3426
Sök

Bilköptips 50.000kr

63 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Hej!
Nu är det dags att köpa en bil till sommaren och min budget ligger på 50.000:- ~.
Jag har tittat mycket på S40 T4 vilket jag tycker är en snygg bil men vet inte så mycket om prestandan.
Söker därför lite tips om kanske just den, men även andra bilar i samma prisklass som kan va härliga att åka runt i i vår/sommar??

Tack för hjälpen! cool

1 489 Inlägg
15 februari 2011
850R 850 T-Gul?

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

31 Inlägg
15 februari 2011
Saab 9-3 aero eller Viggen men dom är lite dyrare än 50 000.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 februari 2011
Det finurliga med S40 T4 är att du med chip och sportavgassystem får väldigt mycket prestanda för pengarna. Det ännu mer finurliga är att andra redan kommit på den saken, ägt bilen och tröttnat, dvs du får trim värt 15papp på köpet.

Sen finns det alltid en skara som gillar att måla upp S40 som tidernas sämsta bil, så läs mycket och solla väl tills du hittar en röd tråd.

Titta på ett antal exemplar, provkör och bilda dig en egen uppfattning och håll ögonen öppna efter just rätt bil!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

63 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Nej fyfan ingen saab wink. 850 T5r är ju lite intressant, men skulle gärna ha 00 och framåt dock!

torpis: Ja de är väl så, de låter väldigt spännande det du skriver, tackar så mycket för tipset!

536 Inlägg
15 februari 2011
Om du vill ha någonting " nyare " än 850.. Så kolla in s70.. Dom är lite nyare, oftast lite fräschare etc etc smile

2 924 Inlägg
15 februari 2011
Nema skrev:
Nej fyfan ingen saab wink. 850 T5r är ju lite intressant, men skulle gärna ha 00 och framåt dock!

Ja då blir det ingen 850 för de slutade tillverkas 1997, kanske S70 då de fanns t.o.m 2000...

År 2000 kom däremot S60, så det är väl en sån du ska kolla efter om det är Volvo sedan i den storleken som tilltalar dig?

Men du har bara nämnt prisklass, design, körkänsla och prestanda...
Är inte storlek, utförande (sedan, kombi, coupe osv), drivlina, kvalité, bränsleförbrukning mm med i valet också? roll

~ Life is short, have FUN! ~

536 Inlägg
15 februari 2011
peegee skrev:
Nema skrev:

Ja då blir det ingen 850 för de slutade tillverkas 1997, kanske S70 då de fanns t.o.m 2000...

År 2000 kom däremot S60, så det är väl en sån du ska kolla efter om det är Volvo sedan i den storleken som tilltalar dig?

Men du har bara angett prisklass, design och körbarhet som krav...
Är inte storlek, utförande (sedan, kombi, coupe), drivlina, kvalité, bränslefrbrukning mm med i valet också?

En s70 classic skulle han fått tag ismile Gärna med t5an i.. Dock brukar dessa vara automat.. Fast det kanske inte gör ts någonting smile

63 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Ja precis. alltså, S40 T4 är väl den bil jag "snöat" in på så ville bara ha lite tips runt omkring det och eventuellt tips om andra bilar i den prisklassen, sen avgör jag väl om storleken etc passar tongue

Tackar för svar, ska kika på S60 S70 nu..

Pekabow i can see u
644 Inlägg
15 februari 2011
kvd.se
fick min 2004 för billigt;)

63 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Kan det va så att en Volvo S40 2.0 duger bra och att en T4 bara blir dyrare i drift / försäkring??

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
16 februari 2011
eftersom du åker golf nu eller har gjort så tror jag s40 är mer rätt bil än en s70

dom går tillräckligt bra med chipp för att man inte ska sitta och fundera allt för mycket över prestandan

2.0t är väll förvisso helt okej men tål inte så där jätte mycket effekt direkt
så t4 är nog bättre utgångsobjekt om du bara ska ha chip

och väljer du fas2 så slipper du felen som brukar finns på dom äldre
största problemet som brukar återkomma är bakbromsarna så använd handbromsen ofta och mycket så slipper du problem med kärvande bakok

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 februari 2011
Nema skrev:
Kan det va så att en Volvo S40 2.0 duger bra och att en T4 bara blir dyrare i drift / försäkring??

Det finns ju även 2.0t som har 160hk och där i synnerhet fas2 går riktigt bra.(jämfört med bilarna 98-00) oftast samma försäkring som de svagare motoralternativen.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 februari 2011
torpis skrev:
Det finurliga med S40 T4 är att du med chip och sportavgassystem får väldigt mycket prestanda för pengarna. Det ännu mer finurliga är att andra redan kommit på den saken, ägt bilen och tröttnat, dvs du får trim värt 15papp på köpet.

Sen finns det alltid en skara som gillar att måla upp S40 som tidernas sämsta bil, så läs mycket och solla väl tills du hittar en röd tråd.

Titta på ett antal exemplar, provkör och bilda dig en egen uppfattning och håll ögonen öppna efter just rätt bil!

... och det jävliga är att denna gasglada ungdom sannolikt kört sönder drivknutarna, motorkuddarna och växellådan hänger på gärdsgårn wink. Dessutom brukar de skicka in en gigantisk baslåda i skuffen så att man inte får plats med grejor. Jag har åkt och kollat på många förstörda 9-3 Aero tyvärr sad

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 februari 2011
Andromeda skrev:
torpis skrev:

... och det jävliga är att denna gasglada ungdom sannolikt kört sönder drivknutarna, motorkuddarna och växellådan hänger på gärdsgårn wink. Dessutom brukar de skicka in en gigantisk baslåda i skuffen så att man inte får plats med grejor. Jag har åkt och kollat på många förstörda 9-3 Aero tyvärr sad

Volvo S40 skiljer sig mot Saab 9-3 på många många punkter. bla drivlinan som håller väldigt bra. Som jag sa gäller det att hitta rätt bil och inte köpa första bästa osedd, då kan man ju komma över ett lik oavsedd bilmodell.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
20 februari 2011
S60 då? Känns som en stabilare bil än en T4 enligt mig. Hade själv en T4 innan jag köpte S60n och det är väldigt stor skillnad. Dessutom drar min 2.4T en chippad T5 med ganska stor marginal wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Sök