2971
Sök

Xenon - bländande?

757 Inlägg
20 februari 2011
har ju för fan mött min egen bil utan att bli bländad

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 februari 2011
robzter skrev:
vadå? seriöst spelar ju för fan ingen jävla roll om det skulle vara 2000 lampor och man inte blir bländad.

Lägg ihop 2000x55w och se hur det är att möta en bil med de.
Senast redigerat av MantaRobin (20 februari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 893 Inlägg
20 februari 2011
På min Cheva VAN satt det fyra strålkastare i fronten, de såg lika ut, fast två var bara helljus. Jag bytte dessa så de tog H4or.
Jag kom snabbt på att om man kör alla fyra så bländar de, fast de är inställda riktigt. (Jag drog den slutsatsen av folks blinkningar i trafiken. Jag är inte dum i huvet, jag fattade vinken.)

Jag ställde ena paret för tom/olastad bil, och andra paret för lastad bil. Alla fyra lös på helljuset, men halv ljuset kunde jag koppla om som jag ville.
Eftersom jag tycker det är tråkigt att möta folk med helljus, så körde jag bara med ena paret på halvljus.

Det finns tydligen sådana som inte fattar vinken. lol
Det måste vara jobbigt när hela Sverige är emot en? Jag förstår att man måste gnälla av sig lite här i tråden, lätta på trycket.
lollollol

757 Inlägg
20 februari 2011
haha tror den där mantarobin inte fattar att solen som exempel inte bländar förens man tittar in i den tongue jävla retard. men självklart fel inställda lampor bländar men det lilla sprödljuset som är inte så farligt. kanske dags att byta ruta om man tycker att allt bländar.

3 268 Inlägg
20 februari 2011
endast 2 ljuspunkter till halvljus är tillåtet!

Sen e xenonkonvererade bilar JÄ***GT irriterande och bländande!!!

890 Inlägg
20 februari 2011
robzter skrev:
haha tror den där mantarobin inte fattar att solen som exempel inte bländar förens man tittar in i den tongue jävla retard. men självklart fel inställda lampor bländar men det lilla sprödljuset som är inte så farligt. kanske dags att byta ruta om man tycker att allt bländar.

Ursäkta mig nu men du ska fan inte få ha bil eller körkort man kör fan inte med 4 halvljus på en bil så enkelt är det, det bländar ju självklart.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

890 Inlägg
20 februari 2011
jonnielahti skrev:

Det är snyggt inte irriterande och framförallt inte bländade så länge det är rätt gjort

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

1 893 Inlägg
20 februari 2011
robzter skrev:

Solen kan vi ju inte göra så mycket åt!! vad gör du när den går ner precis i den riktningen du kör? (Blundar du i tio minuter då? I 90km/h?)
robzter skrev:
har ju för fan mött min egen bil utan att bli bländad

Saxar lite ur mitt tidigare inlägg, för de som inte läst hela tråden innan de börjat lipa!

Kristian_V skrev:
En tjugoåring med perfekt syn bländas inte av halv/dimljus... En gubbe i 50 års åldern bländas kraftigt av samma kombination...

...Bara för att DU inte blir bländad, betyder det ju inte att andra inte blir det.

Visa hänsyn i trafiken!

Av mognaden på vissa inlägg skulle jag tro att du möjligen nyligen passerat körkorts gränsen. (Din ålder?)
Det kan ju också förklara varför du inte blir bländad...

220W i nyllet på mötande, och du undrar varför de blinkar?

3 268 Inlägg
20 februari 2011
stoltosmart skrev:
jonnielahti skrev:

Det är snyggt inte irriterande och framförallt inte bländade så länge det är rätt gjort

flesta har förmågan att göra de just fel hmm

890 Inlägg
20 februari 2011
jonnielahti skrev:
stoltosmart skrev:
jonnielahti skrev:

Aldrig mött en med xneon konvertering som är bländande så har fått uppfattningen att alla gör rätt

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 februari 2011
robzter skrev:

Så den kan inte blända dig i ögonvrån? När man kör bil tittar man rakt fram, jag gör iallafall. Och i min periferi ser jag den andra bilen, har den då helljus på så blir jag bländad av den. Jag säger inte att allt bländar, de bländar kanske inte mig. Men andra ev. äldre trafikanter kan se de bländande och det är just av den anledningen som det är förbjudet.

Är det så förbannat svårt?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

3 268 Inlägg
20 februari 2011
stoltosmart skrev:
jonnielahti skrev:
stoltosmart skrev:

Aldrig mött en med xneon konvertering som är bländande så har fått uppfattningen att alla gör rätt

jag kan inte hålla koll på hur många gånger jag blir bländad roll
folk här skiter i ljusinställningen, men i själva verket tappar dem ljuset från backen när de strålar upp mot skyn.

890 Inlägg
20 februari 2011
jonnielahti skrev:
stoltosmart skrev:
jonnielahti skrev:

folk här skiter i ljusinställningen, men i själva verket tappar dem ljuset från backen när de strålar upp mot skyn.

ne det e ju sant

757 Inlägg
20 februari 2011
stoltosmart skrev:
jonnielahti skrev:
stoltosmart skrev:

ne det e ju sant

precis så länge riktningen på ljusen är i backen och inte i nyllet på folk så det lilla sprödljuset får man fan ta tongue så är det med allt. inte fan blir jag galen bara för att nått företag har natriumlampor tända mitt i nättrena ute i skogen så man blir lite småbländad av dom. folk tycker om att leka hobbypoliser. bara släppa det och ta det lite hakuna matata tongue

3 268 Inlägg
20 februari 2011
robzter skrev:
stoltosmart skrev:
jonnielahti skrev:

ne det e ju sant

precis så länge riktningen på ljusen är i backen och inte i nyllet på folk så det lilla sprödljuset får man fan ta tongue så är det med allt. inte fan blir jag galen bara för att nått företag har natriumlampor tända mitt i nättrena ute i skogen så man blir lite småbländad av dom. folk tycker om att leka hobbypoliser. bara släppa det och ta det lite hakuna matata tongue

mjo, Beror ju på hur långt man kör och hur vägen ser ut, in till Ö-vik har jag 3,5mil , varav en och en halv mil är belyst, guppig/gropig väg men några riktigt fina krön o.s.v. , så de beror på lite vart man bor med roll

757 Inlägg
20 februari 2011
jonnielahti skrev:
robzter skrev:
stoltosmart skrev:

ne det e ju sant

mjo, Beror ju på hur långt man kör och hur vägen ser ut, in till Ö-vik har jag 3,5mil , varav en och en halv mil är belyst, guppig/gropig väg men några riktigt fina krön o.s.v. , så de beror på lite vart man bor med roll

jo men bara för att jag bor i stockholm så betyder det inte att man bara kör där tongue kör lite ut i landet också samt stockholm har sina mörka delar också.

1 893 Inlägg
20 februari 2011
robzter skrev:

Helljusen i nyllet får du fan också ta då. Det är ju inte mer med det. Du beter dig som ett svin i trafiken, sedan kommer du in hit och gnäller. Det är ju bara för dig o ta det lite hakuna matata. Ingen idé o sitta här o gnälla.

Nu har du fått förklarat det för dig åtminstone fem gånger, varför folk blinkar på dig i trafiken. Om du inte vill ta till dig det, kan vi ju bara konstatera att du inte är den vassaste kniven i lådan om man säger så! lollollol

757 Inlägg
20 februari 2011
men för i helvete fattar ni inte att det är skillnad på halvljus riktade i backen med lite sprödljus och helljus? fattar man inte det så starta inte en gnälltråd!

1 893 Inlägg
20 februari 2011
robzter skrev:
men för i helvete fattar ni inte att det är skillnad på halvljus riktade i backen med lite sprödljus och helljus? fattar man inte det så starta inte en gnälltråd!

Tänk att hissen inte går ända upp, inte en endaste gång! lol

Tråden handlar om Xenon...
Har du Xenon???
Vem är det som gnäller mest här inne? lol (Svar: DU!)

Det är inte xenon-halvljus du blir bländad av, det är folks helljus. Slå av ditt hocus pocus ljus och kör med vanligt halvljus, så slipper du bli bländad av mötande helljus.

Du behöver ju inte läsa tråden, ta bort prenumerationen och problemet är löst. lollollol

Med.lem
3 759 Inlägg
20 februari 2011
robzter skrev:

Mr_EmCom skrev:
dum i huvet.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Sök