3326
Sök

Orkeslös V70R awd, hjälp!

21 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Kammarna står rätt, har haft en kille efteråt att titta så det står rätt och det gör det!
Minns ej nr på felkod. står som jag skrev 2 rader högre upp när man kopplar in obd : Får för mycket bränsle . För lite luft i förhållande till bränsle.

Vilket är ganska uppenbart då den slukar i sig bensin, 16 mil på 65 liter, perfekt pendlarbil...

BE*CE
419 Inlägg
7 februari 2011
okej
lättast: lämna in till en verkstad och få det fixat men inte billigast skulle jag tro

men står tändningen rätt då? eller den kanske inte går att sätta fel på dom

MVH

Volvo R racing

21 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Tyskenracing skrev:
okej
lättast: lämna in till en verkstad och få det fixat men inte billigast skulle jag tro

men står tändningen rätt då? eller den kanske inte går att sätta fel på dom

MVH

Får nog lämna in på en felsökning varjefall.
Tror inte det är ställbart.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
7 februari 2011
Tändning e inte ställbart.. Hur står det till med bränsletrycket??? En läckande spridare kanske

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

8 250 Inlägg
7 februari 2011
Mika_70 skrev:
Har du kollar Tempgivarna

Finns bara en och ger den upp så märks det fort, dels för att mätaren inte funkar och dels för att fläkten till motorn går på full fart hela tiden.

496 Inlägg
7 februari 2011
Rock-Star skrev:
JaggaChafen skrev:
Felkoder???

precis som JaggaChafen säger, har du fått ur några felkoder?

Det är inga felkod problem detta .mvh Jocke

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
7 februari 2011
haggen90 skrev:
Rock-Star skrev:
JaggaChafen skrev:
Felkoder???

Nähä du menar allvarligt att det inte skulle bli satt några felkoder om bilen beter sig som den gör???

496 Inlägg
7 februari 2011
JaggaChafen skrev:
haggen90 skrev:
Rock-Star skrev:

Nähä du menar allvarligt att det inte skulle bli satt några felkoder om bilen beter sig som den gör???

Den kommer visa utslag för felkoder ja, men oftast stämmer dem inte överens med felet, och den kommer inte visa felet ändå.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
7 februari 2011
haggen90 skrev:
JaggaChafen skrev:
haggen90 skrev:

Den kommer visa utslag för felkoder ja, men oftast stämmer dem inte överens med felet, och den kommer inte visa felet ändå.

Tro mig jag vet jag jobbar bara med felsökning på Volvo å har gjort det i 8 år. Felkoden pekar sällan ut vad felet e men om man har felkoder så vet man mer vad man skall se på. Annars hade vi ju inte ens behövt dom eller.

496 Inlägg
8 februari 2011
JaggaChafen skrev:
haggen90 skrev:
JaggaChafen skrev:

Tro mig jag vet jag jobbar bara med felsökning på Volvo å har gjort det i 8 år. Felkoden pekar sällan ut vad felet e men om man har felkoder så vet man mer vad man skall se på. Annars hade vi ju inte ens behövt dom eller.

Jag menadfe ju det haha smile

Refined
1 770 Inlägg
8 februari 2011
Jag skulle gissa på Luftmassemätaren. Pröva byt den,
Det går fort och enkelt.

"och det stod får för mycket bränsle. För lite luft i förhållande till bränsle. Minns ej nummer."

Jag vågar nästan sätta en slant på att det är den som är kass.
Hoppas det löser sig för dig.

MVH

496 Inlägg
8 februari 2011
Zwudda skrev:
Jag skulle gissa på Luftmassemätaren. Pröva byt den,
Det går fort och enkelt.

"och det stod får för mycket bränsle. För lite luft i förhållande till bränsle. Minns ej nummer."

Jag vågar nästan sätta en slant på att det är den som är kass.
Hoppas det löser sig för dig.

MVH

Hur mycket smile ?, jag hade ju samma problem med min 850 och använder samma LMM som förut fast jag byte motor så funkade de bättre.

21 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Ja ni... Det är ingen som blir klok på detta, har varit på volvo hela dagen & dom hittar inga större fel!
Får nog rent av byta motor! Stämmer det att awd har en specialmotor? Eller kan jag slänga i en vanlig femma?
Ingen som vet någon sjukt duktig volvokille här på forumet?

8 250 Inlägg
8 februari 2011
Teem skrev:
Får nog rent av byta motor! Stämmer det att awd har en specialmotor? Eller kan jag slänga i en vanlig femma?

AWD har ett annat block än FWD, i övrigt är motorerna lika.

21 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Teem skrev:

Ja det va det jag hade för mig med, men dessvärre tror jag inte problemet ligger i motorn...

Refined
1 770 Inlägg
8 februari 2011
Teem skrev:
Marlboroman skrev:
Teem skrev:

Ja det va det jag hade för mig med, men dessvärre tror jag inte problemet ligger i motorn...

Har ni på något sätt uteslutit fel ifrån luftmassemätaren?
För min betedde sig så som du berättar när min var ur funktion.
MVH

496 Inlägg
8 februari 2011
nu vet jag fan. det är din vevaxel inställning. garanterat. kom på det !. Du har ställt in den helt tvärtom. så vart det.. det går att göra det, det finns 2 lägen.. gö om den så kommer den fungera garanterat. det vart mitt fel du förklarar. så fixa det !.
Senast redigerat av haggen90 (8 februari 2011)

59 Inlägg
8 februari 2011
Från det som jag har läst, Turbo laddar kontigt/inte alls drar mkt bensin.

Felet ligger garanterat i att motorn inte stämmer med kammarna dvs 0 på vevaxel är inte 0 på kamdrevet. lossa tändstiftet kolla med kamkort som inte borde vara speciellt svåra att fåfatt i. då kommer du få bekräftat om kammar/vevaxel är 0:ade.

vad du behöver är
1 indikator klocka
1 indikator klockställ (magnet typ funkar fint)
Veta ventilens lyft vid 1:ans cylinder när kolven är i TDC (insugningstakten) när du vet detta kan du med lätthet se om allt stämmer.

299 Inlägg
8 februari 2011
låter precis som polarens 850 turbo den satt kamremen helt fel på
vi ställde den rätt utan att det blev nå bättre snarare sämre
gjorde komptest plus lite annan felsökning utan framgång slutade med att typ 18ventiler var lite böjda märktes inte direkt på komptestet men de var felet
Senast redigerat av johan-s70-t5 (8 februari 2011)

496 Inlägg
8 februari 2011
haggen90 skrev:
nu vet jag fan. det är din vevaxel inställning. garanterat. kom på det !. Du har ställt in den helt tvärtom. så vart det.. det går att göra det, det finns 2 lägen.. gö om den så kommer den fungera garanterat. det vart mitt fel du förklarar. så fixa det !.

Tacka mig ! voila voila !  dock lite segtänkt men jag kom ju på det iaf smile

Sök