3158
Sök

Demontera bilratt

75 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Hej. jag har en opel astra - 94. jag skulle vilja demontera ratten.

är det någon som vet hur man gör?

1 212 Inlägg
23 januari 2011
utan airbag så är det lätt, demontera ratt nav/tutkudde och under denna finner du en mutter....

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
23 januari 2011
Sitter väl två T20  torx som håller airbaghöljet som demonteras framifrån (sitter med skallen in mot instrumentpanelen) sedan demonterar du airbagen (som följer med höljet) och lossar kabeln. obs tag loss batterikabeln och låt bilen vara spänningslös i minst 20 min innan du demonterar ratten!

Därefter sitter det en 22mm sexkantsmutter lossa den men inte helt.

Spänn ratten med knäna och klappa till på muttern med slägga då lossar ratten. Loss med kabeln till tutan och skruva nu loss muttern - ratten borta.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

75 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
jag har ingen airbag

75 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
var ligger ratt nav/tutkudde

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
23 januari 2011
Tutkudde ;-)???

Tutan har väl två strömbrytare under skyddet, är möjligt att skyddet sitter med motsvarande torx även om du inte har airbag. Utan ärbag vågar man bryta och bända lite mer, är bara plasten som kan få stryk.

Varför ska du ta bort ratten?

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 212 Inlägg
23 januari 2011
dille_94 skrev:
Hej. jag har en opel astra - 94. jag skulle vilja demontera ratten.

är det någon som vet hur man gör?

kan vara värt för dig att inhandla: http://www.haynes.se/Products/product_SV3715.htm

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Sök