3417
Sök

Försäkringsfråga: Hur är era erfarenheter av detta?

9 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Hej smile

Har en fråga om försäkringsbolag och hur de resonerar.

Senariot:
Jag råkar få sladd i det hala väglaget och snurrar över på fel väghalva och in i ett vägstaket. (Trots att det var mycket trafik kom som tur var ingen annan bil till skada) förutom att min då fick en REJÄL tillknöckling i bakvagnen.
Plåten är intryckt och veckig, lyktorna krossade och "plasten" är sprucken.

Bilen i fråga är en Renault Megane från 01 som gått 12 000 mil. Helförsäkrad. Det är inte jag som står på försäkringen.

Ni som varit i liknande sits, eller vet på annat sätt, hur ställer sig försäkringsbolagen?

Tack smile

7 393 Inlägg
20 januari 2011
försäkringstagaren som får ta det,, du kan ju betala självrisk å bonusfall till ägaren wink

116 Inlägg
20 januari 2011
Japp, så är det smile

Min far fick ta 2 smällar för mig i mina ungar dar smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 januari 2011
Vet inte vart du vill komma med din fråga men försäkringstagaren är den som alltid står för självrisken, ni kan inte komma ifrån den då ingen annan trafikant har varit orsaken.

Samtidigt låter det som det är din bil som står på farsan eller morsan vilket innebär skenförsäkring vilket försäkringsbolagen ej gillar. Då gäller det att det finns en punkt i försäkringen som säger att din far eller mor får låna ut bilen alternativt att ni försöker få det till att det inte var du som körde. Kom polisen till plats och du är registrerad alternativt gjort en anmälan kan det bli lite trubbel.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

7 274 Inlägg
21 januari 2011
Slash skrev:
Vet inte vart du vill komma med din fråga men försäkringstagaren är den som alltid står för självrisken, ni kan inte komma ifrån den då ingen annan trafikant har varit orsaken.

Samtidigt låter det som det är din bil som står på farsan eller morsan vilket innebär skenförsäkring vilket försäkringsbolagen ej gillar. Då gäller det att det finns en punkt i försäkringen som säger att din far eller mor får låna ut bilen alternativt att ni försöker få det till att det inte var du som körde. Kom polisen till plats och du är registrerad alternativt gjort en anmälan kan det bli lite trubbel.

Det är en renault megane....
Tror inte försäkringsbolaget kommer säga något om skenförsäkring.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 januari 2011
granadadr skrev:
försäkringstagaren som får ta det,, du kan ju betala självrisk å bonusfall till ägaren wink

Bonusen åker inte vid vagnskada.

Autotech

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
21 januari 2011
Busgrabb skrev:
granadadr skrev:

När åker den då?

/Mattias

5 198 Inlägg
21 januari 2011
matteeee skrev:
Busgrabb skrev:
granadadr skrev:

När åker den då?

När man utnyttjar trafikförsäkringen ...

9 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
Tack tack för svaren smile
F-bolaget har ännu inte kommit med sin slutdom, men anledningen att jag gjorde denna tråd var att dom ifrågasätter om det kostar mer att laga skadorna än vad bilen är värd (det kommer iaf kosta 20 000 för försäkringen).
Jag tycker det är konstigt hur de värderar, jag menar, får ju inte en likadan för 20 000? Och sen skulle dom också dra av någon viss summa för att jag är så "ung" (21 år). Och inte den som ståt på försäkringen (pappa).

Om nu f-bolaget bestämmer sig för att inte laga bilen, kan man då kräva att få en ny som är likvärdigt bra då? Eller får man bara typ 20 000 på kontot? hmm

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
21 januari 2011
Om bilen är värd 20 och reparationen går på 20 så skiter dom i det. Räcker ju att dom kommer på halvvägs in i reparationen att ytterligare en pryl måste fixas och så kostar det 2000 till. Då går dom ju back mot att lösa ut dig.
Så, det troliga är att du får ut pengar så du kan köpa en motsvarande. Här blir det dock en tvist för du vill ha 25 och dom vill betala 15.. smile Kolla värde på kvd.se på din bil, kolla blocket vad dom ligger på med motsvarande utrustning och mil, skick osv. (Blocket-priserna är dock luddiga för det är nog prutmån osv..)
Sen får man förhandla med försäkringsbolaget. Men det får din far göra eftersom det är hans försäkring...

Många bolag har en extra självrisk för unga förare (ganska logisk!) på kanske en tusenlapp extra.
Så ni får ut marknadsvärde minus självrisk minus extra "ung-förare-självrisk", t ex 19000 - 3000 - 1000 = 15000kr

/Mattias

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 januari 2011
Brains skrev:
Slash skrev:

Så en skenförsäkring är rätt när det gäller en vanlig bil som en Renault och fel om det handlar om en Skyline eller en M3? intressant...

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 januari 2011
Slash skrev:
Brains skrev:
Slash skrev:

Så en skenförsäkring är rätt när det gäller en vanlig bil som en Renault och fel om det handlar om en Skyline eller en M3? intressant...

Händer en olycka med en M3, Skyline, Supra osv där föraren är 21 år och ägaren far eller mor startar de i princip alltid en utredning om skenförsäkring. Är det en bil det är mer troligt att en äldre person äger och brukar är det mer troligt att de låter det vara.

Det är förstås fortfarande lika fel att skenförsäkra en Toyota Starlet som en M3, men TS har ju inte nämnt något om att han skenförsäkrat bilen heller.

FB vill gärna ha lite marginal mellan bilens värde och reparationens initialt uppskattade kostnad eftersom det lätt sticker iväg om fler saker visar sig vara skadade eller om det krävs några fler timmar på verkstaden. Visar det sig att man behöver rikta huven litegrann behöver den ju kanske lackas sedan osv. Det blir fort svindyrt eftersom det ska göras på auktoriserad verkstad.
Blir det tal om inlösen, argumentera för att du ska ha efter vad bilen står i för pris hos en Renault-handlare. Du ska få pengar så att du kan knalla in hos en handlare och köpa en likadan bil i samma skick och miltal med ordentlig varudeklaration, inte något billigt härke på Blocket i totalt okänt skick.

Edit: Självrisken är olika beroende på bolag och försäkring. För vagnskada brukar det ligga mellan 3 och 9k. Mitt bolag har inget extra tillägg på vagnskada för förare under 24-25 år, men däremot på trafikförsäkringen (ungdomssjälvrisk).
Senast redigerat av Andromeda (22 januari 2011)

Forummoderator
18 003 Inlägg
22 januari 2011
Star_ skrev:
Tack tack för svaren smile
F-bolaget har ännu inte kommit med sin slutdom, men anledningen att jag gjorde denna tråd var att dom ifrågasätter om det kostar mer att laga skadorna än vad bilen är värd (det kommer iaf kosta 20 000 för försäkringen).
Jag tycker det är konstigt hur de värderar, jag menar, får ju inte en likadan för 20 000? Och sen skulle dom också dra av någon viss summa för att jag är så "ung" (21 år). Och inte den som ståt på försäkringen (pappa).

Om nu f-bolaget bestämmer sig för att inte laga bilen, kan man då kräva att få en ny som är likvärdigt bra då? Eller får man bara typ 20 000 på kontot? hmm

Dom säger 20 lappar. Hävda de värde som du tycker och ge exempel på annonser som styrker detta. De är inte omöjliga.

Skenförsäkring? Kan bli problem då. Kanske bara att tacka och buga i det fallet. Pengarna har du på kontot minus självrisk inom 3 dagar om det är ett seriöst bolag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök