Jag kom lite sent på det här diskussion, men jag bodde i England i 16 år, och så tror jag kan säg ganska bra varför bilar är billigare..
1. Befolkningstätheten är ungefär 10 gånger mer än Sverige, så det är väldig ondt om plats för parkering (och mer så för familjer med mindre lön). Så många människor vill inte ha en stor bil (en vanlig familj bil i England är en Focus / Astra / Golf ). En annan faktor, igen på grund av befolkningstätheten är att det kostar mycket mer att köpa ett hus i England, så man har inte lika så mycket penge över för bilen. Ett medelstor hus kostar nästan 2 million kronor och är ungerfär 50-60 kvm med ett garage (om det finns alls) som är inte tillräcklig stor att parkera någonting större än en Golf i. I London kostar det 2,5-3 million bara för en lagom lägenhet..
Stora bilar är mest ofta köpt ny som tjänstebil, och blir mycket billigare än i Sverige när de blir gammlare efter de är inte så populär med vanliga familjer.
2. Det finns många mer låg-miltal begagnade bilar i England - efter:
- det är mycket mer byggde-upp så man är inte tvungen ofta köra 20-30km (t.eks. att handla, hämta, besöka), för allt finns i närheten.
- klimatet är mycket lättare på bilar (mer så i södra delen). Moderna bilar kan lätt klara sig utan rost för 10-15 år eller mer.
- igen på grund av befolkningstätheten - det är bara en mycket större bilmarknad. Det finns fler människor bara i London än hela Sverige. Jag bodde i "East Midlands" området - och hade Nottingham, Leicester och Derby alla mindre än 30km bort, och alla lika så stor som Göteborg ..och Birmingham 75km bort med 3,6 million människor!
Så det finns många fler begagnade bilar att välja ifrån och mycket mer pris konkurrens ..
valutakursen idag hjälper också ... för tre år sen var det 13 Kr/£ och nu är det 10,3
Senast redigerat av lexuspower (6 april 2011)