3055
Sök

Lag om bilbälte?

75 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
från  villken årsmodell måste bilar ha bilbälten?

280 Inlägg
23 januari 2011
1967, ploppa upp i huvet på mig om det är rätt eller fel vet jag inte smile de får nån rätta till isåfall

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
23 januari 2011
Har mycket för mig att det är 1970- och framåt. Alltså, upp till 1969 års modell behövs ej bälte. Men sitter det bälte i och du inte använder det blir det böter.

Mvh Thomas

5 198 Inlägg
23 januari 2011
Lag om användandet kom 1975 iaf

Saxat från tidigare tråd : 4 §     Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.  Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.

Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte
Senast redigerat av gamlingen (23 januari 2011)

75 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
det finns ju raggarbilar AV ÅRSMODELL 1975 - 1980  SOM INTER HAR BÄLTE.

MÅSTE MAN MONTERA IN  BILBÄLTEN?

3 354 Inlägg
23 januari 2011
dille_94 skrev:
det finns ju raggarbilar AV ÅRSMODELL 1975 - 1980  SOM INTER HAR BÄLTE.

MÅSTE MAN MONTERA IN  BILBÄLTEN?

Enkelt. Flesta av dem är import. Och i staterna så blev det krav mkt senare. Undantaget vissa stater
Finns det inga så behövs inga.
Senast redigerat av Seth (23 januari 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök