axelj skrev:
940RDALLE skrev:
Men alltså det är en grej jag inte fattar? Alla pratar om Kinas tillverkning, hur det monteras, damm, kvaliteter på material! Hur kommer det sig att 80% i denna tråd känner till den faktan??? Har ni bott, jobbat där eller har ni sätt på tv? Jag har inte sett hur det går till i hela mitt liv i en kinesisk fabrik förutom " roliga piller" tilvärkning på bilder och vad jag såg på just bilderna höll dom nog top klassad renlighet! Åk till en stor fabrik där det massproduseras saker då är inte tillvärknings hallarna särskilt renliga, men sedan monteras kanske aggen i en egen hall o får fina plastlock för turbin o avgashus!
Japan/Kina käns som att det är samma material dom jobbar med?
Det räcker med lite logiskt tänkande. Du får vad du betalar för. Att det skiljer mycket i pengar och prestanda vad gäller material, toleranser osv. råkar jag veta eftersom jag pluggar till civilingenjör i maskinteknik. Tillverkningsutrustning med hög precision kostar lika mycket oavsett vart i världen du befinner dig!
Visst kan de jobba med samma material i Kina som i Japan, förutsatt att de köper samma material. Men det kommer direkt återspeglas i priset!
Det känns som att du tar åt dig lite personligen, det tycker jag inte att du ska göra.
Det stämmer inte alltid!I många fall/länder man betalar mer skatter,moms mm samt mellanhänder mm som gör priset högt- och inte kvalitet.Det nämner jag med hänsyn till min ekonomi utbildning. Rent tekniskt kan jag inte ta ställning till frågan om kina turbo är bra eller inte. :-)
-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)