Hej!
Jag har precis fått min högersida omlackad efter en skada (försäkringsärende). När jag hämtade bilen så syntes dirket en nyansskillnad i lacken mellan motorhuv och framskärm. Syns vid taket också men skarpast vid motorhuv..
Jag väldigt lite om lackering så jag gick tillbaka till firman och frågade om nyans skillnaden.
Firman: började säga att "lacken har ju olika nyanser i olika ljus, beror ju på i vilken vinkel man tittar i"
Jag: "jag ser att lacken skiftar färg i olika vinklar ja....men på den sidan det är omlackat så spelar det ingen roll vilken vinkel jag tittar i den har en annan nyans"
Han fortsatte argumentera om samma sak att i olika vinklar blir det olika nyanser....
Nästa argument vilket kan vara helt korrekt, jag vet inget om lackering...
Firman: "klarlacken har inte hunnit "sätta" sig ännu, med tiden kommer det jämna ut sig
Eftersom jag ska tillbaka dit om nån vecka då dom glömde byta ut ett handtag med repor på så ifrågasatte jag inte mer.
Att orginallacken skiljer sig är ju självklart på en 5år gammal bil men trodde med dagens teknik att man fick fram en bättre nyans än detta...eller att man "dimmar" ut färgen så att det inte blir en skarp kant
Övre bilden omlackad, under ej omlackad
Är det någon som har liknande erfarenheter? Nån som kan lackering lite bättre än mig?
Att klarlacken inte "satt" sig än låter slingrande i mina öron...men vad vet jag
Är tacksam för all hjälp jag kan få
Mvh