ChriZtoffer skrev:TT-Avant skrev:ChriZtoffer skrev:Nu har jag gjort slut på CSAB mattan, sitter numer 6 ark i min vänstra bakdörr. Vill börja med att tacka teamgrosso som gjorde testet möjligt! Tyvärr så har jag än så länge inte riktigt kommit överens med CSAB mattan, fäster inte helt hundra och är något stel att jobba med. Ska gå lös med varmlufstpickan i morgon så får vi se om det löser sig. Dämpnförmågan kan jag dock inte klaga på, efter en snabb jämförelse så är den nog i nivå med SilentCoat. Så för plana ytor (tak, dörrar etc.) spelar det ingen större roll vilken matta man kör på, men för kurviga former föredrar jag helt klart SilentCoat. Ska fixa en filmsnutt på fredag när jag tvättat bilen, vill knappt ta i den nu.
Tog en bild på olika dämpmattor så länge, till vänster är det CSAB, till höger STP M1. Låter bilden tala för sig själv...
http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-bf989329463181750ae7727194625425.jpg
Har en liten fråga här. Du har monterat CSAB mattan, föredrar SilentCoat, men har på bilden STP Silver mattan och jämför med CSAB mattan?
Har du inte testat STP Gold mattan? Den anser jag vara mycke bättre en STP silver. De andra har jag själv inte testat, men till utseendet så tycker jag att CSAB mattan påminner mycke om vanlig asfaltsmatta med ett alu lager?!
På bilden är det CSAB & STP M1 (kanske är samma som Silver?) som jämförs. Uppbyggnaden på M1 & SilentCoat är ungefär densamma så därför tog jag en överbliven bit M1 & jämförde med. Har M1 mattan i framdörrarna, den än min favorit. Därefter kommer SilentCoat och sist CSABen, iaf när det gäller smidighet & montering.
CSABen verkar vara bitumen med alu på ja, ser ut att vara ett lager ren bitumen, ingen butyl så vitt jag kan se.
STP M1 har butyl, är INTE samma som Silver utan snäppet under.
SC-mattan har bytulliknande gummi i ett lager vardera om ett laget bitumen och alu på toppen av allt.
För den som inte har högre krav än att det skall vardagsdämpas rekomenderar jag SC-mattan.
Men när man skall börja dämpa betydligt mer seriöst så får man börja använda multipla lager vilket gör att grundtanken och principen med visko-dämpningen (ett mjukare matrial mellan två hårdare, i detta fall plåten och aluminiumet där det mjukare skall omvandla vibrationerna till annan energi och mer eller mindre absorberas) då man mer eller mindre bara öser på med vikten. Då kunde man lika gärna kört med bitumenmatta från början.
SJälv tänker jag bottna med DLS Maxdamper, ett eller två lager då den styvar upp rejält och dämpar förbaskat bra, och sedan toppa med ett lager STP Silver eller Gold. Den riktiga nackdelen med DLS Maxdamper är att den är så förbaskat trist att jobba med då det är ngn SKUM ja SKUM bitumen, men den funkar BRA mkt bättre än ren bitumen/asfaltsmatta som finns hos Biltema, Mekonomen mfl OCH faktiskt även....... SC-mattan....
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
0
0
0
0