2646
Sök

Skulle Du köpt en m3 e46 eller supra?

VIP Medlem
251 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#1
Hallooo där, nu är det så att jag tänkte skapa en diskussion med folket!  Någon krage som inte kan så mycket om dessa två bilar kanske även lär sig något när ni tar upp era fördelar respektive nackdelar med båda bilarna.

Vilken av dessa två bilar skulle ni vilja äga/äger ni(och isåfall varför)? (förutsagt att supran är bpu och har liiite mer effekt än beemern)
Vill man börja prata singelturbo så får man ha en 500hästars kompressormatad e46a som jämförelse. Då blir valet helt plötsligt ännu svårare!? eller?



Nu är detta som sagt en diskussion, inget köpråd, så ingen behöver klaga..

Välkomna in i diskussionen och kommentera gärna varför ni skulle välja resp. bil!!! big_smile


?
1 038 Inlägg
17 februari 2011
#2
Beror ju på va du ska använda bilen till?

M3:an som glidarbil.

Supran som busbil.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

VIP Medlem
251 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#3
För min egen del är det så att jag skulle se det valet som det största i mitt liv.. Jag vet verkligen inte vilken jag skulle vara MEST nöjd med??

En supra med turboljudet (underbart) och vridmomentet..    Japanerna kan sportbil!
Eller bmw'n med en sugsexa på 343(!?) hästar och den finaste mekaniska sången.. Tyskarna har lyckats!
Utseendemässigt är båda bilarna något av det finaste jag sett. Ja, även i originalutförande!!! Tänk er m3ans fina breddade hjulhus... mmm.. och fina M luftintaget vid den främre skärmen.. Bara en sådan detalj är underbar.
But then again.. Supran bakifrån är det finaste man kan se enligt mig. Den ser så grotesk och majestät ut. Så fint att bilen ser så rund och bred ut på sidorna, när man tittar bakifrån. Hade jag ägt en ferrari och sett en sådan supra framför mej så hade jag fortfarande haft massor med respekt åt denna bilen!

SMG lådan från bmw'n lockar åt tyskarnas håll. Men vem vet, för mig kanske den hade varit mer opraktisk än praktisk.. Då alla tydligen inte trivs med de lådorna.

Jag kan inte lyfta fram så mkt mer argument. Men jag har dragit en slutsats...
Fick man 200tuss att köpa/bygga bil för så skulle pengarna gå till en supra då man skulle kunna bygga singel för de pengarna!!
Fick man 250 så man hade pengar till beemern med kompressor så tror jag att pengarna hade gått dit!

Fick jag som sagt välja bpu vs stock eller singel vs kompressor.... Så hade jag nog tagit livet av mig mha en plastsked, hade nog varit lättare än det valet!!  cool


VIP Medlem
251 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#4
GTi-R_Danne skrev:
Beror ju på va du ska använda bilen till?

M3:an som glidarbil.

Supran som busbil.

Hur använder du dina bilar? wink 
välj bil efter din egen stil..
Var som sagt inget köpråd, så jag vill höra vad du har att säga! roll


412 Inlägg
17 februari 2011
#5
Det beror väl på hur länge du tänkt ha bilen och om du känner att du vill ha högerstyrt.

Rent spontant känns det som att Supran borde vara billigare att äga, en bil som BMW M3 lär kosta 11 av 12 månadslöner att försäkra. (Lägger på 10 smileys för att ni ska förstå att jag är ironisk) big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile

I längden hade jag nog valt M3:an även om jag tror Supran är roligare, den känns väl lite nyare och fräschare än Supran sålänge som du inte hittar en sådan i fint skick.

135
├┼┼
24 R

?
1 038 Inlägg
17 februari 2011
#6
Qziny skrev:
GTi-R_Danne skrev:
Beror ju på va du ska använda bilen till?

M3:an som glidarbil.

Supran som busbil.

Hur använder du dina bilar? wink 
välj bil efter din egen stil..
Var som sagt inget köpråd, så jag vill höra vad du har att säga! roll

Våldsamt men försöker sluta, därav bort med GTi-R:en och blev en 115hk golf istället men just nu skulle ja välja M3:an men har försökt sluta många ggr men alltid fått återfall så efter 6mån skullle ja bytt till supran.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

kevlar_soul
17 februari 2011
#7
Supran är minst lika dyr i försäkring. Tro mig.

135 Inlägg
17 februari 2011
#8
Själv så hade jag köpt en m3!


German Engineering
9 083 Inlägg
17 februari 2011
#9
Skulle självklart välja M3:an, man kan inte undvika sången från rak-6:an och SMG-lådan är ju riktigt hållbar big_smile Vill man ha överladd finns ju kompressorkit wink
Senast redigerat av CarpeDiem (19 februari 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

242 Inlägg
17 februari 2011
#10
kevlar_soul skrev:
Supran är minst lika dyr i försäkring. Tro mig.

Hade både en supra och M3 E46 förra sommaren.

Supran kostade 11.616kr / året i helförsäkring.
M3an kostade 20.574 kr / året i helförsäkring.

Så visst skiljer det, Mer eller mindre beroende på vart man bor då också. Men bmw's M bilar är garanterat en utav dom dyraste bilarna att försäkra.


345 Inlägg
17 februari 2011
#11
Supran är inte minst lika dyr i försäkring. M3 är betydligt högre i försäkring med tanke på alla som krockat med den.

