3415
Sök

Körde över heldragen linje, vilka regler gäller?

169 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Blev stoppad av civilarn efter att jag enligt honom kört över heldragen linje vid omkörning på TILLBAKAvägen efter omkörning. Jag påbörjade alltså omkörningen innan det blev heldraget.
Jag är däremot helt säker på att jag hann in innan det heldragna så jag nekade mot det.
Enligt honom missade jag med ca 7,8m som han sa. Var han fick dom metrarna ifrån vete fan.
Han låg en bra bit bakom med dessutom den bilen jag körde om framför sig, så jag fattar inte hur han kan vara så säker på sin sak.

Vad är det som gäller egentligen? Får man inte svänga tillbaka till sitt körfält om det blir heldraget? skulle jag legat kvar i motsatt körfält då eller? Självklart hade jag inte påbörjat omkörningen om jag visste att det var så tajt med space innan heldraget.

Har aldrig nekat mot en trafikförseelse tidigare så jag vet inte vad som händer

Hemlös
321 Inlägg
16 februari 2011
Var dom flera i bilen? Har han det på film?

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

169 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Dom var 2 st. Nej dom hade inte kameran på, jag frågade.

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 februari 2011
Rent logiskt känns det ju som att det borde vara prio på att ta sig ut från mötande fil fortast möjligt, heldraget eller inte. Å andra sidan kan man ju rimligen hävda att en omkörning är ganska olämplig strax före en heldragen linje. På körskolan körde vi mycket i områden med heldragna linjer, och varje gång påpekade läraren att om man korsar en heldragen linje från ena eller andra hållet kan man bli av med kortet på plats.

Svar: vet ej, men tycker att man kan vänta med en omkörning om man ser att man inte hinner innan heldragen linje. Heldraget med en fil åt vardera håll betyder ju just omkörningsförbud om man måste korsa linjen, att man ska helt enkelt inte vara i mötande fil när linjen börjar. Och det var du ju.

Men nu fick du ju bara en varning eller?

362 Inlägg
16 februari 2011
hmm. om du påbörjat en omkörning innan heldraget ska det väl inte va nån fara? eller hur ska man annars göra? fortsätta i fel körbana;)?

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

169 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Rent logiskt känns det ju som att det borde vara prio på att ta sig ut från mötande fil fortast möjligt, heldraget eller inte. Å andra sidan kan man ju rimligen hävda att en omkörning är ganska olämplig strax före en heldragen linje. På körskolan körde vi mycket i områden med heldragna linjer, och varje gång påpekade läraren att om man korsar en heldragen linje från ena eller andra hållet kan man bli av med kortet på plats.

Svar: vet ej, men tycker att man kan vänta med en omkörning om man ser att man inte hinner innan heldragen linje. Heldraget med en fil åt vardera håll betyder ju just omkörningsförbud om man måste korsa linjen, att man ska helt enkelt inte vara i mötande fil när linjen börjar. Och det var du ju.

Ja, jag såg ju inte att det blev heldraget så snabbt förrens jag var jämsides med bilen jag körde om.
Men som sagt, JAG är helt säker på att jag precis hann in innan det blev heldraget. Men eftersom han är polis så har jag väl inte mycket att säga till om. Men jag nekade ju och det skulle bli rättegång tydligen.

Annars hade det varit böter på 1500kr
Senast redigerat av Mange85 (16 februari 2011)

169 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
amazon_jonsson skrev:
hmm. om du påbörjat en omkörning innan heldraget ska det väl inte va nån fara? eller hur ska man annars göra? fortsätta i fel körbana;)?

Ja jag menar de.. det är det som känns lite oklart vad man ska göra i en sån situation. tongue

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 februari 2011
Mange85 skrev:
Andromeda skrev:

Ja, jag såg ju inte att det blev heldraget så snabbt förrens jag var jämsides med bilen jag körde om.
Men som sagt, JAG är helt säker på att jag precis hann in innan det blev heldraget. Men eftersom han är polis så har jag väl inte mycket att säga till om. Men jag nekade ju och det skulle bli rättegång tydligen.

Men vi kan ju inte diskutera huruvida du körde över heldraget eller inte om vi inte var där och bevittnade situationen eller hur tongue

Vi får hålla oss till om det är lagligt att korsa linjen från vänster eller inte smile

Jag körde om en traktor över ett spärrområde vid mötandes vänstersvängsficka en gång med polisen bakom en gång (snacka om klump i magen när man plötsligt såg den i backspegeln). Tomt i mötande fil, och jag blev inte stoppad heller.

Säger farbror Polisen att det är 1500 på att korsa heldraget åt något håll är det säkert så.
Senast redigerat av Andromeda (16 februari 2011)

957 Inlägg
16 februari 2011
har de ingen bevis så kan de inte göra  mycket    och hur fan lyckades han mäta det 7-8cm det skulle jag varkigen vella se .Vadå bara  för man har korsat den ner du ska tillbaka till din  fil igen   så ska man böta för det med? Har du frågat  de om de har  druckit kanske  haha det känns nästan så

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 februari 2011
BadBoy89 skrev:
har de ingen bevis så kan de inte göra  mycket    och hur fan lyckades han mäta det 7-8cm det skulle jag varkigen vella se .Vadå bara  för man har korsat den ner du ska tillbaka till din  fil igen   så ska man böta för det med? Har du frågat  de om de har  druckit kanske  haha det känns nästan så

Är en mötande fil avskärmad med heldragen linje betyder det att du inte har något att göra i den överhuvudtaget wink

977 Inlägg
16 februari 2011
BadBoy89 skrev:

Det är en viss skillnad på 7-8 cm och 7,8 m som han skrev. wink

957 Inlägg
16 februari 2011
Andromeda skrev:
BadBoy89 skrev:

Är en mötande fil avskärmad med heldragen linje betyder det att du inte har något att göra i den överhuvudtaget wink

a mend et är inte alltid man kan se  om det är heldaragenlinie  500meter framför dej eller inte   det finns hur många vägar som helst som  man kan åka dit på det som ts gjorde

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 februari 2011
BadBoy89 skrev:
Andromeda skrev:
BadBoy89 skrev:

a mend et är inte alltid man kan se  om det är heldaragenlinie  500meter framför dej eller inte   det finns hur många vägar som helst som  man kan åka dit på det som ts gjorde

Kör du verkligen om någon om du behöver mer än 500m på dig? Dessutom brukar det inte finnas heldragna linjer på landsväg om det är fri sikt så att man kan göra omkörningar. Där sätter de upp kameror istället lol

169 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Mange85 skrev:
Andromeda skrev:

Men vi kan ju inte diskutera huruvida du körde över heldraget eller inte om vi inte var där och bevittnade situationen eller hur tongue

Vi får hålla oss till om det är lagligt att korsa linjen från vänster eller inte smile

Jag körde om en traktor över ett spärrområde vid mötandes vänstersvängsficka en gång med polisen bakom en gång (snacka om klump i magen när man plötsligt såg den i backspegeln). Tomt i mötande fil, och jag blev inte stoppad heller.

Säger farbror Polisen att det är 1500 på att korsa heldraget åt något håll är det säkert så.

Inte alls säkert att polisen har rätt alla gånger, dom är människor dom också.
Dessutom trodde dom att jag skulle få betala rättegångskostnader nu, men det vet jag mycket väl att jag inte kommer behöva så jag påtalade det, och fick ett "öhh jaha okej" till svar.

Förhoppningsvis blir det nerlagt, det handlar om sånt litet bötesbelopp ändå

957 Inlägg
16 februari 2011
Andromeda skrev:
BadBoy89 skrev:
Andromeda skrev:

Kör du verkligen om någon om du behöver mer än 500m på dig? Dessutom brukar det inte finnas heldragna linjer på landsväg om det är fri sikt så att man kan göra omkörningar. Där sätter de upp kameror istället lol

beror på vad du har förbil har du någonslö jävel så   behöver man några  hunda meter på sig säkert 
Brukar det inte finnas??? du har du inte kört  mtk  min vänn finns en hel del såna med  här nere iallfall  men a  ingen mer  off tropic sorry

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
16 februari 2011
Det finns någonting som heter "Varningslinje", en linje som varnar för t ex spärrlinje. I ganska god tid (96m för att vara exakt, ibland 84m bara, men ibland även 108m) innan det blir spärr-linje på de flesta av våra vägar.
Denna skvallrar om att det snart blir dags att va på rätt sida igen. Ser man inte denna linje där man är hinner man om - om man gör en säker omkörning. Ser man varningslinjen ska man låta bli att köra om. Vet man inte vad en varningslinje är ska man inte köra alls.

/Mattias

169 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
matteeee skrev:
Det finns någonting som heter "Varningslinje", en linje som varnar för t ex spärrlinje. I ganska god tid (96m för att vara exakt, ibland 84m bara, men ibland även 108m) innan det blir spärr-linje på de flesta av våra vägar.
Denna skvallrar om att det snart blir dags att va på rätt sida igen. Ser man inte denna linje där man är hinner man om - om man gör en säker omkörning. Ser man varningslinjen ska man låta bli att köra om. Vet man inte vad en varningslinje är ska man inte köra alls.

Onödigt stöddigt inlägg.. Faktum är att det inte fanns någon varningslinje vid detta tillfället

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 februari 2011
BadBoy89 skrev:
Andromeda skrev:
BadBoy89 skrev:

beror på vad du har förbil har du någonslö jävel så   behöver man några  hunda meter på sig säkert 
Brukar det inte finnas??? du har du inte kört  mtk  min vänn finns en hel del såna med  här nere iallfall  men a  ingen mer  off tropic sorry

Men kommer du inte om på femhundra så kör du fan inte om heller, eller hur? Så jag får köra om en annan bil under hela raksträckan och nästa kurva för att jag har en slö bil? Dumheter...

239 Inlägg
16 februari 2011
Jag körde över heldragen för 2 år sedan fick 1500kr böter.

1 212 Inlägg
16 februari 2011
bara ett litet inlägg i det hela från mig. när jag tog kortet för tung mc närmade jag mig en traktor med släp, växlade ner gasade och körde om... gick in igen och märkte att jag korsade heldragen. helvete tänkte jag, nu gick denna uppkörning åt fanders. kommentaren från tsv när han lämnade över godkännandet: bra kört och du gjorde rätt när du växlade ner och körde om traktorn, vi hade ju fri sikt framåt fastän du gick in på heldragen som kom utan förvarning...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Sök