Xenon = Xenon lampa för halvljus och halogen för helljus, båda lyser samtidigt på helljus.
BiXenon = Xenon lampa på halvljus och halogen för helljus, båda lyser samtidigt på helljus, MEN när du slår på helljuset öppnas en lucka som på halvljus täcker en del av halvljusets sken, vilket får till följd att även Xenonlampans sken "lyfts upp" och hjälper halogen heljuslampan, vilket ger en väsentlig skillnad.
Har man bara Xenon på halvljuset upplever man ofta helljuset som dåligt, pga att Xenon ljuset lyser så starkt och därav "försvinner" helljuset...Man tittar ju automatiskt där det lyser som starkast.
DubbelXenon = Xenon lampa för halvljus, och även en xenon lampa för helljuset. DubbelXenon är dock ovanligt fortfarande och finns så vitt jag vet bara på VW Phaeton, och ev Audi A8..
Xenon-konverteringar finnes till de flesta bilmodeller idag, men man skall akta sig för att göra det, Finns en stor risk att man bränner sönder reflektorerna som är anpassade för Halogen-lampor..
Xenon-konverteringar finnes till de flesta bilmodeller idag, men man skall akta sig för att göra det, Finns en stor risk att man bränner sönder reflektorerna som är anpassade för Halogen-lampor..
Sen så är det inte godkänt av SBP
Hmm. Borde inte Xenon-ljusen minska risken att bränna sönder reflektorerna? De skapar ju mer ljus och drar mindre ström än vanliga halogenlampor? Då borde ju andelen energi som går till värme minska? Fast det är klart. Ljuset värmer väl en del också.
Tänkte på det där med SBP. Gäller inte det bara nya helbilsgodkända bilar? För om man installerar E-godkända xenon på en gammal bil så är det väl ok?
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Xenon-konverteringar finnes till de flesta bilmodeller idag, men man skall akta sig för att göra det, Finns en stor risk att man bränner sönder reflektorerna som är anpassade för Halogen-lampor..
Sen så är det inte godkänt av SBP
Det finns e-märkta xenonsatser...
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Xenon-konverteringar finnes till de flesta bilmodeller idag, men man skall akta sig för att göra det, Finns en stor risk att man bränner sönder reflektorerna som är anpassade för Halogen-lampor..
Sen så är det inte godkänt av SBP
Hmm. Borde inte Xenon-ljusen minska risken att bränna sönder reflektorerna? De skapar ju mer ljus och drar mindre ström än vanliga halogenlampor? Då borde ju andelen energi som går till värme minska? Fast det är klart. Ljuset värmer väl en del också.
Jo, de ska utveckla mindre värme och drar mindre effekt. Jag tror inte att reflektorerna tar mer stryk av dessa lampor. Enligt vad jag har läst om HID så blir det mindre värme från dem.
Vad säger lagen & bilprovningen? Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.
Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen, om montage sker i fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-).
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Det sägs att en Xenonlampas livslängd är ca 3000 timmar.
Vet inte hur det är med det där med att de kan bränna sönder reflektorerna, har också hört det men samtidigt vet jag att en xenonlampa ger betydligt mindre värme än en halogenlampa..
Jag har konverterat min bil från halogen H4 till Bi-xenon vilket alltså ger xenon på både hel och halvljus. Fungerar alldelse utmärkt. Har även besiktigat bilen med dem i. Besiktningskillen hade lite synpunkter på att de stod för högt och skruvade ner dem på plats. Annars inga problem. Och det är inte så att det inte syns att det inte är original då det ligger massa dosor och sladdar bakom lamporna som skvalrar... Har även en kompis som har konverterat till xenon halvljus som besiktigat flera gånger utan problem.
Vet att det skrevs i någon biltidning för ett tag sedan att varken besiktningen eller polisen bryr sig så länge inte lamporna bländar. Vissa konverteringskitt kan dock ge en felaktigt ljusbild och då blir det problem.
Xenonlamporna är ju oftast på 35W istället för 55W som vanliga lampor är på vilket iaf sägs leda till att det blir mindre värme. Något som jag tycker mig märka på vintern då snön som hamnar på lamporna inte längre smälter bort vilket det gjort tidigare.