2937
Sök

.

3 268 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
.
Senast redigerat av JonnieLahti (11 augusti 2022)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 januari 2011
Kolla förgasarfoten, ett vanligt fel.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 januari 2011
Kolla då om den startar med startgas.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 062 Inlägg
26 januari 2011
Är det ingen som har nån beskrivning på dessa 1,8E med Mono-jetronic?
Vad alla givare är till, vad de sitter, mätvärden och hur tex tomgångsregleringen fungerar, vad behöver den för insignaler osv?

M.V.H.

136 Inlägg
26 januari 2011
AndreasPlars skrev:
Är det ingen som har nån beskrivning på dessa 1,8E med Mono-jetronic?
Vad alla givare är till, vad de sitter, mätvärden och hur tex tomgångsregleringen fungerar, vad behöver den för insignaler osv?

M.V.H.

Jodå:) var givarna sitter varierar ju dock på vilken modell det är.  som vanligt har du en bränslepump som förser spridaren. Vid spridaren sitter även en systemtryckregulator som ska hålla ungefär 1 bars tryck. I givar väg har du i princip det vanliga, gassåjällspotentiometer, tempgivare och lambdasond. tempgivarens värden kan variera beroende på typ av givare. Men när temperaturen stiger så stiger även resistansen i givaren. Finns ju hur mycket som helst att skriva om det ^^

1 062 Inlägg
26 januari 2011
Kan ju fota det sedan kanske..
Denna motor jag har bråkat med heter PH verkar det som, reg,nr nyn030.
Startar man den så har den oftast bra tomgång, belastar man den hårt så sjunker tomgången till 200rpm och motorlampan lyser.
Olika spjälvinkelgivare är provade, vattentempgivare bytt till en som är uppmätt och hel och lambdasonden är bytt till en ny Bosch.
Men det finns ju typ 5 givare på motorn!
Och exakt hur fungerar tomgångsregleringen? Det sitter ju som en burk med en motorn i som justerar direkt på spjällarmen.
Men vad behövs för korrekta insignalvärden för att den ska fungera och reglera som den ska?

Inte min bil utan farsans "skogsbil" men jag har bråkat med detta i två år nu utan resultat.

M.V.H.

1 062 Inlägg
10 maj 2011
Det verkar knappast som att det är ett stabilt sprut på dessa maskiner. Monojetronic centralinsprutning sitter  på många 4cyl VW/Audi och inte sällan går de orent m.m.

Finns det ingen på detta forum som kan dessa sprut? Tex vad för insignaler styr tomgångsmotorn? Hur styrs den? PWM? Vad är alla fem eller sex givare till? Tex den i motorns bakkant?

M.V.H.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 maj 2011
Jag har lite dokument (PDF) sm sprutet som sitter på Golf med RP motor m,fl.
Lär vara samma på audi 100.

Någon som är intresserad av dom så kan ni skicka PM med mailadress så mailar jag över dokumenten.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (11 maj 2011)

Sök