4653
Sök

FörgasarTurbo, 5,3L V8

252 Inlägg
9 februari 2011
#21
vid 4000v/min 612Nm pikar vid 4500V/min 645 Nm och faller till 612Nm vid 5000 V/min
Och topp effekten vid 5000 V/min 425 Hk är nog en bättre kam til turbo big_smile
276/286 N/v 114 lyft 11,2 mm

4 682 Inlägg
11 februari 2011
#22
tekniknissen- skrev:
Ska du upp i dom hästarna så sattsa på ett sprut Det går bra med ett TBI system. Trycka igenom förgasare går rätt bra så länge det är rimliga tryck 0.7-0,8 bar. Du måste upp på 1,1 bar och 8,0:1 i komp
Och sreetperformans kam då har du 500Hk vid ca:5000V/min  två 1800cc spridare ska räcka.
Suga genom turbon gorde man på 80 talet ! det ända man kan kyla då med med vatten insprutning, intercooler kan bli rätt spänande :-) Med så högt tryck ska du ha IC och 318 motorn ska du ha kall inlopps luft anars spikar den. Har du tittat så den turbon flödar rätt?

Vad syftar du på för tbi? Gm:s tbi räcker inte till höga effekter!
Du har alldeles för få parameter för att räkna ut effektsiffror.
Finns i princip bara två olika "V8 förgasare" som tål tryck direkt utan modifikationer. Predator och Barry Grants:s blow throug serier.Holley 4150 och några andra olika föggar är dock lättmodifierade för laddtryck.
En hx40 skulle nog vara en lämplig turbo till att börja med.
Berätta mer om motorn,årmodell på blocket,toppar m.m
Senast redigerat av Moparboy440 (11 februari 2011)

252 Inlägg
12 februari 2011
#23
Finns tbi 4 port trottel boddy till 4 port insugen med 4 spridare  och till 2 ports insug med enkel spjäll med 2 spridare. Kör ett simulering program Där har jag  val möjliheter med öveladdning  Och det var en uppskattning i teorin att det är nästan möjligt att plocka ut så mycket effekt på Streetderformans kam på 1,1 bar och 5000V/min. Så jag försökte på mig lite sarkasmisk komenta tongue
sen nämde senare  425Hk 645 Nm med  summit kamen. wink Och som jag skrev (sattsa på ett sprut) Så det jag menade att det går bra med ett TBI med ett vätigt sprut. Och då man använder fördelare och 2 eller 4 spridare så slipper man svin dyrt sprut med minst 4 spridar utgångar och tändnings utgångar.

1 482 Inlägg
15 februari 2011
#24
Köp en http://www.csucarbs.com/750.html

Eller googla på blow carburator så finns det guider hur du tätar en holley fugge för överladdning själv.

Finns annars riktigt bra trådar på Rejsa ang detta..

BLT Service
Theracords Music Label

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 februari 2011
#25
Satt och letade grejor till min bil och snubblade på den här, http://www.jegs.com/p/Paxton/Paxton-Mop … 3/10002/-1
Verkar ju vara ganska precis det du söker, en jävla massa effekt i kartong big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Dekadent barpianist
71 Inlägg
22 maj 2011
#26
Thedriftking skrev:
om vi säger så här då, att jag bara vill ladda 0,5 bar. räcker det med att köpa annan förgasare då?

det som är gjort med motorn änsålänge är; uppborrad till 323, lågkompskovar, större förgasare (500cfm) andra grenrör


har många som sagt att jag ska köra på kompressor, vart kan man köpa det då? och va kostar det jämfört med turbo?

Sannolik borde turbo vara det billigaste alternativet, men det kräver en del kreativ rördragning. Men synen av en blankpolerad Weiand kompressor slår en ynklig turbo med hästlängder i fränhet. Skulle inte rekommendera att du driver en singel med bara en bank i alla fall. Har inte så bra kol på förgasarkapacitet vid överladd, men en 500cfm låter alldeles för lite. På en stöddig sugmotor av motsvarande storlek så är 650 minimum. Finns gott om kunniga gubbar i stan som kan ge råd o tips så fråga runt.

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby


Sök