2733
Sök

Motorbygge 850 T5

546 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#1
har lite små planer på att bygga motor in för sommaren som kommer men behöver lite tips och råd
effekt kommer ligga på CA 400HK

Stakar:H-profil stakar

Koppling:707 tryckplatta, 850R Lamell funkar det bra lr ska man ha 4 puckad?

Bränslepump:bosch 044

Turbo: ingen aning än några förslag?

Spridare:har funderat över gröna spridare men är öppen för andra förslag

Avgassystem:3tums hela vägen

Toppen:portas

kolvar:klarar T5 kolvar av den effekten jag är ute efter lr ska jag sattsa på smidda kolvar med?

Blocket:kommer lämnas in på renovering för total igenom gång

Mappning

ser det bra ut? lr är det något jag missat?
Senast redigerat av ante123 (24 januari 2011)

3 354 Inlägg
24 januari 2011
#2
vad för bil/motor?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

140 Inlägg
24 januari 2011
#3
gissar på 850 t5 motorn? b5234t?

Allt som rör bilen, och lite till.

8 250 Inlägg
24 januari 2011
#4
R-lamelln räcker. Grönas pridare funkar så länge du kör på bensin, kan dock behövas en bränsletrycksregultaro med högre tryck. Större lmmhus kommer krävas. Kolvarna håller, men du kommer ju få borra och köpa öd kolvar om ditt block är i så bra skick att det går att använda såna. Annars lär du byta block eller slanta upp för smidda som finns i större dimensioner än vanliga ö.d kolvar. Original grenrör lär ju skippas (eller portas) och bytas mot ett japangrenrör (-688). Turbo finns det många alternativ på, är ju en fråga om vad det får kosta. Annan intercooler kommer behövas


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 januari 2011
#5
Råder lite delade meningar om ifall ett KKK K24 agg skulle funka med 400hk, men 370-380hk borde vara lätt att plocka ur, det gjorde ju Autotech och BSR på S60R/V70R innan iaf med en chippning.

Nu har de dock backat lite till 350 jämnt.
Senast redigerat av TurbOla (24 januari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

546 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#6
okej ska in med blocket i veckan här så får dom ta och se över det. inte skulle du kunna förklara lite mer över ''öd kolvar'' å den biten är inte så hemma på det tyvär


skulle det funka bra?
Senast redigerat av ante123 (25 januari 2011)

8 250 Inlägg
24 januari 2011
#7
ante123 skrev:
okej ska in med blocket i veckan här så får dom ta och se över det har du någon sida man kan köpa kolvar från?

Värt att kolla på volvo, dem var billigast när jag skulle ha till min. Annars är det väl Meca som gäller om du inte ska ha smidda. Då står det nog mellan Motornord och  Ultra racing.


8 250 Inlägg
24 januari 2011
#8
ante123 skrev:
inte skulle du kunna förklara lite mer över ''öd kolvar'' å den biten är inte så hemma på det tyvär

Ö.D-kolvar = ÖverDimensions kolvar. Kolvar som är till för en lite större borrning helt enkelt. Du kommer att behöva borra, frågan är bara hur mycket. Men det lär man ju mäta upp.


140 Inlägg
24 januari 2011
#9
Marlboroman skrev:
ante123 skrev:
inte skulle du kunna förklara lite mer över ''öd kolvar'' å den biten är inte så hemma på det tyvär

Ö.D-kolvar = ÖverDimensions kolvar. Kolvar som är till för en lite större borrning helt enkelt. Du kommer att behöva borra, frågan är bara hur mycket. Men det lär man ju mäta upp.

borra=hona?

är det p.g.a. vändkanterna eller varför gör man det?

Allt som rör bilen, och lite till.

8 250 Inlägg
24 januari 2011
#10
S70-T5 skrev:
Marlboroman skrev:
ante123 skrev:
inte skulle du kunna förklara lite mer över ''öd kolvar'' å den biten är inte så hemma på det tyvär

Ö.D-kolvar = ÖverDimensions kolvar. Kolvar som är till för en lite större borrning helt enkelt. Du kommer att behöva borra, frågan är bara hur mycket. Men det lär man ju mäta upp.

borra=hona?

är det p.g.a. vändkanterna eller varför gör man det?

Borra och hona (horna om man är riktigt noga med språket) är 2 olika saker, men lite lika ändå. Horna gör man mest för att ge reporna som oljan fastnar i men kan även användas för att ta bort lindriga vändkanter. Annars borrar man och då är det annan utrustning som gäller + att man tar mer material.

Vändkanter uppstår när cylinderloppen slits, och dem slits hårt i dessa motorer. Vändkanten i sig brukar inte vara bekymret utan att cylindern ändrat diameter och i vissa fall form och då måste man borra.


140 Inlägg
24 januari 2011
#11
Marlboroman skrev:
S70-T5 skrev:
Marlboroman skrev:

Ö.D-kolvar = ÖverDimensions kolvar. Kolvar som är till för en lite större borrning helt enkelt. Du kommer att behöva borra, frågan är bara hur mycket. Men det lär man ju mäta upp.

borra=hona?

är det p.g.a. vändkanterna eller varför gör man det?

Borra och hona (horna om man är riktigt noga med språket) är 2 olika saker, men lite lika ändå. Horna gör man mest för att ge reporna som oljan fastnar i men kan även användas för att ta bort lindriga vändkanter. Annars borrar man och då är det annan utrustning som gäller + att man tar mer material.

Vändkanter uppstår när cylinderloppen slits, och dem slits hårt i dessa motorer. Vändkanten i sig brukar inte vara bekymret utan att cylindern ändrat diameter och i vissa fall form och då måste man borra.

okej.. och hur mäter man detta på enklast vis? skjutmått känns lite för "o-exakt" kanske när det handlar om så små differenser?

Allt som rör bilen, och lite till.

396 Inlägg
24 januari 2011
#12
Marlboroman skrev:
S70-T5 skrev:
Marlboroman skrev:

Ö.D-kolvar = ÖverDimensions kolvar. Kolvar som är till för en lite större borrning helt enkelt. Du kommer att behöva borra, frågan är bara hur mycket. Men det lär man ju mäta upp.

borra=hona?

är det p.g.a. vändkanterna eller varför gör man det?

Borra och hona (horna om man är riktigt noga med språket) är 2 olika saker, men lite lika ändå. Horna gör man mest för att ge reporna som oljan fastnar i men kan även användas för att ta bort lindriga vändkanter. Annars borrar man och då är det annan utrustning som gäller + att man tar mer material.

Vändkanter uppstår när cylinderloppen slits, och dem slits hårt i dessa motorer. Vändkanten i sig brukar inte vara bekymret utan att cylindern ändrat diameter och i vissa fall form och då måste man borra.

inte för att jag tillför ett dugg, men det heter faktiskt hona om man försvenskar det engelska uttrycket.
enligt ordbok är bearbetning av cylindriska hål "att hena".

mer relevant: jag hade köpt wössner-kolvar hos lgspeed och fått tag på ett block som går att borra (om nu inte ditt block skulle vara i så pass bra skick att 81,5 räcker)

mycket vill ha mer, och den dagen du gjort om lite saker från grundutförandet och börjar närma dej 500hk kommer du inte direkt ångra dej smile

8 250 Inlägg
24 januari 2011
#13
S70-T5 skrev:
okej.. och hur mäter man detta på enklast vis? skjutmått känns lite för "o-exakt" kanske när det handlar om så små differenser?

3-punktsmikrometer till exempel. Men sånt ska firman som ska utföra borrningen klara av att mäta upp åt dig.


546 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#14
Marlboroman inte vet du på ett ungefär hur mkt hästar öd kolvar klarar av?

8 250 Inlägg
25 januari 2011
#15
ante123 skrev:
Marlboroman inte vet du på ett ungefär hur mkt hästar öd kolvar klarar av?

500-550hk brukar man väl säga, men finns dem som tagit ut runt 600 men det är på gränsen.


546 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#16
oj det var som fan då klarar man sig med öd kolvar ett bra tag
har kollat runt lite och hittat
t5 kolvar 81mm borr
h profil vevstakar 139,5mm
tror du det skulle funka bra?
Senast redigerat av ante123 (25 januari 2011)

8 250 Inlägg
25 januari 2011
#17
ante123 skrev:
har kollat runt lite och hittat
t5 kolvar 81mm borr
h profil vevstakar 139,5mm

81mm kolvar funkar ju inte så bra eftersom du kommer behöva borra och alltså behöva större kolvar, troligen minst 81,4mm. Vevstakarna är det rätt längd på, men se till att få dem uppmätta så dem är raka och runda i båda ändar och kolla spelet mot kolvbulten innan dem monetras.


546 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#18
okej hitta nämligen ett par begagnade stakar http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … =5&w=3
men det kanske inte är så bra att köpa begagnade stakar?
när botten delen ska monteras kommer jag lämna in till företag så jag vet allt blir rätt
Senast redigerat av ante123 (25 januari 2011)

8 250 Inlägg
25 januari 2011
#19
Beg stakar är ju en chansning, kan bli billigt och bra men kan om har oyur vara pengar i jön med. Beror ju helt på skicket på dem.


546 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#20
nu har man kollat på blocket och det var inga problem att fixa:)
är det någon som har någon/några sidor att rekommendera för köpa av smidda stakar smidda kolvar lr ÖD kolvar

MVH


Sök