2488
Sök

SAAB 1 år med Spyker som ägare

1 414 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#1
För ett år sedan var SAAB nedlagt och skulle plockas isär i bitar o säljas. Sedan kom Victor Muller med Spyker Cars och köpte bolaget. Idag ett år senare är produktionen i full gång, på måndag ökar man igen produktionen till "normal" tempo. Vad tror/hoppas ni på för SAAB's framtid och de produkter de har?

http://dyc.saab-web.com/main/image/2011/ignite/exterior/95_SEDAN/side/large/01/0101010101010004.jpg
http://dyc.saab-web.com/main/image/2011/ignite/exterior/93_X/side/large/04/040103000101.jpg
http://dyc.saab-web.com/main/image/2011/ignite/exterior/93_CONV/side/large/06/060403010101010000.jpg
http://dyc.saab-web.com/main/image/2011/ignite/exterior/93_S/side/large/06/060703000101.jpg
http://www.teknikensvarld.se/_internal/cimg!0/qfmp4o00qxanbrv7d02bgz2a5rsewu6/Saab-9-4X.jpg

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

998 Inlägg
26 januari 2011
#2
hoppas att dom gör om nya 9-5 den ser för jävlig ut, men det var väl amerikanerna som ville ha den så. Hoppas också att det går bra för dom med tanke på alla som jobbar på saab och alla underleverantörer.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Berg
424 Inlägg
26 januari 2011
#3
Ja du.. Jag vet ej.. Jag väntar mest på 9-5 kombi nu, den kan nog bli en storsäljare här i sverige iaf, då många gillar kombi just i Sverige..
Sen avgörs allt på hur nya 9-3 kommer se ut samt falla folket i smaken...
Men självklart håller jag tummarna att de skall gå bra! smile


461 Inlägg
26 januari 2011
#4
Jag hoppas det går bra med tanke på jobben. Men dem borde tänka om lite med 9-5 den ser gräslig ut och kostar nästan som en BMW men man får en Opel. Får hoppas på att 9-3 blir snygg och hyfsatt prissatt. SUVen är enligt mig fel bil att bygga men den kanske säljer bra i USA, sen är den inte så snygg heller.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 januari 2011
#5
Nya 9-5 sedan tror jag kommer bli rätt död på svenska marknaden men den e ruskit snygg å jävulskt rymlig. Kombin tror jag mer på, snygg som tusan bak men gräslig front.
Däremot 9-3´an *SUCK* Framförallt i kombiutförande... Den var gräslig redan innan med sitt likbils liknande tak å baklampor upp mot taket och inte fan vart det bättre med rails. Den ser ju förjävlig ut från sidan med svarta skärmbreddare etc. Den ser ju för bövelen ut som en Subaru... och jag gillar inte alls linjen från a-stolpe som kröker av ut mot framlycktorna
http://dyc.saab-web.com/main/image/2011/ignite/exterior/93_X/side/large/04/040103000101.jpg

SUV aset som är en spinoff och amerikansk bilteknik i andra kläder ids jag inte ens kommentera...

Jag tror Saab överlever om dom snabbt som attan kommer med en mindre 9-2 med inovativ motor/design. Det ska synas och kännas att det är en Saab byggd av motor/bilintresserade ingenjörer som tänker lite längre än bara antal sålda volymer. Alltstå inget koreanskt badge engineering, då tror jag att Spyker ror detta i hamn annars... Tjae, jag e skeptisk trots om jag skrapade hem en trissvinst inte skulle tveka att beställa en ny 9-5 kombi.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
26 januari 2011
#6
Första gången jag såg nya 9-5 nu i höstas tyckte jag den var hur häftig som helst,
med sina speciella baklampor och tuff front.
Andra gången fick jag inte alls samma känsla, tyckte den såg oproportionerlig ut, nåt som inte `stämmer`i linjespelet liksom. Men man vänjer sig väl. Sen så kommer det ju eftermarknadstillbehör,stylingkit,sänksatser som säkert kan ge bilen mer rättvisa. Övriga modeller är ju redan helt okej att se på enligt mitt tycke.
Beträffande Saab`s framtid får man verkligen hålla tummarna att märket får fortsätta existera.
Är ju med stolthet som man kan säga att lilleputtlandet Sverige har 2st kända bilmärken!

Sverige behöver Saab helt enkelt!

Så tänker jag..

"My drinkingteam has a racingproblem"

1 298 Inlägg
26 januari 2011
#7
Produktionen är ju igång helt och hållet och allt fungerar med underleverantörer etc som var ett stort problem i början när produktionen skulle igång efter att ha stått stilla ett tag. Däremot nådde de ju inte hälften av de siffror de hoppades på för 2010. Men Muller är positiv inför framtiden så vi får väl hoppas på det. smile
Nya 9-3an kommer om drygt ett år och bilder har precis släppts på 9-5 kombi som enligt mig ser mycket bättre ut än sedanen, och tur är väl det i kombilandet sverige då vi mest kommer få se sådana.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Random Hero
4 047 Inlägg
26 januari 2011
#8
Jag tycker som många andra här, 9-5an är hemsk, varje gång ja ser en så "borstar" jag bort den från mig, usch vilken ful bil, lika ful o fet som en scorpio.

2011 look på 9-3an är riktigt snygg! Vet inte om det var saab eller spyker som designa den dock ?

Dog food lid. Backwards

Muttley
26 januari 2011
#9
Tycker de gör fel. De sålde dåligt med bilar. Så börjar de tillverka bilar som de ska ha mellan 300-500 tusen för, och dessutom inte snygga inte i mina ögon.
Hur tror de att man ska sälja ännu fler bilar när de gör de dyrare ?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 januari 2011
#10
Det största problemet är att man fortfarande envisas med att försöka tillverka bilar som ska konkurrera i premiumklassen. Med facit i hand kan vi konstatera att SAAB inte har lyckats särskilt bra med detta.

Kanske kan det vara värt att testa en ny taktik med mindre premium, reducerade priser och en större satsning på mindre och framförallt snålare modeller.

För övrigt bryr jag mig föga om framtiden för svensk fordonsindustri, för jorden kommer ändå gå under 2012.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 414 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#11
tkd_rille skrev:
Tycker de gör fel. De sålde dåligt med bilar. Så börjar de tillverka bilar som de ska ha mellan 300-500 tusen för, och dessutom inte snygga inte i mina ögon.
Hur tror de att man ska sälja ännu fler bilar när de gör de dyrare ?

Så vitt jag vet så kostar en "normal" bil ca 120 tusen kr att bygga, om man bara klarar av att bygga på liten skala, ca 200'000 bilar per år eller mindre är det väldigt svårt att driva en bilfabrik med så lite vinst per bil om man säljer bilen för mindre än 250'000 kr...

Det är alltså mer lönsamt att bygga färre men dyrare bilar än fler billigare då grund kostnaden är ganska konstant...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
26 januari 2011
#12
IceEyes skrev:
Kanske kan det vara värt att testa en ny taktik med mindre premium, reducerade priser och en större satsning på mindre och framförallt snålare modeller.

Där sa du nåt!
Istället för stora o dyra bilar skulle dom börja med mindre o snålare bilar som inte kostar 2-300 000kr!
Hur blir det med den "nya V4"? Kommer den att tillverkas eller var det bara en idé?
Det tror jag skulle lyfta SAABen!

9 5 tycker jag ser bra ut men dom övriga känns fortfarande samma gamla modell.

För övrigt så känns det som att nån designer på SAAB vill ha lite udda bilar men nån drar i panik bromsen.


4 637 Inlägg
26 januari 2011
#13

Jag gillar inte Saab, alla har olika smak men jag hoppas att det går bra för dem, bra för Sverige.
Hoppas de går om Volvo försäljningmässigt då den som designat dessa åtminstone har lite mer ordning med pennan än den som ritat Volvos senaste modeller...
Bilen på länken (enda bilden jag sett på den) ser ju helt okej ut.

Men tyvärr finns det bättre bilar till lägre priser som köpare runt om vi världen känner en mer trygghet att köpa då Saabs framtid är oklar med andrahandsvärde och allt det innebär. Det kan dessutom vara svårt att få fram bra produkter om man är ett för litet och fattigt företag. Kanske skulle räddningen vara om Saab blev ett lyxalternativ till någon befintlig stor tillverkare. Kanske rent av Lada ifall ryska Vladimir blir mer inblandad? Bilar i olika storlekar som främts byggs i t ex Sverige då det känns finast och seriösast i folks ögon.
Senast redigerat av Navkapsel (26 januari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2011
#14
Jag tror detsamma som jag gjorde för ett år sedan, Saab kan bygga bilar rent tekniskt men jag tvekar på om de har vad som krävs för att ta den plats på marknaden som behövs. Liten volym räcker inte, de kommer kvävas.

Saab vaknade upp några meter från bårhuset och återvände med vind i seglen, folk hade börjat sakna Saab och intresset för märket har väl sällan varit så stort som efter närläggningsbeskedet och återuppståndelsen? Att en kombi skulle göra någon skillnad tror jag inte så mycket på, Sverige må vara ett kombiland men Saab är populärt här hemma oavsett och i övriga marknader, Kina, Ryssland osv. är det en stor sedan som är intressant.

Saab har alltså haft sin stora chans att komma tillbaka med en skräll, Muller pratade med media i våras om att Saab trots allt inte är tillbaka med full kraft och gjorde en försiktig uppskattning om vad de skulle kunna tänkas sälja; 60.000 bilar var målet.

Med facit i hand fick de iväg 32.000st.* till återförsäljarna, och det har diskuterats om problem i hos underleverantörerna men det går inte att påstå att Saab´s modeller varit så eftertraktade att kunderna fick slåss om bilarna: 4000 av ovanstående 32.000 tillverkade bilar är nämligen osålda.

Jag spekulerar endast men tror att en ny 9-3, 9-5 som kombi och sedan och 9-4x kan skjuta upp siffran till kanske 100.000 bilar som mest? Volvo säljer 4-5 gånger så många bilar och har haft problem, det ser mörkt ut för Trollhättan helt enkelt.
*http://www.bilpriser.se/saab-ska-salja-80-000-bilar-i-ar

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 januari 2011
#15
tycker de nyare saabarna ser betydligt mkt bättre än volvos nya modeller der ser ju skit ut rent ut sagt

men å andra sidan skulle ja gå och handla en sprillans bil idag hade de nog ändå lutat åt bmw / audi iaf så


4 767 Inlägg
26 januari 2011
#16
Tror dom kommer ha svårt att hävda sej på marknaden i sverige iallafall, nya 9-5 kombi blir helt enkelt åt helskotta för dyr. Speciellt när det fortfarande är ett märke som är "osäkert" både som märke och i andrahandsvärde.
Kostar den lika mycket som en ny audi eller bmw, är nog inte valet så svårt för tjänstebilsåkarna i prisklassen 400k+.
Det är dessutom skitkorkat att den blir för dyr för den stora massan tjänstebilsåkare (230-300k)också.. Dvs alla dom som körde 9-5 biopower för 3 år sedan..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Muttley
26 januari 2011
#17
Founder skrev:
tkd_rille skrev:
Tycker de gör fel. De sålde dåligt med bilar. Så börjar de tillverka bilar som de ska ha mellan 300-500 tusen för, och dessutom inte snygga inte i mina ögon.
Hur tror de att man ska sälja ännu fler bilar när de gör de dyrare ?

Så vitt jag vet så kostar en "normal" bil ca 120 tusen kr att bygga, om man bara klarar av att bygga på liten skala, ca 200'000 bilar per år eller mindre är det väldigt svårt att driva en bilfabrik med så lite vinst per bil om man säljer bilen för mindre än 250'000 kr...

Det är alltså mer lönsamt att bygga färre men dyrare bilar än fler billigare då grund kostnaden är ganska konstant...

De kan kapa kostnader som fan.
Ser inte att de skulle sälja så de blir lönsamt. Saab är inget exklusivt märke och kommer ju inte bli heller.
En halv miljon kan man få en mycket fin audi för som är så pass mycket bättre.

Så tror inte alls på dem. Sen ligger de så pass mycket högre än volvos nya modeller.  250 tusen hade räckt att börja baspriset på.

956 Inlägg
26 januari 2011
#18
IceEyes skrev:
Det största problemet är att man fortfarande envisas med att försöka tillverka bilar som ska konkurrera i premiumklassen. Med facit i hand kan vi konstatera att SAAB inte har lyckats särskilt bra med detta.

Kanske kan det vara värt att testa en ny taktik med mindre premium, reducerade priser och en större satsning på mindre och framförallt snålare modeller.

För övrigt bryr jag mig föga om framtiden för svensk fordonsindustri, för jorden kommer ändå gå under 2012.

OG9-5 kombin får man väl nästan anses som en folkbil i Sverige.
Näst mest sålda bilen. OG9-5 passar in på mycket av det du skriver anser jag.

Ang. NG9-5 skulle den kostat mindre, och varit i samma storlek som Insignia.

3 121 Inlägg
27 januari 2011
#19
Glader9991 skrev:
IceEyes skrev:
Det största problemet är att man fortfarande envisas med att försöka tillverka bilar som ska konkurrera i premiumklassen. Med facit i hand kan vi konstatera att SAAB inte har lyckats särskilt bra med detta.

Kanske kan det vara värt att testa en ny taktik med mindre premium, reducerade priser och en större satsning på mindre och framförallt snålare modeller.

För övrigt bryr jag mig föga om framtiden för svensk fordonsindustri, för jorden kommer ändå gå under 2012.

OG9-5 kombin får man väl nästan anses som en folkbil i Sverige.
Näst mest sålda bilen. OG9-5 passar in på mycket av det du skriver anser jag.

Ang. NG9-5 skulle den kostat mindre, och varit i samma storlek som Insignia.

Samma storlek som insignia är den väl?
Trist att så lite är Saab i nya 9-5. Karossen är helt okej men insidan påminner för mycket om opeln, det finns Saab drag, men det känns inte exklusivare än insignians inredning.


102 Inlägg
27 januari 2011
#20
Jag tycker att nya 9-5 kombi ser riktigt snygg ut, läste även på dagens industri att saab hade ökat mycket som tjänstebil. Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att köpa en saab om jag haft ekonomi (student) och behov för en familjebil.
http://di.se/Databas/2011/01/20/saab95-435.jpg
Senast redigerat av serdna (27 januari 2011)


Sök