3535
Sök

Vaxa ändröret?

4 162 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare. Jag har ett kromat ändrör på min bil, ser riktigt snyggt ut när det blänker tycker jag men det gör det bara i några dagar innan det blir smuttsigt igen och jag måste tvätta det.

Ändröret i fråga sitter på en 740 turbo med 3" avgasrör från turbon utan katalysator om det har någon betydelse eller om någon undrar:)

Så jag undrar om man kan vaxa det eller behandla det på något sätt så det håller sig rent längre och blir enklare att tvätta av? Tänkte att det var bäst att fråga om tips här innan jag smetar på något vax och tänder eld på bilen.... vaxet eller vad det eventuellt kan vara för medel måste ju tåla värme.

Ge gärna förslag på produkter som fungerar.


En annan grej jag undrar över medans jag ändå skriver en tråd är att min bil sprutar eld ibland.
Det kommer en rejäl låga ur avgasröret. Lågan är en halvmeter till en meter stor!

Det jag undrar är varför den kommer? Den sprutar bara eld ibland och jag kan inte hitta något mönster till varför den gör det. Tex full gas och sen motorbroms eller liknande om ni förstår.

Någon som har liknande på sin bil?  Motorsetupen är B230ET med hks dump samt 3" från turbon utan kat och utan mellan ljuddämpare.


4 162 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#2
Ingen som har ngt förslag?sad


Reservdansk
6 271 Inlägg
22 januari 2011
#3
Att den sprutar eld är väl ett tecken på oförbränd bensin som hamnar i avgassystemet.

Oftast brukar det ju komma avgasknallar i samband med pumpgasande, motorbromsande eller något sådant.

Men det räcker väl med någonting som antänder bensinen, vilket kan ske när som helst egentligen ju, värme från grenröret, heta avgaser, o.s.v.

Om man vaxar ändröret kanske det gulnar?
Många som högglanspolerar aluminium t.ex. låter bli att behandla det efteråt, för att värmen gör att det gulnar efterhand, t.ex klarlack.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 162 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#4
TurbOla skrev:
Att den sprutar eld är väl ett tecken på oförbränd bensin som hamnar i avgassystemet.

Oftast brukar det ju komma avgasknallar i samband med pumpgasande, motorbromsande eller något sådant.

Men det räcker väl med någonting som antänder bensinen, vilket kan ske när som helst egentligen ju, värme från grenröret, heta avgaser, o.s.v.

Om man vaxar ändröret kanske det gulnar?
Många som högglanspolerar aluminium t.ex. låter bli att behandla det efteråt, för att värmen gör att det gulnar efterhand, t.ex klarlack.

Okej, Jag misstänkte att det skulle kunna bli missfärgningar eller liknande. Är väll bara bita i det sura äpplet och tvätta en gång i veckan antar jag..


Reservdansk
6 271 Inlägg
22 januari 2011
#5
zemet skrev:
Okej, Jag misstänkte att det skulle kunna bli missfärgningar eller liknande. Är väll bara bita i det sura äpplet och tvätta en gång i veckan antar jag..

Vadå? Man tvättar ju ändå bilen då så. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 162 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#6
Mja i minusgrader är det ingen höjdare...


Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 januari 2011
#7
Fixa bilen så det inte slår eld i avgasröret så ska du se att ändröret inte blir sotigt lika fort tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 162 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#8
te_wik skrev:
Fixa bilen så det inte slår eld i avgasröret så ska du se att ändröret inte blir sotigt lika fort tongue



Mvh Tommy

Mja det händer bara några gånger i veckan. Mest salt och skit som sätter sig på röret..


Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
3 februari 2011
#9
Jag har polerat morsans slutrör. Vaxar det med jämna mellanrum, fungerar utmärkt! smile Använder helt vanligt vax.

Tja!

24 Inlägg
5 februari 2011
#10
Det slår eld för du åker med öppen dumpventil dessa bilar har original slutet system för dump dvs luften från originaldumpen går in i slangen mellan lmm o turbo. Nu släpper du ut luft som lmm räknat med att den ska komma in i slangen till turbon därmed kan man säga att genom att ha öppen dump "lurar" du lmm
på luft och därmed blir blandningen fel (för mycket bensin/för lite luft)
Ta bort din öppna dump o koppla in original bosch dumpen igen så ska du se att bilen mår bättre o går bättre.
Senast redigerat av Turbopalmen (5 februari 2011)


4 162 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#11
Turbopalmen skrev:
Det slår eld för du åker med öppen dumpventil dessa bilar har original slutet system för dump dvs luften från originaldumpen går in i slangen mellan lmm o turbo. Nu släpper du ut luft som lmm räknat med att den ska komma in i slangen till turbon därmed kan man säga att genom att ha öppen dump "lurar" du lmm
på luft och därmed blir blandningen fel (för mycket bensin/för lite luft)
Ta bort din öppna dump o koppla in original bosch dumpen igen så ska du se att bilen mår bättre o går bättre.

Men detta händer ju väldigt sällan så jag tror inte det påverkar motorn speciellt mycket ändå? Sista bes så klarade jag alla avgasvärden för bilar med katalysator och efter som min är 87a så har jag ju ingen. Så så fel kan inte bensin/luftblandningen vara?


24 Inlägg
6 februari 2011
#12
blandningen blir ju bara fel vid växling när du släpper ut luften......eller hur!!
Hoppas inte du gasade o växlade vid mätningen vid besiktning. Lita på mig har haft exakt så på min 740 tic när jag yngre o oerfaren.


242 Inlägg
6 februari 2011
#13
1 meter låga? Har du 3dl obränd bensin i avgassystemet då och då, i en 740? big_smile

4 162 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#14
Turbopalmen skrev:
blandningen blir ju bara fel vid växling när du släpper ut luften......eller hur!!
Hoppas inte du gasade o växlade vid mätningen vid besiktning. Lita på mig har haft exakt så på min 740 tic när jag yngre o oerfaren.

Jo det var det jag menade. Det blir bara fel när dumpen används... Men den låter så underbart så den får allt vara kvar:)

Hade varit lite roligt att tända eld på besiktningsmannen när han ska stoppa in slangen i röret:P


4 162 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#15
Phed skrev:
1 meter låga? Har du 3dl obränd bensin i avgassystemet då och då, i en 740? big_smile

Vet inte. Det händer bara en gång i veckan lr så som jag har märkt iaf så det kanske samlas en del:)



Sök