Aerodynamik skrev:
CarpeDiem skrev:
Aerodynamik: För att vara petig så har M3 E46 343hk
Du får tycka vad du vill om sugmotor men har provkört BMW 328 E36 (lite mindre effekt) och det var hittills den bästa bilen
Skulle köra in i ett parkeringshus och vanligtvis har man 2:an i men råkade ha 4:an i
Men, varken eller cäxellådan skakade utan det var hur stabilt som helst. Sitter en M3-låda på 328:an och den är riktigt stark
Andra gången testade jag en BMW 740 iAL -01 med 4.4 liters V8 på 286hk/440Nm, jävlar vad den går
BMW är det som gäller om man ska ha sugmotor
Jag vet hur många hk en M3 har, den jag åkte i hade dock lite trim det var därför jag skrev 350..
Så enligt dig så är den bästa bilen(motorn) den som orkar dra mest på låga varv utan att bilen skakar?
Jag förstår inte riktigt hysterin efter all effekt på låga varv, jag är intresserad av bankörning och att riktigt få varva ur bilen. Det är en härlig känsla om något.
Tror säkert att dessa BMWs är fantastiska och går bra, men det finns bra mycket värre bilar.
Jag fick åka med en Supra bänkad med 650hk på hjulen på Mantorp och det var en upplevelse utan dess like!
Har även åkt en S13 med 390hk, sjukt roligt. Pröva några liknande bilar så ändrar du nog din uppfattning lite
Men herrejesus vad gjorde ni i M3:an egentligen? Det är ju verkligen en bil som ska varvas, effekten ligger i toppvarv och visst har den någorlunda jämt register men det blir klart värre i högre varv och M3:an är så mycket mer banbil än Supran är(obs: STANDARD VS. STANDARD så ni inte får psykryck där ute). Ledsen för mitt lilla outbreak men jesus h. christ people!
Och jämföra modifierat mot original, det verkar alltid bli så i debatter om M3 versus insert-turbocharged-car-here.
Sugmotor;
Pro; Du vet ALLTID vart du har effekten, så fort växeln är i ligger du på den effekt som är på det varvtalet.
Con; Du får inte samma ketchup-effekt som med en turbomatad bil.. Om det nu är en falsk känsla av effekt man vill ha dvs. Sen att köttbullar och spaghetti blir godare med lite ketchup till, det är ju fortfarande en smaksak.
Turbomotor;
Pro; Relativt enkelt sätt att tjäna många hästkrafter.
Con; Ju högre laddtryck ju längre måste du vänta på effekten. Du kan inte lägga i en växel och hamna på säg 7000 varv och säga; nu har jag alla mina hästkrafter då du måste hålla gaspedalen nertryckt en stund tills du har de, beror på miljoner grejer hur länge of course, men har jag fel?
Sen så är också smaken som baken, delad, runt och full av sk*t.
Och vrid hit och vrid dit blah blah! Hästkrafter är effekt IMO.
Jag är verkligen inte allvetande eller perfekt, så givetvis är detta min åsikt och inte 100% korrekt fakta men är väl inte fullständigt uppdiktat i mitt huvud heller.