2778
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

2 405 Inlägg
25 juli 2013
#881
granadadr skrev:
NiKeMaN skrev:
SAMMANFATTNINGSVIS för att kunna avsluta tråden snart då:

I 99 fall av 100 så åker man en gammal bil för att man inte har råd med en nyare.
Den sista av dom 100 åker gammal bil för att denne är för trög för att förstå sitt eget (och andras) bästa.


smile

DUUUU,, man kan ha råd men man vill kanske inte amortera å betala ränta på en ny bil,, klart ovärt,, speciellt om man innehar mekkunskaper som jag ex,, då kan man klara sig med en 16 år gammal bil,, den har ju antispinn, farthållare acc, abs, airbag, meo man klarar sig bra, och åker komfortabelt nog för kaffepengar,, och kan lägga sina surt förvärvade pengar på annat,,

Jag håller med dig till 100%!!  Det är totalt värdelöst att ammortera på en bil om man ändå kan få något hyffsat för kaffepengar om man själv kan skruva smile


Aldrig nöjd
804 Inlägg
25 juli 2013
#882
scorpan6662 skrev:
dfine skrev:
Måste bara fråga, vad är det för nya bilar ni har provat som är så j*vla dåliga? smile

Vw, Skoda, Seat, Audi : års 98-13

När man ser alla skräckhistorier som händer på nyare bilar genom jobbet som är det ganska skönt att ha en gammal skorv man kan byta komplett drivlina för kaffe pengar + att jobbet är gjort på en eftermiddag.

Kanske dags att lämna VAG då. wink

Livet är för kort för att äga Volvo.

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
25 juli 2013
#883
Sen är det charmigare med gammelbilar. Jag skulle lätt äga en hypermodern El-Laddhybrid som bruksbil, men kommer aldrig att släppa veteranerna. smile


Avstängd
10 388 Inlägg
25 juli 2013
#884
En stor anledning verkar helt enkelt vara att "ni" (den som känner för att ta åt sig får så göra) inte "klarar" att skruva på nyare bilar?

Sen, som tidigare; vad som klassas som "gammal bil" är ju väldigt varierande, -jag- ser inte min A6 som "gammal bil", men andra gör. "Gammal bil" för mig är början på 90-talet (på en höft)
Senast redigerat av it_mutt (25 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 412 Inlägg
25 juli 2013
#885
NiKeMaN skrev:
SAMMANFATTNINGSVIS för att kunna avsluta tråden snart då:

I 99 fall av 100 så åker man en gammal bil för att man inte har råd med en nyare.
Den sista av dom 100 åker gammal bil för att denne är för trög för att förstå sitt eget (och andras) bästa.


smile

Då tar jag glatt på mig en gigantisk skylt med texten "Trög", bara jag slipper åka modern bil länge till.

Lätt värt det! big_smile
Senast redigerat av OpelP1 (25 juli 2013)

5 111 Inlägg
25 juli 2013
#886
it_mutt skrev:
En stor anledning verkar helt enkelt vara att "ni" (den som känner för att ta åt sig får så göra) inte "klarar" att skruva på nyare bilar?

Sen, som tidigare; vad som klassas som "gammal bil" är ju väldigt varierande, -jag- ser inte min A6 som "gammal bil", men andra gör. "Gammal bil" för mig är början på 90-talet (på en höft)

Du har en poäng här och den här tråden är ju också kanske därför lite luddig i sig.

Det är nog av ganska olika skäl som man åker Ford model A från 1929, Volvo 245 från 1984 respektive Audi A4 från 1998 (Ja. Den är 15 år. Det är inte nytt.)...


177 Inlägg
25 juli 2013
#887
Masquerade skrev:
scorpan6662 skrev:
dfine skrev:
Måste bara fråga, vad är det för nya bilar ni har provat som är så j*vla dåliga? smile

Vw, Skoda, Seat, Audi : års 98-13

När man ser alla skräckhistorier som händer på nyare bilar genom jobbet som är det ganska skönt att ha en gammal skorv man kan byta komplett drivlina för kaffe pengar + att jobbet är gjort på en eftermiddag.

Kanske dags att lämna VAG då. wink

Nää, för mig som mekaniker är det asbra att det inte håller = finns jobb jämt.
Men det är ju synd att dom får såpass dåligt ryckte, bilarna är trots allt trevliga NÄR dom fungerar tongue


7 432 Inlägg
25 juli 2013
#888
scorpan6662 skrev:
Masquerade skrev:
scorpan6662 skrev:

Vw, Skoda, Seat, Audi : års 98-13

När man ser alla skräckhistorier som händer på nyare bilar genom jobbet som är det ganska skönt att ha en gammal skorv man kan byta komplett drivlina för kaffe pengar + att jobbet är gjort på en eftermiddag.

Kanske dags att lämna VAG då. wink

Nää, för mig som mekaniker är det asbra att det inte håller = finns jobb jämt.
Men det är ju synd att dom får såpass dåligt ryckte, bilarna är trots allt trevliga NÄR dom fungerar tongue

haha dagens bästa smile


4 179 Inlägg
25 juli 2013
#889
it_mutt skrev:
En stor anledning verkar helt enkelt vara att "ni" (den som känner för att ta åt sig får så göra) inte "klarar" att skruva på nyare bilar?

Sen, som tidigare; vad som klassas som "gammal bil" är ju väldigt varierande, -jag- ser inte min A6 som "gammal bil", men andra gör. "Gammal bil" för mig är början på 90-talet (på en höft)

Klarar och klarar, det mesta på en ny bil är nog inte svårare att byta än på en gammal bil. Hjullager är säkert lika lätt att byta på en E30 som på en E60.

Men om man gör det själv så tappar ju bilen såpass mycket värde eftersom man inte får servicestämplarna så det är frågan om det lönar sig att göra det själv?


Entreprenör
1 286 Inlägg
25 juli 2013
#890
zemet skrev:
it_mutt skrev:
En stor anledning verkar helt enkelt vara att "ni" (den som känner för att ta åt sig får så göra) inte "klarar" att skruva på nyare bilar?

Sen, som tidigare; vad som klassas som "gammal bil" är ju väldigt varierande, -jag- ser inte min A6 som "gammal bil", men andra gör. "Gammal bil" för mig är början på 90-talet (på en höft)

Klarar och klarar, det mesta på en ny bil är nog inte svårare att byta än på en gammal bil. Hjullager är säkert lika lätt att byta på en E30 som på en E60.

Men om man gör det själv så tappar ju bilen såpass mycket värde eftersom man inte får servicestämplarna så det är frågan om det lönar sig att göra det själv?

Varken hjullager eller bromsbelägg/skivor eller liknande brukar ge stämpel i boken så det kan man gott göra själv om man inte har tummen mitt i handen.

// Niklas Johansson

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juli 2013
#891
granadadr skrev:
Malheus skrev:
Obs, det heter inte säkerhetssystem utan hjälpmedel!

Hur kör man så säkerhetssystemet får en att krocka? Måste vara jävligt illa.. bilen klarar inte av att skapa friktion mellan däcken och väglaget. Buh!


Eh, ja.


Bytt till en äldre bil pga billigare ägarkostnader, hade hellre velat haft en Giulietta.
Faceliften av Ford Mondeo är skön att köra annars~

i mitt fall så kan jag köra bil,, så allt sitter naturligt i kroppen,, när då man som i detta fall råkar få en ofrivillig sladd för en gångs skull smile  så gör man ju det som är naturligt,, och då när systemet griper in typ 0,5-1 sek senare än mig wink  så går ju inte bilen dit JAG vill wink

sådana system är till för lisa 35 som inte kan köra bil,, och inte kan häva en sladd sad

Då har du antingen kört ett av de få undantag till moderna bilar som har illa fungerande stabilitetskontroll eller så kommer du ihåg situationen så som det passar dig, fördelen med moderna säkerhetssystem är att de reder ut situationen betydligt fortare än en människa är kapabel att ens reagera på att något händer och det går inte ens att diskutera så länge du inte påstår att du har en reaktionstid på någon hundradels sekund?

Det är för övrigt möjligt att koppla ut stabilitetskontrollen till 100% på både X3 och resten av BMW´s modeller, men det kräver att man läser instruktionsboken där tillverkaren tydligt förklarar att ett tryck aktiverar DTC där stabilitetskontrollen tillåter lite mer aktiv körning medan alla system stängs av först efter att du håller knappen intryckt ett tag. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 730 Inlägg
25 juli 2013
#892
Rquired skrev:
granadadr skrev:
Malheus skrev:
Obs, det heter inte säkerhetssystem utan hjälpmedel!

Hur kör man så säkerhetssystemet får en att krocka? Måste vara jävligt illa.. bilen klarar inte av att skapa friktion mellan däcken och väglaget. Buh!


Eh, ja.


Bytt till en äldre bil pga billigare ägarkostnader, hade hellre velat haft en Giulietta.
Faceliften av Ford Mondeo är skön att köra annars~

i mitt fall så kan jag köra bil,, så allt sitter naturligt i kroppen,, när då man som i detta fall råkar få en ofrivillig sladd för en gångs skull smile  så gör man ju det som är naturligt,, och då när systemet griper in typ 0,5-1 sek senare än mig wink  så går ju inte bilen dit JAG vill wink

sådana system är till för lisa 35 som inte kan köra bil,, och inte kan häva en sladd sad

Då har du antingen kört ett av de få undantag till moderna bilar som har illa fungerande stabilitetskontroll eller så kommer du ihåg situationen så som det passar dig, fördelen med moderna säkerhetssystem är att de reder ut situationen betydligt fortare än en människa är kapabel att ens reagera på att något händer och det går inte ens att diskutera så länge du inte påstår att du har en reaktionstid på någon hundradels sekund?

Det är för övrigt möjligt att koppla ut stabilitetskontrollen till 100% på både X3 och resten av BMW´s modeller, men det kräver att man läser instruktionsboken där tillverkaren tydligt förklarar att ett tryck aktiverar DTC där stabilitetskontrollen tillåter lite mer aktiv körning medan alla system stängs av först efter att du håller knappen intryckt ett tag. smile

Jag håller med granadadr att antisladd-systemet är jävligt äckligt. Flera gånger som jag nästan kört av vägen när jag råkat få sladd med min morsas Rav4 -10.

Varför det är så äckligt:
För att man hinner precis ratta emot så piper helt plötsligt bilen till och rätar till sig åt det hållet framhjulen är riktade, och eftersom jag redan hunnit ratta emot sladden så måste jag då fort som fan ratta tillbaka för att inte åka i diket.

Hade däremot antisladd inte gått in så hade det endast blivit en lugn liten sladd, men när bilen helt plöstligt piper till så man nästan skiter på sig och sedan är på väg rakt åt det hållet man håller ratten så får man lite smått panik. Och säg inte "ja men det är ju bara att hålla ratten rakt fram då och låta bilen lösa det sälv" för det går inte då jag automatisk rattar emot sladden.

Och på Rav4an går det inte att koppla ur antisladd och antispinn går endast att koppla ur tillfälligt.


Aldrig nöjd
804 Inlägg
25 juli 2013
#893
granadadr skrev:
Malheus skrev:
Obs, det heter inte säkerhetssystem utan hjälpmedel!

Hur kör man så säkerhetssystemet får en att krocka? Måste vara jävligt illa.. bilen klarar inte av att skapa friktion mellan däcken och väglaget. Buh!


Eh, ja.


Bytt till en äldre bil pga billigare ägarkostnader, hade hellre velat haft en Giulietta.
Faceliften av Ford Mondeo är skön att köra annars~

i mitt fall så kan jag köra bil,, så allt sitter naturligt i kroppen,, när då man som i detta fall råkar få en ofrivillig sladd för en gångs skull smile  så gör man ju det som är naturligt,, och då när systemet griper in typ 0,5-1 sek senare än mig wink  så går ju inte bilen dit JAG vill wink

sådana system är till för lisa 35 som inte kan köra bil,, och inte kan häva en sladd sad

Nu har ju jag inte en ny bil men jag tvivlar på att esp har blivit sämre med åren. Min esp slår i alla fall till innan den där ofrivilliga sladden ens blir av. Fungerar utmärkt i min mening.

Det enda jag ogillar med moderna bilar är all plast i interiören och allt miljötjafs. De bilar som klarar sig undan detta är i de allra flesta fall för dyra. Ekonomifråga helt enkelt.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Smålänning
7 887 Inlägg
25 juli 2013
#894
Har vart en del snack om skruvandet, jag skruvar mycket, mycket hellre med en -13 BMW än med en -83, SÅ jävla roligt att skruva när inget är fastrostat, kletigt, skitigt eller rund/sönderskruvat smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juli 2013
#895
simlar skrev:
Rquired skrev:
granadadr skrev:
i mitt fall så kan jag köra bil,, så allt sitter naturligt i kroppen,, när då man som i detta fall råkar få en ofrivillig sladd för en gångs skull smile  så gör man ju det som är naturligt,, och då när systemet griper in typ 0,5-1 sek senare än mig wink  så går ju inte bilen dit JAG vill wink

sådana system är till för lisa 35 som inte kan köra bil,, och inte kan häva en sladd sad

Då har du antingen kört ett av de få undantag till moderna bilar som har illa fungerande stabilitetskontroll eller så kommer du ihåg situationen så som det passar dig, fördelen med moderna säkerhetssystem är att de reder ut situationen betydligt fortare än en människa är kapabel att ens reagera på att något händer och det går inte ens att diskutera så länge du inte påstår att du har en reaktionstid på någon hundradels sekund?

Det är för övrigt möjligt att koppla ut stabilitetskontrollen till 100% på både X3 och resten av BMW´s modeller, men det kräver att man läser instruktionsboken där tillverkaren tydligt förklarar att ett tryck aktiverar DTC där stabilitetskontrollen tillåter lite mer aktiv körning medan alla system stängs av först efter att du håller knappen intryckt ett tag. smile

Jag håller med granadadr att antisladd-systemet är jävligt äckligt. Flera gånger som jag nästan kört av vägen när jag råkat få sladd med min morsas Rav4 -10.

Varför det är så äckligt:
För att man hinner precis ratta emot så piper helt plötsligt bilen till och rätar till sig åt det hållet framhjulen är riktade, och eftersom jag redan hunnit ratta emot sladden så måste jag då fort som fan ratta tillbaka för att inte åka i diket.

Hade däremot antisladd inte gått in så hade det endast blivit en lugn liten sladd, men när bilen helt plöstligt piper till så man nästan skiter på sig och sedan är på väg rakt åt det hållet man håller ratten så får man lite smått panik. Och säg inte "ja men det är ju bara att hålla ratten rakt fram då och låta bilen lösa det sälv" för det går inte då jag automatisk rattar emot sladden.

Och på Rav4an går det inte att koppla ur antisladd och antispinn går endast att koppla ur tillfälligt.

En bekant har en Rav-4 från 2010 men jag har även kört diverse andra modeller från Toyota och Lexus men ingen av dem beter sig så som du beskriver. Jag kan hålla med om att deras stabilitetskontroll är allt annat än smidig men den styr dig självklart inte i diket utan är mycket mer sofistikerad än så. Bilen har koll på hur hjulen står och "styr inte för mycket" bara för att du som förare reagerar, upplever du den som otäck tror jag felet sitter bakom ratten och inte i bilen.
Senast redigerat av Rquired (25 juli 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 412 Inlägg
25 juli 2013
#896
twin_cam skrev:
Har vart en del snack om skruvandet, jag skruvar mycket, mycket hellre med en -13 BMW än med en -83, SÅ jävla roligt att skruva när inget är fastrostat, kletigt, skitigt eller rund/sönderskruvat smile

Jag skruvar hellre med:

http://bringatrailer.com/wp-content/plugins/PostviaEmail/images/1953_Volvo_PV444_engine_bay_resize.jpg


Än med:

http://image.automobilemag.com/f/reviews/driven/1006_2011_volvo_s60/29298301+w968/2011-volvo-s60-engine-bay.jpg


Och tittar hellre på den förstnämnda också, den senare är ju bedrövlig.

7 432 Inlägg
25 juli 2013
#897
Rquired skrev:
simlar skrev:
Rquired skrev:

Då har du antingen kört ett av de få undantag till moderna bilar som har illa fungerande stabilitetskontroll eller så kommer du ihåg situationen så som det passar dig, fördelen med moderna säkerhetssystem är att de reder ut situationen betydligt fortare än en människa är kapabel att ens reagera på att något händer och det går inte ens att diskutera så länge du inte påstår att du har en reaktionstid på någon hundradels sekund?

Det är för övrigt möjligt att koppla ut stabilitetskontrollen till 100% på både X3 och resten av BMW´s modeller, men det kräver att man läser instruktionsboken där tillverkaren tydligt förklarar att ett tryck aktiverar DTC där stabilitetskontrollen tillåter lite mer aktiv körning medan alla system stängs av först efter att du håller knappen intryckt ett tag. smile

Jag håller med granadadr att antisladd-systemet är jävligt äckligt. Flera gånger som jag nästan kört av vägen när jag råkat få sladd med min morsas Rav4 -10.

Varför det är så äckligt:
För att man hinner precis ratta emot så piper helt plötsligt bilen till och rätar till sig åt det hållet framhjulen är riktade, och eftersom jag redan hunnit ratta emot sladden så måste jag då fort som fan ratta tillbaka för att inte åka i diket.

Hade däremot antisladd inte gått in så hade det endast blivit en lugn liten sladd, men när bilen helt plöstligt piper till så man nästan skiter på sig och sedan är på väg rakt åt det hållet man håller ratten så får man lite smått panik. Och säg inte "ja men det är ju bara att hålla ratten rakt fram då och låta bilen lösa det sälv" för det går inte då jag automatisk rattar emot sladden.

Och på Rav4an går det inte att koppla ur antisladd och antispinn går endast att koppla ur tillfälligt.

En bekant har en Rav-4 från 2010 men jag har även kört diverse andra modeller från Toyota och Lexus men ingen av dem beter sig så som du beskriver. Jag kan hålla med om att deras stabilitetskontroll är allt annat än smidig men den styr dig självklart inte i diket utan är mycket mer sofistikerad än så. Bilen har koll på hur hjulen står och "styr inte för mycket" bara för att du som förare reagerar, upplever du den som otäck tror jag felet sitter bakom ratten och inte i bilen.

som jag sa tidigare,, en förare som är van, och är duktig rattar emot snabbare och då blir det så här,,

än en gång dessa system är för lisa 35 som inte kan köra bil wink meo knappt märker vad bilen företar sig wink
då är dessa system guld värda


6 649 Inlägg
25 juli 2013
#898
twin_cam skrev:
Har vart en del snack om skruvandet, jag skruvar mycket, mycket hellre med en -13 BMW än med en -83, SÅ jävla roligt att skruva när inget är fastrostat, kletigt, skitigt eller rund/sönderskruvat smile

Stämplingstiden för glödstift byte på Focus 2011.25 ligger på 2h. För att komma åt måste halva insuget plockas bort, EGR kylaren ska bort och ja..lite roligt kablage.

Inget jag klagar på men är man van med rakställda 4or från 80 talet så är det klart folk blir griniga. :3

De/Dem

3 259 Inlägg
25 juli 2013
#899
twin_cam skrev:
Har vart en del snack om skruvandet, jag skruvar mycket, mycket hellre med en -13 BMW än med en -83, SÅ jävla roligt att skruva när inget är fastrostat, kletigt, skitigt eller rund/sönderskruvat smile

Håller helt klart med. Skulle också vilja påstå att nyare bilar är mycket enklare att skruva med, iaf när det handlar om bromsar, fram och bak vagn. Men just service (olja, alla filter, tändstift tex) är ju mycket smidigare på äldre bilar.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
25 juli 2013
#900
Jag åker en gammal bil för den jag ville ha slutade att tillverkas 1967....  cool

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil


Sök