3588
Sök

Skattebefriade Bilar

613 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
hur är det nu egentligen med alla ändringar hit och dit folk snackar sig arga på olika år och annat junk bla bla?

är det 1981 och bakåt som gäller för skattebefriade bilar?

tacksam för svar Mvh

Trött
267 Inlägg
17 februari 2011
Just nu är det 1981 och bakåt som gäller, men dom jävla byråkraterna som bestämmer ändrar varje år!!! wink

Skämtar bara, det som gäller för att en bil ska vara skattebefriad är att den är trettio år eller äldre. smile

613 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
så det gäller alla bilar i princip? så nästa år är det 1982 som gäller och så?
Senast redigerat av Holmmis (17 februari 2011)

* Voff voff *
10 588 Inlägg
17 februari 2011
Holmmis skrev:
så det gäller alla bilar i princip? så nästa år är det 1982 som gäller och så?

Japp (om inget ändras i regelverket)!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 637 Inlägg
17 februari 2011
<--- Min bil 30 i år! smile

rangerthefuhrer
17 februari 2011
Köpte en kadett -82a förra veckan så jag hoppas att dom inte ändrar något. men det brukar dom inte göra. smile

2 924 Inlägg
17 februari 2011
Det är ändringar under utredning, frågan är bara hur långt de har kommit..? Men jag tror vi kan räkna med stor ändring inom kort.

Lite info om det:
http://www.classicmotor.se/artiklar/art … on/?page=1

~ Life is short, have FUN! ~

613 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
haha ja vilka fyllon vi har som bestämmer hur ska man som fattig svensson ha råd med allt?
12 mil tur och retur till jobbet som förresten ska lägga ner hur i helvete ska man ha råd att betala allt? tack för svaren iallfall nu ska här inhandlas en diesel volvo som ryker utav bara fan skattebefriat HURRA HURRA:D

139 Inlägg
4 december 2011
är det nyår som 82or blir skatte befriade?

Om603 Turbo!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 december 2011
Ganska dum fråga eller hur enbergg? Vid nyår blir det 2012 eller hur? och hur många år är det mellan 1982 och 2012?
Senast redigerat av AcesHigh666 (4 december 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

7 274 Inlägg
4 december 2011
Men är det inte lite konstigt egentligen?
Gamla bilar som förorenar mer, har lägre krocksäkerhet och är helt enkelt sämre på nästan alla tänkbara vis är MINDRE beskattade, behöver bara en besiktning varannat år och vissa behöver inte ens vinterdäck!

Äldre bilar borde om något vara dyrare att äga och självklart ska dom kontrolleras MINST lika mycket som en modern bil.
Sen att vissa inte behöver vinterdäck är ju bara löjligt, om det inte finns till såna bilar så borde den helt enkelt få stå still under vintertiden...

Forummoderator
18 003 Inlägg
4 december 2011
M_Broberg skrev:
kul det där.. folk som inte anser sena 70-talare som veteranfordon, beror ju enbart på att dom är gammla själva. kommer dröjja änge innan jag anser en 98a som en gammal bil, även om den är över 12 år nu.

Jag är själv inte tonåring och ser en bil från 1981 som gammal men inte så gammal som nån som är född på 90-talet anser så klart.

En 300D 81:a skulle vara mums.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 198 Inlägg
4 december 2011
peegee skrev:
Det är ändringar under utredning, frågan är bara hur långt de har kommit..? Men jag tror vi kan räkna med stor ändring inom kort.

Lite info om det:
http://www.classicmotor.se/artiklar/art … on/?page=1

Dock så va artikeln publicerad  2008-03-19. Visserligen så maler kvarnarna sakta

1 412 Inlägg
4 december 2011
Bara att hoppas att det inte kommer att bli några ändringar då jag håller mig till gamla bilar.
Men även om det skulle bli dyrare så skulle jag inte börja åka nya bilar, orkar inte med såna.

Nä, skatte och bältesbefriat är det som gäller för mig.  smile

139 Inlägg
4 december 2011
AcesHigh666 skrev:
Ganska dum fråga eller hur enbergg? Vid nyår blir det 2012 eller hur? och hur många år är det mellan 1982 och 2012?

jag blev förvirrad då jag läste någonstanns att det är efter datumet, iså fall rung augusti 2012... ville bara veta om det var precis på nyårsafton eller om det var på något speciellt datum... mvh enberg

Om603 Turbo!

killercow
4 december 2011
Själv anser jag att en 30år gammal bil i fint orginalskick skall vara skattebefriad för att man inte ska behöva pröjsa skatt på ett samlar objekt.

Men va är vittsen med att inte ha skatt på en 30år gammal rostig, bensinslukande vanlig bil som enbart används som transport medel?

Varför ska man komma undan skatten bara för att man kör en 30år gammal bil? sliter inte dessa lika mycket på vägarna som en 10 år gammal bil eller?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 december 2011
Tanken med 30 årsregeln är med största sannolikhet att faktiskt stödja bevarandet av gamla bilar. Om man skulle behöva pröjsa som fan för en gammal bil så hade vi inte haft några gamla jänkare, eller amazoner eller någonting alls kvar på vägarna. Möjligvis ett ytterst litet antal som några galna entusiaster bevarat.

Skulle denna regeln tas bort skulle det rensa upp mycket bland skrotet, men samtidigt minska antalet bilar som faktist blir renoverade.

Att det rullar gamla skrothögar vars enda syfte är att vara skattesmitare, är något man får leva med.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Gammal och grinig
362 Inlägg
5 december 2011
Som jag ser det så är det bra att gamla bilar är skattebefriade. Jag har gärna en ny bil som jag skattar för och kör varje dag, men jag skulle verkligen inte försöka rädda nån gammal merca eller volvo om det skulle kosta lika mycket att ha den som den nya bilen, och om det skulle kosta MER att ha en gammal bil bara för att den är gammal, ja då skulle nog de flesta gamla bilar träffa skroten illa kvickt.

139 Inlägg
5 december 2011
AcesHigh666 skrev:

jag blev förvirrad då jag läste någonstanns att det är efter datumet, iså fall rung augusti 2012... ville bara veta om det var precis på nyårsafton eller om det var på något speciellt datum... mvh enberg

Om603 Turbo!

315 Inlägg
5 december 2011
värre är det med nya miljöbilar som smiter undan skattebefriat i 5 år tongue

låt bilar äldre än 30 år vara! visserligen skulle det inte vara fel med enklare kontroll av dom fordonen vart annat år eller så. men dom flesta sådana är i bra skick eller bara cruisar runt med.

Sök