3213
Sök

Bi Xenon och Xenon?

1 268 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
#1
är Bi Xenon och Xenon samma sak?

vet att mina föräldrars 93 SS har Bi Xenon men min S40 har bra Xenon är det nån skillnad?

saaben har ett förstorningsglas i sin lykta plus att den reglerar sig har inte tänkt på om S40 gör det? allså S40 -03

34 Inlägg
22 juli 2006
#2
Rätta mig om jag har fel, men tror att det är följande:

Xenon=endast halvljus med xenon
BiXenon= både hel & halvljus xenon


117 Inlägg
22 juli 2006
#3
Är det inte så att man har två olika lampor?

Xenon: hel och halv ljus i samma lyse.
BiXenon: hel och halv ljus är två enkilda lampor.

Så har ja fattat det iallafall


Miklen
22 juli 2006
#4
_Erre_ skrev:
Är det inte så att man har två olika lampor?

Xenon: hel och halv ljus i samma lyse.
BiXenon: hel och halv ljus är två enkilda lampor.

Så har ja fattat det iallafall

Nope Xenon är ju bara lamp/ljus modellen.. Bi e att man har både hel å halv.. annars bara Xenon = halvljus men helljus är då separat halogen lampa..

1 268 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
#5
Saaben me Bi Xenon har bättre ljus i både Hel å halv tycker jag....

Miklen
22 juli 2006
#6
ja men d beror ju på lite faktorer såsom vilken färgtemp ljuset har å hur reflektorer / projektorer är uppbyggda..

31 Inlägg
22 juli 2006
#7
Såhär är det.

Xenon = Xenon lampa för halvljus och halogen för helljus, båda lyser samtidigt på helljus.

BiXenon = Xenon lampa på halvljus och halogen för helljus, båda lyser samtidigt på helljus,
                MEN när du slår på helljuset öppnas en lucka som på halvljus täcker en del av
                halvljusets sken, vilket får till följd att även Xenonlampans sken "lyfts upp" och
                hjälper halogen heljuslampan, vilket ger en väsentlig skillnad.

Har man bara Xenon på halvljuset upplever man ofta helljuset som dåligt, pga att Xenon ljuset lyser så starkt och därav "försvinner" helljuset...Man tittar ju automatiskt där det lyser som starkast.

DubbelXenon = Xenon lampa för halvljus, och även en xenon lampa för helljuset.
                       DubbelXenon är dock ovanligt fortfarande och finns så vitt jag vet bara på
                       VW Phaeton, och ev Audi A8..



Hoppas detta kan ge er svar o bringa klarhet!!


142 Inlägg
22 juli 2006
#8
hur mkt kostar 2 st xenon glödlampor??

..,,Nilsson is over and out,,..
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay"

Miklen
22 juli 2006
#9
bara lamporna beror väl på färgtemp återigen å vart du köper men runt 800 spänn stycket..d ja har sett..finns säkert billigare

1 268 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
#10
någon som vet om man kan sätta Xenon på även helljuset med på S40?? -03

Solfilmsmontör
947 Inlägg
22 juli 2006
#11
Har inte xenon lamporna en betydligt längre livslängd än vanliga?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 256 Inlägg
22 juli 2006
#12
Xenon-konverteringar finnes till de flesta bilmodeller idag, men man skall akta sig för att göra det, Finns en stor risk att man bränner sönder reflektorerna som är anpassade för Halogen-lampor..

Sen så är det inte godkänt av SBP


8 156 Inlägg
22 juli 2006
#13
Deras livslängd är mer än 5ggr så lång. (Över 2000 timmar)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
22 juli 2006
#14
Jonni skrev:
Xenon-konverteringar finnes till de flesta bilmodeller idag, men man skall akta sig för att göra det, Finns en stor risk att man bränner sönder reflektorerna som är anpassade för Halogen-lampor..

Sen så är det inte godkänt av SBP

Hmm. Borde inte Xenon-ljusen minska risken att bränna sönder reflektorerna? De skapar ju mer ljus och drar mindre ström än vanliga halogenlampor? Då borde ju andelen energi som går till värme minska? Fast det är klart. Ljuset värmer väl en del också.

Tänkte på det där med SBP. Gäller inte det bara nya helbilsgodkända bilar?
För om man installerar E-godkända xenon på en gammal bil så är det väl ok?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 639 Inlägg
22 juli 2006
#15
Jonni skrev:
Xenon-konverteringar finnes till de flesta bilmodeller idag, men man skall akta sig för att göra det, Finns en stor risk att man bränner sönder reflektorerna som är anpassade för Halogen-lampor..

Sen så är det inte godkänt av SBP

Det finns e-märkta xenonsatser...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

1 268 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
#16
Någon som vet om man kan sätta även Xenon på Helljuset på S40 -03 har liksom bara på Halvljus

21 761 Inlägg
22 juli 2006
#17
Phaetoon skrev:
Jonni skrev:
Xenon-konverteringar finnes till de flesta bilmodeller idag, men man skall akta sig för att göra det, Finns en stor risk att man bränner sönder reflektorerna som är anpassade för Halogen-lampor..

Sen så är det inte godkänt av SBP

Hmm. Borde inte Xenon-ljusen minska risken att bränna sönder reflektorerna? De skapar ju mer ljus och drar mindre ström än vanliga halogenlampor? Då borde ju andelen energi som går till värme minska? Fast det är klart. Ljuset värmer väl en del också.

Jo, de ska utveckla mindre värme och drar mindre effekt. Jag tror inte att reflektorerna tar mer stryk av dessa lampor. Enligt vad jag har läst om HID så blir det mindre värme från dem.

8 156 Inlägg
22 juli 2006
#18
Saxat från http://www.xenonkungen.se/tekniskadata.htm

Vad säger lagen & bilprovningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen, om montage sker i fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

31 Inlägg
23 juli 2006
#19
Det sägs att en Xenonlampas livslängd är ca 3000 timmar.

Vet inte hur det är med det där med att de kan bränna sönder reflektorerna, har också hört det men samtidigt vet jag att en xenonlampa ger betydligt mindre värme än en halogenlampa..


Subarist
131 Inlägg
23 juli 2006
#20
Jag har konverterat min bil från halogen H4 till Bi-xenon vilket alltså ger xenon på både hel och halvljus. Fungerar alldelse utmärkt.
Har även besiktigat bilen med dem i. Besiktningskillen hade lite synpunkter på att de stod för högt och skruvade ner dem på plats. Annars inga problem. Och det är inte så att det inte syns att det inte är original då det ligger massa dosor och sladdar bakom lamporna som skvalrar...
Har även en kompis som har konverterat till xenon halvljus som besiktigat flera gånger utan problem.

Vet att det skrevs i någon biltidning för ett tag sedan att varken besiktningen eller polisen bryr sig så länge inte lamporna bländar.
Vissa konverteringskitt kan dock ge en felaktigt ljusbild och då blir det problem.

Xenonlamporna är ju oftast på 35W istället för 55W som vanliga lampor är på vilket iaf sägs leda till att det blir mindre värme. Något som jag tycker mig märka på vintern då snön som hamnar på lamporna inte längre smälter bort vilket det gjort tidigare.
Senast redigerat av ScoobyBear (23 juli 2006)



Sök