Busgrabb skrev:
Så mycket ligger väl inte R modellerna före om man kollar på 98-00 iallafall.
Större turbo ? Vad mer motormässigt ?
99 kom faktiskt det elektroniska gasspjället, fanns båda modellerna under 99.
Inte till en början nej.
I T-5Ren var det ju bara ren programvara, fjädrar, dämpare, enklare grejer som gjorde den lite mer förfinad än T5an.
I 850 R-en dök det upp större turbo, ny växellåda, bättre IC, bättre insug, spridare, m.m.
S/V70R -98 kom med AWD och 240/250hk istället för 193hk - vilket de vanliga modellerna höll sig till.
-99 fick V70R en ny adaptiv automatlåda, 4stegad, och konstant 250hk istället för 240hk-versionen (baserad på T-5R).
Och -00 kom VVT, 2,4liters motor, 19T, gröna R-spridarna, 5-växlad adaptiv låda, nytt insug, gasspjäll o.s.v.
Så lite före låg dom redan innan milleniumskiftet, och avståndet från vanliga turbomodellerna ökade successivt.
-04 till -07 var skillnaderna ännu större ju.
Jag föredrar iaf 850, S/V70 för de femcylindriga motorernas ljud, karaktär och segdragningsförmåga och låga utväxling - härligt att kunna ligga på knappt 1900 RPM vid 100km/h på landsvägen.