2402
Sök

Biltema Migsvets 140 och 160 amp flusstråd/någon som testat

19 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Behöver en billig enkel svets till garaget för lite husbehovs svetsning.
Funkar dessa till avgasrörsbygge/tunnplåt mm och framförallt utan gas med flusstråd ist ??
Någon som har erfarenhet av dessa......
kanske är att kasta pengarna i sjön???

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 februari 2011
Flusstråd är helt värdelöst, de blir bara kattskit.

Har en polare som köpte en liten esab från biltema med en rulle flusstråd i och de blev inte vackert, men det fungerar ju i alla fall. Men sen när rullen var slut blev det en gasflaska

252 Inlägg
6 februari 2011
Köp en MIg gas och kör med kolsyra det funkar skapligt.

19 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
tekniknissen- skrev:
Köp en MIg gas och kör med kolsyra det funkar skapligt.

Kolsyra?? hur bär du dej åt då?

252 Inlägg
6 februari 2011
Moddad brandsläckare! Av med slangen på med en regulator :-)

19 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Flusstråd är helt värdelöst, de blir bara kattskit.

Har en polare som köpte en liten esab från biltema med en rulle flusstråd i och de blev inte vackert, men det fungerar ju i alla fall. Men sen när rullen var slut blev det en gasflaska

Men biltemas mig funkar alltså bra med gas?? lr

19 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
tekniknissen- skrev:
Moddad brandsläckare! Av med slangen på med en regulator :-)

Å fan!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 februari 2011
Köp en som klarar gas.

För flusstråd suger och visst går det loppa ihop lite småsaker men du kommer aldrig bli nöjd.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

19 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
myran skrev:
Köp en som klarar gas.

För flusstråd suger och visst går det loppa ihop lite småsaker men du kommer aldrig bli nöjd.

Okej! Tack då vet jag det!

757 Inlägg
6 februari 2011
har dom inte kvar 180 amp då?
den köpte jag den gör sitt jobb.
dock skulle jag rekomendera en som går på 3fas eftersom den ger mer kräm i starten vilket kan vara svårt att få ut av 230v.
men jag som amatössvetsare har klarat mig rätt långt på biltemas 180 smile

252 Inlägg
6 februari 2011
Och kör med 0,6 tråd på  140 Amp

42 Inlägg
6 februari 2011
Bensinskallen skrev:

Tvivlar starkt på det. Biltema har aldrig sålt ESAB vad jag vet.
Glömmer man byta polaritet blir det kattskit med rörtråd.
Annars går det få helt okej resultat. Räkna med att det skvätter mer.

Lite jävligt på tunnplåt dock.

757 Inlägg
6 februari 2011
swedol hade förut en likadan svets som biltemas 180 amp
fast den var gul med en noshörning på.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 februari 2011
Mordecaien skrev:
Bensinskallen skrev:

Tvivlar starkt på det. Biltema har aldrig sålt ESAB vad jag vet.
Glömmer man byta polaritet blir det kattskit med rörtråd.
Annars går det få helt okej resultat. Räkna med att det skvätter mer.

Lite jävligt på tunnplåt dock.

Den är gul och det är något "känt" märke, ganska säker på att det är esab. Men den kan vara köpt på jula också i och för sig...

1 482 Inlägg
8 februari 2011
Jag har en 140amp flussare i garaget från biltema. Fungerar utmärkt till att svetsa avgasrör och loppa.

Ska man helsvetsa får man dock tänka sig för rejält då det är fluss.. dvs det blir varmt, jääävligt varmt då ingen gas finns som kyler.
Så det är extremt lätt att slå en större plåt. Jag loppa igen 3 hål i ena dörren med svettsen och hela dörrfan slog sig utåt.. så tänk dig för.

BLT Service
Theracords Music Label

19 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Noxxer skrev:
Jag har en 140amp flussare i garaget från biltema. Fungerar utmärkt till att svetsa avgasrör och loppa.

Ska man helsvetsa får man dock tänka sig för rejält då det är fluss.. dvs det blir varmt, jääävligt varmt då ingen gas finns som kyler.
Så det är extremt lätt att slå en större plåt. Jag loppa igen 3 hål i ena dörren med svettsen och hela dörrfan slog sig utåt.. så tänk dig för.

Joo de förståss att det blir varmare,bra att veta, Tack!

23 Inlägg
27 april 2011
Oh vad glad jag blev när jag hittade denna tråden. Jag funderar på att köpa en 220v svets på jula, för att köra med flusstråd. Jag har läst mycket olika om flusstråd. På något forum skickade en kille upp ett gäng bilder och det såg faktiskt rätt ok ut. Jag har jobbat som svetsare i 5-6 år tidigare, men då va det med 1,6-1,8mm rörtråd till plåt från 5mm upp till 120mm. Man kan säga att jag ska bege mig in i lite nyare områden nu med bilplåt och avgassystem.

Jag provade mig på att svetsa bilplåt för nåt år sen, med 1,0mm homogen tråd, det vart rätt spännande tills bagageluckan vred sig och rutan exploderade. Så kan det gå när man är för lat för att demontera rutan för att kunna sätta ett par "loppor" wink

Har ni något mer att tillägga så tackar jag för all information jag kan få smile

Sierra Alpha Seven Charlie Delta Uniform

20 Inlägg
14 januari 2015
Gammal tråd här ser jag. Och det är ju ypperligt att jag har en kolsyresläckare liggande smile

Men, genast uppstår ju frågan om det funkar med en sodastream-flaska, bara man lyckas koppla den?

Vad är det för tryck, typiskt, i en normal gasflaska CO2 för svets, i en kolsyresläckare resp sodastream-flaska?

Sök