Lufttrycket styr som sagt temperaturen i däcken - men att få upp temp på viss tid är inget riktmärke - jag kan hålla dem kalla i ett varv på 0.7 och de kan få temp på 2kurvor med 2bar...
Det viktiga är att hela däcket har rätt temp och rätt grepp. Men det enkla sättet att känna det är att det hasar (understyr/överstyr) om du har för dåligt grepp - då kan du testa sänka trycket.
Har man för lite tryck så 'studsar' det lite i svängar och inbromsningar. Karten blir även orolig i högfartskurvor.
Jag kom aldrig under 1.0 i någon klass när jag tävlade - även när det var gamla däck.
En säsong då reglementet bara godkände en typ av regndäck som saknade grepp helt satte vi bakdäcken på framfälgar och körde med 4bar för att få temp i mitten (såg sjukt ut men gav mer fart).
Stiften söker du efter vad de heter bland gokarthandlarna så du får rätt temperatur på dem - går det för varmt kommer motorn nypa, och det är väldigt noga utprovat... (NGK är mitt val.)
Vi testade olika bensinkedjors bränsle under vissa kvällar för att se skillnader - och hittade toppfart med ett av dem, och då tillhörde vi de som testade ganska lite galenskaper...
Bluddrar det är det till 99% sannolikhet att du kör för långsamt. Har stiftet en gång blivit surt är det bara att kasta.
Men börja med att skaffa RADNE-katalogen och läs den - där får du många tips.