Volvo använder Mitsu-aggregat på 850 och S/V70, vilka är stabila och pålitliga.
Visst slits de också, men de är ena riktiga slitvargar.
Det vanligaste att kolla på en 850 eller S/V70 (det är i princip samma motor) är tickande lyftare i toppen, hörs tydligast när bilen är kall, känna hur kopplingen tar, om motorn rör sig mycket vid gaspådrag (slitna bussningar) och ifall det ryker mycket om bilen kan den ta olja, oftast är det ett tecken på sliten turbo.
Kolla också om det finns tecken på oljeläckage mellan motor och växellåda, om vevhusventilationen är igensatt kan det pressa ut bakre vevaxeltätningen och då börjar det läcka olja där.
Sen är det vanliga grejer, service, kamrem, AC (brukar oftast vara ur bruk på 850), snedslitna däck, o.s.v.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet