3086
Sök

Köpråd: "Sportig" bil max 80 000kr

404 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare.

Sitter och klurar på en lämplig bil åt lillbrorsan, han har 80 000:- att leka med och vill ha en bil med "sportigt" utseende, han är inte mycket för hästkrafter och motorsport men vill gärna ha en snygg bil som sticker ut lite.

Årsmodell inte äldre än -99/00 och det får gärna vara en lågmilad bil då han inte är mycket för att skruva.

Jag har tipsat honom om det här hitills:
Toyota Celica -00/01
Mitsubishi Lancer -05 och nyare (med sportpaket)
Mitsubishi Eclipse -00/01
Hyundai Coupe -01 eller nyare

Kom gärna med förslag på liknande bilar, utseende och pålitlighet är viktigare än motor och väghållning! Brorsan bor i göteborg så det är ett stort plus med bilar i närheten som han kan åka och kolla på.


Meldem
917 Inlägg
14 februari 2011
#2
Mr2 kanske? smile liten, lätt, låg, targatak, 2 sits, mittmonterad motor, turbo, MUMS!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Arg Snickare
875 Inlägg
14 februari 2011
#3
sätt er på blocket och kolla. hur svårt ska det vara att ha sin egna vilja när det gäller att välja bil.

560 Inlägg
14 februari 2011
#4
Volvo C70
Audi TT
Mercedes CLK
BMW E46 Ci
Peugeot 406 Coupé

Bra mycket bättre bilar än Hyundai Coupé iaf ! Personligen skulle jag valt en E46:a såklart men Peugeot 406 Coupé V6 kanske hade varit en skojig bil vad vet jag smile

648 Inlägg
14 februari 2011
#5
Fiesta ST vore kanske nåt ?..väldigt körglad bil som är en av dom snyggaste i sin klass enligt mig.


EDIT: Lexus IS200 ,,snygg och väldigt trevlig bil med oklanderlig kvalitet..ingen raket som sagt men det är väl också enda nackdelen med bilen.
Senast redigerat av Ejan (14 februari 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#6
Hade svarat Bmw, som håller bra statistiskt och har Sveriges nöjdaste ägare tillsammans med Toyota och Subaru. Den största fördelen är att han får pålitlighet och utseende, samt kanon väghållning och (Med rätt motor) en riktigt pigg bil på köpet.

Vill han ha en riktigt ekonomisk bil titta på en 318i 2001 och framåt med 143hp, alternativet är riktigt mycket motor; 330i på 231hp som enkelt klarar sig på 0.9L/milen. En annan fördel är att 6cyl. E46 visade sig vara Sveriges billigaste modell i underhåll tillsammans med Ford Ka när Teknikens Värld undersökte saken. Därmed inte sagt att den är billig att äga när allt räknas samman, men med tanke på prestandan är den mycket ekonomisk.

Känns Bmw fel är Lexus IS inget dumt alternativ, ytterst pålitlig men tyvärr enbart med en törstig och trött sexa (200, 300 är ytterst ovanlig och allt annat än ekonomisk). Dock få nackdelar i övrigt!
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

560 Inlägg
14 februari 2011
#7
Rquired skrev:
Hade svarat Bmw, som håller bra statistiskt och har Sveriges nöjdaste ägare tillsammans med Toyota och Subaru. Den största fördelen är att han får pålitlighet och utseende, samt kanon väghållning och (Med rätt motor) en riktigt pigg bil på köpet.

Vill han ha en riktigt ekonomisk bil titta på en 318i 2001 och framåt med 143hp, alternativet är riktigt mycket motor; 330i på 231hp som enkelt klarar sig på 0.9L/milen. En annan fördel är att 6cyl. E46 visade sig vara Sveriges billigaste modell i underhåll tillsammans med Ford Ka när Teknikens Värld undersökte saken.

Känns Bmw fel är Lexus IS inget dumt alternativ, ytterst pålitlig men tyvärr enbart med en törstig och trött sexa (200, 300 är ytterst ovanlig och allt annat än ekonomisk). Dock få nackdelar i övrigt!

En 330i klarar inte enkelt 0,9l/milen utan ligger snarare på ~1,2. Dessutom är Lexus is200 en grymt fin bil, men precis som Rquired säger så är det ingen investering... dyr !

Kört is200 ett flertal gånger då min morbror har en, och det är en störtskön glidarvagn men ingen "sportbil" direkt. Ligger aboslut inte som en BMW på vägen, men bra alternativ kanske smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#8
Wilsgaard skrev:
Rquired skrev:
Hade svarat Bmw, som håller bra statistiskt och har Sveriges nöjdaste ägare tillsammans med Toyota och Subaru. Den största fördelen är att han får pålitlighet och utseende, samt kanon väghållning och (Med rätt motor) en riktigt pigg bil på köpet.

Vill han ha en riktigt ekonomisk bil titta på en 318i 2001 och framåt med 143hp, alternativet är riktigt mycket motor; 330i på 231hp som enkelt klarar sig på 0.9L/milen. En annan fördel är att 6cyl. E46 visade sig vara Sveriges billigaste modell i underhåll tillsammans med Ford Ka när Teknikens Värld undersökte saken.

Känns Bmw fel är Lexus IS inget dumt alternativ, ytterst pålitlig men tyvärr enbart med en törstig och trött sexa (200, 300 är ytterst ovanlig och allt annat än ekonomisk). Dock få nackdelar i övrigt!

En 330i klarar inte enkelt 0,9l/milen utan ligger snarare på ~1,2. Dessutom är Lexus is200 en grymt fin bil, men precis som Rquired säger så är det ingen investering... dyr !

Kört is200 ett flertal gånger då min morbror har en, och det är en störtskön glidarvagn men ingen "sportbil" direkt. Ligger aboslut inte som en BMW på vägen, men bra alternativ kanske smile

Min far som har en sådan kör inte ekonomiskt, är glad i att gasa och ligger gärna "kvar" på växlar. Trots detta dricker den 0.93L/milen, jag har kört den på 0.82L/milen försiktig blandad (Halmstad)körning och bild på detta finns under min profil. Min 328i som är klart äldre och en mindre modern konstruktion tex. med enbart enkel-VANOS mot dubbel i 330i dricker 0.9020L/milen och den går inte försiktigt den heller. 

Hur man gör för att nå 1.2L/milen vet jag inte, antingen ren stadskörning eller så står man på gasen konstant.

Darkie här på Garaget fick tyst på en del genom följande klipp:
http://www.garaget.org/video/54814
Och kom ihåg att det är en M52 utan dubbel VANOS i den med, M54 i 330i är en helt annan (snålare) sak. Bmw kan det här med låg förbrukning kontra effekt.
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

560 Inlägg
14 februari 2011
#9
Rquired skrev:
Wilsgaard skrev:
Rquired skrev:
Hade svarat Bmw, som håller bra statistiskt och har Sveriges nöjdaste ägare tillsammans med Toyota och Subaru. Den största fördelen är att han får pålitlighet och utseende, samt kanon väghållning och (Med rätt motor) en riktigt pigg bil på köpet.

Vill han ha en riktigt ekonomisk bil titta på en 318i 2001 och framåt med 143hp, alternativet är riktigt mycket motor; 330i på 231hp som enkelt klarar sig på 0.9L/milen. En annan fördel är att 6cyl. E46 visade sig vara Sveriges billigaste modell i underhåll tillsammans med Ford Ka när Teknikens Värld undersökte saken.

Känns Bmw fel är Lexus IS inget dumt alternativ, ytterst pålitlig men tyvärr enbart med en törstig och trött sexa (200, 300 är ytterst ovanlig och allt annat än ekonomisk). Dock få nackdelar i övrigt!

En 330i klarar inte enkelt 0,9l/milen utan ligger snarare på ~1,2. Dessutom är Lexus is200 en grymt fin bil, men precis som Rquired säger så är det ingen investering... dyr !

Kört is200 ett flertal gånger då min morbror har en, och det är en störtskön glidarvagn men ingen "sportbil" direkt. Ligger aboslut inte som en BMW på vägen, men bra alternativ kanske smile

Min far som har en sådan kör inte ekonomiskt, är glad i att gasa och ligger gärna "kvar" på växlar. Trots detta dricker den 0.93L/milen, jag har kört den på 0.82L/milen försiktig blandad (Halmstad)körning och bild på detta finns under min profil. Min 328i som är klart äldre och en mindre modern konstruktion tex. med enbart enkel-VANOS mot dubbel i 330i dricker 0.9020L/milen och den går inte försiktigt den heller. 
Hur man gör för att nå 1.2L/milen vet jag inte, antingen ren stadskörning eller så står man på gasen konstant.

Tror dina ord, men en bekant till mig hade en 330ci dock automat vilket förklarar saken lite. Men den gick inte under 1,29l/milen ! Beror ju på vilket skick osv osv bilen är i men att det vore enkelt att få den 0,9l/milen betvivlar jag dock hmm

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#10
Wilsgaard skrev:
Rquired skrev:
Wilsgaard skrev:
En 330i klarar inte enkelt 0,9l/milen utan ligger snarare på ~1,2. Dessutom är Lexus is200 en grymt fin bil, men precis som Rquired säger så är det ingen investering... dyr !

Kört is200 ett flertal gånger då min morbror har en, och det är en störtskön glidarvagn men ingen "sportbil" direkt. Ligger aboslut inte som en BMW på vägen, men bra alternativ kanske smile

Min far som har en sådan kör inte ekonomiskt, är glad i att gasa och ligger gärna "kvar" på växlar. Trots detta dricker den 0.93L/milen, jag har kört den på 0.82L/milen försiktig blandad (Halmstad)körning och bild på detta finns under min profil. Min 328i som är klart äldre och en mindre modern konstruktion tex. med enbart enkel-VANOS mot dubbel i 330i dricker 0.9020L/milen och den går inte försiktigt den heller. 
Hur man gör för att nå 1.2L/milen vet jag inte, antingen ren stadskörning eller så står man på gasen konstant.

Tror dina ord, men en bekant till mig hade en 330ci dock automat vilket förklarar saken lite. Men den gick inte under 1,29l/milen ! Beror ju på vilket skick osv osv bilen är i men att det vore enkelt att få den 0,9l/milen betvivlar jag dock hmm

Jag vet bara vad jag själv och många andra erfar, 1.3L/milen låter högt även för om det är automat och stadskörning så frågan är om den var riktigt kry. Saker som givare eller termostat kan krångla utan att bilen känns märkbart tröttare, men det har en stor effekt på förbrukningen. smile
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

560 Inlägg
14 februari 2011
#11
Rquired skrev:
Wilsgaard skrev:
Rquired skrev:

Min far som har en sådan kör inte ekonomiskt, är glad i att gasa och ligger gärna "kvar" på växlar. Trots detta dricker den 0.93L/milen, jag har kört den på 0.82L/milen försiktig blandad (Halmstad)körning och bild på detta finns under min profil. Min 328i som är klart äldre och en mindre modern konstruktion tex. med enbart enkel-VANOS mot dubbel i 330i dricker 0.9020L/milen och den går inte försiktigt den heller. 
Hur man gör för att nå 1.2L/milen vet jag inte, antingen ren stadskörning eller så står man på gasen konstant.

Tror dina ord, men en bekant till mig hade en 330ci dock automat vilket förklarar saken lite. Men den gick inte under 1,29l/milen ! Beror ju på vilket skick osv osv bilen är i men att det vore enkelt att få den 0,9l/milen betvivlar jag dock hmm

Jag vet bara vad jag själv och många andra erfar, 1.3L/milen låter högt även för om det är automat och stadskörning så frågan är om den var riktigt kry. Saker som givare eller termostat kan krångla utan att bilen känns märkbart tröttare, men det har en stor effekt på förbrukningen. smile

True story !

404 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#12
volvo_r-optik skrev:
sätt er på blocket och kolla. hur svårt ska det vara att ha sin egna vilja när det gäller att välja bil.

Haha alltid någon som ska kritisera, oavsett vad tråden  handlar om smile


404 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#13
Marticus skrev:
Mr2 kanske? smile liten, lätt, låg, targatak, 2 sits, mittmonterad motor, turbo, MUMS!

MR2 var ett riktigt bra tips, tackar! Hade helt glömt bort den lilla rackaren.


404 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#14
Wilsgaard skrev:
Volvo C70
Audi TT
Mercedes CLK
BMW E46 Ci
Peugeot 406 Coupé

Bra mycket bättre bilar än Hyundai Coupé iaf ! Personligen skulle jag valt en E46:a såklart men Peugeot 406 Coupé V6 kanske hade varit en skojig bil vad vet jag smile

Många bra ideer, jag har försökt rikta honom mot en E46 då jag själv kör 320i -02 som brukis men det är lite för lite sportbil över e46an enligt honom.


Of World
3 369 Inlägg
14 februari 2011
#15
Opel Vectra GTS 3.2 V6 !
Opel Astra GTC,200hk
Audi A3 ser rätt trevlig ut !
Bmw 540
Mercedes


undvik franska bilar ! ..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2011
#16
Mazda MX5 / ("Miata") ?



Inga värsting-motorer direkt men ganska lätta bilar smile

Edit: Lite väl slät eller mjuk design kanske wink

Blocket:
http://www.blocket.se/goteborg/Mazda_MX … =6&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_M … =6&w=3
Senast redigerat av steifan (14 februari 2011)


404 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#17
Jo franskt är lite svordom hemma hos mig så det ska vi skippa, mx-5an har funnits lite i tankarna. Det blir som vanligt när man ska köpa bil, sammanställer alla plus och minus och ser vilka bilar som är "bäst", sen tar man en provkörningsturne.


huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2011
#18
Alfa Romeo GTV?

Kanske ute på farligt territorium wink

En 97:a (lite för gammal kanske) i GBG:
http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_Rom … =6&w=3

Har definitivt ett utstickande utseende. cool


Edit:

Din bror kanske gillar utseendet på BMWs Compact-modeller av E46?
Borde väl vara en bra medelväg, brukar finnas en del 325 till salu i det utförandet.
Senast redigerat av steifan (14 februari 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#19
steifan skrev:
Alfa Romeo GTV?

Kanske ute på farligt territorium wink

En 97:a (lite för gammal kanske) i GBG:
http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_Rom … =6&w=3

Har definitivt ett utstickande utseende. cool


Edit:

Din bror kanske gillar utseendet på BMWs Compact-modeller av E46?
Borde väl vara en bra medelväg, brukar finnas en del 325 till salu i det utförandet.

Alfa Romeo är helt underbara bilar med ett stort lass charm och stil och framför allt körglädje, dem tror jag inte är något dumt alternativ och driftsäkerheten och kvalitén på en sådan är rejält mycket högre än gamla förlegade svenska fördomar får folk att tro. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

671 Inlägg
14 februari 2011
#20
Rquired skrev:
Wilsgaard skrev:
Rquired skrev:
Hade svarat Bmw, som håller bra statistiskt och har Sveriges nöjdaste ägare tillsammans med Toyota och Subaru. Den största fördelen är att han får pålitlighet och utseende, samt kanon väghållning och (Med rätt motor) en riktigt pigg bil på köpet.

Vill han ha en riktigt ekonomisk bil titta på en 318i 2001 och framåt med 143hp, alternativet är riktigt mycket motor; 330i på 231hp som enkelt klarar sig på 0.9L/milen. En annan fördel är att 6cyl. E46 visade sig vara Sveriges billigaste modell i underhåll tillsammans med Ford Ka när Teknikens Värld undersökte saken.

Känns Bmw fel är Lexus IS inget dumt alternativ, ytterst pålitlig men tyvärr enbart med en törstig och trött sexa (200, 300 är ytterst ovanlig och allt annat än ekonomisk). Dock få nackdelar i övrigt!

En 330i klarar inte enkelt 0,9l/milen utan ligger snarare på ~1,2. Dessutom är Lexus is200 en grymt fin bil, men precis som Rquired säger så är det ingen investering... dyr !

Kört is200 ett flertal gånger då min morbror har en, och det är en störtskön glidarvagn men ingen "sportbil" direkt. Ligger aboslut inte som en BMW på vägen, men bra alternativ kanske smile

Min far som har en sådan kör inte ekonomiskt, är glad i att gasa och ligger gärna "kvar" på växlar. Trots detta dricker den 0.93L/milen, jag har kört den på 0.82L/milen försiktig blandad (Halmstad)körning och bild på detta finns under min profil. Min 328i som är klart äldre och en mindre modern konstruktion tex. med enbart enkel-VANOS mot dubbel i 330i dricker 0.9020L/milen och den går inte försiktigt den heller. 

Hur man gör för att nå 1.2L/milen vet jag inte, antingen ren stadskörning eller så står man på gasen konstant.

Darkie här på Garaget fick tyst på en del genom följande klipp:
http://www.garaget.org/video/54814
Och kom ihåg att det är en M52 utan dubbel VANOS i den med, M54 i 330i är en helt annan (snålare) sak. Bmw kan det här med låg förbrukning kontra effekt.

Required
Here we go again the never ending story
Fäll ut pungen.....

Snälla
Effekt = Energi = Bränsle/verkningsgrad


Sök