YAMAHA!!!
För hobbykörning är det det enda riktigt vettiga och prisvärda.
KZ2 125cc (fd ICC) - dryga 100k/år
100cc (fd ICA) - dryga 150k/år (6h körtid mellan renoveringar)
Yamaha är en klass med 100cc motorer som kan gå en säsong utan bekymmer - och en säsong kan gå på ca 30k...
Priserna är för tävlingskörning men ger ett humm om lite lekande på banan.
Med en yamaha så går det ca 2sekunder långsammare runt en genomsnittlig bana, men har man inte kört kart från lågstadiet så är det inget man berörs av, man har nog att kämpa med...
För att starta en gokart finns 2sätt:
1 - ha med en vän (underlättar med allt) som springer igång den
2 - ställ dig bredvid bakhjulet, lyft bakhjulen från marken, ta ett par steg, dunka i karten i marken och försök få så mycket fart det går, hoppa i och tryck foten mot gasen - karten börjar åka.
Sport2000 kostar även det massor med pengar, men den har ju fördelen att du startar med en knapp och du tillåts snurra utan att motorn dör - lite som kartarna som 7-10åringar kör.
Ska det finnas ekonomi i körningen finns bara Yamaha för vuxna.
Jag började med första karten som 3åring sen tävlade jag i 6år när jag fick börja med det och slutade just pga att 100cc karten (ICA) kostade multum att driva redan när man bara skulle leka lite på fria träningar.
Vi var rekommenderade att inte ens tänka på att åka till en tävling utan att ha minst 3motorer och 2chassin med - då det var mer regel än undantag att minst en motor gav upp. Motorerna måste även upp i ca 20.000rpm på den längsta rakan för att inte sota igen om man kör de värre klasserna - bara dreva för det och hålla i, annars får man andra problem...
Att sedan jämföra det fysiska mellan klasserna brukar vara roligt - första passen kommer ni inte orka mer än max 10varv, sen gör underarmarna ont, ni är genomsvettiga osv, det tar tid att verkligen kunna luta sig tillbaka och slappna av.
Lagom startkit:
http://www.blocket.se/sodermanland/Goka … =8&w=3http://www.blocket.se/helsingborg/Gokar … =8&w=3Bara sätta sig i och be polaren putta igång en. Träna till juni och börja sedan tävla utan större bekymmer.
Ja, de är långsammare - men som jag sagt, har du inte kört gokart sedan barnsben så är det bara bra då du behöver lära dig spårval, när du sedan hänger med alla på klubbmästerskapet kan du fundera på en snabbare kart...
Har ni frågor svarar jag gärna, tar svaret tid så skicka ett PM och påminn mig.
Ha det så kul på gokartbanorna.