka parkering och låt lastbilen fortsätta sitt jobb (och skit du i hur han kör).
3. Gasa på tills de är det avstånd du önskar.

Och du har troligtvis aldrig kört yrkestrafik där de är idioti med tider. Mitt yrke tror de ibland jag kan vara 1-2 mil på 5 minuter. Och lastbilschaffisar behöver gärna rulla på ibland.




Inse också att jag kör lite med ironi i inlägget. Ta åt dig precis som du vill.

242 Inlägg
21 januari 2011
#86
tkd_rille skrev:
Phed skrev:
tkd_rille skrev:

Vad är de för språk? 18 bast ?


Vad fan ligger du i 85 på 70 och gnäller på en lastbil för ?. Kan du överstiga hastigheten med 15km/h så varför ligger du inte 29 över istället på 70 och 90 så blir du av med de till sist.
Världen är orättvis. Om du inte är nöjd med de så varför ringer du inte polisen och anmäler det?

Kan säga att till största delen av alla spån som kör ute på vägar och ligger på tok för jävla nära en bakifrån så är de vanliga personbilar. till 99% av lastbilar som ligger för nära bak är de utländska tradare.

Kanske inte var tillräckligt tydlig, jag "motorbromsade" från 110 - 85, men behöll hastigheten vid 85 pga att killen bakom flög fram och inte såg ut att vilja bromsa. Det är han som får boten om polisen skulle stå med laser.

Vettig teknik att argumentera med, ifrågasätta min ålder? Oavsett hur "ung" jag är, ligger min teknik bra mycket högre upp på stapeln än det där. Om jag nu har helt fel i det jag säger, varför kommer det inga vettiga argument mot mig? Givetvis skulle jag ringa polisen om det inte var för att det är olämpligt att prata i telefon och köra samtidigt. Nu har jag gjort min åsikt hörd och är därmed färdig i tråden. Väl mött.

Jag menar ju på ditt inlägg, de låter som en kommentar på aftonbladet faktiskt. Personangrepp mot enskilde forumanvändaren är ju rätt taskigt. Gillar du inte andra bilister så finns de säkert forum som passar dig bättre.

Då finns de alternativ för kärringar som dig.
1. Stanna hemma.
2. In på en bussficka parkering och låt lastbilen fortsätta sitt jobb (och skit du i hur han kör).
3. Gasa på tills de är det avstånd du önskar.

Och du har troligtvis aldrig kört yrkestrafik där de är idioti med tider. Mitt yrke tror de ibland jag kan vara 1-2 mil på 5 minuter. Och lastbilschaffisar behöver gärna rulla på ibland.




Inse också att jag kör lite med ironi i inlägget. Ta åt dig precis som du vill.

1. Varför ska jag stanna hemma när det är andra människor som trycker på och blinkar med helljusen?
2. Om det inte finns en bussficka eller parkering då? Om vi ligger i 90 och han ligger tight bakom vill jag väl inte riskera att sticka av vid en bussficka med risk för att jag mister halva bilen?
3. Om jag ligger i 90 på 90-väg, sikten är kass för mig som sitter bra mycket lägre än en lastbilschaffis, underlaget är också det av lite lömskare typ, ska jag då ACCELERERA för att bakomvarande tycker att jag kör för sakta? Okej om jag skulle ha fisit fram 10-20km under högsta tillåtna gräns, men stressen är som störst nu under vinterhalvåret, således fler skador och dödsolyckor.

Njae, vi hade det säkert inte så stressigt från punkt A till B utan från A till dagens slut, hur vi sedan disponerade tiden för att köra ut grejerna fick vi välja helt själva. Även om det blev stress skulle det aldrig gå ut över någon som inte har ett skit med stressen att göra.

Miklen
21 januari 2011
#87
Undra hur ett t.ex ptja.. säg en doktor skulle gilla sina arbetsdagar om han ständigt hade en människa som gick 10% långsammare än honom framför sig hela tiden.. eller en kypare.. hade nog vart lite jobbigt där med att ha en långsam person framför sig i sin väg...

242 Inlägg
21 januari 2011
#88
Miklen skrev:
Undra hur ett t.ex ptja.. säg en doktor skulle gilla sina arbetsdagar om han ständigt hade en människa som gick 10% långsammare än honom framför sig hela tiden.. eller en kypare.. hade nog vart lite jobbigt där med att ha en långsam person framför sig i sin väg...

Skulle vara helt sjukt med en doktor som skulle stressa igenom en behandling (mer än vad som redan är idag) för att chefer och regeringsbeslut säger att det ska gå snabbare än vad det gör. Bra liknelse där, förutom att sjukvården redan är helt jävla fucked up just pga stress och brist på resurser.

Kung
603 Inlägg
21 januari 2011
#89
Bullet--- skrev:
Uttelito skrev:
AcesHigh666 skrev:

För att det är snyggt, plus att det numera är tillåtet att köra med dimljus eller varselljus "istället för" halvljus under dagtid. 
Har man en bil som min miata så undviken man gärna att fälla upp grodögonen om det går. Och eftersom att man måste ha ljus udner dagtid i sverige så kör man på varsel eller dimljus.

Och om du inte vet vad varselljus är så är det ett lyse som är specifikt utformat för att användas i stället för halvljus under dagstid. Dem bländar inte och lyser inte upp vägen framför dig, dem är bara till för att du ska synas bättre. PÅ engelska kallas dem för DRL eller Daytime Running Lights.

På kvällen är det en annan sak dock.

Och dimljus bak har jag aldrig störts av.

Snyggt är det ju absolut inte, fast det är ju en smaksak, det är mest bara irriterande att möta någon med dimmljus och halvljus på när det är mörkt ute..


Dimmljus bak är störande då det dels är lika starkt om inte starkare än bromsljus och dels för att det ser ut som indeviden åker runt och bromsar vartpå man själv börjar sakta ner helt i onödan, och åker man direkt bakom blir man ju även bländad av skiten : /

så du menar att om det är dimma ute så ska man inte använda dimljus då folk tycker det är störigt? Då satsar jag hellre på trafiksäkerhet och har igång mitt under dålig sikt wink

Vart skrev jag det? är det tjock dimma ute så visst kör med dimmljus, men sen finns det idioter som kör med dimmljus bak på när det knappt snöar ute ens och det är störande.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

8 883 Inlägg
21 januari 2011
#90
BMW635_Robban skrev:
Phed skrev:
BMW635_Robban skrev:
9 av 10 fall är det INTE chaufförens fel att man är SEN!!
Slipsnissar på kontor som tror att vi kör jetplan mellan leverans-ställen.
Jag kan rabbla upp hundratals saker som gör att vi blir sena ut på våra rundor/turer/resor/rutter.
Det sista vi vill är iaf alla vanliga trafikanter uppenbarligen jävlas med oss.
Ni som inte kör yrskestrafik vet inte hur stressat det kan vara när man får kritik och skit i stort sett från alla håll.

Kolla upp era hastighets mätare med GPS...ni kommer att bli förvånade över hur mycket fel den visar!!

Glömde säga att jag givetvis kollar hastigheten via inbyggda gps'en.  Sen om ni är sena eller inte hör inte hit, likt förbannat ska ni inte riskera andra trafikanters liv ditt jävla spån. Det går att jämföra med att en firma som bygger krock-kuddar dagarna i ända helt plötsligt börjar slarva för att kunder runt om i världen stressar dem och skickar då ut kuddar som har tveksam funktion. Visst, lite dramatiskt att jämföra och generalisera, men nästa gång kan det vara just du som får en sån här idiot bakom dig när du har en familj i bilen. Om jag kör 100 enligt mätaren på 90-väg, så borde jag alltså teoretiskt sett ha en reell hastighet på 92.5km/h enligt någons info i tråden, har då lastbilsdräggen fortfarande rätten att överträda sin hastighetsbegränsning för att stressa en annan trafikant?

Samma skit hände idag. En sådan stor post-lastbil ligger bakom mig, jag kör 110 enligt vanliga mätaren på 100väg, alltså strax över 100, aset bakom pressar på som en idiot och jag satt faktiskt och tänkte på den här tråden. Strax efter 110 blir det 70 och här nöjer sig riksmongot med att bromsa in till 85 (enligt min mätare). Det håller verkligen inte i min värld, sen att jag privat kör som ett svin när jag är ensam på vägen är en annan sak.

som sagt:
Ni som inte kör yrskestrafik vet inte hur stressat det kan vara när man får kritik och skit i stort sett från alla håll.

Och de flesta håller väl hastigheten, men vi snackar väl om osmidiga privatbilister i denna tråd??

Att det är stress i yrket råder det ingen tvivel om, det är speditörer, transportörer, kunder och även ibland åkaren som jagar med blåslampa och allt är "chaufförens" fel att man missar deadlines m.m.
Men jag vill nog hävda att det är i dom här situationerna som "rattvridarna" skilljer sig från dom riktiga chaufförerna genom att man kan hantera stressen utan att ta ut det på övriga trafikanter samt att man inte förivrar sig genom att köra fortare bara för att tjäna några få minuter.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

242 Inlägg
21 januari 2011
#91
Hamilton skrev:
BMW635_Robban skrev:
Phed skrev:

Glömde säga att jag givetvis kollar hastigheten via inbyggda gps'en.  Sen om ni är sena eller inte hör inte hit, likt förbannat ska ni inte riskera andra trafikanters liv ditt jävla spån. Det går att jämföra med att en firma som bygger krock-kuddar dagarna i ända helt plötsligt börjar slarva för att kunder runt om i världen stressar dem och skickar då ut kuddar som har tveksam funktion. Visst, lite dramatiskt att jämföra och generalisera, men nästa gång kan det vara just du som får en sån här idiot bakom dig när du har en familj i bilen. Om jag kör 100 enligt mätaren på 90-väg, så borde jag alltså teoretiskt sett ha en reell hastighet på 92.5km/h enligt någons info i tråden, har då lastbilsdräggen fortfarande rätten att överträda sin hastighetsbegränsning för att stressa en annan trafikant?

Samma skit hände idag. En sådan stor post-lastbil ligger bakom mig, jag kör 110 enligt vanliga mätaren på 100väg, alltså strax över 100, aset bakom pressar på som en idiot och jag satt faktiskt och tänkte på den här tråden. Strax efter 110 blir det 70 och här nöjer sig riksmongot med att bromsa in till 85 (enligt min mätare). Det håller verkligen inte i min värld, sen att jag privat kör som ett svin när jag är ensam på vägen är en annan sak.

som sagt:
Ni som inte kör yrskestrafik vet inte hur stressat det kan vara när man får kritik och skit i stort sett från alla håll.

Och de flesta håller väl hastigheten, men vi snackar väl om osmidiga privatbilister i denna tråd??

Att det är stress i yrket råder det ingen tvivel om, det är speditörer, transportörer, kunder och även ibland åkaren som jagar med blåslampa och allt är "chaufförens" fel att man missar deadlines m.m.
Men jag vill nog hävda att det är i dom här situationerna som "rattvridarna" skilljer sig från dom riktiga chaufförerna genom att man kan hantera stressen utan att ta ut det på övriga trafikanter samt att man inte förivrar sig genom att köra fortare bara för att tjäna några få minuter.

Mvh
Hamilton

Tack som fan för den utomordentliga sammanfattningen.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#92
Kan ni hålla Er till ämnet?
Det handlar om bromsklotsar dvs dom som kör på tok under den tillåtna hastigheten - inte dom som har bråttom eller är hyper stressade...

Det finns svarta får här o där...


242 Inlägg
22 januari 2011
#93
Grabber skrev:
Kan ni hålla Er till ämnet?
Det handlar om bromsklotsar dvs dom som kör på tok under den tillåtna hastigheten - inte dom som har bråttom eller är hyper stressade...

Det finns svarta får här o där...

Det är ganska svårt att inte hålla sig till ett sådant brett ämne? Namnet på topic argumenteras det iaf vilt om i den här tråden och ditt första inlägg är väl minst lika desperat och inom samma område som mitt? Eller är det bara ok för lastbilschaufförer att svara på ditt inlägg/frågeställning? Det är alltid kul att få erfarenheter från båda sidorna, och jag står fast vid min sak, att jag uppfattar många yrkeschaufförer som svin och patrask på vägen, just av egen erfarenhet, precis som du.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
22 januari 2011
#94
jo dubbelmoralen är god som vanligt, reglerna gäller alla andra men dem gäller bara mig själv när det passar liksom.

Det finns en massa anledningar till att några behöver köra sakta, jag är mindre gnällig nu på vintern eftersom det finns skäl till att ta det lungt. Men en varm sommardag och god sikt och bra väglag, samt en modern bil(ja vissa äldre bilar lämpar sig inte att svänga fort med eller ligga o kryssa i 120) finns det ingen anledning att köra under hastigheten på.

Då blir jag smått irriterad på folks respektlöshet, visst om man vill titta på den fina utsikten osv. men då stannar man på lämpligt ställe och gör det, alternativt saktar in och signalerar att det är fritt att blåsa om.
Lotsaspolis är en sjukdom!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

242 Inlägg
22 januari 2011
#95
Vill förtydliga att jag inte har någonting emot någon som skrivit i tråden personligen, men det skrevs redan tidigt om "pajkastning" och så blev det.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#96
Phed skrev:
uppfattar många yrkeschaufförer som svin och patrask på vägen

Det är du inte ensam om... Många s.k. yrkeschaufförer bör inte ens sitta i en lastbil!
Jag brukar säga:
"Lastbils-förare och -chaufför är inte samma sak.
Den ena vill man inte möta på vägen medan den andra ser man aldrig."
AcesHigh666 skrev:
Då blir jag smått irriterad på folks respektlöshet, visst om man vill titta på den fina utsikten osv. men då stannar man på lämpligt ställe och gör det, alternativt saktar in och signalerar att det är fritt att blåsa om.
Lotsaspolis är en sjukdom!

Håller med dig!


203 Inlägg
23 januari 2011
#97
BMW635_Robban skrev:
Phed skrev:
BMW635_Robban skrev:

9 av 10 fall är det INTE chaufförens fel att man är SEN!!
Slipsnissar på kontor som tror att vi kör jetplan mellan leverans-ställen.
Jag kan rabbla upp hundratals saker som gör att vi blir sena ut på våra rundor/turer/resor/rutter.
Det sista vi vill är iaf alla vanliga trafikanter uppenbarligen jävlas med oss.
Ni som inte kör yrskestrafik vet inte hur stressat det kan vara när man får kritik och skit i stort sett från alla håll.

Kolla upp era hastighets mätare med GPS...ni kommer att bli förvånade över hur mycket fel den visar!!

Glömde säga att jag givetvis kollar hastigheten via inbyggda gps'en.  Sen om ni är sena eller inte hör inte hit, likt förbannat ska ni inte riskera andra trafikanters liv ditt jävla spån. Det går att jämföra med att en firma som bygger krock-kuddar dagarna i ända helt plötsligt börjar slarva för att kunder runt om i världen stressar dem och skickar då ut kuddar som har tveksam funktion. Visst, lite dramatiskt att jämföra och generalisera, men nästa gång kan det vara just du som får en sån här idiot bakom dig när du har en familj i bilen. Om jag kör 100 enligt mätaren på 90-väg, så borde jag alltså teoretiskt sett ha en reell hastighet på 92.5km/h enligt någons info i tråden, har då lastbilsdräggen fortfarande rätten att överträda sin hastighetsbegränsning för att stressa en annan trafikant?

Samma skit hände idag. En sådan stor post-lastbil ligger bakom mig, jag kör 110 enligt vanliga mätaren på 100väg, alltså strax över 100, aset bakom pressar på som en idiot och jag satt faktiskt och tänkte på den här tråden. Strax efter 110 blir det 70 och här nöjer sig riksmongot med att bromsa in till 85 (enligt min mätare). Det håller verkligen inte i min värld, sen att jag privat kör som ett svin när jag är ensam på vägen är en annan sak.

som sagt:
Ni som inte kör yrskestrafik vet inte hur stressat det kan vara när man får kritik och skit i stort sett från alla håll.

Och de flesta håller väl hastigheten, men vi snackar väl om osmidiga privatbilister i denna tråd??

Men sluta nu, tror du att ni yrkeschaffisar är dem enda som är stressade i vardagen?
Jag har full respekt för erat yrke, men rätt ska vara rätt. Är det något som är fel inom ledningen så har du väl gjort din plikt och rapporterat detta?

Har själv jobbat som Väktare och vet mycket väl hur idiotiska scheman man får, ibland och att det kan inträffa saker som gör att man blir sen.

Men att ligga pressa bakom ett fordon som redan ligger över tillåten hastighet är bara idiotiskt, för det första har det tunga fordonet inte en suck att bromsa in ifall framförvarande måste panik bromsa.
För det andra så utsätter man en medtrafikant för onödiga risker.

Ta inte min text fel nu, jag menar inte att vara dryg. Men finns inga ursäkter för att köra för fort genom jobbet (även om det ibland sker för alla).


1 067 Inlägg
23 januari 2011
#98
Ska det inte vara MoPhed istället för Phed? 

Tyckte du sade att du harvade i 50 på en 70 sträcka nyss.    Folk som har fler än 20 däck på kärran kanske inte vill skaffa sig bomrssula på dem för du är ivägen?


242 Inlägg
23 januari 2011
#99
Hool skrev:
Ska det inte vara MoPhed istället för Phed? 

Tyckte du sade att du harvade i 50 på en 70 sträcka nyss.    Folk som har fler än 20 däck på kärran kanske inte vill skaffa sig bomrssula på dem för du är ivägen?

Nej det sa jag inte, har du läst tråden?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 januari 2011
#100
Hool skrev:
Ska det inte vara MoPhed istället för Phed? 

Tyckte du sade att du harvade i 50 på en 70 sträcka nyss.    Folk som har fler än 20 däck på kärran kanske inte vill skaffa sig bomrssula på dem för du är ivägen?

Det sa han ju inte faktiskt? han skulle ju sakta in för en 50 sträcka skriver han? vad är problemet? jag flyttar mig då fan inte om jag ska sakta ner till laglig hastighet iaf.

Passar det inte personen som ligger bakom att jag vill köra lagligt så får han smaka på min bakände och han åker på alltihopa till 100% Jag skulle lätt kunna orsaka en olycka om det är en riktig idiot bakom mig.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök