3851
Sök

Dåliga bromsbelägg?

120 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#1
Mina frambromsar tjuter när jag styr och blir varma ovasett.. hört från 1 person att om beläggen är slut så tar dom i skivan..

För mitt problem är att frambromsarna blir riktigt varma efter ca 4-5 km kilometers körning
Och så tjuter det och tar i (och de gungar-hackar) när de blir varmt.

Hört att de kan va bromsoket med.. men jag VET att mina frambelägg är tok slut så de kanske hjälper och byta dom?

hjälp!
Senast redigerat av Supragrow (12 februari 2011)

552 Inlägg
12 februari 2011
#2
Kan vara monterings satsen som behöver bytas, beror på vad du har för bil...

120 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#3
Det är en gammal Bmw e36 -93

120 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#4
Kan det verkligen vara så litet fel?

5 089 Inlägg
12 februari 2011
#5
Om du vet att bromsarna är tokslut kanske du ändå ska byta dom och se om problemet försvinner?
Jag skulle tippa på att bromsoken är fastkärvade, därför bromsarna blir så snabbt varma.

\Lindgren

496 Inlägg
12 februari 2011
#6
Ja jag tror med på att bromsoken har hängt sig lite då de blir varma. och att de tjuter kan ju mycket väl vara att beläggen är slut. Så plocka isär och byt belägga och passa på att lira till kolven i oket smile


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
12 februari 2011
#7
Blir dom varma utan att du bromar mycket och hårt så ligger bromsen förmodligen på.

Brukar krävas att man tar isär och rengör oket. Är packningarna trasiga så brukar det bli rost som gör att kolven fastnar/krävar och inte fjädrar tillbaka vilket gör att bromsarna ligger på konstant.

Bara riva isär och göra rent. Byt packningar om dom är trasiga annars har du samma problem snart igen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

120 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#8
Okej bromsoket är störst sannolikhet felet. Jag förstår, får skruva isär och kolla.

Men en fråga: Kan riktigt dåliga belägg göra så att dom tar i skivan tillslut?
Vill ändå veta det. Men självklart  bromsoket som störst sannolikhet att de är problemet
Senast redigerat av Supragrow (12 februari 2011)

110 Inlägg
12 februari 2011
#9
Supragrow skrev:
Okej bromsoket är störst sannolikhet felet. Jag förstår, får skruva isär och kolla.

Men en fråga: Kan riktigt dåliga belägg göra så att dom tar i skivan tillslut?
Vill ändå veta det. Men självklart  bromsoket som störst sannolikhet att de är problemet

Kan va så. Inte helt säker

496 Inlägg
12 februari 2011
#10
Mycket möjligt att det bara är metallen kvar på beläggen som skriker en massa.
Bara dela och kolla. Ett tips! köp beläggen innan du börjar riva i något!


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
12 februari 2011
#11
Blir beläggen för slitna kan kolven i bromsoket åka ur och då får du de fenomen du beskriver. Detta brukar resultera i byta/renovera bromsoket samt byta klossar + skivan... Är vanligt på äldre bilar som kör långt och använder bilprovningen som enda kontrollstation om bilen skick... D.v.s. det var 2mm belägg kvar på bilprovning = ok broms men 3000mil senare finns det inga belägg längre...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

120 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#12
Nu så har jag vart o pilltat på båda sidor.. lossat oken och kollat gummi packningarna där dom såg hela ut smörjde även runt dom, Sedan kollade jag på kolvarna.. dom var rostiga i mellan där. Har motionerat kolvarna smörjt imellan där men fordonsläraren säger att det behövs nya ok.

Har även kört bilen längre sträckor efter detta och bromsarna blir inte alls varma längre och dom tar inte i, det funkar iallafall nu bara en tidsfråga.. enligt fordonsläraren

(Det var rost på kolven och kolven var ute en bit när jag skruva isär..)

Men vi får se hur länge de håller smile
Senast redigerat av Supragrow (17 februari 2011)

huh?
10 427 Inlägg
17 februari 2011
#13
Brukar kunna funka hyggligt om du har tryckt in kolvarna en gång och sedan skruvat tillbaka bromsoket.
Helst bör man väl även bromsa ut kolven igen och pressa in igen osv för lite extra motionering.

Sen om du endast några enstaka millimeter kvar på bromsbeläggen så kan det vara lönt att byta,
bla får kolvarna lite nya lägen att "arbeta" i.

Tänk på att bromsvätska även brukar ska bytas rätt så ofta (för att undvika att vätskan kokar pga värme eller att andra delar i bromssystemet kärvar ihop pga vatten i systemet).



Sök