Jag köpte min Volvo 244 DL årsmodell 1981 år 2007 för att mest ha den som billig bruksbil. Sedan har jag utan att det var planerat förbättrat skicket lite och använder den samtidigt som hobbybil.
Jag gillar bilmodellen, billig vid inköp och billig att äga var motiveringen.
Jag skulle nog kunna köpa en helt ny bil eller en nyare begagnad men jag gillar min bil så skarpt.
Att tillverka en ny, framförallt avancerad bil kräver extremt mycket energi. Så en äldre bil med katalysator blir inte mer miljöbov. (Min är väl miljöbov men bilar utan katalysator är det ont om.)
Här rullar det heller inte så många äldre bilar. (En snabb titt över en stor parkering och de allra flesta bilar är skapligt nya.)
Är trött på de som gnäller om att medelbilen i Sverige är 10 år gammal.
Men vad är bäst? En 10 år gammal, säker fin V70 med katalysator eller en 9 år gammal, rostig, krockfarlig Lada utan katalysator?
Sveriges bilpark är fin och innehåller ovanligt många stora, säkra bilar.
Blir medelbilen för ung kan det ha massvis negativa effekter. T ex sämre andrahandsvärde vilket inte gynnar nybilsförsäljningen.
Jag skulle kunna skriva mer och motivera mina åsikter ytterligare men då blir det nog fyra gånger så mycket text.