3869
Sök

Stoppad med släpvagn på 1500kg och b kort, följder?

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Hej.

Blev stoppad i torsdags förra veckan med för tung släpvagn vilket jag inte hade en aning om, för jag frågade ägaren om jag fick dra det efter bilen ( volvo 740 ) och han sa ja, vad blir följderna ? Åker han dit för att han har ljugit om vikterna och sa att det var lugnt att jag fick köra det, jag kan vikterna och allt sådant, men jag visste inte vad släpet vägde. Kan han då åka dit för det eller hur blir det ? Jag kan ju tillägga att jag hade haft kortet straxt över en månad.
Normala svar uppskattas, att jag var korkad och trög som inte kollade upp vad det vägde innan jag kopplade ihop vet jag redan.

Mvh Robiin

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

49 Inlägg
8 februari 2011
Kan inte svara på vad du får för påföljd,beror på hur mycket överlass de är. Men de är du som får stå för notan!

Egenföretagare
999 Inlägg
8 februari 2011
Det kan inte varit mycket över Volvons gräns om släpet vägde 1500kg?
Hur mycket du låg över vikten bestämmer böteslappen.

Här står det mer: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 03&p=1

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
140kg övervikt var det

Handledare
1 481 Inlägg
8 februari 2011
Du åker dit för olovlig körning. Normalt så får man varning och böter, men det kan också innebära indraget körkort. Beror på hur länsstyrelsen dömer.

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
saab_sonett skrev:
Du åker dit för olovlig körning. Normalt så får man varning och böter, men det kan också innebära indraget körkort. Beror på hur länsstyrelsen dömer.

Okej det är det jag är orolig för jag behöver ju kortet i skolan och praktiken/jobbet. Är det någon ide att överklaga det isf ?

Handledare
1 481 Inlägg
8 februari 2011
Brukar inte hjälpa.

1 436 Inlägg
8 februari 2011
BunnA skrev:
saab_sonett skrev:

Okej det är det jag är orolig för jag behöver ju kortet i skolan och praktiken/jobbet. Är det någon ide att överklaga det isf ?

Skulle de av någon anledning dra kortet kan du ju alltid skriva till dem eller be din arbetsgivare skriva att du måste ha kortet och då eventuellt bli beviljad en förkortad spärrtid.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
8 februari 2011
BunnA skrev:
140kg övervikt var det

Bara för att reda ut ev. missförstånd:

Hade du 140 kg överlass på släpet eller var vagnens reggade totalvikt 140 kg över bilens maximala släpvagnsvikt för B-kort?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 436 Inlägg
8 februari 2011
weeeman skrev:
Det kan inte varit mycket över Volvons gräns om släpet vägde 1500kg?
Hur mycket du låg över vikten bestämmer böteslappen.

Här står det mer: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 03&p=1

Vad kul att du ger ett idiotsvar och länkar till en tråd med svaret i. Läste du ens tråden du länkar till?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2011
BunnA skrev:
140kg övervikt var det

Är det övervikt i form av att släpets totalvikt var högre än vad bilen fick dra eller i form av att släpet var tyngre lastat än tillåtet? Är totalvikten högre än vad bilen får dra på B-kort är det olovlig körning, är det för tungt lastat är det "bara" böter.

Blev fundersam då Volvo 740 brukar få dra 1500kg eller drygt det på kroken. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Handledare
1 481 Inlägg
8 februari 2011
Rquired skrev:
BunnA skrev:
140kg övervikt var det

Är det övervikt i form av att släpets totalvikt var högre än vad bilen fick dra eller i form av att släpet var tyngre lastat än tillåtet? Är totalvikten högre än vad bilen får dra på B-kort är det olovlig körning, är det för tungt lastat är det "bara" böter.

Blev fundersam då Volvo 740 brukar få dra 1500kg eller drygt det på kroken. smile

Med B-kort brukar man få dra 1380-1400 kg beroende på bilens tjänstevikt.

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
saab_sonett skrev:
Rquired skrev:
BunnA skrev:
140kg övervikt var det

Väldigt mycket svar nu, men släpet var olastat, vägde 1500kg och bilen 1360 alltså så blir det ju 140 kg övervikt ? eller är det jag som räknar helt jävla fel ? :S

Ratthållare på E4
165 Inlägg
8 februari 2011
Det känns lite fel att du skulle åka på överlast på det. Vad får en 740 dra? Är det ingen som kan kolla upp det i några papper? Total vikten blir ju inte mer än 2860 kg så det är ju gott kvar till 3,5 ton

Är livet värt att liva utan bil??

* Voff voff *
10 736 Inlägg
8 februari 2011
BunnA skrev:
saab_sonett skrev:
Rquired skrev:

Väldigt mycket svar nu, men släpet var olastat, vägde 1500kg och bilen 1360 alltså så blir det ju 140 kg övervikt ? eller är det jag som räknar helt jävla fel ? :S

Var släpet HELT olastat så bör du så vitt jag vet inte få böter, även fast släpets reggade totalvikt var för hög, utan då (och endast då, när släpet är helt tomt) räknar man på släpets tjänstevikt och så länge den inte överstiger bilens tillåtna dragvikt så är det grönt att köra!

Eller menade du att släpets faktiska vikt var 1500 kg?

Dock var det länge sedan jag lärde mig om detta så det kan ha ändrats...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (8 februari 2011)

* Voff voff *
10 736 Inlägg
8 februari 2011
vtec_ skrev:
Det känns lite fel att du skulle åka på överlast på det. Vad får en 740 dra? Är det ingen som kan kolla upp det i några papper? Total vikten blir ju inte mer än 2860 kg så det är ju gott kvar till 3,5 ton

3500kg är inte den enda gränsen! Släpets totalvikt får ej överstiga bilens tjänstevikt! Gör den det så krävs 1) att bilen är godkänd för högre dragvikt och 2) att föraren har BE...

//Brådhis

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Brådhis skrev:
vtec_ skrev:

3500kg är inte den enda gränsen! Släpets totalvikt får ej överstiga bilens tjänstevikt! Gör den det så krävs 1) att bilen är godkänd för högre dragvikt och 2) att föraren har BE...

//Brådhis

Släpet vägde 1500 tomt, och det överstiger ju bilen halva tjänstevikt eller hur det nu är. Jag är helt värdelös på att komma ihåg siffror och sånt där.

106 Inlägg
8 februari 2011
1350 kg på B-kort, alltså 150 kg för mycket eftersom det var en 1500 kg kärra

Bosse

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
tucce skrev:
1350 kg på B-kort, alltså 150 kg för mycket eftersom det var en 1500 kg kärra

Bosse

Okej, och vad tror du följderna kan bli på det ?

* Voff voff *
10 736 Inlägg
8 februari 2011
BunnA skrev:
Brådhis skrev:
vtec_ skrev:

//Brådhis

Släpet vägde 1500 tomt, och det överstiger ju bilen halva tjänstevikt eller hur det nu är. Jag är helt värdelös på att komma ihåg siffror och sånt där.

Vad är det för enormt släp som väger så mycket tomt? Husvagn? Skriv gärna regnumret här så kan vi hjälpas åt att dubbelkolla alla siffror om du vill!

Men okej, då är det tyvärr värre för då är det olovlig körning hur man än vänder på det! Tyvärr!

Dock, som skrivits tidigare, så är det inte säkert att dom drar kortet! Med tanke på att du (väl?) inte orsakade nå´n olycka och dessutom endast överskred vikten med 140 kg så kan du kanske klara dig undan med en varning + böter!

//Brådhis

PS. Det där med bilens halva tjänstevikt gäller obromsade släp och endast på dom bilar som inte har en speciell begränsning gällande dragvikt för obromsade släp! Har alltså ingenting med detta att göra!
Senast redigerat av Brådhis (8 februari 2011)

Sök