3477
Sök

Felsökning utav min 855 t5 2.0 allmänt slö.

723 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, jag köpte bilen för ca 6 månader sedan och har sedan dess ändrat och lagat osv.

Jag har bytt det mesta jag kan komma på smile

Senast bytte jag LMM för bilen gick inte alls bra och nu går den "bra" igen dvs den laddar 1bar som den ska mycket bättre än vad den gjorde innan för LMM var kass. Problemet är att den laddar 1bar men tappar snabbt och går neråt mot 0.6 bar.

Jag tycker den är allmänt slö även om den laddar 1 bar så tar 0-100 över 10 sekunder vilket inte är normalt för denna bilen med chip 3. Kommer inte ihåg men orginal ska väll vara 7.5 sekunder eller dyl?

Iafall jag har filmat ett klipp där jag försöker visa lite hur det ligger till.

Jag kör i ettan och trycker, ibland stannar den vid 3000 varv och ingenting händer så då måste jag växla, denna gången gick det bra men när jag kommer till 3500-4000 varv så rycker bilen och ingen kraft kommer.

Den är slö helt enkelt. Jag börjar tröttna nu då jag har inga felkoder och allting är bytt som är slitage delar. Frågan är om det har något med bensintryck eller dyl att göra?

Ursäktar min okunskap och att det inte ger er så mycket information men kommentera och säg vad ni tror kan vara fel så diskuterar vi fram ett svar!

Ja jag har sökt men ingenting har hjälpt mig.

http://www.youtube.com/watch?v=cslhF2ZXD6M

OBS Ljudkvaliten är jättedålig så sänk ljudet innan du startar filmen!!

Mvh

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

552 Inlägg
28 januari 2011
#2
Har du servat tändsystemet något? Fördelar-lock /tändkablar... Antar att du redan har monterat en laddtrycks mätare och kan se hur laddtrycket ser ut vid acceleration på tex. 3ans vxl från 1500Rpm till ca 5500rpm (Peak på turbon är någonstans mellan 3-5krpm, vet inte hur det är på 2.0t direkt)

Sen kan det också vara värt att kolla till drivlinan, du kanske har någon broms som ligger på?

723 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#3
Kibil skrev:
Har du servat tändsystemet något? Fördelar-lock /tändkablar... Antar att du redan har monterat en laddtrycks mätare och kan se hur laddtrycket ser ut vid acceleration på tex. 3ans vxl från 1500Rpm till ca 5500rpm (Peak på turbon är någonstans mellan 3-5krpm, vet inte hur det är på 2.0t direkt)

Sen kan det också vara värt att kolla till drivlinan, du kanske har någon broms som ligger på?

Hej! Alla tändelar är bytta, krpm? nu hänger jag inte med riktigt.

När bilen var på liften så rullade hjulen fritt så tror inget ligger emot.

Drivlina har jag ingen kunskap om alls så där har jag ingen aning.


Tack för hjälpen!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#4
bensinpump och bensinfilter?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#5
Jag får även en konstig felkod på lambdasond signalen fastän den är helt ny, dock har jag inte mätt värdena ännu.

felkoden är 2-1-2

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

8 251 Inlägg
28 januari 2011
#6
Glimbrink skrev:
Jag får även en konstig felkod på lambdasond signalen fastän den är helt ny, dock har jag inte mätt värdena ännu.

Satt dit rätt sond? Eller har du använt en universalsond och skarvat kablarna? Bränslefilter är dem ju känsliga på oh filtren har en lite väl optimistisk bytesintervall, men då brukar dem ofta rycka. Men det är inte fel att byta om du inte vet när det är gjort senast.

krpm - tusen varv i minuten, så 3 krpm betyder 3000 varv i minuten.


723 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Glimbrink skrev:
Jag får även en konstig felkod på lambdasond signalen fastän den är helt ny, dock har jag inte mätt värdena ännu.

Satt dit rätt sond? Eller har du använt en universalsond och skarvat kablarna? Bränslefilter är dem ju känsliga på oh filtren har en lite väl optimistisk bytesintervall, men då brukar dem ofta rycka. Men det är inte fel att byta om du inte vet när det är gjort senast.

krpm - tusen varv i minuten, så 3 krpm betyder 3000 varv i minuten.

Ja det är rätt sond, inga kablar är skarvade eller dyl satte den direkt i kontakten och passade perfekt. Fick ingen felkod förut på den men kom nu när jag fixade LMM.

Jag ska byta bränslefiltret och se men har svårt att tro att det är så enkelt.

Några mer tips?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

94 Inlägg
28 januari 2011
#8
Bränslefiltret gör väldigt mycke ska du veta om det är igensatt, soppan har svårt att pasera.
Senast redigerat av Hasselhoff666 (28 januari 2011)

Måste man så måste man.

723 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#9
Hasselhoff666 skrev:
Bränslefiltret gör väldigt mycke ska du veta om det är igensatt, soppan har svårt att pasera.

Yes det är det som jag ska byta härnäst, konstigt dock att idag tändes motorelktronik lampan och får samma felkod som innan 2-1-2 lambda... tror ni att det kan bli bättre av ev byte av bränslefilter?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

772 Inlägg
28 januari 2011
#10
Kan det inte bli fel på chippet då? Beroende på vilket det är som sitter i.

723 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#11
PoulZen skrev:
Kan det inte bli fel på chippet då? Beroende på vilket det är som sitter i.

Jo det är ju inte helt omöjligt men den beter sig likadant med orginal chippet så jag är tveksam om det verkligen är problemet. Kan till lägga att jag har rensat katten helt så det är ingenting kvar där och jag får lite avgas bubbel när jag motorbromsar...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

552 Inlägg
28 januari 2011
#12
Har du rensat katten är jag nog ganska så säker på att den ev. bakre sonden inte skickar rätt värden. Lambdasonden brukar oftast räkna hur effektivt katten funkar osv..

723 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#13
Kibil skrev:
Har du rensat katten är jag nog ganska så säker på att den ev. bakre sonden inte skickar rätt värden. Lambdasonden brukar oftast räkna hur effektivt katten funkar osv..

Har bara en sond.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

772 Inlägg
29 januari 2011
#14
Har du även bytt tändstift?
Har du kollat om det är hål på någon slang?

172 Inlägg
29 januari 2011
#15
Ujj va trött! Den där kan inte ladda ett kilo måste va nåt galet med mätarn. De du säger att den tappar är förmodligen din fjäder i tryckklockan som är för klen och inte orkar hålla laddet... Och du säger chip 3? man kan inte bara trycka i ett chip å sen gasa du ska ju helst mappa bilen efter chippet...

Tvivlare
2 266 Inlägg
29 januari 2011
#16
volvojohan skrev:
Ujj va trött! Den där kan inte ladda ett kilo måste va nåt galet med mätarn. De du säger att den tappar är förmodligen din fjäder i tryckklockan som är för klen och inte orkar hålla laddet... Och du säger chip 3? man kan inte bara trycka i ett chip å sen gasa du ska ju helst mappa bilen efter chippet...

är du full? roll

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

172 Inlägg
29 januari 2011
#17
MantaRobin skrev:
volvojohan skrev:
Ujj va trött! Den där kan inte ladda ett kilo måste va nåt galet med mätarn. De du säger att den tappar är förmodligen din fjäder i tryckklockan som är för klen och inte orkar hålla laddet... Och du säger chip 3? man kan inte bara trycka i ett chip å sen gasa du ska ju helst mappa bilen efter chippet...

är du full? roll

Haha, såg nu vad jag skrev.. Visserligen lördag men tippar hellre på för lite sömn.. Det framgår inte om han har större turbo, spidare osv i bilen å bilen går ju inte lika bra med endast ett chip i med resterande original prylar...Så ett laddtryck är ju inte alltid att definiera att bilen går as bra...

723 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#18
PoulZen skrev:
Har du även bytt tändstift?
Har du kollat om det är hål på någon slang?

Ja de är ny även alla tänddelar. Nästan alla slangar har jag bytt även dessa små mellan magnetventilen osv..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#19
volvojohan skrev:
MantaRobin skrev:
volvojohan skrev:
Ujj va trött! Den där kan inte ladda ett kilo måste va nåt galet med mätarn. De du säger att den tappar är förmodligen din fjäder i tryckklockan som är för klen och inte orkar hålla laddet... Och du säger chip 3? man kan inte bara trycka i ett chip å sen gasa du ska ju helst mappa bilen efter chippet...

är du full? roll

Haha, såg nu vad jag skrev.. Visserligen lördag men tippar hellre på för lite sömn.. Det framgår inte om han har större turbo, spidare osv i bilen å bilen går ju inte lika bra med endast ett chip i med resterande original prylar...Så ett laddtryck är ju inte alltid att definiera att bilen går as bra...

Nej jag förstår, den har ju inte bara ändrat chip inget annat förutom 2.5" avgassystem. Jag ska testa byta bensinfiltret sedan återkommer jag om det eventuellt är något knas med lambdan.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#20
Idag har jag bytt bränslefiltret och bytte även oljefiltret eftersom jag kopplade in en adapter till oljetemp och tryck.  Testade sedan att köra en runda och vilken skillnad det var efter bränslefilter bytet! Även om den går lite oroligt ibland men det är inte alls som innan. Frågan är om min felkod på lambda lampan är problemet, jag köpte även en bränsle/luft mätare men har inte lyckats hitta vart jag ska koppla in sladden från lambdan. Vill helst koppla någonstans i motorutrymmet och inte underbilen för man ska kunna byta lambda utan att koppla om allt. Men jag har inga kopplingschema eller något...

Iafall kan lambda påverka bilens gång? Några tips hur man fixar detta? sonden är bara en månad gammal och har knappt kört något.

Mvh

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98


Sök