3327
Sök

Köpråd: Gokart

104 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej alla !

som rubriken lyder så är jag sugen på att köpa en Gokart och börja köra, men behöver tips på 
en bra och prisvärd nybörjar kart. ca pris  och märke?

tack på förhand


1 020 Inlägg
5 februari 2011
#2
beroende vilken klass du tänkt börja köra finns 85 cc litet o tråkigt .
100 cc automat o oftast direktverkande drivning=går ej att stå still med motor igång
125cc automat typ sport 2000 startmotor o ca 30hk går ok
125cc 6växlad kz2 lite mer svårkörd men klart roligast ca 45hk. vanligast är väl tm8,tm9,eller vortex

själv har jag kört 100cc dom skar ofta mindre kul.
sen köpte jag en kz2 håller mycket bättre kvalite men prislappen är dock högre
frågan är om du ska köra för skoj eller tävla.
är det bara för skoj kan man köpa lite äldre som ej är godkända för tävling o priset är mycket bättre.
tänk bara på att vilken du än väljer kolla så det finns delar och en bra återförsäljare .
priserna är väldigt blandade från någon tusenlapp upp till 50,000 för en beg

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

104 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#3
Jag hade till en början bara tänka köra och kanske börja tävla så småning om. och det blir nog sport 2000 klassen, en kompis kanske skulle börja köra i den. jag har kollat runt lite och hittat beg mellan 15 och 25 tusen


1 020 Inlägg
6 februari 2011
#4
kolla så det går att få tag i delar och fördel är om återförsäljaren brukar vara ute på tävlingarna tex radne är det.
finns inget värre än att komma ut på banan sen rasar den och man inte har dom delarna med sig.
Kolla även när den är renoverad sist , det ska göras med jämna mellanrum och brukar kosta ca 4-5tusen och lämna iväg.
Köp ej för gammal kart om du ska tävla med den,samt provkör den ordentligt,alla märken beter sig olika på banan.
vrid hjulen max på båda hållen på en plan yta framhjulen ska resa sig lika mycket på båda sidorna annars är den skev.
hoppas det är till någon hjälp och att du hittar en lämplig kart .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

347 Inlägg
6 februari 2011
#5
andreas1 skrev:
kolla så det går att få tag i delar och fördel är om återförsäljaren brukar vara ute på tävlingarna tex radne är det.
finns inget värre än att komma ut på banan sen rasar den och man inte har dom delarna med sig.
Kolla även när den är renoverad sist , det ska göras med jämna mellanrum och brukar kosta ca 4-5tusen och lämna iväg.
Köp ej för gammal kart om du ska tävla med den,samt provkör den ordentligt,alla märken beter sig olika på banan.
vrid hjulen max på båda hållen på en plan yta framhjulen ska resa sig lika mycket på båda sidorna annars är den skev.
hoppas det är till någon hjälp och att du hittar en lämplig kart .

Hur mycket skulle man få lägga per år på en kz2 tror du om man hobbykör?

Har tänkt att köpa en sport 2000 kart men har såklart sneglat på kz2.

Hobbykörning i mitt fall skulle nog innebära 2-3 pass i månaden skulle jag tro till att börja med.


1 020 Inlägg
6 februari 2011
#6
kostnader för kart o underhåll är ungefär samma.
Enligt experterna ska kolv o lager bytas var 8 körda timme.
Har 2 st kz2 och den ena pavesi slidmatad från 1996 har gått ca 50 tim utan underhåll dock bytas växellådsolja varje pass.
den andra sgm från 2003 renoverades nu kolv,lager i hela motorn,packboxar i hela motorn kostnad 4500 plus arbete.
Stolen kan du räkna med att få köpa ny,alla är olika byggda o stolen ska ha bra passform pris 500-1500kr
däck går åt en del 2500 per uppsättning finns dock beg
licens 500kr
medlemsavgift runt 500 kr
Sen har vi skånekortet här nere 1500kr fri körning på alla banor i skåne
bensin ca 10 liter per träning o 2 taktsolja allt från 150kr-500kr beroende på oljesort
allt är beroende på hur man kör vad som händer , kör man ut på kantstenarna ryker bakre bromsskiva 500 kr st sabba 2 st förra året.

Ska du hobbyåka kz2 kolla in pavesis slidmatade dom är monster i jämförelse mot dom nya, rätt förare på en sådan o han rensar hela banan, dom har typ turboeffekt först händer inget sen kommer allt.
ska sälja min för 14000 kr om någon är sugen.

kolla runt vad som finns alla är olika byggda olika inställningsmöjligheter,stabilisatorstag mm.
övriga kostnader kolla gokartbutiken.se dom är billiga

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

104 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#7
Tack för tipsen ! detta kommer nog underlätta mitt sökande smile


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 februari 2011
#8
YAMAHA!!!


För hobbykörning är det det enda riktigt vettiga och prisvärda.

KZ2 125cc (fd ICC) - dryga 100k/år
100cc (fd ICA) - dryga 150k/år (6h körtid mellan renoveringar)


Yamaha är en klass med 100cc motorer som kan gå en säsong utan bekymmer - och en säsong kan gå på ca 30k...

Priserna är för tävlingskörning men ger ett humm om lite lekande på banan.
Med en yamaha så går det ca 2sekunder långsammare runt en genomsnittlig bana, men har man inte kört kart från lågstadiet så är det inget man berörs av, man har nog att kämpa med...

För att starta en gokart finns 2sätt:
1 - ha med en vän (underlättar med allt) som springer igång den
2 - ställ dig bredvid bakhjulet, lyft bakhjulen från marken, ta ett par steg, dunka i karten i marken och försök få så mycket fart det går, hoppa i och tryck foten mot gasen - karten börjar åka. smile


Sport2000 kostar även det massor med pengar, men den har ju fördelen att du startar med en knapp och du tillåts snurra utan att motorn dör - lite som kartarna som 7-10åringar kör.

Ska det finnas ekonomi i körningen finns bara Yamaha för vuxna.


Jag började med första karten som 3åring sen tävlade jag i 6år när jag fick börja med det och slutade just pga att 100cc karten (ICA) kostade multum att driva redan när man bara skulle leka lite på fria träningar.
Vi var rekommenderade att inte ens tänka på att åka till en tävling utan att ha minst 3motorer och 2chassin med - då det var mer regel än undantag att minst en motor gav upp. Motorerna måste även upp i ca 20.000rpm på den längsta rakan för att inte sota igen om man kör de värre klasserna - bara dreva för det och hålla i, annars får man andra problem...

Att sedan jämföra det fysiska mellan klasserna brukar vara roligt - första passen kommer ni inte orka mer än max 10varv, sen gör underarmarna ont, ni är genomsvettiga osv, det tar tid att verkligen kunna luta sig tillbaka och slappna av.



Lagom startkit:
http://www.blocket.se/sodermanland/Goka … =8&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Gokar … =8&w=3

Bara sätta sig i och be polaren putta igång en. Träna till juni och börja sedan tävla utan större bekymmer.

Ja, de är långsammare - men som jag sagt, har du inte kört gokart sedan barnsben så är det bara bra då du behöver lära dig spårval, när du sedan hänger med alla på klubbmästerskapet kan du fundera på en snabbare kart...

Har ni frågor svarar jag gärna, tar svaret tid så skicka ett PM och påminn mig. smile
Ha det så kul på gokartbanorna. big_smile


DLS
1 147 Inlägg
8 maj 2011
#9
Jag använde sökfunktionen och hittade denna tråd jag nu startar till liv.

Vill fråga TS om han fått någon ordning på torpet? Jag själv ska börja köra lite smått hade jag tänkt och länkar några kartar och undrar om de duger och följer regelverket för godkända kartar.

http://www.blocket.se/jonkoping/Gokart_ … 17&w=1

http://www.blocket.se/jonkoping/Gokart_ … 17&w=1

http://www.blocket.se/kronoberg/Gokart_ … 21&w=1

http://www.blocket.se/kronoberg/Gokart_ … 21&w=1

http://www.blocket.se/angelholm/Mkt_Fin … 21&w=2
Senast redigerat av huntelaar (8 maj 2011)

8 Inlägg
14 juni 2011
#10
någon som vet vilken skillnad det är mellan "vortex" och "TMk9-k8"? Kankse inte är någon direkt skillnad?

1 020 Inlägg
14 juni 2011
#11
har en av varje effekten e samma men personligen hade jag valt tm pga otroligt snabb o bra service.
Han är väldigt hjälpsam o finns ute på dom flesta tävlingar.
priserna på reservdelar e typ samma

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

8 Inlägg
15 juni 2011
#12
Maxter motorerna? Vad vet du om don?

1 020 Inlägg
16 juni 2011
#13
har tyvärr ingen erfarenhet av den motorn.
frågan är om du ska hobbyköra eller tävla?
Kör ut på närmsta bana o kolla vad folk kör med prata med dom om hur just den motorn tex är.
brukar ge en bättre bild innan man gör köpet..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 583 Inlägg
11 juni 2013
#14
Lyfter denna tråd istället för att skapa en ny...

