JapMax skrev:
jonnyk85 skrev:
1450 får du dra med en 740 på b kort
Fel, "en 740" får inte dra 1450kg på B-kort, men det är möjligt att vissa 740 får det (mer än vad jag visste isf) De allra flesta 740 får dra ca 1350kg beroende på att de har samma tjänstevikt.
Jag får be om ursäkt och rätta mig själv lite, tydligen ligger 745 ca 100kg över 744. Vilket betyder ca 1450kg. Men det betyder fortf inte att alla 740 får dra 1450kg, så det inte misstolkas av någon.
Vad jag sett när jag kollat på bilar i 740/940-klass är att dom får dra sin egen tjänstevikt.
Min får dra 1410 på B-kort, för att den väger det i tjänstevikt. Och jag gissar inte, står så i bilregistret. Sedan med taklucka = 1350 + 60 kg för takluckan.
Vid
avsaknad av BE-behörighet räknas ALLTID
släpets totalvikt, vare sig det är överfullt eller tomt. För att det ska vara enkelt för polisen troligen, kolla regbevisen bara.
Vid
BE-behörighet är det släpets
bruttovikt (tjänstevikt + last) som räknas, därför får du dra ett tomt 1800-släp efter en Mini Cooper, sålänge du har BE och släpets egna vikt inte överstiger bilens maximala dragvikt. Därför måste dom alltid väga ett ekipage där föraren innehar BE-behörighet.
Detta är det rätta.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!