Supra Club Sweden

854 Inlägg
17 februari 2011
#12
Lite partisk... och är inte jätteintresserad av Japanska bilar men jag hade helt klart valt M3:an.

Skulle tro att en M3 passar mig mycket bättre. Att den dessutom är snyggare, bättre kvalitet på(troligen) och har en finare inredning skadar inte. Med kvalitet menar jag inte vilken motor som tål mest eller vilken bakaxel som kommer rasa först utan känslan i prylarna och hur allt sitter ihop.
Ljudet ur en M3 slår lite högre enligt mig också.

Ärligt talat kan jag inte se en enda anledning till varför jag skulle välja en supra före en M3. smile


???
661 Inlägg
17 februari 2011
#13
Lundberg87 skrev:
kevlar_soul skrev:
Supran är minst lika dyr i försäkring. Tro mig.

Hade både en supra och M3 E46 förra sommaren.

Supran kostade 11.616kr / året i helförsäkring.
M3an kostade 20.574 kr / året i helförsäkring.

Så visst skiljer det, Mer eller mindre beroende på vart man bor då också. Men bmw's M bilar är garanterat en utav dom dyraste bilarna att försäkra.

Speciellt då i den här idiotstaden big_smile


?
1 038 Inlägg
17 februari 2011
#14
_Tony_ skrev:
Lundberg87 skrev:
kevlar_soul skrev:
Supran är minst lika dyr i försäkring. Tro mig.

Hade både en supra och M3 E46 förra sommaren.

Supran kostade 11.616kr / året i helförsäkring.
M3an kostade 20.574 kr / året i helförsäkring.

Så visst skiljer det, Mer eller mindre beroende på vart man bor då också. Men bmw's M bilar är garanterat en utav dom dyraste bilarna att försäkra.

Speciellt då i den här idiotstaden big_smile

Är väl inge fel på slöddertälje big_smile

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2011
#15
Har haft privilegiet att köra dem båda och skulle valt M3 utan att tveka, med risk för att få Supra-entusiaster på mig ser jag tyvärr inget i denna som gör den mer intressant än M3 men väldigt mycket som gör den helt ointressant; Upplevd kvalité, opraktisk, komfort etc.

Sedan så sitter man (ofta, finns v-styrda väl?) på fel sida i bilen med och det är inte smidigt någonstans oavsett om bilen heter M3 eller Supra.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

VIP Medlem
251 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#16
Kul med ett par svar! big_smile
hade dock varit roligare om de som inte motiverat, motiverade!
Då ni kanske har hittat någon finess på någon utav bilarna som vi andra inte vet om... Och det är ju alltid en bonus att vara en kunskapskälla för oss andra wink

Någon här som provkört en m3 med smg och kan förklara för mig launch controllern är i sig? Alltså jag vet hur den funkar och hur man gör med smg lådan för att få till det... Men blir launchen mkt däckspinn eller är det grepp hela vägen? Visst nu beror detta kanske lite på däck också, men låt säga vanliga 275 gatdäck.

Någon här som har erfarenhet av drifting med smg låda? Det måste väl ändå vara opraktiskt om något!? yikes


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2011
#17
Qziny skrev:
Kul med ett par svar! big_smile
hade dock varit roligare om de som inte motiverat, motiverade!
Då ni kanske har hittat någon finess på någon utav bilarna som vi andra inte vet om... Och det är ju alltid en bonus att vara en kunskapskälla för oss andra wink

Någon här som provkört en m3 med smg och kan förklara för mig launch controllern är i sig? Alltså jag vet hur den funkar och hur man gör med smg lådan för att få till det... Men blir launchen mkt däckspinn eller är det grepp hela vägen? Visst nu beror detta kanske lite på däck också, men låt säga vanliga 275 gatdäck.

Någon här som har erfarenhet av drifting med smg låda? Det måste väl ändå vara opraktiskt om något!? yikes

Det beror nog på som du säger, men den LC jag prövat bara stack; Något jävulskt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

754 Inlägg
17 februari 2011
#18
Jag skulle lätt köpt en M3 E46 framför en Supra! Har kört 3st och jag kan säga som så att de är sjukt fina att köra! Jag skulle köpt en med manuell låda, gillade inte SMG speciellt mycket om jag ska vara ärlig.
Sen är ljudet något av det mest underbara man kan tänka sig! På med ett gött avgassystem och CSL-insug så har du en bil som låter bättre än vilken Supra som helst! big_smile ...(ska väl tillägga att det är en smaksak såklart tongue )

Sen tycker jag att de flesta Supror är sönderstylade med en massa fjompig plast! Däremot en som är istortsätt orginal fast med en schysst sänkning och fetare fälgar skulle inte sitta fel måste jag erkänna! smile
...men jag håller fast vid M3:an! wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

VIP Medlem
251 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#19
Rquired skrev:
Det beror nog på som du säger, men den LC jag prövat bara stack; Något jävulskt.

heh.. låter skapligt gött, precis som man själv skulle vilja ha det... ett stort plus i mina ögon, helt klart! smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2011
#20
Qziny skrev:
Rquired skrev:
Det beror nog på som du säger, men den LC jag prövat bara stack; Något jävulskt.

heh.. låter skapligt gött, precis som man själv skulle vilja ha det... ett stort plus i mina ögon, helt klart! smile

Nu tror jag inte en Supra kan klassas som slö direkt, SMG har ju en nackdel i att LC är ingenting man kan använda i varje korsning heller eftersom elektroniken stänger av funktionen för att skydda kopplingen efter ett visst antal försök. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök