2254
Sök

Nyans skillnader i lacken

40 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Hej!
Jag har precis fått min högersida omlackad efter en skada (försäkringsärende). När jag hämtade bilen så syntes dirket en nyansskillnad i lacken mellan motorhuv och framskärm. Syns vid taket också men skarpast vid motorhuv..

Jag väldigt lite om lackering så jag gick tillbaka till firman och frågade om nyans skillnaden.

Firman: började säga att "lacken har ju olika nyanser i olika ljus, beror ju på i vilken vinkel man tittar i"
Jag: "jag ser att lacken skiftar färg i olika vinklar ja....men på den sidan det är omlackat så spelar det ingen roll vilken vinkel jag tittar i den har en annan nyans"

Han fortsatte argumentera om samma sak att i olika vinklar blir det olika nyanser....

Nästa argument vilket kan vara helt korrekt, jag vet inget om lackering...

Firman: "klarlacken har inte hunnit "sätta" sig ännu, med tiden kommer det jämna ut sig

Eftersom jag ska tillbaka dit om nån vecka då dom glömde byta ut ett handtag med repor på så ifrågasatte jag inte mer.

Att orginallacken skiljer sig är ju självklart på en 5år gammal bil men trodde med dagens teknik att man fick fram en bättre nyans än detta...eller att man "dimmar" ut färgen så att det inte blir en skarp kant

Övre bilden omlackad, under ej omlackad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/133424/1044519_31ac51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/133424/1044517_v2joeu.jpg

Är det någon som har liknande erfarenheter? Nån som kan lackering lite bättre än mig?
Att klarlacken inte "satt" sig än låter slingrande i mina öron...men vad vet jag
Är tacksam för all hjälp jag kan få

Mvh
Senast redigerat av Manglish (23 januari 2011)

236 Inlägg
22 januari 2011
lacken/kulören kan skifta första dygnet.. men om bilen fått stå ute nån dag så brukar det gå till sig.. är lackerare själv smile

Man måste ha humor

40 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
740a skrev:
lacken/kulören kan skifta första dygnet.. men om bilen fått stå ute nån dag så brukar det gå till sig.. är lackerare själv smile

ok, tack. Lackar man orginal lack på en 5år gammal bil eller gör man en egen blandning efter bilens lack i dagsläget?

236 Inlägg
22 januari 2011
oftast orginallacken.. när man slår färgkoden på datorn finns det olika varianter av färgen ( ljusare,mörkare " grovare"m.fl ) som ska kompensera lite om det är en mycket blekt lack ... men självklart om nyansen inte stämmer till 100% efter några dagar så kan du kontakta lackeraren igen.. ibland räcker det med att polera upp runt om ( som gränsar mot dom nylackerade delarna)... har själv varit tvungen att ta "meryta" (tex. att en skärm ska lackas så tar man meryta på dörren ) för att inte kulören ska skära sig.. det man kan tänka på är att bilarna är lackade på industri av robotar. en lackerare eftersträvar att få en blank fin yta som oftast är mycket finare än tillverkningens yta.

hoppas inte detta vart så köttigt att läsa.. lite seg i huvudet och nygaddad.. smile
Mvh jonas

Man måste ha humor

1 168 Inlägg
22 januari 2011
haha, kräv en ny lack. gå till en annan firma som lackerar som verkar vettig. om dom inte kan stå för sina misstag så hade jag inte låtit dom lacka om den om dom inte är tvugna till det..
där jag va, där blandade vi egna färger efter färgkoderna. standox system har vi. har dom polerat skärmarna och huven i kanterna? isf har dom nog redan märkt att det är nyansskilnad.

236 Inlägg
22 januari 2011
vi fick klagomål från posten på nyansskillnad.. vi kör med PPG's färger ( det var en fiat) och fiat har PPG som standard i tillverkningen.. slog fram färgkoden 510/b tror jag det var och färgen heter " Posten Sverige ...... " en variant och den var 5* ( bra täckning och behövs ingen meryta) .. men färgen gick till sig efter 2 dar.. så dom bad om ursäkt och bjöd på fika smile

Mvh jonas

Man måste ha humor

40 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
740a skrev:
oftast orginallacken.. när man slår färgkoden på datorn finns det olika varianter av färgen ( ljusare,mörkare " grovare"m.fl ) som ska kompensera lite om det är en mycket blekt lack ... men självklart om nyansen inte stämmer till 100% efter några dagar så kan du kontakta lackeraren igen.. ibland räcker det med att polera upp runt om ( som gränsar mot dom nylackerade delarna)... har själv varit tvungen att ta "meryta" (tex. att en skärm ska lackas så tar man meryta på dörren ) för att inte kulören ska skära sig.. det man kan tänka på är att bilarna är lackade på industri av robotar. en lackerare eftersträvar att få en blank fin yta som oftast är mycket finare än tillverkningens yta.

hoppas inte detta vart så köttigt att läsa.. lite seg i huvudet och nygaddad.. smile
Mvh jonas

Tack Jonas, jag trodde det var vanligt att man tog "meryta" när man lackade mest för att lura ögat. Sprida ut nyansen så att det inte blir den skarpa kanten?

Lackarbetet i sig ser bra ut, det är bara själva kanten mellan gamla lacken och det nya som faller i ögonen.

Jag ger det några dagar då dom glömde ett handtag. har det inte blivit bättre så får dom fixa det.

Jag kommer inte låta det vara och gå runt sur och klaga. Är det nyans skillnad så kommer dom eller någon annan få rätta till det utan extra kostnad förstås smile

236 Inlägg
22 januari 2011
precis.. rätt ska vara rätt smile

Man måste ha humor

40 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
740a skrev:

Tog en bild på sidan där man ser skillnaden ganska bra

https://www1.garaget.org/gallery/archive/133424/1044867_9bwukm.jpg

104 Inlägg
23 januari 2011
Manglish skrev:
740a skrev:

Tog en bild på sidan där man ser skillnaden ganska bra

http://www1.garaget.org/gallery/archive/133424/1044867_9bwukm.jpg

lollol Grov skillnad där.

236 Inlägg
23 januari 2011
kollat så inte stötfångarna/trösklarna ska va iannan färg? som nyare subaru etc.. smile

Man måste ha humor

325 Inlägg
23 januari 2011
problemet är oftast inte lackeringsfirmans kunskap utan försäkringsbolagen vägrar betala för merytor, även på nyanser som man vet är omöjliga att lacka utan utryk

236 Inlägg
23 januari 2011
håller med föregående talare..

Man måste ha humor

Sök