2649
Sök

Skulle Du köpt en m3 e46 eller supra?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
15 april 2011
#101
Aerodynamik skrev:
CarpeDiem skrev:
Aerodynamik: För att vara petig så har M3 E46 343hk wink Du får tycka vad du vill om sugmotor men har provkört BMW 328 E36 (lite mindre effekt) och det var hittills den bästa bilen big_smile Skulle köra in i ett parkeringshus och vanligtvis har man 2:an i men råkade ha 4:an i tongue Men, varken eller cäxellådan skakade utan det var hur stabilt som helst. Sitter en M3-låda på 328:an och den är riktigt stark smile Andra gången testade jag en BMW 740 iAL -01 med 4.4 liters V8 på 286hk/440Nm, jävlar vad den går big_smile BMW är det som gäller om man ska ha sugmotor wink

Jag vet hur många hk en M3 har, den jag åkte i hade dock lite trim det var därför jag skrev 350..

Så enligt dig så är den bästa bilen(motorn) den som orkar dra mest på låga varv utan att bilen skakar?
Jag förstår inte riktigt hysterin efter all effekt på låga varv, jag är intresserad av bankörning och att riktigt få varva ur bilen. Det är en härlig känsla om något. smile
Tror säkert att dessa BMWs är fantastiska och går bra, men det finns bra mycket värre bilar. tongue

Jag fick åka med en Supra bänkad med 650hk på hjulen på Mantorp och det var en upplevelse utan dess like!
Har även åkt en S13 med 390hk, sjukt roligt. Pröva några liknande bilar så ändrar du nog din uppfattning lite smile

Men herrejesus vad gjorde ni i M3:an egentligen? Det är ju verkligen en bil som ska varvas, effekten ligger i toppvarv och visst har den någorlunda jämt register men det blir klart värre i högre varv och M3:an är så mycket mer banbil än Supran är(obs: STANDARD VS. STANDARD så ni inte får psykryck där ute). Ledsen för mitt lilla outbreak men jesus h. christ people!

Och jämföra modifierat mot original, det verkar alltid bli så i debatter om M3 versus insert-turbocharged-car-here.

Sugmotor;
Pro; Du vet ALLTID vart du har effekten, så fort växeln är i ligger du på den effekt som är på det varvtalet.
Con; Du får inte samma ketchup-effekt som med en turbomatad bil.. Om det nu är en falsk känsla av effekt man vill ha dvs. Sen att köttbullar och spaghetti blir godare med lite ketchup till, det är ju fortfarande en smaksak.

Turbomotor;
Pro; Relativt enkelt sätt att tjäna många hästkrafter.
Con; Ju högre laddtryck ju längre måste du vänta på effekten. Du kan inte lägga i en växel och hamna på säg 7000 varv och säga; nu har jag alla mina hästkrafter då du måste hålla gaspedalen nertryckt en stund tills du har de, beror på miljoner grejer hur länge of course, men har jag fel?

Sen så är också smaken som baken, delad, runt och full av sk*t.

Och vrid hit och vrid dit blah blah! Hästkrafter är effekt IMO.

Jag är verkligen inte allvetande eller perfekt, så givetvis är detta min åsikt och inte 100% korrekt fakta men är väl inte fullständigt uppdiktat i mitt huvud heller.

"When innovation meets passion!"

1 515 Inlägg
15 april 2011
#102
Skulle ta en riktigt fet supra över bmw anyday!

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

133 Inlägg
15 april 2011
#103
Helt klart en Supra, anyday! Japanskt = livet!

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
15 april 2011
#104
Toyota Supra är snyggast, billigast, lättast att få ut effekt, "gött" ljud.

BMW M3 är snygg, dyr, bra väghållning, sugmotor(positivt).

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

237 Inlägg
15 april 2011
#105
Bmw m3 alla dar i veckan. Vem fan vill köra en vänsterstyrd 90talare.....


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 april 2011
#106
Riccardo skrev:
Bmw m3 alla dar i veckan. Vem fan vill köra en vänsterstyrd 90talare.....

Jag tror att du menade att säga högerstyrd 90-talare. Dock så fanns ju Supra också som EU spec, alltså vänsterstyrd.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

237 Inlägg
15 april 2011
#107
Rinnegan skrev:
Riccardo skrev:
Bmw m3 alla dar i veckan. Vem fan vill köra en vänsterstyrd 90talare.....

Jag tror att du menade att säga högerstyrd 90-talare. Dock så fanns ju Supra också som EU spec, alltså vänsterstyrd.

Sorry menade högerstyrd och jag vet att det finns vänsterstyrda men dom är sjukt övervärderade mvh Riccardo


7 120 Inlägg
15 april 2011
#108
Riccardo skrev:
Sorry menade högerstyrd och jag vet att det finns vänsterstyrda men dom är sjukt övervärderade mvh Riccardo

Sjukt övervärderade? I jämförelse mot vad?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
16 april 2011
#109
Aerodynamik skrev:
Sjukt övervärderade? I jämförelse mot vad?

... I jämförelse med högerstyrt, måhända?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

299 Inlägg
19 april 2011
#110
det intressanta tycker jag är att de flesta supra fantaster vill glömma att de åker i en toyota....ja säg ordet och tänk efter själv, en TOYOTA! sportbilsmärket nr 1! visst supra är en sportbil med karaktär, toyota har alltså lyckats bygga en sådan bil på 90 talet medans M serien har funnits sen 80 talet och varje enskild bmw andas en del sportighet, vissa mer och vissa lite mindre. m3an alla dagar och nätter om det gäller original bilar. vilket jag förutsätter är tanken om man ska välja.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

677 Inlägg
19 april 2011
#111
CHEEVA skrev:
_night_stalker_ skrev:
CarpeDiem skrev:
Aerodynamik: Får man fråga vad du har kört och åkt i?

Undrar lite samma sak smile Har du nånsin åkt/kört en högpotent å vass V8? Räcker med en 330hk Corvette C5 för att man ska få sig en upplevelse. En standard Covette drar bättre än vad många lätt trimmade turbomatade 4er5er å 6er går.

Har kört både skyline å supra på ungefär 400hk. Visst, dom går bra men jag uppskattar en V8 utan ladd mer än en turbo 6a..

åkte faktiskt en sån där corvette c5 .... absolut inget jag blev impad utav !!! har mer fart känsla i corradon wink

nej ontopic ... m3 eller supra, hmm svårt val ! beror lite på vad man ska ha bilen till osv

en m3a hade jag kunnat tänka mig som en dailydriver men inte en supra, en supra ska vara duktigt vässad och ha twin turbo kvar cool

Corvetten har sjuktbra känsla... nu vet jag inte om du satt i bilen när den stod avstäng på parkeringplatsen men helvete vilken känsla den bilen när man drar på!!!

Fast Alla bilar med en riktigt V8 som mullrar och hörs och inte en Tysk med 69 olika dämpare o skit.
Sen Supran e kult! M3 e cool men fortfarande för anonym, dyr försäkring samt kör ofta extremt hårt.

Supran körs självklart lika hårt men det är ingen bil man ligger och pressar i kurver och liknande vilket man gör i M3.

Supra väcker vill ha begär!
M3 väcker " stylad 318 eller riktigt ? "

VIP Medlem
251 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#112
Bergkuist skrev:
CHEEVA skrev:
_night_stalker_ skrev:

Undrar lite samma sak smile Har du nånsin åkt/kört en högpotent å vass V8? Räcker med en 330hk Corvette C5 för att man ska få sig en upplevelse. En standard Covette drar bättre än vad många lätt trimmade turbomatade 4er5er å 6er går.

Har kört både skyline å supra på ungefär 400hk. Visst, dom går bra men jag uppskattar en V8 utan ladd mer än en turbo 6a..

åkte faktiskt en sån där corvette c5 .... absolut inget jag blev impad utav !!! har mer fart känsla i corradon wink

nej ontopic ... m3 eller supra, hmm svårt val ! beror lite på vad man ska ha bilen till osv

en m3a hade jag kunnat tänka mig som en dailydriver men inte en supra, en supra ska vara duktigt vässad och ha twin turbo kvar cool

Corvetten har sjuktbra känsla... nu vet jag inte om du satt i bilen när den stod avstäng på parkeringplatsen men helvete vilken känsla den bilen när man drar på!!!

Fast Alla bilar med en riktigt V8 som mullrar och hörs och inte en Tysk med 69 olika dämpare o skit.
Sen Supran e kult! M3 e cool men fortfarande för anonym, dyr försäkring samt kör ofta extremt hårt.

Supran körs självklart lika hårt men det är ingen bil man ligger och pressar i kurver och liknande vilket man gör i M3.

Supra väcker vill ha begär!
M3 väcker " stylad 318 eller riktigt ? "

Kan inte riktigt säga att jag håller med där.. Då en e46 m3 är väldigt lätt att skilja från andra e46 modeller!! Breddad skärm, gälarna, utbucklingen på huven, 4 pipor som låter grymmare än de andra motorerna m.m.

Dock har du mycket rätt i att en m3 kostar skjortan att försäkra!!! Dock kostar de likvärdigt som en skyline r33 på morsans namn, medans en supra går ner sig ännu mer.. Konstigt det där med försäkringspriser tongue


83 Inlägg
19 april 2011
#113
Lånar tråden lite nu när vi ändå har M3 snacket uppe på en hög nivå!


Jag funderar starkt på att köpa en Bmw m3 e46 från 02-04.
Jag kommer sen att sätta i ett turbokit eller en kompressor..
De blir runt 700 hk om jag har ork big_smile

De jag undrar är vilken låda man ska ha.. vilken får jag roligast med?
Är smg lådan lika rolig med denna motorn eller vad hade ni själva valt?

Vilket är bäst till m3, turbokit eller kompressor?

Motivera gärna fördelar/nackdelar! med både låda och turbo/kompressor tongue


Mvh: K4F


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
19 april 2011
#114
K4F skrev:
Lånar tråden lite nu när vi ändå har M3 snacket uppe på en hög nivå!


Jag funderar starkt på att köpa en Bmw m3 e46 från 02-04.
Jag kommer sen att sätta i ett turbokit eller en kompressor..
De blir runt 700 hk om jag har ork big_smile

De jag undrar är vilken låda man ska ha.. vilken får jag roligast med?
Är smg lådan lika rolig med denna motorn eller vad hade ni själva valt?

Vilket är bäst till m3, turbokit eller kompressor?

Motivera gärna fördelar/nackdelar! med både låda och turbo/kompressor tongue


Mvh: K4F

Om du vill ha mer effekt så skulle jag säga turbo. Men jag skulle ha kört kompressor för att då slipper man ketchupeffekten och man ska inte ha ketchupeffekt på en M3 + håller bättre


220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
19 april 2011
#115
Angående lådval. Beror på vad du har tänkt ha bilen till. Vill du köra dragrace så hade jag valt smg lådan då den som jag har fattat de i grunden är en automatlåda. Och för bästa acceleration så är automat bäst. Går aldrig att växla lika fort med manuell som en frisk automatlåda.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

299 Inlägg
19 april 2011
#116
en smg låda är långt ifrån en vanlig automalåda som slirar bort  typ 25% av effekten...

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
19 april 2011
#117
Bergkuist skrev:
CHEEVA skrev:
_night_stalker_ skrev:

Undrar lite samma sak smile Har du nånsin åkt/kört en högpotent å vass V8? Räcker med en 330hk Corvette C5 för att man ska få sig en upplevelse. En standard Covette drar bättre än vad många lätt trimmade turbomatade 4er5er å 6er går.

Har kört både skyline å supra på ungefär 400hk. Visst, dom går bra men jag uppskattar en V8 utan ladd mer än en turbo 6a..

åkte faktiskt en sån där corvette c5 .... absolut inget jag blev impad utav !!! har mer fart känsla i corradon wink

nej ontopic ... m3 eller supra, hmm svårt val ! beror lite på vad man ska ha bilen till osv

en m3a hade jag kunnat tänka mig som en dailydriver men inte en supra, en supra ska vara duktigt vässad och ha twin turbo kvar cool

Corvetten har sjuktbra känsla... nu vet jag inte om du satt i bilen när den stod avstäng på parkeringplatsen men helvete vilken känsla den bilen när man drar på!!!

Fast Alla bilar med en riktigt V8 som mullrar och hörs och inte en Tysk med 69 olika dämpare o skit.
Sen Supran e kult! M3 e cool men fortfarande för anonym, dyr försäkring samt kör ofta extremt hårt.

Supran körs självklart lika hårt men det är ingen bil man ligger och pressar i kurver och liknande vilket man gör i M3.

Supra väcker vill ha begär!
M3 väcker " stylad 318 eller riktigt ? "

nej vi stog inte stilla ... kom upp i ganska hög hastighet , visst gick det fort upp dit men ingen fartkänsla alls ! ungefär som att åka med i en bmw 525 ! är absolut inget fan utav c5 riktig skräp bil tycker jag... sen säger du att den låter mycket det gör den ! men man hör inte så mycket motorljud mest en massa annat oljud... en porsche 964 med cup system det låter GÖTT


2 665 Inlägg
19 april 2011
#118
Qziny skrev:
För min egen del är det så att jag skulle se det valet som det största i mitt liv.. Jag vet verkligen inte vilken jag skulle vara MEST nöjd med??

En supra med turboljudet (underbart) och vridmomentet..    Japanerna kan sportbil!
Eller bmw'n med en sugsexa på 343(!?) hästar och den finaste mekaniska sången.. Tyskarna har lyckats!
Utseendemässigt är båda bilarna något av det finaste jag sett. Ja, även i originalutförande!!! Tänk er m3ans fina breddade hjulhus... mmm.. och fina M luftintaget vid den främre skärmen.. Bara en sådan detalj är underbar.
But then again.. Supran bakifrån är det finaste man kan se enligt mig. Den ser så grotesk och majestät ut. Så fint att bilen ser så rund och bred ut på sidorna, när man tittar bakifrån. Hade jag ägt en ferrari och sett en sådan supra framför mej så hade jag fortfarande haft massor med respekt åt denna bilen!

SMG lådan från bmw'n lockar åt tyskarnas håll. Men vem vet, för mig kanske den hade varit mer opraktisk än praktisk.. Då alla tydligen inte trivs med de lådorna.

Jag kan inte lyfta fram så mkt mer argument. Men jag har dragit en slutsats...
Fick man 200tuss att köpa/bygga bil för så skulle pengarna gå till en supra då man skulle kunna bygga singel för de pengarna!!
Fick man 250 så man hade pengar till beemern med kompressor så tror jag att pengarna hade gått dit!

Fick jag som sagt välja bpu vs stock eller singel vs kompressor.... Så hade jag nog tagit livet av mig mha en plastsked, hade nog varit lättare än det valet!!  cool

Turboljud underbart??? Låter väl inget om turbon. Bara pyser lite grann ibland om man har en sådan dump.
Ett grovt avgas skapar ju lite muller.

Men inte i närheten av en skönt ljud från en 6a.

Köp M3. (Om det inte bara är effekt du jagar då är det ju enklare med turbo)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 april 2011
#119
Det största argumentet för mig mot en Supra är tyvärr just utseendet, M3 är stilren och korrekt om än kanske inte den bäste inom området (Aston Martin ligger bra till här). Men om en M3/AM är en märkeskostym så är Supra en förklädnad som föreställer Lisebergs-kaninen. Ungefär så fånig ser den ut i mina ögon med all sin plast, knepiga linjer/detaljer och mulliga utseende.

Sedan kan man knappast påstå att alla M3-ägare gör sitt bästa för att ge märket ett bra rykte, men Supra-ägare är generellt ännu värre på två punkter. Dels själva bilen, många gör ett bra jobb med att förlöjliga utseendet med ännu större vingar, dumpventiler, "se på mig"-avgasrör etc. Dels så körs de ofta av yngre, sällan enligt ett beteende som roat respektive trafikskolelärare.

Det näst största skälet för min del är utförandet, en M3 duger lika väl för aktiv körning som för långresa. Tyst, bekväm och säker; Med alla moderna bekvämligheter och en hög kvalitétskänsla.
En Supra är obekväm, bullrig (Ofta ännu värre i modifierat skick), klumpig, spartansk och ungefär lika välbyggd som en 90-tals Nissan Micra.

Det tredje skälet är helt på filosofisk nivå, jag gillar helt enkelt sugmotorer, BMW´s balans och dylikt mer.

Tro inte att det är stilen eller japanska bilar jag har något emot ovan, jag kan tycka en Skyline är snygg och tycker om Mazda Rx-8 på de flesta punkter. Men inte Supra, och inte den (Fast N Furious) stilen många japanska bilar utsätts för.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 077 Inlägg
19 april 2011
#120
Rquired skrev:
Det största argumentet för mig mot en Supra är tyvärr just utseendet, M3 är stilren och korrekt om än kanske inte den bäste inom området (Aston Martin ligger bra till här). Men om en M3/AM är en märkeskostym så är Supra en förklädnad som föreställer Lisebergs-kaninen. Ungefär så fånig ser den ut i mina ögon med all sin plast, knepiga linjer/detaljer och mulliga utseende.

Sedan kan man knappast påstå att alla M3-ägare gör sitt bästa för att ge märket ett bra rykte, men Supra-ägare är generellt ännu värre på två punkter. Dels själva bilen, många gör ett bra jobb med att förlöjliga utseendet med ännu större vingar, dumpventiler, "se på mig"-avgasrör etc. Dels så körs de ofta av yngre, sällan enligt ett beteende som roat respektive trafikskolelärare.

Det näst största skälet för min del är utförandet, en M3 duger lika väl för aktiv körning som för långresa. Tyst, bekväm och säker; Med alla moderna bekvämligheter och en hög kvalitétskänsla.
En Supra är obekväm, bullrig (Ofta ännu värre i modifierat skick), klumpig, spartansk och ungefär lika välbyggd som en 90-tals Nissan Micra.

Det tredje skälet är helt på filosofisk nivå, jag gillar helt enkelt sugmotorer, BMW´s balans och dylikt mer.

Tro inte att det är stilen eller japanska bilar jag har något emot ovan, jag kan tycka en Skyline är snygg och tycker om Mazda Rx-8 på de flesta punkter. Men inte Supra, och inte den (Fast N Furious) stilen många japanska bilar utsätts för.

Det är smakval på utseendet.
Jag hade tagit en Supra just pga grund effekten och ja den är läcker.

Håller med dig där, ska man ha en supra så ska man göra det stilrent..
Inte massa neon/pysventiler/alu vinge/ricer kit ^^ med 511 luft intag som inte hjälper ett skit..

En tex stilren Supra är ju www.garaget.org/Jimmy smile
Där har du en enkel men clean supra som inte är förstörd!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!


Sök