Körde lite när jag var 12-13 år i en motorklubb, men sedan rann det ut i sanden... Hade ingen egen kart då...

Funderar nu (20 år senare!) lite på att börja köra igen. I första hand hobbyköra! Bor i norra Sthlm så både Ös-We-Ring och Järfälla finns inom 10 minuters bilväg.

Vad kan ni ge mig för tips? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
11 juni 2013
#15
Tyckte tipsen några inlägg högre upp talade väl för sig?
Eller vad för tips jagar du?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 583 Inlägg
12 juni 2013
#16
andreas1 skrev:
Tyckte tipsen några inlägg högre upp talade väl för sig?
Eller vad för tips jagar du?

Har kikat lite på Sport 2000-kartar. Bra/dåligt att börja med?

Tänkte som sagt i första hobbyköra. Hur är det att komma till en bana och vilja köra själv? Att man måste vara medlem i nå´n klubb förstår jag, men hur ofta får/kan man köra normalt sett? Förstår att det kan variera, men hur har ni upplevt det?

Annat som kan vara bra att tänka på vid köp av kart?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
12 juni 2013
#17
Personligen tyckte jag sport 2000 blev tråkig fort (gillar växla)
Men elstart är bekvämt o ska du bli duktig är det klart lättare med sporten.
Du ska ha medlemsskap i klubb samt licens.licensen fixar dom på klubbarna
Vissa ger endagslicens dyrt i längden men är man osäker om det är något kan det vara ett alternativ.
Du får köra så fort din klass har träningstider här nere är det 2 vardagskvällar sen en en el 2 dagar på helgen.
Kör själv bara lördagar .
Sen är väl gemenskapen olika på olika klubbar.
Finns banor där du med lite äldre kart o som bara motionskör är somluft för andra.
Sen är där klubbar där man får mycket hjälp o svar på frågor mm.
Provkör gärna karten på bana innan köp så märker du vilket som passar.
Smaken är som med bilar vissa gillar golf andra ferrari.
Hoppas svaret hjälpte dig något

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 583 Inlägg
12 juni 2013
#18
andreas1 skrev:
Personligen tyckte jag sport 2000 blev tråkig fort (gillar växla)
Men elstart är bekvämt o ska du bli duktig är det klart lättare med sporten.
Du ska ha medlemsskap i klubb samt licens.licensen fixar dom på klubbarna
Vissa ger endagslicens dyrt i längden men är man osäker om det är något kan det vara ett alternativ.
Du får köra så fort din klass har träningstider här nere är det 2 vardagskvällar sen en en el 2 dagar på helgen.
Kör själv bara lördagar .
Sen är väl gemenskapen olika på olika klubbar.
Finns banor där du med lite äldre kart o som bara motionskör är somluft för andra.
Sen är där klubbar där man får mycket hjälp o svar på frågor mm.
Provkör gärna karten på bana innan köp så märker du vilket som passar.
Smaken är som med bilar vissa gillar golf andra ferrari.
Hoppas svaret hjälpte dig något

Mycket bra svar! Tack!

Är t.ex. dessa vettiga för mig?

http://www.blocket.se/stockholm/Gokart_ … 11&w=2

http://www.blocket.se/stockholm/Gokart_ … 11&w=2

http://www.blocket.se/stockholm/Gokart_ … 11&w=2

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
12 juni 2013
#19
Av dom 3 hade jag valt den 1a birell
Dels har jag för mig att birell hade ett trevligt chassie o den är komplett med data o bakbumper.
Olika märke har olika egenskaper samt olika mycket inställningar på chassie.
Titta o jämför olika.
Finns nån som är likadan som sport fast med frambromsar oxå . Fler bromsar trevligare körning.
Ställ även in dig på att köpa ny stol då stolens bredd är olika beroende på förarens kropp.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 583 Inlägg
12 juni 2013
#20
andreas1 skrev:
Av dom 3 hade jag valt den 1a birell
Dels har jag för mig att birell hade ett trevligt chassie o den är komplett med data o bakbumper.
Olika märke har olika egenskaper samt olika mycket inställningar på chassie.
Titta o jämför olika.
Finns nån som är likadan som sport fast med frambromsar oxå . Fler bromsar trevligare körning.
Ställ även in dig på att köpa ny stol då stolens bredd är olika beroende på förarens kropp.

Ja, det är väl den jag är mest sugen på så det låter ju bra. smile Mailade han som säljer den och enligt honom ska den vara helt körklar förutom att man nog behöver se över lufttrycket i däcken, så det verkar ju vettigt.

Stol har jag räknat med att få skaffa. Vad brukar en så´n gå lös på ungefär?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök