3605
Sök

Lambda lampan lyser lite hjälp felsökning behövs! samt går dåligt 940 ftt

147 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan har en 940 ftt -93a som inte går som den ska. Först och främst lyser lambda lampan får ut felkod 1-2-1 som är lmm signal. lmm fungerar då jag testat utan och bilen verkligen inte vill utan lmm. Den går lite trögt vid 3000 varv och "bluddrar" gärna lite. Samt den startar inte när den är varm


Jag har bytt vevaxellägesgivaren för att den startar inte när den är varm, fast det hjälpte inte. Vad ska jag felsöka nu?

Bilens "bludder" hur ska jag felsöka ? kan jag mäta lambdan på något sett? EL är jag helt okej på då jag går sista året på EL linjen. Knacksensorns kablage till tändboxen mätte jag idag det var till en början (vad jag tror svårt att avgöra) något fel på kontakten så jag små pilla och tryckte på det så gick den okej inget bludder men lite slö vid just 3000 varv. Men bluddret börjar komma tillbaka.

Jag hade felkod på knacksensorn men efter jag pillat lite var den bara borta, måste man inte radera dem själv?


Tackar på förhand!

84 Inlägg
2 februari 2011
#2
mikkep skrev:
Hejsan har en 940 ftt -93a som inte går som den ska. Först och främst lyser lambda lampan får ut felkod 1-2-1 som är lmm signal. lmm fungerar då jag testat utan och bilen verkligen inte vill utan lmm. Den går lite trögt vid 3000 varv och "bluddrar" gärna lite. Samt den startar inte när den är varm


Jag har bytt vevaxellägesgivaren för att den startar inte när den är varm, fast det hjälpte inte. Vad ska jag felsöka nu?

Bilens "bludder" hur ska jag felsöka ? kan jag mäta lambdan på något sett? EL är jag helt okej på då jag går sista året på EL linjen. Knacksensorns kablage till tändboxen mätte jag idag det var till en början (vad jag tror svårt att avgöra) något fel på kontakten så jag små pilla och tryckte på det så gick den okej inget bludder men lite slö vid just 3000 varv. Men bluddret börjar komma tillbaka.

Jag hade felkod på knacksensorn men efter jag pillat lite var den bara borta, måste man inte radera dem själv?


Tackar på förhand!

För att radera felkoder tar du ut 1ans säkring och tar på tändningen (2ans läge) i ca 2-3min (Funkar säkert med mindre tid) Sen trycker du i säkringen och startar bilen. Då ska den vara nollad.

Går även att ta av batteripolen men har hört rykten om att det inte ska funka lika bra. Så säkring skulle jag gjort.
Vad har du för nr på lmm har nog säkert nån du kan få prova med om du vill?

Lambdan går att felsöka. Om jag inte misstar mej helt nu så ska man sätta multimetern på kablarna sen läser man av värderna. Dom ska svajja mellan ett viss tal dock kommer jag fan inte ihåg det där hur mycke den sk ligga på i ström/Volt. Men inte mycke. Jag kan kolla upp det om du vill,

Har du kollat alla felkoder? Kanske har flera?

såg att du hade ringt igår men satt och åt och glömde sen att ringa upp. Sorry!

Mvh!


147 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
#3
Volvo_Racing_ skrev:
mikkep skrev:
Hejsan har en 940 ftt -93a som inte går som den ska. Först och främst lyser lambda lampan får ut felkod 1-2-1 som är lmm signal. lmm fungerar då jag testat utan och bilen verkligen inte vill utan lmm. Den går lite trögt vid 3000 varv och "bluddrar" gärna lite. Samt den startar inte när den är varm


Jag har bytt vevaxellägesgivaren för att den startar inte när den är varm, fast det hjälpte inte. Vad ska jag felsöka nu?

Bilens "bludder" hur ska jag felsöka ? kan jag mäta lambdan på något sett? EL är jag helt okej på då jag går sista året på EL linjen. Knacksensorns kablage till tändboxen mätte jag idag det var till en början (vad jag tror svårt att avgöra) något fel på kontakten så jag små pilla och tryckte på det så gick den okej inget bludder men lite slö vid just 3000 varv. Men bluddret börjar komma tillbaka.

Jag hade felkod på knacksensorn men efter jag pillat lite var den bara borta, måste man inte radera dem själv?


Tackar på förhand!

För att radera felkoder tar du ut 1ans säkring och tar på tändningen (2ans läge) i ca 2-3min (Funkar säkert med mindre tid) Sen trycker du i säkringen och startar bilen. Då ska den vara nollad.

Går även att ta av batteripolen men har hört rykten om att det inte ska funka lika bra. Så säkring skulle jag gjort.
Vad har du för nr på lmm har nog säkert nån du kan få prova med om du vill?

Lambdan går att felsöka. Om jag inte misstar mej helt nu så ska man sätta multimetern på kablarna sen läser man av värderna. Dom ska svajja mellan ett viss tal dock kommer jag fan inte ihåg det där hur mycke den sk ligga på i ström/Volt. Men inte mycke. Jag kan kolla upp det om du vill,

Har du kollat alla felkoder? Kanske har flera?

såg att du hade ringt igår men satt och åt och glömde sen att ringa upp. Sorry!

Mvh!

Har nog 020 eller något sådan lmm sa jockenorling Har du en sådan som jag kan testa??

Jag fick fickkod på lmm signal fast bilen går knappt om man kopplar ur kontaktstycket?

Ja gärna om du hittar värdena för jag hittar dem inte:P
Jag hade även felkod på knacksensor men pillade lite på kablaget och mätte kablar till tändboxen så försvan felkoden och den gick jämnare ett tag typ 4 mil kanske.. ?

84 Inlägg
3 februari 2011
#4
mikkep skrev:
Volvo_Racing_ skrev:
mikkep skrev:
Hejsan har en 940 ftt -93a som inte går som den ska. Först och främst lyser lambda lampan får ut felkod 1-2-1 som är lmm signal. lmm fungerar då jag testat utan och bilen verkligen inte vill utan lmm. Den går lite trögt vid 3000 varv och "bluddrar" gärna lite. Samt den startar inte när den är varm


Jag har bytt vevaxellägesgivaren för att den startar inte när den är varm, fast det hjälpte inte. Vad ska jag felsöka nu?

Bilens "bludder" hur ska jag felsöka ? kan jag mäta lambdan på något sett? EL är jag helt okej på då jag går sista året på EL linjen. Knacksensorns kablage till tändboxen mätte jag idag det var till en början (vad jag tror svårt att avgöra) något fel på kontakten så jag små pilla och tryckte på det så gick den okej inget bludder men lite slö vid just 3000 varv. Men bluddret börjar komma tillbaka.

Jag hade felkod på knacksensorn men efter jag pillat lite var den bara borta, måste man inte radera dem själv?


Tackar på förhand!

För att radera felkoder tar du ut 1ans säkring och tar på tändningen (2ans läge) i ca 2-3min (Funkar säkert med mindre tid) Sen trycker du i säkringen och startar bilen. Då ska den vara nollad.

Går även att ta av batteripolen men har hört rykten om att det inte ska funka lika bra. Så säkring skulle jag gjort.
Vad har du för nr på lmm har nog säkert nån du kan få prova med om du vill?

Lambdan går att felsöka. Om jag inte misstar mej helt nu så ska man sätta multimetern på kablarna sen läser man av värderna. Dom ska svajja mellan ett viss tal dock kommer jag fan inte ihåg det där hur mycke den sk ligga på i ström/Volt. Men inte mycke. Jag kan kolla upp det om du vill,

Har du kollat alla felkoder? Kanske har flera?

såg att du hade ringt igår men satt och åt och glömde sen att ringa upp. Sorry!

Mvh!

Har nog 020 eller något sådan lmm sa jockenorling Har du en sådan som jag kan testa??

Jag fick fickkod på lmm signal fast bilen går knappt om man kopplar ur kontaktstycket?

Ja gärna om du hittar värdena för jag hittar dem inte:P
Jag hade även felkod på knacksensor men pillade lite på kablaget och mätte kablar till tändboxen så försvan felkoden och den gick jämnare ett tag typ 4 mil kanske.. ?

Okej jooo 020 ska ajg nog ha nån liggande! smile Kikar på det imorrn efter jobbet! big_smile
Kan fråga brorsan då också, För bilen kan ha en trasig lmm men ändå funka och dö när man rycker ut den. Det många olika typer av fel det kan bli på en Lmm på en volvo den saken är klar hehe ^^

Men jag hör av mej imorrn när jag hittat lite mer info och lmm då smile

Mvh!


Fetast i stan !!
991 Inlägg
3 februari 2011
#5
PÅ min gamla 940 ftt 93 satt det 016 lmm   fanns det olika till dom ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

147 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#6
Björn ! aah de skulle vara toppen om jag kan få testa:) Dock nu så sprutar de vatten över halva blocket något som pajja så den står på skolan sad får ta å bogesera hem och kolla lite

Klorin_elvis: jag har ingen aning

Fetast i stan !!
991 Inlägg
3 februari 2011
#7
Jag hade allafall 016 på min gamla 944 turbo 93 ..... men har ingen aning ifall det finns olika sorter

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

84 Inlägg
3 februari 2011
#8
Full tryck och GLT brukar ha 016 men kanske finns med 020 också. Det förvånar mej inte. Men jag har ananrs 3st 016 liggandes också så ingen fara. Har det mesta smile


312 Inlägg
3 februari 2011
#9
Testa att montera en LMM med slutsiffra 016 och se om det blir bättre.


147 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#10
Volvo_Racing_ skrev:
Full tryck och GLT brukar ha 016 men kanske finns med 020 också. Det förvånar mej inte. Men jag har ananrs 3st 016 liggandes också så ingen fara. Har det mesta smile

Kan jag få testa med din 016? kan ju vart gubben innan som tog en 020 eller ngt?tongue

248 Inlägg
4 februari 2011
#11
016-020 är samma luftmassamätare:)


84 Inlägg
4 februari 2011
#12
Muckluck skrev:
016-020 är samma luftmassamätare:)

ööhh nej!? Full och lätt tryck!

Det kan du få göra micke. Bara du inte bränner nått när du gör det så är det juh lugnt.
Har hänt att om man kopplar in fel grejer kan databox brinna men tror det ska funka med lmm

Rickard brännde nämligen sin Databox när han kopplade in fel typ av spridare i sin 245a förut hehe smile Lite komiskt hehe smile


147 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#13
Volvo_Racing_ skrev:
Muckluck skrev:
016-020 är samma luftmassamätare:)

ööhh nej!? Full och lätt tryck!

Det kan du få göra micke. Bara du inte bränner nått när du gör det så är det juh lugnt.
Har hänt att om man kopplar in fel grejer kan databox brinna men tror det ska funka med lmm

Rickard brännde nämligen sin Databox när han kopplade in fel typ av spridare i sin 245a förut hehe smile Lite komiskt hehe smile

Aha:P menar du rääger? Men tror du det går sönder om jag testar med annan LMM??? för då skippar jag ju det, juste björn de var en slang från blocket till värme paketet som gick igår, skulle byta den men då satt det som någon sorts vakum ventil sak på slangen mellan block och torpeden som öppnar och stänger tror det är för varm/kall luft har du någon sådan till salu? Råkade ta sönder fästet på den då plasten var så rutten ?

Fetast i stan !!
991 Inlägg
4 februari 2011
#14
GLT 16 v har 010 om det är 3tums lmm,  min gamla 940 turbo 93a fulltryckare hade 016 , polarens lätt tryckare 95a har 016

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

312 Inlägg
4 februari 2011
#15
Min FTT har också 016 så det mest troliga är att det sitter fel LMM på din bil.


84 Inlägg
4 februari 2011
#16
mikkep skrev:
Volvo_Racing_ skrev:
Muckluck skrev:
016-020 är samma luftmassamätare:)

ööhh nej!? Full och lätt tryck!

Det kan du få göra micke. Bara du inte bränner nått när du gör det så är det juh lugnt.
Har hänt att om man kopplar in fel grejer kan databox brinna men tror det ska funka med lmm

Rickard brännde nämligen sin Databox när han kopplade in fel typ av spridare i sin 245a förut hehe smile Lite komiskt hehe smile

Aha:P menar du rääger? Men tror du det går sönder om jag testar med annan LMM??? för då skippar jag ju det, juste björn de var en slang från blocket till värme paketet som gick igår, skulle byta den men då satt det som någon sorts vakum ventil sak på slangen mellan block och torpeden som öppnar och stänger tror det är för varm/kall luft har du någon sådan till salu? Råkade ta sönder fästet på den då plasten var så rutten ?

Hade jag varit du hade jag satt en rörbit där smile Jocke Nordling gjorde så på sin och jag har gjort så på nån vinterbil förut när den gick. smile men du har helt rätt, den SKA styra värme och kyla men frågar du mej så finns det inget som heter värme och kyla i en gammal volvo om den itne har fungerande AC dock hehe.

På sommarn är det jummet/varmt på vintern har man ändå alltid full värme på hehe big_smile

Men du gör dom du vill. Har nog ingen sån liggandes. Glömde fråga min bror idag, Men kan göra det ikväll eller imorrn. smile

Säger inte att alla ftt och ltt har 016 och 020 men offtast är det så. Det behöver inte vara så. Vi kan testa så får vi se. Tror det är lugnt. Nää inte rääger. Jag menar Rickard på TPR smile hehe
Tror jag gav han en databox sen då när han brände sin hehe

Det roliga är att jag tror jag kör med fel gasspjälls givare på min 740 då Lambda lampan lyser på min med. Den går en aning fett. Men som jompa skulle ha sagt. Ställ på luften bah. hehe


147 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#17
Volvo_Racing_ skrev:
mikkep skrev:
Volvo_Racing_ skrev:

ööhh nej!? Full och lätt tryck!

Det kan du få göra micke. Bara du inte bränner nått när du gör det så är det juh lugnt.
Har hänt att om man kopplar in fel grejer kan databox brinna men tror det ska funka med lmm

Rickard brännde nämligen sin Databox när han kopplade in fel typ av spridare i sin 245a förut hehe smile Lite komiskt hehe smile

Aha:P menar du rääger? Men tror du det går sönder om jag testar med annan LMM??? för då skippar jag ju det, juste björn de var en slang från blocket till värme paketet som gick igår, skulle byta den men då satt det som någon sorts vakum ventil sak på slangen mellan block och torpeden som öppnar och stänger tror det är för varm/kall luft har du någon sådan till salu? Råkade ta sönder fästet på den då plasten var så rutten ?

Hade jag varit du hade jag satt en rörbit där smile Jocke Nordling gjorde så på sin och jag har gjort så på nån vinterbil förut när den gick. smile men du har helt rätt, den SKA styra värme och kyla men frågar du mej så finns det inget som heter värme och kyla i en gammal volvo om den itne har fungerande AC dock hehe.

På sommarn är det jummet/varmt på vintern har man ändå alltid full värme på hehe big_smile

Men du gör dom du vill. Har nog ingen sån liggandes. Glömde fråga min bror idag, Men kan göra det ikväll eller imorrn. smile

Säger inte att alla ftt och ltt har 016 och 020 men offtast är det så. Det behöver inte vara så. Vi kan testa så får vi se. Tror det är lugnt. Nää inte rääger. Jag menar Rickard på TPR smile hehe
Tror jag gav han en databox sen då när han brände sin hehe

Det roliga är att jag tror jag kör med fel gasspjälls givare på min 740 då Lambda lampan lyser på min med. Den går en aning fett. Men som jompa skulle ha sagt. Ställ på luften bah. hehe

Nej precis och de är just fungerande AC jag har vettu wink


Första raden slutar på 016 och andra raden 020 tongue polare som sa till mig att jag hade 016

147 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#18
Jag råkade pilla på batteri polerna lite (bröt kretsen) nu slockna lambda lampan, den tändes nästan direkt förut efter jag kopplat av det. Fast nu går bilen as dåligt
Senast redigerat av mikkep (7 februari 2011)

84 Inlägg
7 februari 2011
#19
mikkep skrev:
Jag råkade pilla på batteri polerna lite (bröt kretsen) nu slockna lambda lampan, den tändes nästan direkt förut efter jag kopplat av det. Fast nu går bilen as dåligt

Fan va seg jag är haha smile Har glömt bort dethär helt. Har inte varken frågat brorsan eller kollat efter lmm ^^ sorry Men jag var och rota och tror fan jag hittade bara en 016 och en 007 lmm =/ Undrar vart dom andra har tagit vägen. Kanske gett bort dom till nån ^^

Mvh!


147 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#20
Volvo_Racing_ skrev:
mikkep skrev:
Jag råkade pilla på batteri polerna lite (bröt kretsen) nu slockna lambda lampan, den tändes nästan direkt förut efter jag kopplat av det. Fast nu går bilen as dåligt

Fan va seg jag är haha smile Har glömt bort dethär helt. Har inte varken frågat brorsan eller kollat efter lmm ^^ sorry Men jag var och rota och tror fan jag hittade bara en 016 och en 007 lmm =/ Undrar vart dom andra har tagit vägen. Kanske gett bort dom till nån ^^

Mvh!

Tror inte de är någon fara, råka pilla av pluskablaget idag så datorn resseta, och då försvann felkoden! Samt fick felkod på kanckgivar signal saknas. Fick den på 2ans uttag fick ngn liknande innan jag starta om boxarna på 6ans uttag?


Sök