2113
Sök

Volvo 850 t5 stiften blir KOLsvarta/sotiga // ryker svart tomgång

878 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!
Har en volvo 850 turbo -96  som stiften blir KOLsvarta och den går orent ibland på tomgången på grund av det, men det förstår jag eftersom det blir så svarta. Vad kan felet vara ?, finner inga felkoder.
Aldrig innan märkt iaf att dom är så svarta förän nu när den går lite orent på tomgången på grund av det.



MVH
Jonas
Senast redigerat av ejon_850 (13 februari 2011)

All The best
MVH
Jonas .L

871 Inlägg
8 februari 2011
#2
kan vara dålig tomgångsmotor, trasig lmm, kan suga tjuvluft..


878 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#3
den går inte ojämnt ju.. utan typ går orent:S

All The best
MVH
Jonas .L

871 Inlägg
8 februari 2011
#4
ejon_850 skrev:
den går inte ojämnt ju.. utan typ går orent:S

oj läste lite för snabbt :p nej då har jag tyvärr inget svar på detta, smile


878 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#5
helt kolsvarta är stiften hmm

All The best
MVH
Jonas .L

871 Inlägg
12 februari 2011
#6
kallstarts funktionen kanske är i hela tiden så den får för mycket bränsle - den går orent.

Du har inte märkt om den drar mer än nödvändigt ?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 februari 2011
#7
i och med att de är svarta går motorn för fet dvs för mkt bränsle

så bara börja leta upp anledningen till att de går fet
när böts stiften senast? byt dom så går den bättre. blir dom nya kolsvarta äre nog dags och börja leta upp anledningen till att den tar för mkt soppa


71 Inlägg
12 februari 2011
#8
För det första blir bilen varm? om den går kallt kommer det ju spruta in mkt mer soppa än det behövs.


878 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#9
Den blir varm. Den drar inget som jag kan märka mer bränsle iallfall.

Jag bytte stiften ca ett halv år sen, men jag har stålbortstat stiften rent och lägger i dom och dom blir svarta igen.

All The best
MVH
Jonas .L

94 Inlägg
13 februari 2011
#10
Om du lossar rotorlocket o kollar på piggarna i o även på rotorn hur ser ytorna ut ? när byttes fördelarlock, rotor, t-kablar ?

Måste man så måste man.

878 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#11
Har kikat på tänddelarna och dom ser bra ut, den får även bra gnista när jag prövat.

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

878 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#12
Nu märkte jag även att den svart ryker på tomgången, ännu en symptom på för mycket bränsle hmm

All The best
MVH
Jonas .L

Skaune
13 februari 2011
#13
Ja att den får för mycket soppa e ju solklart, att byta stift tar ju knappast bort det problemet, de nya blir lika svarta! wink men är du t.ex säker på att lambdan är ok? funkar inte den får du inte heller rätt blanding!
Och exakt vad menar du med att den går orent? har du provat att dra kontakten till Lmm:no se om de blir nån skillnad?

Motortempgivarn hade de oxå kunnat vara men du säger att bilen visar att den är varm?
Senast redigerat av Polestar (13 februari 2011)

878 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#14
Lambdasonden byttes i verkstad igår, men det var en lite random verkstad och kände mig inte helt hundra procent säker om dom la in en fungerande lambda (ingen ny) men är det de som är felet återkommer jag till dom smile, men eftersom motor lampan inte lyser och får inga felkoder om det eller varken LMM så vet jag inte hmm. Drar jag loss kontakten så går ju bilen illa den dör å så.

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

Skaune
13 februari 2011
#15
ejon_850 skrev:
Lambdasonden byttes i verkstad igår, men det var en lite random verkstad och kände mig inte helt hundra procent säker om dom la in en fungerande lambda (ingen ny) men är det de som är felet återkommer jag till dom smile, men eftersom motor lampan inte lyser och får inga felkoder om det eller varken LMM så vet jag inte hmm. Drar jag loss kontakten så går ju bilen illa den dör å så.

MVH

Då funkar ju LMM ifa! cool

Går den ner i varv som den ska när du släpper gasen?
Är den svårstartad t.ex?
Senast redigerat av Polestar (13 februari 2011)

878 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#16
Polestar skrev:
ejon_850 skrev:
Lambdasonden byttes i verkstad igår, men det var en lite random verkstad och kände mig inte helt hundra procent säker om dom la in en fungerande lambda (ingen ny) men är det de som är felet återkommer jag till dom smile, men eftersom motor lampan inte lyser och får inga felkoder om det eller varken LMM så vet jag inte hmm. Drar jag loss kontakten så går ju bilen illa den dör å så.

MVH

Då funkar ju LMM ifa! cool

Går den ner i varv som den ska när du släpper gasen?
Är den svårstartad t.ex?

Absolut inte svårstartad. Har ibland varvtal lite högre än vad man brukar ha men det har säkert med tomgångsmotor att göra.

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

Skaune
13 februari 2011
#17
ejon_850 skrev:
Polestar skrev:
ejon_850 skrev:
Lambdasonden byttes i verkstad igår, men det var en lite random verkstad och kände mig inte helt hundra procent säker om dom la in en fungerande lambda (ingen ny) men är det de som är felet återkommer jag till dom smile, men eftersom motor lampan inte lyser och får inga felkoder om det eller varken LMM så vet jag inte hmm. Drar jag loss kontakten så går ju bilen illa den dör å så.

MVH

Då funkar ju LMM ifa! cool

Går den ner i varv som den ska när du släpper gasen?
Är den svårstartad t.ex?

Absolut inte svårstartad. Har ibland varvtal lite högre än vad man brukar ha men det har säkert med tomgångsmotor att göra.

MVH

Kan lika gärna vara att den tjuvluftar! har du original bränslesystem? tänker på BT, pumpar etc? såg ju att du trimmat den! Hade ju gärna haft de till motortempgivaren, men du säger den blir helt varm ändå. Undrar om dina spridare står lite öppna?

878 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#18
Kan vara möjligt att den drar tjuvluft, men frågan är vart ?, har kollat igenom varenda slang... som jag sätt, och inklusive alla vacum slangar byttes till silikon av förra ägaren.

All The best
MVH
Jonas .L

Skaune
13 februari 2011
#19
ejon_850 skrev:
Kan vara möjligt att den drar tjuvluft, men frågan är vart ?, har kollat igenom varenda slang... som jag sätt, och inklusive alla vacum slangar byttes till silikon av förra ägaren.

spruta startgas runt slangarna, när du märker att den varvar upp på ett specifikt ställe du sprutar på så vet du! cool

878 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#20
Polestar skrev:
ejon_850 skrev:
Kan vara möjligt att den drar tjuvluft, men frågan är vart ?, har kollat igenom varenda slang... som jag sätt, och inklusive alla vacum slangar byttes till silikon av förra ägaren.

spruta startgas runt slangarna, när du märker att den varvar upp på ett specifikt ställe du sprutar på så vet du! cool

Precis det sätter har jag kört:p men även fått tummen ur och lossat varje slang och kollat på den i hands:P

All The best
MVH
Jonas .L


Sök