2743
Sök

S70 VS 850 ( Förstabil )

467 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#1
Det är nu äntligen dags för min första bil.

Jag har snöat in mig på en t5a, antingen 850 eller s70.

Hur är dom motormässiga jämförbara?

Är där några fördelar/nackdelar med dem?

Det som gör att jag tvekar på 850 är deras inredning, tycker den är lite för gammal?

Hjälp mig med argument gott folk?

8 250 Inlägg
19 januari 2011
#2
Det är samma motorer med vissa mindre detaljskillnader bara så dem är jämförbara. S70 är lite modernare och tystare men dyrare och kan va knepigare att hitta en med turbomotor. 99 kom ju nya styrsystemet till motorerna så då får man ju det elektroniska spjället som kan bli dyrt om det krånglar. Annars så är det amma svagnheter som på 850.


998 Inlägg
19 januari 2011
#3
Har haft en 850 har nu en s70 och det är precis samma fel på s70in som på 850in.
850 känns mer busig och s70 mer gubbig. Båda är lika sköna att köra.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

huh?
10 427 Inlägg
19 januari 2011
#4
850 Turbo eller S70 T5 menar du? winkwink

marcussomfan, har du kollat något på C70 T5? Kostar inte speciellt mycket mer (40-50k)
än motsvarande 850 Turbo (20-50k) eller S70 (35-50k).


140 Inlägg
19 januari 2011
#5
steifan skrev:
850 Turbo eller S70 T5 menar du? winkwink

marcussomfan, har du kollat något på C70 T5? Kostar inte speciellt mycket mer (40-50k)
än motsvarande 850 Turbo (20-50k) eller S70 (35-50k).

Finns 850 t5 och t-5 med dom äldre heter väl T-5 och dom lite nyare T5

jag är supernöjd med min s70, hade inte velat ha en 850 smile

Mvh

Allt som rör bilen, och lite till.

467 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#6
steifan skrev:
850 Turbo eller S70 T5 menar du? winkwink

marcussomfan, har du kollat något på C70 T5? Kostar inte speciellt mycket mer (40-50k)
än motsvarande 850 Turbo (20-50k) eller S70 (35-50k).

Finns inte t5an?

C70n tycker jag ser lite konstig ut där bak tyvärr hmm.

LordLife skrev:
Har haft en 850 har nu en s70 och det är precis samma fel på s70in som på 850in.
850 känns mer busig och s70 mer gubbig. Båda är lika sköna att köra.

Ja jag känner också så, det är fan man inte kan göra något åt inredningen sad synd s70 inredning inte passar typ bolt on :p


Marlboroman skrev:
Det är samma motorer med vissa mindre detaljskillnader bara så dem är jämförbara. S70 är lite modernare och tystare men dyrare och kan va knepigare att hitta en med turbomotor. 99 kom ju nya styrsystemet till motorerna så då får man ju det elektroniska spjället som kan bli dyrt om det krånglar. Annars så är det amma svagnheter som på 850.

Ja det finns inte jätte många s70 t5or.



Villken motor går bäst ? Orginal vs orginal ? av s70 och 850.


Sen undrar jag även om det är för mycket med 20- 25 000 mil. ? Är dom oftast slitna då? och slöa?
Vet att det spelar roll hur den är körd, men generellt.
Mvh

huh?
10 427 Inlägg
19 januari 2011
#7
Turbo hette modellen i Sverige, i utlandet såldes de som T5 (kanske något annorlunda utrustning).
Finns rätt många import-850s om man spanar runt lite på Blocket.

marcussomfan skrev:
C70n tycker jag ser lite konstig ut där bak tyvärr hmm.

Ser lite fläskig ut där bak, men värt att ha den modellen i åtanke ändå smile Lite fränt med Volvo coupé wink
Senast redigerat av steifan (19 januari 2011)


467 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#8
Villken motor går bäst ? Orginal vs orginal ? av s70 och 850.


Sen undrar jag även om det är för mycket med 20- 25 000 mil. ? Är dom oftast slitna då? och slöa?
Vet att det spelar roll hur den är körd, men generellt.
Mvh

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2011
#9
marcussomfan skrev:
Villken motor går bäst ? Orginal vs orginal ? av s70 och 850.


Sen undrar jag även om det är för mycket med 20- 25 000 mil. ? Är dom oftast slitna då? och slöa?
Vet att det spelar roll hur den är körd, men generellt.
Mvh

Ju nyare motor desto bättre går den, både vad gäller förbrukning och effekt. (om vi pratar motortyp och inte exakt miltal)

Självklart slits en bil med åren och med milen, väghållningen blir sämre, bromsarna blir sämre och motorerna blir sämre.

Exakt hur det ter sig beror på vad som börjar bli för slitet. Motorn kan börja ticka, dra olja etc.  En broms kan ligga emot = mer soppa och en slöare upplevelse.
Senast redigerat av torpis (19 januari 2011)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

467 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#10
ja förstår mycket spelar in, men runt 20 tusen är inte på tok för mycket?

Mvh

BE*CE
419 Inlägg
19 januari 2011
#11
20tusen e inte mkt min v70R har gått 274xx i nuläget o går lika bra, bara service är skött osv så går dom länge. Men tror nog att en fwd T5a har haft ett hårt liv så kolla turbon om du har möjlighet till det

men försök hitta en fräsh bil,  850 el s70 spelar nog inte så stor roll då dom e lika i motor. Det beror nog mest på hur ny du vill att din bil ska kännas

men varför inte kolla på 855/V70 T5?


MVH Tysken

Volvo R racing

467 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#12
Är mer inne på sedan.

Hur kollar man lättast hur den mår, kan man se om turbon går dåligt ?
Naturligtvis ska man höra efter missljud.

Refined
1 770 Inlägg
19 januari 2011
#13
Jag har haft en 855 T5 och en V70R.
Inte riktigt samma sak som du efterlyer, men det jag vill poängtera är att (som någon innan skrev) att 85o:n känns mer som en busbil eller liknande, och V70 e lite tråkigare, men skönare att köra. smile

467 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#14
Tråkigare på villket vis menar ni?

Mvh

Refined
1 770 Inlägg
19 januari 2011
#15
De känns tristare, lite för mycket komfort eller hur man skall förklara. De går tystare och finare, tråkigare helt enkelt om man nu e ute efter en bil mer åt bushållet till

467 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#16
850 har fetare motorljud och så?

Mvh

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 januari 2011
#17
marcussomfan skrev:
850 har fetare motorljud och så?

Mvh

850in har nog sämre isolering därav upplever man att den brötar mer..

2slow

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
19 januari 2011
#18
Zwudda skrev:
De känns tristare, lite för mycket komfort eller hur man skall förklara. De går tystare och finare, tråkigare helt enkelt om man nu e ute efter en bil mer åt bushållet till

Vill man ha en busbil så är väll både 850 och s70 rätt dåliga val. Är du inte ute efter god lastkapacitet (kombi) så tycker jag du skall kolla på Saab 9000 2.3T/Aero, 9-5 2.3T/Aero. Visst är dom inte så jäkla "busiga" dom heller men jag tror dom går mycket bättre (har inte kört någon 850/x70 turbo).

Rock'n Roll

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 januari 2011
#19
Volvo använder Mitsu-aggregat på 850 och S/V70, vilka är stabila och pålitliga.

Visst slits de också, men de är ena riktiga slitvargar.

Det vanligaste att kolla på en 850 eller S/V70 (det är i princip samma motor) är tickande lyftare i toppen, hörs tydligast när bilen är kall, känna hur kopplingen tar, om motorn rör sig mycket vid gaspådrag (slitna bussningar) och ifall det ryker mycket om bilen kan den ta olja, oftast är det ett tecken på sliten turbo.

Kolla också om det finns tecken på oljeläckage mellan motor och växellåda, om vevhusventilationen är igensatt kan det pressa ut bakre vevaxeltätningen och då börjar det läcka olja där.

Sen är det vanliga grejer, service, kamrem, AC (brukar oftast vara ur bruk på 850), snedslitna däck, o.s.v.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 januari 2011
#20
TenZer skrev:
Zwudda skrev:
De känns tristare, lite för mycket komfort eller hur man skall förklara. De går tystare och finare, tråkigare helt enkelt om man nu e ute efter en bil mer åt bushållet till

Vill man ha en busbil så är väll både 850 och s70 rätt dåliga val. Är du inte ute efter god lastkapacitet (kombi) så tycker jag du skall kolla på Saab 9000 2.3T/Aero, 9-5 2.3T/Aero. Visst är dom inte så jäkla "busiga" dom heller men jag tror dom går mycket bättre (har inte kört någon 850/x70 turbo).

Saab känns ju som en båt, gungar fram och lådorna går ju titt som tätt.
Nedu....tror nog han ska stanna vid Volvo om man vill har något som håller rätt bra för buskörning.

Autotech


Sök