3351
Sök

Csab dämpmatta bra eller dålig?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 mars 2011
#121
ChriZtoffer skrev:
TT-Avant skrev:
ChriZtoffer skrev:
Nu har jag gjort slut på CSAB mattan, sitter numer 6 ark i min vänstra bakdörr. smile Vill börja med att tacka teamgrosso som gjorde testet möjligt! Tyvärr så har jag än så länge inte riktigt kommit överens med CSAB mattan, fäster inte helt hundra och är något stel att jobba med. Ska gå lös med varmlufstpickan i morgon så får vi se om det löser sig. Dämpnförmågan kan jag dock inte klaga på, efter en snabb jämförelse så är den nog i nivå med SilentCoat. Så för plana ytor (tak, dörrar etc.) spelar det ingen större roll vilken matta man kör på, men för kurviga former föredrar jag helt klart SilentCoat. Ska fixa en filmsnutt på fredag när jag tvättat bilen, vill knappt ta i den nu.

Tog en bild på olika dämpmattor så länge, till vänster är det CSAB, till höger STP M1. Låter bilden tala för sig själv...

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-bf989329463181750ae7727194625425.jpg

Har en liten fråga här. Du har monterat CSAB mattan, föredrar SilentCoat, men har på bilden STP Silver mattan och jämför med CSAB mattan?
Har du inte testat STP Gold mattan? Den anser jag vara mycke bättre en STP silver. De andra har jag själv inte testat, men till utseendet så tycker jag att CSAB mattan påminner mycke om vanlig asfaltsmatta med ett alu lager?!

På bilden är det CSAB & STP M1 (kanske är samma som Silver?) som jämförs. Uppbyggnaden på M1 & SilentCoat är ungefär densamma så därför tog jag en överbliven bit M1 & jämförde med. Har M1 mattan i framdörrarna, den än min favorit. Därefter kommer SilentCoat och sist CSABen, iaf när det gäller smidighet & montering.

CSABen verkar vara bitumen med alu på ja, ser ut att vara ett lager ren bitumen, ingen butyl så vitt jag kan se.

STP M1 har butyl, är INTE samma som Silver utan snäppet under.
SC-mattan har bytulliknande gummi i ett lager vardera om ett laget bitumen och alu på toppen av allt.
För den som inte har högre krav än att det skall vardagsdämpas rekomenderar jag SC-mattan.
Men när man skall börja dämpa betydligt mer seriöst så får man börja använda multipla lager vilket gör att grundtanken och principen med visko-dämpningen (ett mjukare matrial mellan två hårdare, i detta fall plåten och aluminiumet där det mjukare skall omvandla vibrationerna till annan energi och mer eller mindre absorberas) då man mer eller mindre bara öser på med vikten. Då kunde man lika gärna kört med bitumenmatta från början.

SJälv tänker jag bottna med DLS Maxdamper, ett eller två lager då den styvar upp rejält och dämpar förbaskat bra, och sedan toppa med ett lager STP Silver eller Gold. Den riktiga nackdelen med DLS Maxdamper är att den är så förbaskat trist att jobba med då det är ngn SKUM ja SKUM bitumen, men den funkar BRA mkt bättre än ren bitumen/asfaltsmatta som finns hos Biltema, Mekonomen mfl OCH faktiskt även....... SC-mattan....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

ljudfantast
1 372 Inlägg
28 mars 2011
#122
Hur blev det med sanningen om csab-mattan?

3 187 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#123
har nu dämpat min bil med Csab mattan och även med silent coat, har även filmat en snutt, kommer komma upp lite senare ikväll. kan iaf säga att jag är nöjd med resultatet! smile


Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 april 2011
#124
big-jepp skrev:
har nu dämpat min bil med Csab mattan och även med silent coat, har även filmat en snutt, kommer komma upp lite senare ikväll. kan iaf säga att jag är nöjd med resultatet! smile

Vad tycker du om CSAB mattan? Dämpar gör den säkert, ska själv dämpa passagerardörren med SC och se
om resultatet är bättre eller sämre.

Skickade faktiskt ett mail om csab mattan men har inte fått svar.

Själv måste jag säga att jag inte rekommenderar csab mattan då jag tycker den är jobbig att applicera på
ojämna ytor samt att varmluftpistol behövs om den ska ha en chans att sitta kvar, även med ordentlig rengöring. För mig släppte den till och med.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 187 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#125
Tokken skrev:
big-jepp skrev:
har nu dämpat min bil med Csab mattan och även med silent coat, har även filmat en snutt, kommer komma upp lite senare ikväll. kan iaf säga att jag är nöjd med resultatet! smile

Vad tycker du om CSAB mattan? Dämpar gör den säkert, ska själv dämpa passagerardörren med SC och se
om resultatet är bättre eller sämre.

Skickade faktiskt ett mail om csab mattan men har inte fått svar.

Själv måste jag säga att jag inte rekommenderar csab mattan då jag tycker den är jobbig att applicera på
ojämna ytor samt att varmluftpistol behövs om den ska ha en chans att sitta kvar, även med ordentlig rengöring. För mig släppte den till och med.

okej, jag håller helt med dig om att den är svår på ojämna ytor! den är inte så rörlig som t.ex. sc mattan är. jag håller även med dig om att är det inte rent så sitter den inte, MEN jag det var rent och om man tryckte till den så tyckte jag den satt bra (har inte testat med värme pistol).
jag gjorde som du, först torkade jag av med en trasa och sen efter det t-röd, tyckte den fungerade riktigt bra på jämna ytor dock svårare i hörn och där det är ojämnt.

enligt mig så dämpar Csab mattan lite bättre än sc mattan men sc mattan är betydligt mer lättarbetad. så enligt mig så är en kombination av dessa två (65 ark Csab och 40 sc) en riktigt bra metod för att få en väldämpad bil! jag är extremt nöjd med mitt resultat hittills, ska låta mattorna sitta i några dagar och se så allting sitter som det ska!

låter ju lustigt att du inte fick dina att sitta kvar? lossnade dom direkt eller efter några dagar?


Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 april 2011
#126
big-jepp skrev:
Tokken skrev:
big-jepp skrev:
har nu dämpat min bil med Csab mattan och även med silent coat, har även filmat en snutt, kommer komma upp lite senare ikväll. kan iaf säga att jag är nöjd med resultatet! smile

Vad tycker du om CSAB mattan? Dämpar gör den säkert, ska själv dämpa passagerardörren med SC och se
om resultatet är bättre eller sämre.

Skickade faktiskt ett mail om csab mattan men har inte fått svar.

Själv måste jag säga att jag inte rekommenderar csab mattan då jag tycker den är jobbig att applicera på
ojämna ytor samt att varmluftpistol behövs om den ska ha en chans att sitta kvar, även med ordentlig rengöring. För mig släppte den till och med.

okej, jag håller helt med dig om att den är svår på ojämna ytor! den är inte så rörlig som t.ex. sc mattan är. jag håller även med dig om att är det inte rent så sitter den inte, MEN jag det var rent och om man tryckte till den så tyckte jag den satt bra (har inte testat med värme pistol).
jag gjorde som du, först torkade jag av med en trasa och sen efter det t-röd, tyckte den fungerade riktigt bra på jämna ytor dock svårare i hörn och där det är ojämnt.

enligt mig så dämpar Csab mattan lite bättre än sc mattan men sc mattan är betydligt mer lättarbetad. så enligt mig så är en kombination av dessa två (65 ark Csab och 40 sc) en riktigt bra metod för att få en väldämpad bil! jag är extremt nöjd med mitt resultat hittills, ska låta mattorna sitta i några dagar och se så allting sitter som det ska!

låter ju lustigt att du inte fick dina att sitta kvar? lossnade dom direkt eller efter några dagar?

Mina lossnade efter ett par dagar.. Tycker det är dyrt med asfaltsmatta för dom pengarna bara, kan nästan lika gärna köpa bitumen på mekonomen.
Senast redigerat av Tokken (11 april 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
11 april 2011
#127
Tokken skrev:
big-jepp skrev:
Tokken skrev:

Vad tycker du om CSAB mattan? Dämpar gör den säkert, ska själv dämpa passagerardörren med SC och se
om resultatet är bättre eller sämre.

Skickade faktiskt ett mail om csab mattan men har inte fått svar.

Själv måste jag säga att jag inte rekommenderar csab mattan då jag tycker den är jobbig att applicera på
ojämna ytor samt att varmluftpistol behövs om den ska ha en chans att sitta kvar, även med ordentlig rengöring. För mig släppte den till och med.

okej, jag håller helt med dig om att den är svår på ojämna ytor! den är inte så rörlig som t.ex. sc mattan är. jag håller även med dig om att är det inte rent så sitter den inte, MEN jag det var rent och om man tryckte till den så tyckte jag den satt bra (har inte testat med värme pistol).
jag gjorde som du, först torkade jag av med en trasa och sen efter det t-röd, tyckte den fungerade riktigt bra på jämna ytor dock svårare i hörn och där det är ojämnt.

enligt mig så dämpar Csab mattan lite bättre än sc mattan men sc mattan är betydligt mer lättarbetad. så enligt mig så är en kombination av dessa två (65 ark Csab och 40 sc) en riktigt bra metod för att få en väldämpad bil! jag är extremt nöjd med mitt resultat hittills, ska låta mattorna sitta i några dagar och se så allting sitter som det ska!

låter ju lustigt att du inte fick dina att sitta kvar? lossnade dom direkt eller efter några dagar?

Mina lossnade efter ett par dagar.. Tycker det är dyrt med asfaltsmatta för dom pengarna bara, kan nästan lika gärna köpa bitumen på mekonomen.

den verjade ju helt omöjlig att forma..

SC e ju så jävla lätt att montera i bilen smile

2 lager å ett lager armaflex sen blir de stumt å tyst big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 187 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#128
Tokken skrev:
big-jepp skrev:
Tokken skrev:

Vad tycker du om CSAB mattan? Dämpar gör den säkert, ska själv dämpa passagerardörren med SC och se
om resultatet är bättre eller sämre.

Skickade faktiskt ett mail om csab mattan men har inte fått svar.

Själv måste jag säga att jag inte rekommenderar csab mattan då jag tycker den är jobbig att applicera på
ojämna ytor samt att varmluftpistol behövs om den ska ha en chans att sitta kvar, även med ordentlig rengöring. För mig släppte den till och med.

okej, jag håller helt med dig om att den är svår på ojämna ytor! den är inte så rörlig som t.ex. sc mattan är. jag håller även med dig om att är det inte rent så sitter den inte, MEN jag det var rent och om man tryckte till den så tyckte jag den satt bra (har inte testat med värme pistol).
jag gjorde som du, först torkade jag av med en trasa och sen efter det t-röd, tyckte den fungerade riktigt bra på jämna ytor dock svårare i hörn och där det är ojämnt.

enligt mig så dämpar Csab mattan lite bättre än sc mattan men sc mattan är betydligt mer lättarbetad. så enligt mig så är en kombination av dessa två (65 ark Csab och 40 sc) en riktigt bra metod för att få en väldämpad bil! jag är extremt nöjd med mitt resultat hittills, ska låta mattorna sitta i några dagar och se så allting sitter som det ska!

låter ju lustigt att du inte fick dina att sitta kvar? lossnade dom direkt eller efter några dagar?

Mina lossnade efter ett par dagar.. Tycker det är dyrt med asfaltsmatta för dom pengarna bara, kan nästan lika gärna köpa bitumen på mekonomen.

hmm, vänta här nu, asfaltsmatta? enligt mig kan du inte jämföra asfaltsmatta med Csab.. asfaltsmatta är extremt mycket jobbigare att jobba med.. och fungerar inte alls utan värmning.


16 197 Inlägg
11 april 2011
#129
big-jepp skrev:
Tokken skrev:
big-jepp skrev:

okej, jag håller helt med dig om att den är svår på ojämna ytor! den är inte så rörlig som t.ex. sc mattan är. jag håller även med dig om att är det inte rent så sitter den inte, MEN jag det var rent och om man tryckte till den så tyckte jag den satt bra (har inte testat med värme pistol).
jag gjorde som du, först torkade jag av med en trasa och sen efter det t-röd, tyckte den fungerade riktigt bra på jämna ytor dock svårare i hörn och där det är ojämnt.

enligt mig så dämpar Csab mattan lite bättre än sc mattan men sc mattan är betydligt mer lättarbetad. så enligt mig så är en kombination av dessa två (65 ark Csab och 40 sc) en riktigt bra metod för att få en väldämpad bil! jag är extremt nöjd med mitt resultat hittills, ska låta mattorna sitta i några dagar och se så allting sitter som det ska!

låter ju lustigt att du inte fick dina att sitta kvar? lossnade dom direkt eller efter några dagar?

Mina lossnade efter ett par dagar.. Tycker det är dyrt med asfaltsmatta för dom pengarna bara, kan nästan lika gärna köpa bitumen på mekonomen.

hmm, vänta här nu, asfaltsmatta? enligt mig kan du inte jämföra asfaltsmatta med Csab.. asfaltsmatta är extremt mycket jobbigare att jobba med.. och fungerar inte alls utan värmning.

csab mattan e enligt mig tunn "asfaltsmatta" med ett lager alu på..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 187 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#130
evilaudio skrev:
big-jepp skrev:
Tokken skrev:

Mina lossnade efter ett par dagar.. Tycker det är dyrt med asfaltsmatta för dom pengarna bara, kan nästan lika gärna köpa bitumen på mekonomen.

hmm, vänta här nu, asfaltsmatta? enligt mig kan du inte jämföra asfaltsmatta med Csab.. asfaltsmatta är extremt mycket jobbigare att jobba med.. och fungerar inte alls utan värmning.

csab mattan e enligt mig tunn "asfaltsmatta" med ett lager alu på..

okej, när jag har jobbat med asfaltsmatta så tycker jag den har varit betydligt svårare att jobba med än Csab matta.. men håller helt med er om att den absolut inte har samma förmåga i rörlighet som sc.


Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 april 2011
#131
big-jepp skrev:
evilaudio skrev:
big-jepp skrev:

hmm, vänta här nu, asfaltsmatta? enligt mig kan du inte jämföra asfaltsmatta med Csab.. asfaltsmatta är extremt mycket jobbigare att jobba med.. och fungerar inte alls utan värmning.

csab mattan e enligt mig tunn "asfaltsmatta" med ett lager alu på..

okej, när jag har jobbat med asfaltsmatta så tycker jag den har varit betydligt svårare att jobba med än Csab matta.. men håller helt med er om att den absolut inte har samma förmåga i rörlighet som sc.

Det ÄR en tunn asfaltsmatta.. inget annat.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 187 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#132
Tokken skrev:
big-jepp skrev:
evilaudio skrev:

csab mattan e enligt mig tunn "asfaltsmatta" med ett lager alu på..

okej, när jag har jobbat med asfaltsmatta så tycker jag den har varit betydligt svårare att jobba med än Csab matta.. men håller helt med er om att den absolut inte har samma förmåga i rörlighet som sc.

Det ÄR en tunn asfaltsmatta.. inget annat.

okej, får man bara fråga, är du helt säker på det?


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 april 2011
#133
evilaudio skrev:
2 lager å ett lager armaflex sen blir de stumt å tyst big_smile

Problemet är ju bara att armaflexen omöjliggör tävling inom dB Drag. Nu spelar det ingen roll för din del men för andra.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
11 april 2011
#134
ExtraKim skrev:
evilaudio skrev:
2 lager å ett lager armaflex sen blir de stumt å tyst big_smile

Problemet är ju bara att armaflexen omöjliggör tävling inom dB Drag. Nu spelar det ingen roll för din del men för andra.

och varför de?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Superhedde
255 Inlägg
11 april 2011
#135
big-jepp skrev:
Tokken skrev:
big-jepp skrev:

okej, när jag har jobbat med asfaltsmatta så tycker jag den har varit betydligt svårare att jobba med än Csab matta.. men håller helt med er om att den absolut inte har samma förmåga i rörlighet som sc.

Det ÄR en tunn asfaltsmatta.. inget annat.

okej, får man bara fråga, är du helt säker på det?

Bitumen= Asfalt. wink

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 april 2011
#136
big-jepp skrev:
Tokken skrev:
big-jepp skrev:

okej, när jag har jobbat med asfaltsmatta så tycker jag den har varit betydligt svårare att jobba med än Csab matta.. men håller helt med er om att den absolut inte har samma förmåga i rörlighet som sc.

Det ÄR en tunn asfaltsmatta.. inget annat.

okej, får man bara fråga, är du helt säker på det?

Jag är helt hundra.. den luktar asfaltsmatta, beter sig som en sådan och om du drar av en bit från alufolien så går den av precis som asfaltsmatta. Prova att dra av en bit av SC mattan får du se.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 april 2011
#137
evilaudio skrev:
ExtraKim skrev:
evilaudio skrev:
2 lager å ett lager armaflex sen blir de stumt å tyst big_smile

Problemet är ju bara att armaflexen omöjliggör tävling inom dB Drag. Nu spelar det ingen roll för din del men för andra.

och varför de?

Därför att armaflexen inte är producerad för att användas som dämpning i bilar utan till ventilation och vattenrör.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 187 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#138
Tokken skrev:
big-jepp skrev:
Tokken skrev:

Det ÄR en tunn asfaltsmatta.. inget annat.

okej, får man bara fråga, är du helt säker på det?

Jag är helt hundra.. den luktar asfaltsmatta, beter sig som en sådan och om du drar av en bit från alufolien så går den av precis som asfaltsmatta. Prova att dra av en bit av SC mattan får du se.

okej, de ska jag absolute testa! smile det jag har märkt är att sc mattan ä lite mer klibbig än Csab, det du menar?


Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 april 2011
#139
big-jepp skrev:
Tokken skrev:
big-jepp skrev:

okej, får man bara fråga, är du helt säker på det?

Jag är helt hundra.. den luktar asfaltsmatta, beter sig som en sådan och om du drar av en bit från alufolien så går den av precis som asfaltsmatta. Prova att dra av en bit av SC mattan får du se.

okej, de ska jag absolute testa! smile det jag har märkt är att sc mattan ä lite mer klibbig än Csab, det du menar?

SC mattan är mer som tuggummi.. som en riktig butylmatta ska vara.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
11 april 2011
#140
ExtraKim skrev:
evilaudio skrev:
ExtraKim skrev:

Problemet är ju bara att armaflexen omöjliggör tävling inom dB Drag. Nu spelar det ingen roll för din del men för andra.

och varför de?

Därför att armaflexen inte är producerad för att användas som dämpning i bilar utan till ventilation och vattenrör.

tur att man sluta me db för länge sen.. dessa töntiga regler.

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök