2522
Sök

Köpråd: Gokart

1 020 Inlägg
12 juni 2013
#21
Vad du än väljer så kolla att den ej gått för många tim sen renovering.
Tråkigt att kasta ut extra tusenlappar direkt.
Nått år sen jag köpte stol men har för mig 500 för ren plast o 1000 kr för en klädd stol.
Klädd stol stoppar lite vibrationer o. Har lite stoppning i.
Gokartbutiken.se hade billiga.
Sidan har varit under uppbyggnad så tele dit gäller.
Du ska ha overall,hjälm,handskar,skor som täcker ankel, revbensskydd.
Revbensskydd snåla jag med men efter 5e gången revben rök så var det värt ett bra skydd, bara kolla runt i butikerna
Nilsonmotor , radne, kartson,  gokartbutiken är överlägset billiga .
Kolla även vem som säljer reservdelar till just den maskinen ,om man rasar vill man ha delar nära till hands

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 588 Inlägg
13 juni 2013
#22
andreas1 skrev:
Vad du än väljer så kolla att den ej gått för många tim sen renovering.
Tråkigt att kasta ut extra tusenlappar direkt.
Nått år sen jag köpte stol men har för mig 500 för ren plast o 1000 kr för en klädd stol.
Klädd stol stoppar lite vibrationer o. Har lite stoppning i.
Gokartbutiken.se hade billiga.
Sidan har varit under uppbyggnad så tele dit gäller.
Du ska ha overall,hjälm,handskar,skor som täcker ankel, revbensskydd.
Revbensskydd snåla jag med men efter 5e gången revben rök så var det värt ett bra skydd, bara kolla runt i butikerna
Nilsonmotor , radne, kartson,  gokartbutiken är överlägset billiga .
Kolla även vem som säljer reservdelar till just den maskinen ,om man rasar vill man ha delar nära till hands

Tusen tack för dina svar! Du har hjälpt mig en bra bit på väg nu. smile

Har även mailat två motorklubbar i närheten angående licens och körning/träning.

Återkommer väl här i tråden se´n när (om) jag fått fart på allt. smile

Men som sagt, stort tack hittills! smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (13 juni 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 588 Inlägg
13 juni 2013
#23
Den där Birel-karten har gått ca 22 timmar och motorn är plomberad. Vad jag kan se på nätet så är intervallen ca 40-50 timmar, så då kan man väl säga att den är halvvägs till nästa service. Verkar ju ok tycker jag iaf. smile

Nåt speciellt, förutom det uppenbara, som jag bör kolla om jag åker och tittar på den?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
13 juni 2013
#24
Plomberad? Är det rotaxklassen kanske
Vanlig sport har jag för mig e oplombad
Kolla så hjulen lyfter lika mycket från marken vid fullt rattutslag samt att ramen inte är platt på undersidan.
Är va jag kommer på just nu

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 588 Inlägg
13 juni 2013
#25
andreas1 skrev:
Plomberad? Är det rotaxklassen kanske
Vanlig sport har jag för mig e oplombad
Kolla så hjulen lyfter lika mycket från marken vid fullt rattutslag samt att ramen inte är platt på undersidan.
Är va jag kommer på just nu

Ja, det ska vara en Rotax Max detta (vilket man om jag förstått det rätt även får köra i Sport 2000), så därav plomberingen.

Det med att dom ska lyfta lika mycket är jag med på, men vad menar du med att ramen inte ska vara platt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
13 juni 2013
#26
Ramen är rörbitar
När man kört av banan många ggr o hårda ggr blir ramen plan på undersidan
Precis som man slipat den rakt av.
Har haft en 2010 som var platt o sen har jag haft 20 år gamla som sett ut som nya
Lycka till med köpet o hoppas du finner det lika roligt som vi andra.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 588 Inlägg
13 juni 2013
#27
andreas1 skrev:
Ramen är rörbitar
När man kört av banan många ggr o hårda ggr blir ramen plan på undersidan
Precis som man slipat den rakt av.
Har haft en 2010 som var platt o sen har jag haft 20 år gamla som sett ut som nya
Lycka till med köpet o hoppas du finner det lika roligt som vi andra.

Aha! Då är jag med. Stort tack! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 588 Inlägg
13 juni 2013
#28
Var iväg och kollade på den efter jobbet idag och den var riktigt fin. Fanns lite smårepor under och lite repor på kåporna, men över lag var den i mycket bra skick. Startade snällt och rök väl en del, men soppan var rätt gammal enligt uppgift så kanske blir det bättre med bra soppa och varmkörd motor. Den gick iaf rent och svarade bra på gas (torrgasade på ställningen, inte läge att provköra i ett villaområde).

Enda minuset just nu var väl att laptimern var stendöd, men sannolikt finns det väl nå´t batteri som behöver bytas i den så det går säkert att lösa. Den har som sagt stått oanvänt ett ganska bra tag.

Plomberingen var oxå på plats på motorn.

Regndäck på fälg fanns i hyffsat skick och däcken som satt på var bra. Ställningen, laddare och diverse småprylar ingick oxå.

Är bra sugen på att slå till... Borde jag? smile Är det knasigt att börja med inköpet och sedan jaga kläder och licens...?

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (13 juni 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
14 juni 2013
#29
Lät kanon ju.
Laptimern har batteri på baksidan.
Olika batteri på olika märken,
Hmm jag köpte min innan jag ens visste var banan fanns he he .
Ryka ska den göra ,är tvåtaktare.
Är det långt till bana? Annars kom överrens med ägaren så du får prova den så allt känns ok.
Men är den så fin du uppger låter det som ett bra köp.
Vilket är värst köpa karten innan kläderna el köpa kläder innan karten ?
Detta kan nog bara du svara på.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 588 Inlägg
14 juni 2013
#30
andreas1 skrev:
Lät kanon ju.
Laptimern har batteri på baksidan.
Olika batteri på olika märken,
Hmm jag köpte min innan jag ens visste var banan fanns he he .
Ryka ska den göra ,är tvåtaktare.
Är det långt till bana? Annars kom överrens med ägaren så du får prova den så allt känns ok.
Men är den så fin du uppger låter det som ett bra köp.
Vilket är värst köpa karten innan kläderna el köpa kläder innan karten ?
Detta kan nog bara du svara på.

Okej! smile

Ska fundera över dagen här nu så får vi se... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 588 Inlägg
15 juni 2013
#31
Köpte den ikväll... smile

Återkommer med lite bilder och mer info om så önskas! smile

Tack för all hjälp!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
15 juni 2013
#32
Grattis!!
Klart du ska visa bilder.
Har du instruktionsblad till laptimern?
Kolla annars vad den heter så kan jag försöka maila den. Om jag har den.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 588 Inlägg
21 juni 2013
#33
Trött som fasen nu, men skriver snabbt här lite...

Panikmeckade dit nya stolen och gick igenom allt igårkväll fram till 22-tiden, upp vid 05 och iväg till jobbet och så iväg och hämta karten direkt efteråt och så iväg till banan.

Löste en prova-på-licens och gav mig (nervöst) ut på banan. I början kändes det mesta extremt ovant och däcken var hala och karten tjuvstannade för mig. Men allteftersom värmen steg i mig, karten och däcken och man började lära sig banan och karten så kändes det bättre.

Karten skötte sig, förutom lite tjurighet på väg ut ur depån samt i en kurva(!), alldeles utmärkt. Och när väl den gamla soppan i botten förbrukats slutade den lägga dimridåer(!) vid varje gaspådrag ur kurvorna. (Folk måste undrat vad i h-vete jag körde på för soppa i början)

Körde ett par omgångar och sedan var jag helt slut. Kände mig först som en total ömfoting bland alla "proffs", men dom var så hjälpsamma och kom fram och peppade och gav goda råd!

Nu längtar jag efter att ta licensen så man får köra mer...

Bilder kommer som sagt!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 588 Inlägg
21 juni 2013
#34
andreas1 skrev:
Grattis!!
Klart du ska visa bilder.
Har du instruktionsblad till laptimern?
Kolla annars vad den heter så kan jag försöka maila den. Om jag har den.

Har instruktionsbok och nu med nytt batteri fungerade den klockrent. Varvtider och motortemp och diverse annat visade den under kvällens körning.

Tack iaf!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
21 juni 2013
#35
Kul att du hittat en bra klubb.
Ha ha första gången jag satte stol blev den för låg, botten försvann snabbt ha ha.
Numera lägger jag snusburk mellan stol o marken det är ganska lagom.
Låter som du kommit tillrätta fort .
Jag ska hålla denna sommar pga husjobb men fan va man e sugen att komma ut på banan igen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 588 Inlägg
21 juni 2013
#36
andreas1 skrev:
Kul att du hittat en bra klubb.
Ha ha första gången jag satte stol blev den för låg, botten försvann snabbt ha ha.
Numera lägger jag snusburk mellan stol o marken det är ganska lagom.
Låter som du kommit tillrätta fort .
Jag ska hålla denna sommar pga husjobb men fan va man e sugen att komma ut på banan igen.

Ja... Ska väl erkännas att jag slog i stolen lite igår, men det blev mest bara lite repor under. Var mest chassit som tog i. Gick lite fort in i en kurva så jag grenslade kerbsen på lite fel sätt. Skönt var det inte! tongue

Hursom så var det riktigt kul och minnena från början av 90-talet började komma tillbaka. Men man märker idag hur otränad man är i dessa muskler... Går ju runt med samma gångstil som Ozzy Osbourne här idag...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 juni 2013
#37
Brådhis skrev:
Trött som fasen nu, men skriver snabbt här lite...

Panikmeckade dit nya stolen och gick igenom allt igårkväll fram till 22-tiden, upp vid 05 och iväg till jobbet och så iväg och hämta karten direkt efteråt och så iväg till banan.

Löste en prova-på-licens och gav mig (nervöst) ut på banan. I början kändes det mesta extremt ovant och däcken var hala och karten tjuvstannade för mig. Men allteftersom värmen steg i mig, karten och däcken och man började lära sig banan och karten så kändes det bättre.

