3671
Sök

Volvo 940 går på 3 burkar.

19 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har en volvo 940 av årsmodell -91. Det hela började i höstas då den ibland gick ner på 3 burkar för en kortis och sen upp på 4 igen. Tankade i spridarrengöring och trodde problemet var löst, självklart inte.

Bilen gick hela hösten till och från på 3-4 burkar utan några varningslampor. Ju längre tiden gick ju längre gick den på 3 cylindrar innan den 4e tände till. När detta hände kunde jag nolla felkoderna och den gick som den skulle några mil innan den gick tillbaka till "misständningarna (?)". Nu för ett tag sedan började även "lambda-lampan" lysa i kupén.

Nu går bilen i princip aldrig på den sista cylindern. Går alltså orent, drar ENORMT men bensin.

Har bytt lambdasond, tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock, tändspole. Fortfarande går den bajs.

Insugspackingen ser hel och fin ut och läcker inte (sprayat en flaska startgas utan några svar från motorn)

Bilen är inte alls svårstartad varken när den är varm eller kall.

Någon som har förslag på vad jag bör se över? Smått less.

/MVH Alex

19 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Kan även tillägga att jag provat koppla ur LMMen och den verkar fungera som den ska.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 februari 2011
Dåligt komp? En ventil som hängt sig?
Hur ser motoroljan ut?
Får den bränsle till alla spridare?
Gnista på alla stift?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 februari 2011
Vilken felkod sätter bilen?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

19 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Var ut och kollade felkoderna idag. Som sagt så är det på fjärde cylindern det spökar. Tändstiftet var svart, dock får den gnista till stiftet. Får 1 felkod på bränslet:

"2-3-2 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper."

Gjorde diagnos på tändsystemet som är felfritt.

På bränslediagnosen fick jag följande: "Öppna gasspjället ca 40-60%, visar diagnosdosan bekräftelsekoden 3-3-2 för att indikera att tomgångsbrytaren har öppnat." Detta stämde.

"Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-2. Släpp spjället." här fick jag koden 3-3-3.

Dessutom provade jag nolla felkoderna på nr.2 d.v.s bränsle. Detta fungerade inte då diodlampan inte vill lysa efter man hållt i knappen 5 sekunder som det står.

Nolla felkoderna på tändning går utan problem.

Till RD_87: Inte kollat kompen än, men eftersom den tänder ibland på den borde den inte va helt väck. Oljan är nybytt, knappt 20 mil.

Hur kollar man så alla spridarna presterar som dom ska? Enkelt test eller bara att plocka upp dom?

HELP!

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 februari 2011
Man kan göra de så lätt som att bara hålla dom lite ovanför spridarhålen när nån kör på starten, bästa är att rycka tändningen så den inte hoppar igång tongue så kan man jämföra o se om nån spridare duschar olikt de andra smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 februari 2011
Anledningen till att jag frågade om oljan var att jag tänkte på toppackningen.
Om kompen blir dålig så är det ofta bak då motorn blir varmast i bakkant. Alternativt mellan cylinder 2 & 3

19 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Drar ingen olja alls i princip.

Om det blir varmast längst in och toppackningen borde gå sönder där, så borde det ju va första eller andra cylindern som spökar? Inte fjärde? eller? hmm

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 februari 2011
Räknar man från fel håll på din maskin? Fyran är i allmänhet längst in i motorrummet.
Det var inte åtgången på oljan jag tänkte på utan färgen.

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 februari 2011
På de flesta bilar räknar man 4'an närmast lådan, och sen framåt. Så även på B230 maskinerna. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 februari 2011
MantaRobin skrev:
På de flesta bilar räknar man 4'an närmast lådan, och sen framåt. Så även på B230 maskinerna. smile

Jag var ganska säker på att så var fallet. Jag har haft några stycken men man kan ju minnas fel tongue

19 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Ah ber om ursäkt. Tänker helt fel!

Bilen har ägts av min farfar sedan 400 mil. Den har nu rullat 22000. Garanterat lugnt körd.

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 februari 2011
En tanke som slog mig nu är att din BTR kanske är dålig? smile

19 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Jag hade upp spridarna och provade "ful-mäta" som du sa.

De alla skickar på lika mycket soppa.

Men den verkar inte vilja bränna på 1:a cylindern. Som sagt, tändstiftet var kolsvart.

Tänder ibland, ibland inte.

679 Inlägg
13 februari 2011
B230 har 4;an cylinder längst in mot torpedvägen,

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 februari 2011
De låter nästan som den är komplös då, enda som finns kvar som kan va fel. Med tanke på att du bytt alla tänddelar..

19 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Då klargör vi detta, det är alltså FÖRSTA cylindern, längst ut mot kamdreven. Jag som skrivit fel.

Om den är komplös, vad kan orsaka det då? Med tanke på att den tänder ibland.

Tidigare ikväll när jag var ute och körde felsökning med felkoder så gick den i säkert 2 min på alla 4 burkar.

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 februari 2011
Klingefors skrev:
Då klargör vi detta, det är alltså FÖRSTA cylindern, längst ut mot kamdreven. Jag som skrivit fel.

Om den är komplös, vad kan orsaka det då? Med tanke på att den tänder ibland.

Tidigare ikväll när jag var ute och körde felsökning med felkoder så gick den i säkert 2 min på alla 4 burkar.

Dåliga kolvringar, otäta ventiler eller dålig toppackning.

19 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Vad ska kompen va på cylindern?

Får ta och mäta i morgon.

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 februari 2011
Klingefors skrev:
Vad ska kompen va på cylindern?

Får ta och mäta i morgon.

Mät alla fyra när du ändå är igång, över 10 kilo ska de va iallafall. Lycka till smile

Sök