Kammarna står rätt, har haft en kille efteråt att titta så det står rätt och det gör det! Minns ej nr på felkod. står som jag skrev 2 rader högre upp när man kopplar in obd : Får för mycket bränsle . För lite luft i förhållande till bränsle.
Vilket är ganska uppenbart då den slukar i sig bensin, 16 mil på 65 liter, perfekt pendlarbil...
Nähä du menar allvarligt att det inte skulle bli satt några felkoder om bilen beter sig som den gör???
Den kommer visa utslag för felkoder ja, men oftast stämmer dem inte överens med felet, och den kommer inte visa felet ändå.
Tro mig jag vet jag jobbar bara med felsökning på Volvo å har gjort det i 8 år. Felkoden pekar sällan ut vad felet e men om man har felkoder så vet man mer vad man skall se på. Annars hade vi ju inte ens behövt dom eller.
The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Nähä du menar allvarligt att det inte skulle bli satt några felkoder om bilen beter sig som den gör???
Den kommer visa utslag för felkoder ja, men oftast stämmer dem inte överens med felet, och den kommer inte visa felet ändå.
Tro mig jag vet jag jobbar bara med felsökning på Volvo å har gjort det i 8 år. Felkoden pekar sällan ut vad felet e men om man har felkoder så vet man mer vad man skall se på. Annars hade vi ju inte ens behövt dom eller.
Ja ni... Det är ingen som blir klok på detta, har varit på volvo hela dagen & dom hittar inga större fel! Får nog rent av byta motor! Stämmer det att awd har en specialmotor? Eller kan jag slänga i en vanlig femma? Ingen som vet någon sjukt duktig volvokille här på forumet?
Får nog rent av byta motor! Stämmer det att awd har en specialmotor? Eller kan jag slänga i en vanlig femma? Ingen som vet någon sjukt duktig volvokille här på forumet?
AWD har ett annat block än FWD, i övrigt är motorerna lika.
Får nog rent av byta motor! Stämmer det att awd har en specialmotor? Eller kan jag slänga i en vanlig femma? Ingen som vet någon sjukt duktig volvokille här på forumet?
Ja det va det jag hade för mig med, men dessvärre tror jag inte problemet ligger i motorn...
Ja det va det jag hade för mig med, men dessvärre tror jag inte problemet ligger i motorn...
Har ni på något sätt uteslutit fel ifrån luftmassemätaren? För min betedde sig så som du berättar när min var ur funktion. MVH
nu vet jag fan. det är din vevaxel inställning. garanterat. kom på det !. Du har ställt in den helt tvärtom. så vart det.. det går att göra det, det finns 2 lägen.. gö om den så kommer den fungera garanterat. det vart mitt fel du förklarar. så fixa det !.
Från det som jag har läst, Turbo laddar kontigt/inte alls drar mkt bensin.
Felet ligger garanterat i att motorn inte stämmer med kammarna dvs 0 på vevaxel är inte 0 på kamdrevet. lossa tändstiftet kolla med kamkort som inte borde vara speciellt svåra att fåfatt i. då kommer du få bekräftat om kammar/vevaxel är 0:ade.
vad du behöver är 1 indikator klocka 1 indikator klockställ (magnet typ funkar fint) Veta ventilens lyft vid 1:ans cylinder när kolven är i TDC (insugningstakten) när du vet detta kan du med lätthet se om allt stämmer.
låter precis som polarens 850 turbo den satt kamremen helt fel på vi ställde den rätt utan att det blev nå bättre snarare sämre gjorde komptest plus lite annan felsökning utan framgång slutade med att typ 18ventiler var lite böjda märktes inte direkt på komptestet men de var felet
Senast redigerat av johan-s70-t5 (8 februari 2011)
nu vet jag fan. det är din vevaxel inställning. garanterat. kom på det !. Du har ställt in den helt tvärtom. så vart det.. det går att göra det, det finns 2 lägen.. gö om den så kommer den fungera garanterat. det vart mitt fel du förklarar. så fixa det !.
Tacka mig ! voila voila ! dock lite segtänkt men jag kom ju på det iaf