3562
Sök

Vilka gamla och billiga bilar har "själ"?

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Som rubrik lyder. Vilka gamla och billiga bilar har själ? Sådana bilar som känns som att de lever och får en att flina.

Ni kan dela med er om egna erfarenheter eller rekommendationer.

Jag saknar nämnligen känslan av en bil med känslor sedan gången jag lånade min kompis gamla saab 99:a, som hade blivit bondlagad i växellådan och hade en knapp för att sätta på eller stänga av kylarfläkten för termostaten hade slutat fungera. Och sedan när man skulle choka och hela proceduren när man startade den. Jag älskade dendär saken.

dela med er nu.
Senast redigerat av eddhedd (28 januari 2011)

7 120 Inlägg
28 januari 2011
Tycker de flesta äldre bilar har det, kanske inte de tråkigaste anonyma bilar men jag tycker min ena Nissan har det. Den är speciell och underbar och förjävlig på alla sätt big_smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
28 januari 2011
Menar du i allmänhet, eller bara erfarenheter av egna bilar med eget liv? smile

Mammsens Amazon har iallafall en själ, och egen vilja wink Skulle ut och åka en dag, och helt plötsligt slocknade allt ljus. Försökte tända i taket för att stanna och kolla, men inget svar där heller. Stannade och ryckte lite i ljusknappen, varpå ljuset kom igång överallt(utom i taket). Tänkte inte mer på det, vi fortsatte åka och jag tänkte spola av rutan, så vred på spolningen och torkarna, och efter 2 svep så såg det ut som hela armen gav upp och "ramlade över" åt fel håll lol Visade sig att torkarbladet släppt och ramlade ner på huven, var bara att gå ut och sätta tillbaka det på plats, lagom irriterad smile Sätter mig åter i bilen, smäller igen dörren med lite kraft, och det börjar lysa i taket...

Om inte den bilen har en själ och egen vilja så big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Volvo1968 skrev:

Mammsens Amazon har iallafall en själ, och egen vilja wink Skulle ut och åka en dag, och helt plötsligt slocknade allt ljus. Försökte tända i taket för att stanna och kolla, men inget svar där heller. Stannade och ryckte lite i ljusknappen, varpå ljuset kom igång överallt(utom i taket). Tänkte inte mer på det, vi fortsatte åka och jag tänkte spola av rutan, så vred på spolningen och torkarna, och efter 2 svep så såg det ut som hela armen gav upp och "ramlade över" åt fel håll lol Visade sig att torkarbladet släppt och ramlade ner på huven, var bara att gå ut och sätta tillbaka det på plats, lagom irriterad smile Sätter mig åter i bilen, smäller igen dörren med lite kraft, och det börjar lysa i taket...

haha, skön bil.

Både i allmänhet och egna berättelser wink

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
28 januari 2011
Volvo1968 skrev:

Kom nästan att tänka på filmen `Christine` Plymouth 58an.. smile

"My drinkingteam has a racingproblem"

4 637 Inlägg
28 januari 2011
Omöjligt att säga, har nog med bilsmak att göra med. Tycker äldre Volvo har själ och avgasljudet när man chokar en gammal motor gör mig varm. smile

Dacia Sandero är den enda nya bil jag kört som har lite själ. Känns i det stora som vilken modern bil som helst men lite mer enkel och diverse på ett positivt sätt fattiga lösningar som t ex bogseringsöglan som bara sticker rakt ut från bakre stötfångaren.

Smålänning
7 883 Inlägg
28 januari 2011
De flesta gamla bilar har lite egenheter, nya är helt själlösa mer eller mindre.

Av de nya är det bara Lada Niva som har personlighet smile

Men förgasarbil från 60-80 talet är svårslaget smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

415 Inlägg
28 januari 2011
Jag skulle nog säga gamla saabar, de är totalt odugliga men ändå har man inte hjärta att skicka dem på skroten för de är så charmiga och speciella.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Smålänning
7 883 Inlägg
28 januari 2011
Super40 skrev:
Jag skulle nog säga gamla saabar, de är totalt odugliga men ändå har man inte hjärta att skicka dem på skroten för de är så charmiga och speciella.

Huvudet på spiken!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
26 339 Inlägg
28 januari 2011
Farfars gamla Mazda 323, anno 1979. En liten förgasarmotor med charmig, manuell choke som antingen ger full fräs, eller ingenting. Svajig i dämparna men stabil i växlarna, de få man har.
Ibland är han pigg på att leka, ibland vill han helst stanna där han står för att slumra vidare. Tror det har med åren att göra, men är osäker.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

140 Inlägg
28 januari 2011
Kan erkänna att min V4a är ett liknande fall.
Hon har sina små egenheter som jag älskar, men som gör att man med måste känna henne om man vill köra henne på ett vettigt sätt. smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
28 januari 2011
En bil är en maskin, och det är bara tekniken som skiljer en ny och en gammal bil åt. Ända som får en att vilja behålla en bil är hur länge man har kul med den, eller hur länge man behöver den till jobbet. Samt hur mycket arbete och pengar man lagt ner på den.

Krånglar det för mkt så skrotar/säljer man och köper nått annat, alternativt lagar skiten.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Forummoderator
26 339 Inlägg
28 januari 2011
AcesHigh666 skrev:
En bil är en maskin, och det är bara tekniken som skiljer en ny och en gammal bil åt. Ända som får en att vilja behålla en bil är hur länge man har kul med den, eller hur länge man behöver den till jobbet. Samt hur mycket arbete och pengar man lagt ner på den.

