2489
Sök

SAAB 1 år med Spyker som ägare

102 Inlägg
28 januari 2011
#41
Rquired skrev:
Hade kunder skrikit efter Saabs bilar och tvingats stå i kö för att Saab inte får fram tillräckligt många bilar så hade det legat något i det du säger, nu fick de sålt 28.000st. av de 33.000 bilar man tillverkat och det spelar alltså med facit i hand ingen roll om Saab haft kapacitet att bygga 100.000 bilar under 2010; I så fall hade enbart 72.000 av dem stått osålda i teorin.

Märket skall inte enbart återvinna sina kunders förtroende, de måste skaffa flera gånger så många kunder annars kommer de aldrig ha en chans. Märkets toppnotering ligger runt 100.000 sålda bilar per år, inte ens om de sålt så många varje år framöver så räcker det för en biltillverkare idag; Kolla bara på Volvo som haft problem trots flera gånger högre försäljningssiffror.

Kan hålla med dig om att de behöver fler kunder, det är nog deras största problem just nu. En kraftig expansion till de asiatiska länderna kunnde vara en idé. Det jag menar med att det är viktigt att få igång kapasiteten är att med en ökad tillverkning kommer skalfördelar som minskar priserna per bil som i sig ökar efterfrågan på bilen.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2011
#42
serdna skrev:
Rquired skrev:
Hade kunder skrikit efter Saabs bilar och tvingats stå i kö för att Saab inte får fram tillräckligt många bilar så hade det legat något i det du säger, nu fick de sålt 28.000st. av de 33.000 bilar man tillverkat och det spelar alltså med facit i hand ingen roll om Saab haft kapacitet att bygga 100.000 bilar under 2010; I så fall hade enbart 72.000 av dem stått osålda i teorin.

Märket skall inte enbart återvinna sina kunders förtroende, de måste skaffa flera gånger så många kunder annars kommer de aldrig ha en chans. Märkets toppnotering ligger runt 100.000 sålda bilar per år, inte ens om de sålt så många varje år framöver så räcker det för en biltillverkare idag; Kolla bara på Volvo som haft problem trots flera gånger högre försäljningssiffror.

Kan hålla med dig om att de behöver fler kunder, det är nog deras största problem just nu. En kraftig expansion till de asiatiska länderna kunnde vara en idé. Det jag menar med att det är viktigt att få igång kapaciteten är att med en ökad tillverkning kommer skalfördelar som minskar priserna per bil som i sig ökar efterfrågan på bilen.

Hur tänker du nu, eventuellt ökas efterfrågan med lägre priser men Saab har höjt priserna de senaste åren för att det visst är en premiumbil numera. Ökad försäljning innebär att Saab lyckats med detta, varför då sänka priserna igen?

Och nu tillbaka till verkligheten, Saab som dyr premiumbil är uppenbarligen inte tillräckligt attraktivt på marknaden det har vi sett sedan 9-3ss lanserades som en Mercedes eller Bmw konkurrent 2002. För det har inte direkt gått uppåt sedan dess?

Det hela känns som ett moment 22.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

102 Inlägg
29 januari 2011
#43
Det jag tänkte på var att större volymer ger lägre kostnad per bil då de fasta kostnaderna delas på ett större antal bilar. Bilen får då ett betydligt högre täckningsbidrag och blir mer lönsam att sälja. Vill man sedan ha kvar priset eller sänka beror på vilken analys som marknadsföringsexperterna gör. Jag tror att saab ska försöka välja nichen "sportigare familjebil". De borde sattsa på att kosta runt 300-350kkr, alltså lite billigare än BMW och mercedes men samtidigt lite dyrare är t.ex en passat

1 414 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#44
Hörde lite intressanta nyheter igår, SAAB ökar produktionstiden per dag med 1 h för att möta ökad efterfrågan, tydligen ligger dom över 2000 bilar efter i produktionen. Beställningarna börjar tydligen ta fart! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
#45
Founder skrev:
Hörde lite intressanta nyheter igår, SAAB ökar produktionstiden per dag med 1 h för att möta ökad efterfrågan, tydligen ligger dom över 2000 bilar efter i produktionen. Beställningarna börjar tydligen ta fart! smile

Lustigt, vid årsskiftet hade de 5000 vagnar osålda. Men ovanstående låter säkert jättebra när man nämner det för pressen.

Serdna: Jo självklart, om Saab bara fick sålt tillräckligt många bilar hade det varit en bra strategi men nu kämpar de stenhårt för att få sålt 1/15-del av det antal bilar de behöver.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 298 Inlägg
29 januari 2011
#46
Angående att det står 5000 vagnar osålda i världen så tror jag personligen inte det är ett faktum att oroa sig för. Under en period på 2-3 år nu så har det varit väldigt populärt hos bilhandlare att ha så lite bilar i lager som möjligt eftersom det kostar mindre givetvis. Lågkonjunkturen har bidragit till detta faktum. Jobbar på Volvo och deltog precis i ett möte där företagets försäljningssiffror och dylikt framgick i klartext och det var betydligt större antal vagnar än 5000 som Volvo hade ståendes osålda, även om man ser det i perspektiv till att Volvo totalt sett säljer fler bilar. Man får se det från ett större perspektiv, att det är hela världens Saabhandlare som har dessa bilar gemensamt, då är siffran längre inte så iögonfallande. Om Saab nu vill bli ett premiummärke (vilket kanske inte går så bra) så är det iallafall ett steg i rätt riktning att hålla många varianter i lager hos handlarna. Då kan kunden se hur en vagn med Vector + pilotpaket ser ut i verkligheten och kanske tillåmed få provköra en vagn med rätt motor och växellåda.
Senast redigerat av Pendulum (29 januari 2011)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
#47
Pendulum skrev:
Angående att det står 5000 vagnar osålda i världen så tror jag personligen inte det är ett faktum att oroa sig för. Under en period på 2-3 år nu så har det varit väldigt populärt hos bilhandlare att ha så lite bilar i lager som möjligt eftersom det kostar mindre givetvis. Lågkonjunkturen har bidragit till detta faktum. Jobbar på Volvo och deltog precis i ett möte där företagets försäljningssiffror och dylikt framgick i klartext och det var betydligt större antal vagnar än 5000 som Volvo hade ståendes osålda, även om man ser det i perspektiv till att Volvo totalt sett säljer fler bilar. Man får se det från ett större perspektiv, att det är hela världens Saabhandlare som har dessa bilar gemensamt, då är siffran längre inte så iögonfallande. Om Saab nu vill bli ett premiummärke (vilket kanske inte går så bra) så är det iallafall ett steg i rätt riktning att hålla många varianter i lager hos handlarna. Då kan kunden se hur en vagn med Vector + pilotpaket ser ut i verkligheten och kanske tillåmed få provköra en vagn med rätt motor och växellåda.

Jo helt korrekt Pendulum! Jag menar inte att det är uteslutande negativt, men om det vore så att Saab sålt dåligt på pappret trots en stor efterfrågan för att de inte fått igång produktionen som ovanstående menar så borde dessa 5000 exemplar gått åt som smör eller hur?

Det var enbart ett mått på att Saab inte varit så eftertraktade 2010, inget ont om själva siffran i sig. Jag tror VW hade 3000 bilar på lager i enbart Halmstad som blev förstörda i samband med stormen Gudrun. Visserligen var många bilar på väg till kund, men det är ändå ett exempel på hur många bilar det finns i rörelse i världen annars kan siffran 5000 låta enormt hög. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 062 Inlägg
29 januari 2011
#48
Med tanke på hur jäkla vacker nya 9-5 kombi är så ser de ju bra ut! Inredningen i de nya bilarna känns också som väldigt lyckade och väldigt "Saab".
Dieselmotorerna har man snåltrimmat till riktigt bra nivåer. Är det något man behöver göra nåt åt så är det tror jag att implementera lite mera bränsleförbruknings sänkande teknik på Bensinarna som drar lite mycket.
De som säger att de får en Opel för BMW pengar kan ju knappast ha öppnat ögonen. Med jämförbar motor, utrustning och storlek så är de ändå ca 50000:- dyrare. Och pratar man Opel så kan man ju undra om man ens har provsuttit eller kört bilen.
Saaben ÄR och KÄNNS mera premium även om den inte försöker att vara lite "lyxig" och "fin" som tex Audi inuti.