Karten skötte sig, förutom lite tjurighet på väg ut ur depån samt i en kurva(!), alldeles utmärkt. Och när väl den gamla soppan i botten förbrukats slutade den lägga dimridåer(!) vid varje gaspådrag ur kurvorna. (Folk måste undrat vad i h-vete jag körde på för soppa i början)

Körde ett par omgångar och sedan var jag helt slut. Kände mig först som en total ömfoting bland alla "proffs", men dom var så hjälpsamma och kom fram och peppade och gav goda råd!

Nu längtar jag efter att ta licensen så man får köra mer...

Bilder kommer som sagt!

//Brådhis

Folk undrar inte angående bränslet - det SKA ryka fram till motorn har arbetstemp. Innan dess ska man inte pressa på.
Att den går ner i varv och är seg iväg på vissa platser avhjälps med ett annat spårval i de flesta fall - eller ett annat drev som ger mer acc och mindre toppfart.

Hoppas du får kul med karten. big_smile


* Voff voff *
10 588 Inlägg
22 juni 2013
#38
sirmiro skrev:
Brådhis skrev:
Trött som fasen nu, men skriver snabbt här lite...

Panikmeckade dit nya stolen och gick igenom allt igårkväll fram till 22-tiden, upp vid 05 och iväg till jobbet och så iväg och hämta karten direkt efteråt och så iväg till banan.

Löste en prova-på-licens och gav mig (nervöst) ut på banan. I början kändes det mesta extremt ovant och däcken var hala och karten tjuvstannade för mig. Men allteftersom värmen steg i mig, karten och däcken och man började lära sig banan och karten så kändes det bättre.

Karten skötte sig, förutom lite tjurighet på väg ut ur depån samt i en kurva(!), alldeles utmärkt. Och när väl den gamla soppan i botten förbrukats slutade den lägga dimridåer(!) vid varje gaspådrag ur kurvorna. (Folk måste undrat vad i h-vete jag körde på för soppa i början)

Körde ett par omgångar och sedan var jag helt slut. Kände mig först som en total ömfoting bland alla "proffs", men dom var så hjälpsamma och kom fram och peppade och gav goda råd!

Nu längtar jag efter att ta licensen så man får köra mer...

Bilder kommer som sagt!

//Brådhis

Folk undrar inte angående bränslet - det SKA ryka fram till motorn har arbetstemp. Innan dess ska man inte pressa på.
Att den går ner i varv och är seg iväg på vissa platser avhjälps med ett annat spårval i de flesta fall - eller ett annat drev som ger mer acc och mindre toppfart.

Hoppas du får kul med karten. big_smile

Jo, jag vet att det ska ryka. Men detta var KLART mer än normalt + att den stannade för mig här och där runt banan. big_smile Mina moln låg nästan kvar tills jag hunnit ett varv. Soppan i botten var 1,5-2 år gammal! smile

Vet du förresten vad normal arbetstemp på min motor ska vara ungefär?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
22 juni 2013
#39
Man ska gärna undvika köra på gammal bensin.
Oljan lägger sig som du skrev i botten vilket gör att det övre inte smörjer så bra längre o slammet i botten bara sotar igen.
Har hört alla möjliga arbetstemp . Laddar när tempen nått 35-40 grader o kör in när den är 65-70 o ja grejorna har hållt.
Hade problem med vattenpumpen en gång då gick tempen upp till 102 grader..
Alla förståsigpåare påstod att allt blev krokigt o d var bara o slänga motorn.
Min renoverare sa att d ej hänt nått o att han själv varit uppe över 100 grader utan problem.
Det jag vill ha sagt med det är att rensa i alla tips du får o prova dig fram med allt från inställningar till lufttryck.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 juni 2013
#40
andreas1 skrev:
Man ska gärna undvika köra på gammal bensin.
Oljan lägger sig som du skrev i botten vilket gör att det övre inte smörjer så bra längre o slammet i botten bara sotar igen.
Har hört alla möjliga arbetstemp . Laddar när tempen nått 35-40 grader o kör in när den är 65-70 o ja grejorna har hållt.
Hade problem med vattenpumpen en gång då gick tempen upp till 102 grader..
Alla förståsigpåare påstod att allt blev krokigt o d var bara o slänga motorn.
Min renoverare sa att d ej hänt nått o att han själv varit uppe över 100 grader utan problem.
Det jag vill ha sagt med det är att rensa i alla tips du får o prova dig fram med allt från inställningar till lufttryck.

Okej! Efter 10 min körning låg tempen runt 65-67 båda gångerna så det verkar ju rimligt.

Körde, efter att ha rådfrågat proffsen, med 1,0 i däcken och det kändes helt ok. Men det är svårt att labba med lufttrycket när man inte riktigt vet hur mycket skillnad som gör skillnad så att säga. smile

Tänkte köpa nytt stift till den för jag misstänker att dimridåerna påverkat det... wink

Hur är det med luftfilter, hur ofta ska det bytas egentligen?

Som sagt, nybörjare men med god vilja att lära mig... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök