3696
Sök

Felsökning utav min 855 t5 2.0 allmänt slö.

8 Inlägg
2 februari 2011
på min t5 lös lmm lampan ibland men bilen gick som dan skulle så jag drog ur lampan i instrumentpanelen(Y)
hade oxå problem med min att den rök och inte gick redigt. men löste det rätt fort. halva intercolern var olja fylld:D sen var turbon helt slut. dagen innan jag skulle byta turbo skulle jag köra en liten sträcka och då rasa den helt axlen till turbinen i avgashuset gick av och turbinen hamnade i 500 bitar i katten. så det blev att ränsa den med;) efter det gick den galet bra:D

723 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Emilsson91 skrev:
på min t5 lös lmm lampan ibland men bilen gick som dan skulle så jag drog ur lampan i instrumentpanelen(Y)
hade oxå problem med min att den rök och inte gick redigt. men löste det rätt fort. halva intercolern var olja fylld:D sen var turbon helt slut. dagen innan jag skulle byta turbo skulle jag köra en liten sträcka och då rasa den helt axlen till turbinen i avgashuset gick av och turbinen hamnade i 500 bitar i katten. så det blev att ränsa den med;) efter det gick den galet bra:D

Jo men det är ju inte så smart att ta bort lampan till något viktigt? Bättre att fixa det så den tänds nästa gång något är sönder..

Har beställt nya lambda så får vi se om det löser problemet har svårt att tro det dock men vi får se.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

675 Inlägg
2 februari 2011
Lambda lampan lyser alltid efter att man bytt ut Lmm smile iallafall på dom bilarna jag gjort det på. Bara att nollställa den, dvs dra ut säkringen och sätta tillbaka den, eller koppla bort batteriet en stund smile
Mvh/Linkan

Edit: Stavning.
Senast redigerat av Linkan_740 (2 februari 2011)

4 586 Inlägg
2 februari 2011
Linkan_740 skrev:
Lambda lampan lyser alltud wfter att man bytt ut den smile iallafall på dom bilarna jag gjort det på. Bara att nollställa den, dvs dra ut säkringen och sätta tillbaka den, eller koppla bort batteriet en stund smile
Mvh/linkan

du får nolla alla felkoder hjälpter bara ibland att ta bort batteriet. Men ska ifall man gör rätt rensas via diagnosutag eller ifall det inte finns via trycknapp och stift.

723 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Linkan_740 skrev:
Lambda lampan lyser alltud wfter att man bytt ut den smile iallafall på dom bilarna jag gjort det på. Bara att nollställa den, dvs dra ut säkringen och sätta tillbaka den, eller koppla bort batteriet en stund smile
Mvh/linkan

du får nolla alla felkoder hjälpter bara ibland att ta bort batteriet. Men ska ifall man gör rätt rensas via diagnosutag eller ifall det inte finns via trycknapp och stift.

Ja det är ju inte så svårt att nolla mycket enklare att plocka bort batteriet tycker jag.

4 586 Inlägg
2 februari 2011
Glimbrink skrev:
jocke_gronberg skrev:
Linkan_740 skrev:
Mvh/linkan

Ja det är ju inte så svårt att nolla mycket enklare att plocka bort batteriet tycker jag.

felkoden finns kvar ändå fast du tar bort batteriet
Senast redigerat av jocke_gronberg (2 februari 2011)

723 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Glimbrink skrev:
jocke_gronberg skrev:

felkoden finns kvar ändå fast du tar bort batteriet

Nu skrev jag helt fel, jag menade det är inte så svårt att nolla felkoderna det är mycket enklare än att plocka bort batteriet.

så nu blev det rätt big_smile

4 586 Inlägg
2 februari 2011
Glimbrink skrev:
Jag får även en konstig felkod på lambdasond signalen fastän den är helt ny, dock har jag inte mätt värdena ännu.

felkoden är 2-1-2

2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig

ta bort felkoden såhär.kolla sedan ifall det kommer upp igen

När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift och låt tändningen vara på.
Tryck ner testknappen i ca 5-8 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5-8 sek.
Lysdioden slocknar då.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.
Senast redigerat av jocke_gronberg (2 februari 2011)

723 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Glimbrink skrev:
Jag får även en konstig felkod på lambdasond signalen fastän den är helt ny, dock har jag inte mätt värdena ännu.

felkoden är 2-1-2

2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig

ta bort felkoden såhär.kolla sedan ifall det kommer upp igen

När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift och låt tändningen vara på.
Tryck ner testknappen i ca 5-8 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5-8 sek.
Lysdioden slocknar då.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Yes det vet jag, nu när jag har installerat lite mätare osv så är ju lampan släckt för jag har haft batteriet borta när jag kopplat lite osv men nu tänds inte lampan igen :S Dock går den väldigt oroligt på tomgång typ 400-500 varv och dör nästan. Jag har kört en mil ungefär men undrar om man inte måste köra längre innan den känner av att lambdan är kass igen.

Snål gnällspik
402 Inlägg
2 februari 2011
Låter som lambdasonden är kass. Jag fick fel på min och köpte en ny på Meca. Dock så larmade bilen med jämna mellanrum med den. Till slut åkte jag till volvo och fick en ny originalsond monterad.
Annars så är dessa bilar lite jobbiga, eftersom det räcker med en liten trasig vacumslang för att det ska påverka motorn.

Volvo S80 2,9.

723 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
perzy skrev:
Låter som lambdasonden är kass. Jag fick fel på min och köpte en ny på Meca. Dock så larmade bilen med jämna mellanrum med den. Till slut åkte jag till volvo och fick en ny originalsond monterad.
Annars så är dessa bilar lite jobbiga, eftersom det räcker med en liten trasig vacumslang för att det ska påverka motorn.

Ja men det är ju slitage på slangar osv när man väl har bytt allt håller det ju i ett par år smile Bilen är ju ändå 15 år gammal och de slangar jag har bytt har varit i riktigt dåligt skick.

Kan vara att jag kör just nu med en modellanpassad biltema sond men jag har köpt en orginal nu så när lampan tänds igen så kopplar jag in den nya, bilen går förövrigt mycket bättre nu med dem ändringarna jag har gjort.

Sök