4540
Sök

Elfel efter stereobyte i Golf II

13 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Hej.

Jag skulle idag koppla in en ny stereo i min bil. Det är en Golf II från 90.

När jag satt samman allt så fungerade det och fint ljud kom ur mina högtalare. Då en sladd endast var skarvad så stängde jag av allt och kopplade om och löddade fast sladden. Sen var det dött........

Till slut hittade jag att säkringen till radion (den i bilen) hade utlöst. När jag bytt skedde ingen förändring. I ren protest ändrade jag säkringen på baksidan av stereon från läge VW till läge NOM. Då började CDn skicka ut skivan men den gick fortfarande inte att starta.
En anna sak jag här la märke till var att ljuset på instrumentpanelen var släkt (inget säkringsfel.) Av en händelse kom jag åt kablarna till stereon, gul +12v och röd +12v. de kom åt varandra och då tändes instrumentpanelen OCH stereon.

Förbannad som jag var tänkte jag bara tejpa ihop de så att det fungerade, men till min förvåning slutade det inte lysa när jag tog ut nyckeln.

Vad kan vara fel? Tack

301 Inlägg
4 februari 2011
Man kan sätta gul +12v och röd +12v tillsammans. så inget fel att ha dom så..
Om man inte har någon kabel från tändningen..
Har för mej att den gula ska vara till tändningen å den röda ska ha spänning hela tiden..
Tror du har fel kabel till den gula.. Plus hela tiden där med låter det som..
Senast redigerat av CTR-Jante (4 februari 2011)

13 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
jo men problemet är att sätter jag ihop de lyser det även utan nycklar i bilen... går ej att stänga av.

301 Inlägg
5 februari 2011
Då har du ju kopplat så att du har plus 12v på både den röda å gula hela tiden.. Då spelar det även att du har tagit ut nycklen..
Du får ju stänga av med knappen på sterion då..  eller går inte det??

Forummoderator
18 158 Inlägg
6 februari 2011
Många apparater kräver att man håller inne off (eller src) knapp ett antal sekunder fr att den ska ge upp.Röd ska ha matning hela tiden som sägs ovan. Gul ska vara kopplad till tändningsläge "1" Får stereon bara spänning under tändnigsläge stängs den av när du stänger av men tappar troligen minnet varenda gång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök