4048
Sök

Var kopplar jag remote kablen till från sterion (utan slutsteg). snälla hjälp! :D

6 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Var kopplar jag remote kablen till från sterion (utan slutsteg). snälla hjälp! big_smile

22 Inlägg
4 februari 2011
Remotecabeln som sticker ut från stereon är bara till för att starta ett slutsteg, har du inget så koppla den ingenstans.

4 074 Inlägg
4 februari 2011
simoni96 skrev:
Var kopplar jag remote kablen till från sterion (utan slutsteg). snälla hjälp! big_smile

Fattar inte ett dugg va du menar!!!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

3 187 Inlägg
4 februari 2011
simoni96 skrev:

inget, endast till för att starta steget  (om du hade haft det).

1 785 Inlägg
4 februari 2011
simoni96 skrev:

Du isolerar änden så den inte kommer i kontakt med jord någonstans. Eftersom du inte använder något slutsteg behövs den inte användas.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 741 Inlägg
4 februari 2011
Eller så kopplar du den till elantennet om du har nåt sånt eller något annat du vill ska starta samtidigt som stereon. (Självklart via relä då den utgången inte är direkt kraftig.)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 785 Inlägg
5 februari 2011
tecman skrev:
Eller så kopplar du den till elantennet om du har nåt sånt eller något annat du vill ska starta samtidigt som stereon. (Självklart via relä då den utgången inte är direkt kraftig.)

Om man kopplar remoten från stereon till ett relä bör man löda på en 1N4001 diod i backriktningen parallellt med spolen. Annars finns risken att den inducerade spänningen från relä-spolen knäcker utgången på stereon.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 741 Inlägg
5 februari 2011
Men annars så finns det reläer med inbyggda dioder så ska inte vara någon fara.
Senast redigerat av tecman (5 februari 2011)

1 785 Inlägg
5 februari 2011
tecman skrev:
Men annars så finns det reläer med inbyggda dioder så ska inte vara någon fara.

Okej. Var?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 februari 2011
dbjanoz skrev:
tecman skrev:

Om man kopplar remoten från stereon till ett relä bör man löda på en 1N4001 diod i backriktningen parallellt med spolen. Annars finns risken att den inducerade spänningen från relä-spolen knäcker utgången på stereon.

Har jag aldrig gjort och har aldrig någonsin haft problem heller.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 741 Inlägg
5 februari 2011
Använder man "märkes" relän typ Hella & Bosch så har dom inbyggda skydd.

Sök