M.V.H.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
#49
AndreasPlars skrev:
Med tanke på hur jäkla vacker nya 9-5 kombi är så ser de ju bra ut! Inredningen i de nya bilarna känns också som väldigt lyckade och väldigt "Saab".
Dieselmotorerna har man snåltrimmat till riktigt bra nivåer. Är det något man behöver göra nåt åt så är det tror jag att implementera lite mera bränsleförbruknings sänkande teknik på Bensinarna som drar lite mycket.
De som säger att de får en Opel för BMW pengar kan ju knappast ha öppnat ögonen. Med jämförbar motor, utrustning och storlek så är de ändå ca 50000:- dyrare. Och pratar man Opel så kan man ju undra om man ens har provsuttit eller kört bilen.
Saaben ÄR och KÄNNS mera premium även om den inte försöker att vara lite "lyxig" och "fin" som tex Audi inuti.

M.V.H.

I Halmstad säljs Saab och Opel av samma återförsäljare, Bendt bil AB, och de båda märkenas bilar presenteras (Olyckligtvis?) precis bredvid varandra. Det är således inga som helst problem att göra en direkt jämförelse mellan Insignia och 9-5 som står kanske fem meter ifrån varandra.

Och jag ser då ingen skillnad, samma ratt i grunden, exakt samma ljusreglage till vänster, många likheter i panelen och det finns flera andra exempel. Och framför allt exakt samma materialkänsla.

Saaben är exakt samma bil, upplever man den mer premium så ser man bara vad man vill se...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 121 Inlägg
29 januari 2011
#50
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
Med tanke på hur jäkla vacker nya 9-5 kombi är så ser de ju bra ut! Inredningen i de nya bilarna känns också som väldigt lyckade och väldigt "Saab".
Dieselmotorerna har man snåltrimmat till riktigt bra nivåer. Är det något man behöver göra nåt åt så är det tror jag att implementera lite mera bränsleförbruknings sänkande teknik på Bensinarna som drar lite mycket.
De som säger att de får en Opel för BMW pengar kan ju knappast ha öppnat ögonen. Med jämförbar motor, utrustning och storlek så är de ändå ca 50000:- dyrare. Och pratar man Opel så kan man ju undra om man ens har provsuttit eller kört bilen.
Saaben ÄR och KÄNNS mera premium även om den inte försöker att vara lite "lyxig" och "fin" som tex Audi inuti.

M.V.H.

I Halmstad säljs Saab och Opel av samma återförsäljare, Bendt bil AB, och de båda märkenas bilar presenteras (Olyckligtvis?) precis bredvid varandra. Det är således inga som helst problem att göra en direkt jämförelse mellan Insignia och 9-5 som står kanske fem meter ifrån varandra.

Och jag ser då ingen skillnad, samma ratt i grunden, exakt samma ljusreglage till vänster, många likheter i panelen och det finns flera andra exempel. Och framför allt exakt samma materialkänsla.

Saaben är exakt samma bil, upplever man den mer premium så ser man bara vad man vill se...

Har du kört 9-5an och Insignian? Skiljer en hel del i körupplevelse men visst frågan är om det motiverar priset. Tycker inte likheterna är mycket större än inom tex. VW koncernen skoda-seat-volkswagen.


1 298 Inlägg
29 januari 2011
#51
Lite olyckligt att de ställer upp modellerna Insignia och 9-5 bredvid varandra i försäljningslokalerna. Kollar man noga så ser man ju likheterna. Tyvärr säljs Opel och Saab tillsammans på ganska många ställen i Sverige...
Men man får trösta sig med att ganska många bilar är inavelbesläktade idag. Tillåmed dyra bilar. Aston Martin V12 Vantage har samma elhissknappar som Volvo S80, och samma backspegelkåpor som gamla V70.
Flertalet Jaguarer delar dörrhandtag, elissknappar, ljusvred och backspeglar med Volvo och Fordbilar.

Skulle väl vara BMW isåfall som är fria från detta.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

876 Inlägg
29 januari 2011
#52
Varför skulle inte Saab kunna tjäna pengar om dem bara säljer 80.000 bilar om året som Muller/Jonsson säger? Bara för att Volvo säljer 400.000 bilar om året och har det svårt så har det ju inget med Saab att göra. För i så fall skulle Volvo också vara körda bara för att Toyota säljer 8.500.000. För jag tror inte det hade räckt för Toyota att bara sälja ca 500.000 bilar om året som verkar vara Volvos break-even punkt. Känner att det blev lite rörigt men ni förstår vad jag menar?


956 Inlägg
29 januari 2011
#53
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
Med tanke på hur jäkla vacker nya 9-5 kombi är så ser de ju bra ut! Inredningen i de nya bilarna känns också som väldigt lyckade och väldigt "Saab".
Dieselmotorerna har man snåltrimmat till riktigt bra nivåer. Är det något man behöver göra nåt åt så är det tror jag att implementera lite mera bränsleförbruknings sänkande teknik på Bensinarna som drar lite mycket.
De som säger att de får en Opel för BMW pengar kan ju knappast ha öppnat ögonen. Med jämförbar motor, utrustning och storlek så är de ändå ca 50000:- dyrare. Och pratar man Opel så kan man ju undra om man ens har provsuttit eller kört bilen.
Saaben ÄR och KÄNNS mera premium även om den inte försöker att vara lite "lyxig" och "fin" som tex Audi inuti.

M.V.H.

I Halmstad säljs Saab och Opel av samma återförsäljare, Bendt bil AB, och de båda märkenas bilar presenteras (Olyckligtvis?) precis bredvid varandra. Det är således inga som helst problem att göra en direkt jämförelse mellan Insignia och 9-5 som står kanske fem meter ifrån varandra.

Och jag ser då ingen skillnad, samma ratt i grunden, exakt samma ljusreglage till vänster, många likheter i panelen och det finns flera andra exempel. Och framför allt exakt samma materialkänsla.

Saaben är exakt samma bil, upplever man den mer premium så ser man bara vad man vill se...

Och detta beror på GM.
Vi får inte glömma NG9-5 är "gamla" Saab.

Hade Saab varit självständiga när det utvecklade NG9-5 hade det sett helt annorlunda ut.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
#54
viccoA skrev:
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
Med tanke på hur jäkla vacker nya 9-5 kombi är så ser de ju bra ut! Inredningen i de nya bilarna känns också som väldigt lyckade och väldigt "Saab".
Dieselmotorerna har man snåltrimmat till riktigt bra nivåer. Är det något man behöver göra nåt åt så är det tror jag att implementera lite mera bränsleförbruknings sänkande teknik på Bensinarna som drar lite mycket.
De som säger att de får en Opel för BMW pengar kan ju knappast ha öppnat ögonen. Med jämförbar motor, utrustning och storlek så är de ändå ca 50000:- dyrare. Och pratar man Opel så kan man ju undra om man ens har provsuttit eller kört bilen.
Saaben ÄR och KÄNNS mera premium även om den inte försöker att vara lite "lyxig" och "fin" som tex Audi inuti.

M.V.H.

I Halmstad säljs Saab och Opel av samma återförsäljare, Bendt bil AB, och de båda märkenas bilar presenteras (Olyckligtvis?) precis bredvid varandra. Det är således inga som helst problem att göra en direkt jämförelse mellan Insignia och 9-5 som står kanske fem meter ifrån varandra.

Och jag ser då ingen skillnad, samma ratt i grunden, exakt samma ljusreglage till vänster, många likheter i panelen och det finns flera andra exempel. Och framför allt exakt samma materialkänsla.

Saaben är exakt samma bil, upplever man den mer premium så ser man bara vad man vill se...

Har du kört 9-5an och Insignian? Skiljer en hel del i körupplevelse men visst frågan är om det motiverar priset. Tycker inte likheterna är mycket större än inom tex. VW koncernen skoda-seat-volkswagen.

Nej inte 9-5an så på den punkten kan jag inte uttala mig om utan det var enbart utförandet. VAG-koncernen måste däremot vara på väg åt helt fel håll, bekantade mig med nya Passat idag och har tidigare gjort detsamma med Tiguan; Skoda Yeti och Superb är bättre bilar på alla punkter till ett lägre pris.

För att gå off-topic får VAG passa sig. smile

Lindell90: Inte riktigt. 80.000 bilar är dock ett delmål, de har väl aldrig påstått att de skall klara sig på den siffran? Men om man hade klarat sig på Saab´s försäljningssiffror, varför har de då problem? Och varför har många större tillverkare, tex. Rover, gått omkull? Det är knappast för att de inte sköter sin ekonomi eller slarvar på den punkten.

Glader9991: Hade Saab varit självständiga hade de inte existerat idag, det tycker jag de bevisat utom allt tvivel?
Senast redigerat av Rquired (29 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
29 januari 2011
#55
Rquired skrev:
Lindell90: Inte riktigt. 80.000 bilar är dock ett delmål, de har väl aldrig påstått att de skall klara sig på den siffran? Men om man hade klarat sig på Saab´s försäljningssiffror, varför har de då problem? Och varför har många större tillverkare, tex. Rover, gått omkull? Det är knappast för att de inte sköter sin ekonomi eller slarvar på den punkten.

Jo, deras mål var att kunna nå break-even (plus - minus noll) vid 80-85.000 bilar. Varför Rover gått omkull vet jag ej och aldrig funderat över men jag har mycket svårt att tro att man måste kunna sälja 1.000.000 bilar om året för att gå runt. Allt beror på ju inte på bilförsäljning i ett företag. Muller sa nu i veckan att fabriken i Trollhättan har väldigt stor kapacitet och att man skulle kunna hyra ut år andra tillverkare. Sen håller ju Saab även på att utveckla en ny elektrisk bakaxel för fyrhjulsdrift, lättare material att använda i bilar. Finns mycket man kan tjäna pengar på samt att dem nu kan göra mer som dem vill än när dem styrdes av GM.
Sen vad gäller bilförsäljningen så är dem enligt Muller eller Jonsson på väg in i Kina igen samt Indien och lite annat där dem inte tidigare varit.
Jag tror på Saab även om året inte som gick inte blev som förväntat då fabriken tog längre tid att starta upp än man hade trott samt att underleverantörer också hade problem att få fram grejer i tid.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
#56
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Lindell90: Inte riktigt. 80.000 bilar är dock ett delmål, de har väl aldrig påstått att de skall klara sig på den siffran? Men om man hade klarat sig på Saab´s försäljningssiffror, varför har de då problem? Och varför har många större tillverkare, tex. Rover, gått omkull? Det är knappast för att de inte sköter sin ekonomi eller slarvar på den punkten.

Jo, deras mål var att kunna nå break-even (plus - minus noll) vid 80-85.000 bilar. Varför Rover gått omkull vet jag ej och aldrig funderat över men jag har mycket svårt att tro att man måste kunna sälja 1.000.000 bilar om året för att gå runt. Allt beror på ju inte på bilförsäljning i ett företag. Muller sa nu i veckan att fabriken i Trollhättan har väldigt stor kapacitet och att man skulle kunna hyra ut år andra tillverkare. Sen håller ju Saab även på att utveckla en ny elektrisk bakaxel för fyrhjulsdrift, lättare material att använda i bilar. Finns mycket man kan tjäna pengar på samt att dem nu kan göra mer som dem vill än när dem styrdes av GM.
Sen vad gäller bilförsäljningen så är dem enligt Muller eller Jonsson på väg in i Kina igen samt Indien och lite annat där dem inte tidigare varit.
Jag tror på Saab även om året inte som gick inte blev som förväntat då fabriken tog längre tid att starta upp än man hade trott samt att underleverantörer också hade problem att få fram grejer i tid.

Vi får väl se om herr Muller har rätt, argumenten till varför folk tvivlar står ovan så jag ser ingen anledning till att skriva ner dem igen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
29 januari 2011
#57
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Lindell90: Inte riktigt. 80.000 bilar är dock ett delmål, de har väl aldrig påstått att de skall klara sig på den siffran? Men om man hade klarat sig på Saab´s försäljningssiffror, varför har de då problem? Och varför har många större tillverkare, tex. Rover, gått omkull? Det är knappast för att de inte sköter sin ekonomi eller slarvar på den punkten.

Jo, deras mål var att kunna nå break-even (plus - minus noll) vid 80-85.000 bilar. Varför Rover gått omkull vet jag ej och aldrig funderat över men jag har mycket svårt att tro att man måste kunna sälja 1.000.000 bilar om året för att gå runt. Allt beror på ju inte på bilförsäljning i ett företag. Muller sa nu i veckan att fabriken i Trollhättan har väldigt stor kapacitet och att man skulle kunna hyra ut år andra tillverkare. Sen håller ju Saab även på att utveckla en ny elektrisk bakaxel för fyrhjulsdrift, lättare material att använda i bilar. Finns mycket man kan tjäna pengar på samt att dem nu kan göra mer som dem vill än när dem styrdes av GM.
Sen vad gäller bilförsäljningen så är dem enligt Muller eller Jonsson på väg in i Kina igen samt Indien och lite annat där dem inte tidigare varit.
Jag tror på Saab även om året inte som gick inte blev som förväntat då fabriken tog längre tid att starta upp än man hade trott samt att underleverantörer också hade problem att få fram grejer i tid.

Vi får väl se om herr Muller har rätt, argumenten till varför folk tvivlar står ovan så jag ser ingen anledning till att skriva ner dem igen?

Nä det behöver du inte. Det var svar på tidigare inlägg. Vi har olika åsikt och har haft ett antal diskussioner förut. Du är mer skeptisk än jag vilket kanske är bra ibland och ibland inte smile


956 Inlägg
29 januari 2011
#58
Rquired skrev:
Glader9991: Hade Saab varit självständiga hade de inte existerat idag, det tycker jag de bevisat utom allt tvivel?

Källa på det, Tack.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
#59
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Jo, deras mål var att kunna nå break-even (plus - minus noll) vid 80-85.000 bilar. Varför Rover gått omkull vet jag ej och aldrig funderat över men jag har mycket svårt att tro att man måste kunna sälja 1.000.000 bilar om året för att gå runt. Allt beror på ju inte på bilförsäljning i ett företag. Muller sa nu i veckan att fabriken i Trollhättan har väldigt stor kapacitet och att man skulle kunna hyra ut år andra tillverkare. Sen håller ju Saab även på att utveckla en ny elektrisk bakaxel för fyrhjulsdrift, lättare material att använda i bilar. Finns mycket man kan tjäna pengar på samt att dem nu kan göra mer som dem vill än när dem styrdes av GM.
Sen vad gäller bilförsäljningen så är dem enligt Muller eller Jonsson på väg in i Kina igen samt Indien och lite annat där dem inte tidigare varit.
Jag tror på Saab även om året inte som gick inte blev som förväntat då fabriken tog längre tid att starta upp än man hade trott samt att underleverantörer också hade problem att få fram grejer i tid.

Vi får väl se om herr Muller har rätt, argumenten till varför folk tvivlar står ovan så jag ser ingen anledning till att skriva ner dem igen?

Nä det behöver du inte. Det var svar på tidigare inlägg. Vi har olika åsikt och har haft ett antal diskussioner förut. Du är mer skeptisk än jag vilket kanske är bra ibland och ibland inte smile

Den enda anledningen till att jag inte sågar Saabs chanser är faktiskt Muller, och jag vet att jag trodde tvärt om till att börja med. Härligt entusiastisk människa med vilda planer, och det är aldrig en nackdel i sådana sammanhang. Skall lyssna på honom under ett föredrag någon gång i vår, och det ser jag mycket fram emot. smile

Angående inlägg #60: Visst, men han var mindre utav en överraskning än Muller för min del i alla fall!

Angående inlägg #58: Det trodde jag var uppenbart, vad hade Saab varit idag om ingen hjälpt dem på traven? Varken 99, 900, 9000 eller framåt är en Saabkonstruktion till 100%. V4 var en Fordmotor om jag inte minns fel. Hur tror du Saab hade tacklat miljöbilskraven med tvåtakt?

Men visst, det är lätt att idag säga "Skänk Saab ett antal miljarder så skall ni se vad de kan när de står på egna ben!". För övrigt står de fortfarande inte på egna ben, de står åter igen under kontroll av ett Holländskt bolag som nämns i rubriken. Visst hittills älskar Saabfolket dem, men det var inga hårda ord om GM tills det behövdes en syndabock heller...
Senast redigerat av Rquired (30 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
30 januari 2011
#60
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Rquired skrev:

Vi får väl se om herr Muller har rätt, argumenten till varför folk tvivlar står ovan så jag ser ingen anledning till att skriva ner dem igen?

Nä det behöver du inte. Det var svar på tidigare inlägg. Vi har olika åsikt och har haft ett antal diskussioner förut. Du är mer skeptisk än jag vilket kanske är bra ibland och ibland inte smile

Den enda anledningen till att jag inte sågar Saabs chanser är faktiskt Muller, och jag vet att jag trodde tvärt om till att börja med. Härligt entusiastisk människa med vilda planer, och det är aldrig en nackdel i sådana sammanhang. Skall lyssna på honom under ett föredrag någon gång i vår, och det ser jag mycket fram emot. smile

Det är mycket Muller men även Jonsson är två riktigt bra ledare och speciellt tillsammans. Jonsson har ju också fått en del utmärkelser så han är ju bevisligen duktig smile



Sök