Krånglar det för mkt så skrotar/säljer man och köper nått annat, alternativt lagar skiten.

Inget illa menat, men fan vad tråkig du lät. Jag förstår vad du menar men..jisses.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
AcesHigh666 skrev:

Inget illa menat, men fan vad tråkig du lät. Jag förstår vad du menar men..jisses.

Vill påpeka att jeremy clarkson körde en mazda mx5 en vecka och tyckte den var en skitbra bil, men hade ingen själ. man kunde inte älska den. Vår käre vän här har väl aldrig känt en bil med personlighet.
Senast redigerat av eddhedd (28 januari 2011)

Forummoderator
26 339 Inlägg
28 januari 2011
eddhedd skrev:
AirOne skrev:
AcesHigh666 skrev:

Vill påpeka att jeremy clarkson körde en mazda mx5 en vecka och tyckte den var en skitbra bil, men hade ingen själ. man kunde inte älska den. Vår käre vän här har väl aldrig känt en bil med personlighet.

Förmodligen inte.
Borde alla göra minst en gång tycker jag. Då får man lite insikt och lärodom på köpet.
Senast redigerat av AirOne (28 januari 2011)

V4
218 Inlägg
29 januari 2011
En bil med själ skrotar man inte, även om man hotar med att man ska det när det rasar eller går sönder. vad som en händer så lagar man den och när det väl är fixat så är man världens lyckligaste igen. smile Har väl bytt växellåda ca 3 gånger, motor en gång och skruvat av och på förgasaren med automatchoke 10 tals gånger och ändå är det min pärla.

Det som bidrar till själen i bilen tycker jag är alla dessa små egenheter som bara just den bilen har så som start procedur eller saker som måste göras för att få igång torkarna t.ex.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 januari 2011
AirOne skrev:
AcesHigh666 skrev:

Inte alls, tvärtom snarare! jag har jättekul med min bil och jag tycker om att bygga på den och även att köra den. Det är en sån bil man kan köra "extrarundor" med bara för att slippa kliva ur så snart.

Poängen är att jag tycker folk ska verka så märkvärdiga med sitt snack om "själ" och få allt att låta så jävla poetiskt. Det är en maskin "thats it" spelar ingen roll om jag lägger X-antal 1000 timmar eller 1 miljon på den så är det fortfarande..... just det! en maskin, en apparat, en sak.

eddhedd skrev:

Vad det är för bil är helt irrelevant, en gammal "goding" har säkert sin tjusning men det är bara en maskin som går att laga och bygga om osv. Vad Jeremy Clarkson säger är också helt irrelevant...

Det är föresten kul att folk alltid ska dra till med något som har har med den personen som postades bil att göra eller hur?

Jag kan inte se en bil som en ska med själ, däremot en sak jag tycker om. Och som jag lägger mycket pengar på. Jag kallar det för en livsstil, men inte en maskin med "själ" den pratar inte med dig och ALLT kan bytas mot saker med samma spec och ingen skillnad märks.

AirOne skrev:
Borde alla göra minst en gång tycker jag. Då får man lite insikt och lärodom på köpet.

Vad är det för lärdom och insikt man ska få? att man är dum i huvet som lägger så mycket arbete och pernar? det vet jag redan själv så det är inga nyheter? jag har haft allt från 60 tals "fordon" till -90 talare och grejerna blir bara vad man gör dem till.
Senast redigerat av AcesHigh666 (29 januari 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

83 Inlägg
29 januari 2011
Ju äldre bilar blir, ju mer själ helt klart. Egenheter som växer fram, historian nästan andas från klädseln, varje litet märke har sin historia. En ny bil har helt enkelt inte denna historia, och lite mindre själ. Sen byggs ju bilar idag enligt helt andra krav för att vara max kvalitet och likadana, det gör ju också det hela lite mer slätstruket. Själ kan ju vara saker man varit med om med bilen också. Jag sålde tex min vita og900 cab för några år sedan. Det går fan inte en enda djäkla dag utan att jag tänker på den bilen, och jag kommer köpa tillbaka den om jag så skall dö på kuppen - om inte det är "själ nog" så vet jag inte vad som är det. Det var min första egna hobbyvagn och min entre in till Saabvärlden, och varför i helvete jag sålde skulle jag gärna vilja veta...!!!

Forummoderator
26 339 Inlägg
29 januari 2011
Vad är det för lärdom och insikt man ska få? att man är dum i huvet som lägger så mycket arbete och pernar? det vet jag redan själv så det är inga nyheter? jag har haft allt från 60 tals "fordon" till -90 talare och grejerna blir bara vad man gör dem till.

Det var inte riktat mot dig personligen, att man får lärdom och insikt. Jag menade bara att, alla borde få äga - om inte i början men nån gång i livet - en gammal bil bara för att man på så sätt lär sig att uppskatta det som många tar för givet.
En bil utan ABS, antispinn, antisladd och allt vad det nu heter, får man lära sig att köra på ett annat sätt än hur man kör en "modern" bil. Och moderna bilar knirrar knappt. Det skrapar inte, väsnas inte.

Gamla bilar som knappt fungerar, men ändå rullar och rullar och rullar..dom tycker jag har en själ. Dock inte mänsklig sådan. Ty det är ju som du säger. Det är ju bara en maskin. Men kom igen, jag är nog inte ensam om att ha - åtmindstone i huvudet- sagt: "om du är snäll nu och tar mig upp för den här backen..", eller "om du tar mig hem nu..".
Senast redigerat av AirOne (29 januari 2011)

6 Inlägg
29 januari 2011
Håller med aceshigh666 till fullo, bra sagt.

Sök