3200
Sök

Köpråd: Gokart

1 020 Inlägg
23 juni 2013
#41
Olika lufttryck passar olika folk samt ber hur varmt det är
Kör på 0,7 funkar bra för mig.
Luftfilter?? Tror ej du har något jag har iallafall inte haft på nån av mina.
Du har en burk o den säger dom att man ska rengöra o spruta med 5-56 för skiten ska fastna i burken.
Även stiften är delade meningar om
Jag kör på volvos stift till 740 turbo pga org stift e dyra o håller dåligtom motorn är lite fetare inställd. Detta ska inte funka enl folk men efter 6 år o på 3av familjens kartar kan jag säga att det funkar .
Ha gärna reservstift med dig ut då det händer att dom lägger av utan förvarning

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 juni 2013
#42
Lufttryck på ca 1.1-1.3 skulle jag rekommendera som en start - lite mindre när det är kallt eller en långsam bana, lite mer med värme och högre farter.


* Voff voff *
10 583 Inlägg
24 juni 2013
#43
andreas1 skrev:
Olika lufttryck passar olika folk samt ber hur varmt det är
Kör på 0,7 funkar bra för mig.
Luftfilter?? Tror ej du har något jag har iallafall inte haft på nån av mina.
Du har en burk o den säger dom att man ska rengöra o spruta med 5-56 för skiten ska fastna i burken.
Även stiften är delade meningar om
Jag kör på volvos stift till 740 turbo pga org stift e dyra o håller dåligtom motorn är lite fetare inställd. Detta ska inte funka enl folk men efter 6 år o på 3av familjens kartar kan jag säga att det funkar .
Ha gärna reservstift med dig ut då det händer att dom lägger av utan förvarning

Aha! smile Då får jag kika i burken och se hur där ser ut. smile

Men... Dum fråga, men säkrast att ställa den ändå, vad åstadkommer jag rent praktiskt genom att sänka till t.ex. 0,7 från 1,0 alternativt det omvända, dvs höja till t.ex. 1,3...? Ni skriver om lite lägre tryck på en långsam bana, men varför så att säga? smile Ni får skratta, det bjuder jag på, men jag vill lixom lära mig och samtidigt förstå sambandet! wink

Angående stiften... Är det alltså i en Rotax Max du kört med 740 Turbo-stift? Tror du att byte av stiftet kan påverka tjurigheten min uppvisat? Även när den bara stått 10 min sen jag körde senast höll den på och blöddrade och tjuvstannade om man gav full gas ut från depån. Man fick smyga lite upp i fart och sen gick den som den skulle.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (24 juni 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
24 juni 2013
#44
Om du vinner något på o sänka el höja trycket bereor på din körning
Allt handlar om att få upp värme i däcken o inte för varma.
Sägs att bra tryck är när däcken blir varma på ett halvt varv.
Jag kör som en kärring så jag behöver lägre tryck.
Prova sänk/höj o kör , dina varvtider kommer variera där det är bäst där håller man/gamla däck spelar oxå in , kör själv på avdankade tävlingsdäck dåligt grepp för tävlande gott nog åt mig.
Kör stiften på kc 2 varav den gamle varvar ca 20,000 .
Pludrar din får den nog lite mycket soppa prova med annat stift.
Har fått märkliga fel pga stiften .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 583 Inlägg
24 juni 2013
#45
andreas1 skrev:
Om du vinner något på o sänka el höja trycket bereor på din körning
Allt handlar om att få upp värme i däcken o inte för varma.
Sägs att bra tryck är när däcken blir varma på ett halvt varv.
Jag kör som en kärring så jag behöver lägre tryck.
Prova sänk/höj o kör , dina varvtider kommer variera där det är bäst där håller man/gamla däck spelar oxå in , kör själv på avdankade tävlingsdäck dåligt grepp för tävlande gott nog åt mig.
Kör stiften på kc 2 varav den gamle varvar ca 20,000 .
Pludrar din får den nog lite mycket soppa prova med annat stift.
Har fått märkliga fel pga stiften .

Kanon! Då förstår jag bättre hur det hänger ihop. smile Tack!

Ska åka och köpa nytt stift imorgon så får vi se om det gör nå´n skillnad. Fast jag köper nog ett original så att säga. Känns inte som att jag är på den nivån än att jag vill börja labba med olika stift. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 juni 2013
#46
Lufttrycket styr som sagt temperaturen i däcken - men att få upp temp på viss tid är inget riktmärke - jag kan hålla dem kalla i ett varv på 0.7 och de kan få temp på 2kurvor med 2bar...

Det viktiga är att hela däcket har rätt temp och rätt grepp. Men det enkla sättet att känna det är att det hasar (understyr/överstyr) om du har för dåligt grepp - då kan du testa sänka trycket.
Har man för lite tryck så 'studsar' det lite i svängar och inbromsningar. Karten blir även orolig i högfartskurvor.

Jag kom aldrig under 1.0 i någon klass när jag tävlade - även när det var gamla däck.
En säsong då reglementet bara godkände en typ av regndäck som saknade grepp helt satte vi bakdäcken på framfälgar och körde med 4bar för att få temp i mitten (såg sjukt ut men gav mer fart).

Stiften söker du efter vad de heter bland gokarthandlarna så du får rätt temperatur på dem - går det för varmt kommer motorn nypa, och det är väldigt noga utprovat... (NGK är mitt val.)

Vi testade olika bensinkedjors bränsle under vissa kvällar för att se skillnader - och hittade toppfart med ett av dem, och då tillhörde vi de som testade ganska lite galenskaper... wink

Bluddrar det är det till 99% sannolikhet att du kör för långsamt. Har stiftet en gång blivit surt är det bara att kasta.
Men börja med att skaffa RADNE-katalogen och läs den - där får du många tips. big_smile


* Voff voff *
10 583 Inlägg
25 juni 2013
#47
sirmiro skrev:
Lufttrycket styr som sagt temperaturen i däcken - men att få upp temp på viss tid är inget riktmärke - jag kan hålla dem kalla i ett varv på 0.7 och de kan få temp på 2kurvor med 2bar...

Det viktiga är att hela däcket har rätt temp och rätt grepp. Men det enkla sättet att känna det är att det hasar (understyr/överstyr) om du har för dåligt grepp - då kan du testa sänka trycket.
Har man för lite tryck så 'studsar' det lite i svängar och inbromsningar. Karten blir även orolig i högfartskurvor.

Jag kom aldrig under 1.0 i någon klass när jag tävlade - även när det var gamla däck.
En säsong då reglementet bara godkände en typ av regndäck som saknade grepp helt satte vi bakdäcken på framfälgar och körde med 4bar för att få temp i mitten (såg sjukt ut men gav mer fart).

Stiften söker du efter vad de heter bland gokarthandlarna så du får rätt temperatur på dem - går det för varmt kommer motorn nypa, och det är väldigt noga utprovat... (NGK är mitt val.)

Vi testade olika bensinkedjors bränsle under vissa kvällar för att se skillnader - och hittade toppfart med ett av dem, och då tillhörde vi de som testade ganska lite galenskaper... wink

Bluddrar det är det till 99% sannolikhet att du kör för långsamt. Har stiftet en gång blivit surt är det bara att kasta.
Men börja med att skaffa RADNE-katalogen och läs den - där får du många tips. big_smile

Kanon! Hade problem med lite studsande bak när däcken fått upp värmen. Det ska då alltså tolkas som lite för lågt tryck (bak?)? Den var, precis som du skriver, även lite orolig i högfartskurvan innan depårakan.

Körde ju med 1,0 i kalla (nåja, varm sommardag i solen) däck. Ska jag prova att öka till 1,2-1,3 nästa gång? Runtom eller bara bak? Greppet fram var perfekt, så jag ändrar ogärna på det.

Tänkte svänga förbi Radne nere i Haninge imorgon eller på onsdag och köpa stift. smile

Men... Det är svårt att köra annat än sakta ur depån och problemet var att den blöddrade när jag lixom gav på gas ut från depån, så jag var tvungen att smyga på gasen tills jag fått upp farten och då kunde jag ge på fullt.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (25 juni 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
8 juli 2013
#48
sirmiro skrev:
Lufttrycket styr som sagt temperaturen i däcken - men att få upp temp på viss tid är inget riktmärke - jag kan hålla dem kalla i ett varv på 0.7 och de kan få temp på 2kurvor med 2bar...

Det viktiga är att hela däcket har rätt temp och rätt grepp. Men det enkla sättet att känna det är att det hasar (understyr/överstyr) om du har för dåligt grepp - då kan du testa sänka trycket.
Har man för lite tryck så 'studsar' det lite i svängar och inbromsningar. Karten blir även orolig i högfartskurvor.

Jag kom aldrig under 1.0 i någon klass när jag tävlade - även när det var gamla däck.
En säsong då reglementet bara godkände en typ av regndäck som saknade grepp helt satte vi bakdäcken på framfälgar och körde med 4bar för att få temp i mitten (såg sjukt ut men gav mer fart).

Stiften söker du efter vad de heter bland gokarthandlarna så du får rätt temperatur på dem - går det för varmt kommer motorn nypa, och det är väldigt noga utprovat... (NGK är mitt val.)

Vi testade olika bensinkedjors bränsle under vissa kvällar för att se skillnader - och hittade toppfart med ett av dem, och då tillhörde vi de som testade ganska lite galenskaper... wink

Bluddrar det är det till 99% sannolikhet att du kör för långsamt. Har stiftet en gång blivit surt är det bara att kasta.
Men börja med att skaffa RADNE-katalogen och läs den - där får du många tips. big_smile

Hmm har en uppsättning däck hårdhet 64 liggande , totalt omöjliga att köra kz på med tryck över 0,5 så beror nog på däcktyp .
Tipset om att man skulle uppnå värme inom halvt varv kom från en kille som tävlat många många år sen om det stämmer el inte är väl som med allt annat. Lyssna sortera testa .
Sen väger jag 20 kg under med kart kan klart påverka trycket kanske, o nä ska ej vikta upp den då den är tung redan .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 583 Inlägg
8 juli 2013
#49
Kanske ska flika in att licens är nu fixad (väntar bara på att få hem själva licensen) och nytt stift sitter i karten.

Nu återstår bara att ha tid att åka iväg och köra. smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (8 juli 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 583 Inlägg
11 juli 2013
#50
Passar på att fråga eftersom chansen finns att ni har koll på detta. smile

Min laptimer (Alfano Pro) registrerade inga varvtider sist jag körde (tror jag...). Temp ser jag och den fungerar, men resten?

Hur aktiverar jag den så den börjar räkna tid?

Har försökt kolla i instruktionsboken, men jag är väl trög. Det enda jag får fram är att den ska vara i "STOP-mode" för att kunna börja användas. Är det då menat som att jag ska helt enkelt ha den i "STOP" och sedan börjar den räkna när jag passerar första magnetremsan? Eller hur aktiverar jag den?

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (11 juli 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
11 juli 2013
#51
Minnet är väl inte det bästa då jag ej använt alfano på nåt år men har du koll på antal inst givare?
Antal streck uppe till vänster har jag för mig.
1 streck per givare i marken.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 583 Inlägg
12 juli 2013
#52
andreas1 skrev:
Minnet är väl inte det bästa då jag ej använt alfano på nåt år men har du koll på antal inst givare?
Antal streck uppe till vänster har jag för mig.
1 streck per givare i marken.

Default ska vara en remsa per varv och jag har nollat den (eller det gjorde den själv pga batteriet varit slut i nå´t år) och jag har även dubbelkollat.

Jag hade så fullt upp på banan när jag var ute första gången så jag struntade i laptimern, men nu vill man ju se i framtiden hur man kör...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 020 Inlägg
13 juli 2013
#53
Ha ha ja det är väl halva grejen med laptimer.
Banan stödjer säkert alfano?
Har ett svagt minne att jag haft samma problem men kan ej komma på exakt vad det var.
Har den reggat några tider i minnet? Högra knappen kollar du det har jag för mig.
Prova radera dom isåfall.
Det är vad jag kan komma på att jag hade nåt bry med , sen om det var att den ej regga nya tider när minnet var fullt el dom ej lagra dom men nåt var där.
Men du har rätt att stop stod i display det minns jag.
Jag radera hela datan var gång nåt märkligt hände det bruka hjälpa.
Kör med mycrone 4 numera så minnet är lite sådär

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

* Voff voff *
10 583 Inlägg
13 juli 2013
#54
andreas1 skrev:
Ha ha ja det är väl halva grejen med laptimer.
Banan stödjer säkert alfano?
Har ett svagt minne att jag haft samma problem men kan ej komma på exakt vad det var.
Har den reggat några tider i minnet? Högra knappen kollar du det har jag för mig.
Prova radera dom isåfall.
Det är vad jag kan komma på att jag hade nåt bry med , sen om det var att den ej regga nya tider när minnet var fullt el dom ej lagra dom men nåt var där.
Men du har rätt att stop stod i display det minns jag.
Jag radera hela datan var gång nåt märkligt hände det bruka hjälpa.
Kör med mycrone 4 numera så minnet är lite sådär

Ja, det var folk som körde med snarlika Alfano som dom höll på och tryckte på så det verkar ju lira så långt iaf.

Den var helt tom i minnet när jag väl började kika på det några dagar(!) efter att jag kört.

Ska försöka komma iväg och köra idag eller imorgon (måste bara tydligen få tag på en miljömatta annars är man ju inte välkommen) så då får jag väl mixtra mer med den.

Blir bara så förvirrad över vad dom menar i boken...

"Change to start mode:
Tha Alfano must first without exception be in the Stop mode. If this is the case then a contact with a magnetic strip is sufficient to delete the display (small dashes appears)."

Jaha...? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök