3544
Sök

Problem vid mappning!

35 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
hej!
har köpt svarta 630cc spridare till min volvo 855. när jag nu frågade en kille om detta sa han att vi hade ett problem när vi ska mappa min bil! han menar att spridarna är för stora? blir en steg 3 trimning för min del så förstår inte varför dem skulle bli för stora för att kunna användas vid mappning? han sa att gröna s60r spridare funkade bättre..

Planen är att montera dessa delar!
japan grenrör
kkk k24 turbo
3" downpipe
racekatt
svarta 630cc spridare(gröna s60r spridare)
steg 3 chip.

Kan nån förklara för mig hur spridarna kan vara för stora?
tacksam för svar,
Mvh viktor

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2011
Varför byter du spridare vid steg 3? Då är det ju inte steg 3 längre och du kan INTE använda steg 3 chip

Tänk dig att du fyller snappsglas med vattenkranen hemma, inga problem! en dutt fyller glaset. Ger du fullgas så motsvarar det att fylla dricksglas, fortfarande inga problem!  Chippar du bilen motsvarar det som att du fyller ölglas, nu börjar det ta tid att fylla glaset och du byter till större vattenkran. Ju större vattenkran desto större glas kan du fylla på tillräkligt kort tid, ganska självklart. MEN du kommer få problem att på tomgång fylla dina snappsglas med en brandslang.

För stora spridare ger alltså mycket effekt om de utnyttjas fullt ut, men extremt dålig precision vid låg last, i synnerhet när de styrs av ett orignalsprut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

35 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
torpis skrev:
Varför byter du spridare vid steg 3? Då är det ju inte steg 3 längre och du kan INTE använda steg 3 chip

Tänk dig att du fyller snappsglas med vattenkranen hemma, inga problem! en dutt fyller glaset. Ger du fullgas så motsvarar det att fylla dricksglas, fortfarande inga problem!  Chippar du bilen motsvarar det som att du fyller ölglas, nu börjar det ta tid att fylla glaset och du byter till större vattenkran. Ju större vattenkran desto större glas kan du fylla på tillräkligt kort tid, ganska självklart. MEN du kommer få problem att på tomgång fylla dina snappsglas med en brandslang.

För stora spridare ger alltså mycket effekt om de utnyttjas fullt ut, men extremt dålig precision vid låg last, i synnerhet när de styrs av ett orignalsprut.

okey!tack för förklaringen, jag har kollat runt lite vad andra använder för spridare till t5orna och dem brukar ha runt 420cc så tror att dem gröna s60r spridarna kan passa min bil bättre.
Tack för svar.
mvh viktor

Sök