2249
Sök

Handbromsen tar inte! besikta nästa freda. - volvo 740 - 88

1 142 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
har problem med handbromsen. har bytt vajrar och backar. de rör på sig när man drar i handbromsen men nu när ja plockat ihop allt så tar den inte för 5 öre. har spännt så mycket de går i fram ( enda stället de går att spänna den på) så nu tar spaken tvärstopp efter 4 klick men tar inte ändå... måste fixa detta men vet inte hur. bilen är sänkt och de var en som påstog att de är de som är felet. inget ja kan lita på direkt men

HIGHSIDE DETAILING
33 Inlägg
27 januari 2011
jag hade samma fel med nya från biltema sen drog jag och köpte på mekonomen då funka de bra igen vet fortfarande inte varför

1 142 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
ok? jävla piss grejjer vill inte lägga en krona till på biljävlen har redan lagt för mycket på den...fler som kan bekräfta att de hjälper med mekonomens belägg? sånafall får ja väll köpa de imorgon..... tack mr chill

Äkta Norrbo bo
6 Inlägg
27 januari 2011
min va helt cp den me men jag tog då loss broms backarna och pilla tilslut loss hela mekaniken som ska trycka isär backarna. dom va rostig och gick segt och dåligt då plocka ja fram 5-56 och spraya på uta fan och vred och böje och hadde mig i typ en timme. sen när jag plocka ihop allt så hadde jag en handbroms som låste direkt på torr assfalt så jag är skapligt nöjd med resultatet tongue

1 878 Inlägg
27 januari 2011
har du spänt upp handbroms klossarna bak då?

Bilmekaniker
92 Inlägg
27 januari 2011
Rör sig den "tummen" som sitter i Vajern vid Backarna Fritt? annars Fixa till det så ska det nog inte vara några Problem wink
samt att backarna Ligger o kan röra sig fritt i den där pinnen du sätter mellan backarna istället för justeraren wink
och en Fråga, är fästet Helt på bakaxlen ?

1 142 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
ja fästet är helt men rörelseförmågan är ja osäker om. när vi böt backarna igår så provade vi dra i spaken och då rörde sig de i bak iallafall... men kanske att den fastnar halvvägs....

1 142 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
har du spänt upp handbroms klossarna bak då?

nej har inget sådant... volvo ville väll retas och tog bort de :S jävligt drygt.

2 266 Inlägg
27 januari 2011
lägg i lite svets i klykorna som man ser på mothållet till bromsbackarna så ska du se på broms sen de är för djupa spår och då når inte backarna ut mot skivan

svetsdiff !!!

Bilmekaniker
92 Inlägg
27 januari 2011
snoddas skrev:
ja fästet är helt men rörelseförmågan är ja osäker om. när vi böt backarna igår så provade vi dra i spaken och då rörde sig de i bak iallafall... men kanske att den fastnar halvvägs....

Okej Uteslut då fästet,
Men Riv ner det igen och kolla så allt rör sig fritt sen ska det nog inte vara några Problem alls, har varit med om det innan när jag bytat backar, det såg bra ut innan man slängde på skivan , men när man slängt på skivan så var dem lika dåliga, men som sagt riv ner igen och kolla så det rör sig fritt

1 142 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
lägg i lite svets i klykorna som man ser på mothållet till bromsbackarna så ska du se på broms sen de är för djupa spår och då når inte backarna ut mot skivan

mm fick tips om de . ska prova imorgon tänkte jag...

248 Inlägg
28 januari 2011
Jag har aldrig hört någon som lyckats få handbromsen att fungera med backar från biltema iallafall inte på 700/900 serien. byt backar så är problemet löst skulle jag tro tongue

Försöker iaf
1 998 Inlägg
28 januari 2011
Muckluck skrev:
Jag har aldrig hört någon som lyckats få handbromsen att fungera med backar från biltema iallafall inte på 700/900 serien. byt backar så är problemet löst skulle jag tro tongue

Jaså?

Vi renoverade HELA bromssystemet på farsans 745a för 5 år sedan och de var ALLT skivor, slangar, belägg, backar, wire, fäste och slangar. ALLT från biltema.

De enda som kronglar med våran handbroms är att den långa wiren har gått sönder där man fäster den korta så den tar lite dåligt men klarar precis en backe som lutar 9 grader.

MEN nu ska vi byta wire och backar. Denna gången blev de dock backar från skruvat.se

Har även bytt belägg fram då de var slut efter 4000mil med tunglastad bil men de är normalt tycker jag. De enda tråkiga med biltemas belägg är att de blir så jävla mycke bromsdamm

MEN de kan ju hända att de blivit sämre grejer på senare tid.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 januari 2011
har oxå haft problem med biltemas handbromsbelägg men på en 850 fast samma skit så det är inte så konstigt

man kan förövrigt ta själva spännaren från 850 och montera bak på 740/940 smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 142 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
efter att ha vänt på armen som ska benda isär backarna(som förra ägaren satte åt fel håll tydligen) så funkar handbromsen klockrent. tar som satan och då har ja inte spänt så mycket. ska spänna lite till innan fredagens besiktning!!!byta till tex mekonomens backar är ju helt fel. tur att ja inte brände 300kr på de iallafall....

Sök