4697
Sök

FörgasarTurbo, 5,3L V8

Thedriftking
7 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej,

- ska bygga turbo på min dodge dart -65 har en 318, har en förgasare på 500cfm, vet ni vilken förgasare jag skulle kunna köra med? ska köra med en stor turbo och sikta på 500hk, så vilken passar? (ska klara iaf 1bar´s tryck) Turbon jag kommer köra med är en TB70/TB60 -04

- har ni några råd hur man bör bygga? alltså t.ex ha förgasaren "innan" turbon, eller ha den där den är nu, alltså trycka in luften i förgasaren.


Mvh

(säg till ifall ni behöver mer info)

252 Inlägg
7 februari 2011
#2
Ska du upp i dom hästarna så sattsa på ett sprut Det går bra med ett TBI system. Trycka igenom förgasare går rätt bra så länge det är rimliga tryck 0.7-0,8 bar. Du måste upp på 1,1 bar och 8,0:1 i komp
Och sreetperformans kam då har du 500Hk vid ca:5000V/min  två 1800cc spridare ska räcka.
Suga genom turbon gorde man på 80 talet ! det ända man kan kyla då med med vatten insprutning, intercooler kan bli rätt spänande :-) Med så högt tryck ska du ha IC och 318 motorn ska du ha kall inlopps luft anars spikar den. Har du tittat så den turbon flödar rätt?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 februari 2011
#3
Kompressor är ju så förbannat mycket enklare på en sådan bil då det finns färdiga kit. En 500 cfm förgasare räcker till ca 6000rpm på en 318 men det gäller en sugmotor, för att köra med turbo är sprut den rätta vägen att gå.
Edelbrock har sprutkit som kanske kan funka, likaså Holley. Men det är inte direkt gratis http://www.summitracing.com/parts/EDL-35260/
Har tittat lite på ett sånt här kit till min bil men priset skrämmer lite, vet dock inte om det fungerar med turbo.
Jag skulle nog föreslå att du överväger remdriven kompressor och en 650-750cfm förgasare. Du bör också riva motorn och balansera vevpartiet för att klara varvtalen och det ökade trycket i förbränningrummen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Thedriftking
8 februari 2011
Trådstartare
#4
om vi säger så här då, att jag bara vill ladda 0,5 bar. räcker det med att köpa annan förgasare då?

det som är gjort med motorn änsålänge är; uppborrad till 323, lågkompskovar, större förgasare (500cfm) andra grenrör


har många som sagt att jag ska köra på kompressor, vart kan man köpa det då? och va kostar det jämfört med turbo?

Finntrollet
640 Inlägg
8 februari 2011
#5
vore ju kul och veta som sagt.
vad prisskillnanden är på Skruv vs Centrifugal kompressor är och vilken som lämpar sig bäst för att köra med vanlig 650cc förgasare. smile

man har ju drömmar om allt så att säga. haha

Jo vars.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 februari 2011
#6
En ny kostar mellan $2500-$3500 i staterna. Så själva turbon är klart billigare än kompressorn, men jag såg en på blocket för 13k helt nyligen.
En kompressor har ju fördelen att du kan använda en std förgasare och slipper bygga/köpa grenrör insprutning osv.
Dessutom får du ju laddtryck från start och slipper tryckrör och IC. Jag har själv alltid velat ha en kompressorbil men har inte riktigt haft tid och ekonomi samtidigt.
Nackdelarna är väl i förstahand soppaförbrukningen.
Värt att tänka på är att oavsett trimmningsmetod så är balansering av motorn ofta en nödvändighet eftersom amerikaner inte alltid har varit så jävla bra på finlir.
På en dart kan det dessutom vara 904 låda så det kan också vara värt att kolla upp först av allt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

252 Inlägg
8 februari 2011
#7
Desa två förgasarna är till att trycka iganom Quick Fuel Q-750-BAN och  Holley 4150-type 4 port
Vortex har tryck hatt till dom och det är 750 cfm. Då kan du köra med turbo då dessa förgasarna går på både på under tryck och över tryck. Då kan du använda intercooler. Den ända kompressorn som är vätig att suga igenom är roots. Ingen bra kompressor! om man ska köra bensin. går bra med metanol då den värmer inlopps luften mer än att den ökar tycket :-) Vad har du för kam i motorn  lyft dura nockvinkel. matematisk komp förhålande
Så kan jag räkna på vad du kan få ut.

Thedriftking
8 februari 2011
Trådstartare
#8
tekniknissen- skrev:
Desa två förgasarna är till att trycka iganom Quick Fuel Q-750-BAN och  Holley 4150-type 4 port
Vortex har tryck hatt till dom och det är 750 cfm. Då kan du köra med turbo då dessa förgasarna går på både på under tryck och över tryck. Då kan du använda intercooler. Den ända kompressorn som är vätig att suga igenom är roots. Ingen bra kompressor! om man ska köra bensin. går bra med metanol då den värmer inlopps luften mer än att den ökar tycket :-) Vad har du för kam i motorn  lyft dura nockvinkel. matematisk komp förhålande
Så kan jag räkna på vad du kan få ut.

tror det är org kam iden, vet dock inte va dte är för nån, kan kanske ta reda på det smile

252 Inlägg
8 februari 2011
#9
Du sa att där var låg komp kolvar eller är det smogg kolvar ?

Finntrollet
640 Inlägg
8 februari 2011
#10
smogg kolvar, vad är det för den ofrälste?! smile

Jo vars.

Thedriftking
8 februari 2011
Trådstartare
#11
tekniknissen- skrev:
Du sa att där var låg komp kolvar eller är det smogg kolvar ?

det sitter lågkompskolvar i ja, det va tanken från början att det skulle bli dubbelturbo när pappa hade den men det vart aldrig av, tyvärr, så nu tar jag tag i turbobygget smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 februari 2011
#12
Jag ställer mig lite kritisk till att köra med enkelmonterad turbo på en så pass stor V-motor?
Borde det inte bli en sjuhelvetes flödesdifferens mellan de olika cylinderbankarna?
Dessutom känns väl förgasarturbo lite som en halvmesyr om man jagar effekt.
Att plocka ut effekt ur en USA tillverkad motor är väl inte direkt svårt, då det mesta är lite småfel från fabrik, kan ta min egen 440 som exempel, hela ventilmekanismen känns som en jävla leksak.
Så om man ska ägna sig åt seriösa ingrepp bör man nog förpassa den, insuget och fördelaren till soptunnan det första man gör tongue



Dennan900GL skrev:
smogg kolvar, vad är det för den ofrälste?! smile

Smoggkolvar = idiotisk kompsänkning för att klara amerikanska avgaskrav, dessutom påhejat av ondskefulla försäkringsbolag som ville sänka motoreffekterna, hittas mest i motorer från -72 och fram till insprutningens dagar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

252 Inlägg
8 februari 2011
#13
med bred klem kant  asumetrisk skål. Det var et påfund som dom kom på på början av 70 talet för att möt avgas reglementen.

252 Inlägg
8 februari 2011
#14
Ska man vara riktig petig så är en enkel turbo mer rätt än en v8 med 90 vev. Och när flöda en amrikansk v8 mycket.:-)  Det man ska tänka på är att tändföljden ligger väldigt nära på några av cylindrarna. Men går man med 2 runner från var cyklinder bank och använder twin inlet på turbon och korsar vänster sida med höger så cyl 1,4,6,7 går in i en port på turbon och 2,3,5,8 i den andra så ligger dom rätt bra för att utnytja pulsefekten. Och dubbla WG eller delade rör till en stor WG. Man ligger dåligt över 78% fylnasgrad på 16V V8 med gjutgärnstoppar om man inte gör något vid toppar och kam.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 februari 2011
#15
tekniknissen- skrev:
Ska man vara riktig petig så är en enkel turbo mer rätt än en v8 med 90 vev. Och när flöda en amrikansk v8 mycket.:-)  Det man ska tänka på är att tändföljden ligger väldigt nära på några av cylindrarna. Men går man med 2 runner från var cyklinder bank och använder twin inlet på turbon och korsar vänster sida med höger så cyl 1,4,6,7 går in i en port på turbon och 2,3,5,8 i den andra så ligger dom rätt bra för att utnytja pulsefekten. Och dubbla WG eller delade rör till en stor WG. Man ligger dåligt över 78% fylnasgrad på 16V V8 med gjutgärnstoppar om man inte gör något vid toppar och kam.

Låter rätt, men det var snarare utrymme och värme jag tänkte på, det är inte för mycket plats kring spisen i en dart. Hade också en tanke om gasresponsen eftersom ett ensamt aggregat blir ganska stort om det ska hänga med ända upp i topp.
Men jag kan mycket väl tänka mig att enkelsnurra ger mer på topp?
Turboladdning är inte riktigt mitt område men gamla mopar åttor har jag pillat på en del.
Hela uppenbarelsen är en orgie i gjutskägg och dålig passform tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

252 Inlägg
8 februari 2011
#16
Hela uppenbarelsen är en orgie i gjutskägg och dålig passform  lol lol
Så sant det kvittar vad man gör med en sådan motor det kan bara bli bättre big_smile

252 Inlägg
8 februari 2011
#17
Låter rätt, men det var snarare utrymme och värme jag tänkte på, det är inte för mycket plats kring spisen i en dart. Hade också en tanke om gasresponsen eftersom ett ensamt aggregat blir ganska stort om det ska hänga med ända upp i topp.
Men jag kan mycket väl tänka mig att enkelsnurra ger mer på topp?
Turboladdning är inte riktigt mitt område men gamla mopar åttor har jag pillat på en del.





Ett twin inlet är i prinsip två avgas hus med ett turbin hjul. Så även om man jämför två små agregat så är turbin hjul och axel inte dubbelt så tungt. Och på kompressor sidan har man fördelen att en större turbin och hus kan ha ett bredare flöde och med efektivare tryck ökning utan att öka temperaturen. Och en 318 varvar inte 7000-8000 V/min Och klarar nog inte mer en 1000-1200 Varvökning per sek så responsen för dubbel turbos kan inte utnyttjas.  Värmen ? blir samma sak med heeders. Plats. flyttar till baks batterit så blir där plats och man får vikten på rätt ställe. Det kan man behöva på en Dart wink

Finntrollet
640 Inlägg
9 februari 2011
#18
ang singelturbo på v8, kika in denna läckerhet: http://www.garaget.org/?car=117569 smile

Jo vars.

252 Inlägg
9 februari 2011
#19
simulera 318 med ladd 1bar och orginal kam Max 350Hk vid 4500V/min och 645 Nm ! mellan 3000-3500V/min. kam 252/261 CI 106/112,5  N/v 109.3  12,95mm lyft Jag tror att det är läge att byta kam big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 februari 2011
#20
Finns speciella kammar till turbo men den här funkar till allt enligt summit, http://www.summitracing.com/parts/SUM-6901/
Verkar vara en ganska snäll grej, men vilken låda är tänkt att användas?
Manuell eller automat? Standard eller mindre converter? Bakaxelutväxling?
Många frågor att ta ställning till.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök