3386
Sök

Hjälp med trimning och tips ANG b230FT vad krävs?

63 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#1
Hellu i Racervärlden,
940in står nu på vinterförvaring och jag har sålt originalspridarna, det är en FT från början,
Renoverat blocket nya lager, nya ringar hornat mm. Det sitter stakar med märkningen "H" på, Kolvarna är nån sorts "Mahle", har lite funderingar vad jag ska satsa på för nya grejer, Bilen körs på Etanol,

Det som sitter i/Blir
531 topp, (Ej mont)
Turbo av storlek större än original, (fixat) Laddar 1.2Bar i nuläget, Vill ladda 2,
Siemens Deka 630cc spridare, (ej klart)
3 eller 3,5" Avgas utan katt, (ej klart) i nuläget är det std, förutom bortplockade ljuddämpare,, bromsar det hk?

För det är ju gjort några saker om den, Men tkr inte att den går så häftigt,

Resten e väl kanhända original men vad är de som bromsar hästarna nu? Det sitter 740trubo grenrör på den, Hört att de inte är så bra?
Har inte råd i nuläget med nira,
Vad kan detta hamna på för hk i runda slängar,
Vad ska man mer satsa på? Vill inte slänga ut pengar på delar som inte ger nån effekt,
Är det någon som har delarna jag behöver (om jag nu behöver några) så kan ni säga till,,
Mvh Patric


429 Inlägg
17 januari 2011
#3
En för liten ic begränsar ju din effekt till exempel smile


573 Inlägg
18 januari 2011
#4
Släng på ett "300hk kit"  465cc spridare,3"llm,anpassat chip,3"avgas,v kam,19t lr t3/t4 m.m.,
Finns dom som bänkat uppåt 330hk me liknande setup smile Och det ska va 940 grenrör som har runda rör istället för kantiga tongue

MSCR

3 Inlägg
18 januari 2011
#5
du ska ha k kamm för domm öpnar lika mycket in somm ut mins inte om det var 11,9 eller 11, någhot


63 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#6
Så original IC är för liten? Då blir det ny sådan? KLracingsmodellanpassade är den bra?

Okej, Men nu har jag redan beställt 630 spridarna, LMM blir på 3.5" vad tror du om Tex Hx35 ist för 19t? För kan få tag på en sådan till riktigt bra pris,

V-kam har jag nu, Skulle haft ett ställbart drev?

Nu säger ju Morken91 att jag ska ha K-kam? va e bäst av V och K då?


Mvh


573 Inlägg
19 januari 2011
#7
En v-kam kickar ju på bra uppåt 3500-4000rpm o d e nog då som en hx35 börjar ladda på så d borde matcha bra beroende på va du vill ha för register tongue

MSCR

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
19 januari 2011
#9
Börja inte i fel ände.
Växellåda, Diff, koppling ?

Ska du köra Hx35 som är lite stort i ditt fall anser jag såfall du skaffar/bygger dig ett vettigt grenrör.
Hur ska bilen brukas ? smile

Mvh


63 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#10
Börjar i den roliga änden, men rätt har du, Växellåda är en m46, håller rätt bra, Koppling är det ofjädrad sinter, ska i med värre tryckplatta, Bakaxel e de ju bara svetsdiff som gäller, tills jag har råd med nå häftigt, har förstärkt stag och grejer till bakaxeln, smile

Jo det blir väl nåt bättre grenrör,
Bilen är nästan bara till för lek, Illegaldrifting, drifting på bana burnouttävlingar, kanske nån dragracetävling, beror helt på hur den kommer gå,

Mvh


402 Inlägg
20 januari 2011
#11
Winternight skrev:
Börjar i den roliga änden, men rätt har du, Växellåda är en m46, håller rätt bra, Koppling är det ofjädrad sinter, ska i med värre tryckplatta, Bakaxel e de ju bara svetsdiff som gäller, tills jag har råd med nå häftigt, har förstärkt stag och grejer till bakaxeln, smile

Jo det blir väl nåt bättre grenrör,
Bilen är nästan bara till för lek, Illegaldrifting, drifting på bana burnouttävlingar, kanske nån dragracetävling, beror helt på hur den kommer gå,

Mvh

Ska du köra med så stor turbo o ladda 2bar med orginalbotten?!?!
Asså inge illa menat men ingenting i din drivlina kommer palla med det.
Stakarna måste bytas, kolvarna likaså, växellådan kommer knaka direkt. Kopplingen kommer brinna upp.
O orginal intercoolern kommer sprängas om du laddar så mycke tongue
Ska du ha en motor o drivlina som håller för 450-500hk så kommer det kosta en bra slant.
O desutom kommer inte orginalstyrsystemet klara av det heller.
Vill du bygga lite billigare så bygg en sådan motor som nämts tidigare med ca 300hk.

//Jocke
Senast redigerat av Hedlisch (20 januari 2011)

63 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#13
Så de jag skrivit med dom grejerna och hx35an kommer effekten efter mappning hamna så högt? ;s då blir det nog den turbon jag har nu! För så mkt vill jag då inte ens ha (:
Jag har laddat 1.8 med den intercoolern förut smile då såg originalslangarna ut som ballonger, hehe,

Ja jag vill då max ha 300hk,


Ska bygga H-profilblock med 16v till nästa sommar, så det här är ju bara en sommarsetup,

Mvh


573 Inlägg
20 januari 2011
#14
Beror ju på va man laddar me hx35an men tongue

Vad e d för turbo du har nu då? smile

Då e d lagom me samma setup som min 740 isf t 300hk

MSCR

63 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#15
Ja med den behöver man ju inte ladda så mkt smile

Alltså jag har ingen aning va den heter, kan va typ en 15t om de finns nåt sånt? Är storlek mellan 13-19 heh,

Ja det blir nog perfekt smile Btw j*vlar va fin 740in din är smile

Mvh


Skåning
739 Inlägg
20 januari 2011
#16
Jag säger precis detsamma som SuperGnaget, såvida du inte föredrar
att laborera med eget bonnmeck smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

573 Inlägg
20 januari 2011
#17
Ok om d e en 15t räcker den inte t 300hk förutom ett litet tag kanske på maxvarv tongue Ska stå va d e för snurra på en liten plåt på kompressorhuset.

Ja den e påväg o bli iaf, blir mycket förändring i vinter hehe

MSCR

402 Inlägg
20 januari 2011
#18
Winternight skrev:
Så de jag skrivit med dom grejerna och hx35an kommer effekten efter mappning hamna så högt? ;s då blir det nog den turbon jag har nu! För så mkt vill jag då inte ens ha (:
Jag har laddat 1.8 med den intercoolern förut smile då såg originalslangarna ut som ballonger, hehe,

Ja jag vill då max ha 300hk,


Ska bygga H-profilblock med 16v till nästa sommar, så det här är ju bara en sommarsetup,

Mvh

Beror som sagt på hur du bygger motorn men laddar man 2bar med en sån turbo o inte får ur mer än 450hk så har man verkligen lyckats bygga en riktigt oeffektiv motor.

O orginalintercoolern kanske håller ett tag men den är inte effektiv alls vid trimning.

Ska du köra på 300hk ungefär så kolla på min 940. Har inte kvar den motorn nu men den gav 313hk vid 1.3bar med orörd botten.

63 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#19
Eget bonnmeck är väl de bästa smile

Jo det känns som den är för liten hmm snart slut är den oxå ;D
Hoppas den blir ännu fränare smile


Okejokej, Fränt, lär bygga en riktig underdel sen, fast ska leta tag på en zf och såna grejer först, Börja i rätt ände,
Ja det e väl sant, vad ska man ha för intercooler, ? Mått mottages gärna, funderar på att sätta en längst fram, liksom kapa bort lite plast ;D

Ska ta mig en titt på den smile


Skåning
739 Inlägg
20 januari 2011
#20
Winternight skrev:
Eget bonnmeck är väl de bästa smile

Jo det känns som den är för liten hmm snart slut är den oxå ;D
Hoppas den blir ännu fränare smile


Okejokej, Fränt, lär bygga en riktig underdel sen, fast ska leta tag på en zf och såna grejer först, Börja i rätt ände,
Ja det e väl sant, vad ska man ha för intercooler, ? Mått mottages gärna, funderar på att sätta en längst fram, liksom kapa bort lite plast ;D

Ska ta mig en titt på den smile

Intercoolermått som passar bra är: 600x300x76mm.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."


Sök