18898
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

2 624 Inlägg
22 mars 2011
#401
Waahlvik skrev:
skanepiraten skrev:
http://www.aspen.se/Aspen_%28sv%29/Konsument/Produkter/Ovriga_branslen/Aspen_R

Ja bara tanka o köra då ja wink
eller så börj man bara tanka 96 ist? nå ja tycker är konstigt att många säger att 96 å 98 knappt finns längre... vi har 95,96,98 här i byn å de är väll kanske 1000 pers i byn max.. obemannad station smile men nu när vi får e10 ska ja köra 96! billigaste drivmedlet säkert
96 åker ju bort.. E10 98 E85 och Diesel kommer finnas.. smile


2 624 Inlägg
22 mars 2011
#402
Waahlvik skrev:
martinn skrev:
Waahlvik skrev:
eller så börj man bara tanka 96 ist? nå ja tycker är konstigt att många säger att 96 å 98 knappt finns längre... vi har 95,96,98 här i byn å de är väll kanske 1000 pers i byn max.. obemannad station smile men nu när vi får e10 ska ja köra 96! billigaste drivmedlet säkert
96 åker ju bort.. E10 98 E85 och Diesel kommer finnas.. smile
var de inte bara 95 som åker bort och ersätts av e10?

96,98,99 v-power ska väll finnas kvar i flera år till pga att sverige har gammal bilpark? då menar ja 1 maj
Nej.. 95 ersätts och sen plockas dom andra bort.. 98 kommer finnas kvar av just den anledningen att sverige har en gammal bilpark.. smile
Senast redigerat av martinn (22 mars 2011)


2 624 Inlägg
22 mars 2011
#403
Waahlvik skrev:
martinn skrev:
Waahlvik skrev:

var de inte bara 95 som åker bort och ersätts av e10?

96,98,99 v-power ska väll finnas kvar i flera år till pga att sverige har gammal bilpark? då menar ja 1 maj
Nä.. 95 ersätts och sen plockas dom andra bort.. 98 kommer finnas kvar av just den anledningen att sverige har en gammal bilpark.. smile
så då ska ja börja tanka 98 i 7 törstin smile
Japp! 98 blir 98 E5.. dom har i 5% sprit i 98an också.. men det känns säkrare att köra på 98 än E10 tjafset ialafall tongue


Forummoderator
26 208 Inlägg
22 mars 2011
#404
MiWi skrev:
AirOne skrev:
Hm..vänta nu. Pratar inte du om dieselmotorerna nu?
Brorsan har en Golf av senaste snittet, och den tjatar han om att den är så bränslesnål och så vidare, men det är inte så konstigt när det är en diesel.
Att det sen är bland det slöaste i bilväg, det är en annan historia..
Precis, kul att se att läskunskapen ligger på topp. smile
Som jag avslutade inlägget med, så är detta någonting utav framtiden vi lär få se. Det då dieselmotorn har fler fördelar kontra bensinmotorn. Därav det jag skrev, BRÄNSLEeffektiva motorer. Inte bensineffektivt. roll

Läs länken jag postade som exempel, angående testet där såväl V70 som Passat fanns med och även var jämnbra mot varandra.

180-190 mil på en tank. Gissningsvis kommer du 50-60 mil per tank med din nuvarande bil?
Givetvis, det är inga prestandamonster. Däremot så är det inte bilens syfte att vara kraftfull, utan istället bränslesnål vilket de båda lyckas med.
Kul att vissa personer på detta forum tror dom har humor.

Med min V70 kommer jag cirka 65-70 mil på en tank, och då är det inräknat pendling mellan hemmet och jobbet och lite bus emellanåt, samt lite långkörning. Det vill säga väldigt blandad körning.

Men som sagt. Då kör jag på 95 oktanig bensin. Inget annat än så länge.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

466 Inlägg
22 mars 2011
#405
Waahlvik skrev:
skanepiraten skrev:
http://www.aspen.se/Aspen_%28sv%29/Konsument/Produkter/Ovriga_branslen/Aspen_R

Ja bara tanka o köra då ja wink
eller så börj man bara tanka 96 ist? nå ja tycker är konstigt att många säger att 96 å 98 knappt finns längre... vi har 95,96,98 här i byn å de är väll kanske 1000 pers i byn max.. obemannad station smile men nu när vi får e10 ska ja köra 96! billigaste drivmedlet säkert
Ja var mer menar som ett skämt ^^ Dom vill ha 800 kr för 25 liter yikes

96?  jisses trodde jag var borta sen länngeee tongue

98 tankar jag nu för tiden till min 850 och är nöjd smile 

"men lite ot är att jag tycker den dricka lika mycket som när jag tanka 95?"

//skane


2 624 Inlägg
22 mars 2011
#406
Waahlvik skrev:
martinn skrev:
Waahlvik skrev:

så då ska ja börja tanka 98 i 7 törstin smile
Japp! 98 blir 98 E5.. dom har i 5% sprit i 98an också.. men det känns säkrare att köra på 98 än E10 tjafset ialafall tongue
jåå. blir då 98 i både skotern å bilen hädanefter då ja tankar 95 i dom nu och då 96 å 99 försvinner smile då blir 98e5 billigaste alternativet på både skoter och bil?? skotern drar 5L milen så vill inte ha högre förbrukning smile
Billigast och billigast vet jag inte.. beror helt på hur dyr E10 blir.. men med 98 så drar ju bilen mindre än med E10 ialafall! smile


Forummoderator
2 924 Inlägg
22 mars 2011
#407
Känns som denna tråden börjat gå i loopar i nån typ av berg-o-dalbana med missuppfattningar, återupprepningar, meningslösa inlägg, utan att ge nåt mervärde för vidare diskussion och det är inte okej.

6§ Innehållslösa inlägg
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna.


Vänligen läs igenom tråden innan ni postar något, så vi slipper behöva låsa tråden nu.

// Moderator peegee

~ Life is short, have FUN! ~

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 mars 2011
#408
Jag visste inte ens att 96 fanns? aldrig sett i hela mitt liv yikes

Jag lovar att jag ska testa e10 den dagen det kommer hit. Sen ska jag jämnföra med 95 och 98 och sen skriva resultatet här på forumet. Min hypotes är att på mina bilar kommer det inte att märkas. Miatan märktes ingen skillnad alls mellan 95 och v-power.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

SMR | SM Racing
651 Inlägg
23 mars 2011
#409
AcesHigh666 skrev:
Jag visste inte ens att 96 fanns? aldrig sett i hela mitt liv yikes

Jag lovar att jag ska testa e10 den dagen det kommer hit. Sen ska jag jämnföra med 95 och 98 och sen skriva resultatet här på forumet. Min hypotes är att på mina bilar kommer det inte att märkas. Miatan märktes ingen skillnad alls mellan 95 och v-power.
96 har funnits förut, och finns nog kvar på vissa sällsynta mackar.

SM Racing

442 Inlägg
23 mars 2011
#410
På samma sätt som att oljeblandad bensin för 2-takt fortfarande säljs som pumpbränsle norrut, vilket man inte ser söder om Gävle mer eller mindre.

Forummoderator
2 924 Inlägg
23 mars 2011
#411
Beträffande 96 Oktan så ryktas det att så kallar en del bensinbolag den typ av "överbliven" bensin som de inte kan avgöra om det är 95 & 98 oktan d.v.s "slattar"/överbliven bensin från tankbilar etc som samlats ihop av miljö- och ekonomiska skäl.

Hursomhelst så berörs inte 96 oktan direkt av denna förrändring från 95 till 95 E10.

…men OM ovan nämnda rykte om 96 oktan stämmer, så kommer troligen 96 oktan försvinna på sikt av naturliga skäl, för det borde vara rimligt att anta att 95 E10 och 98 inte tillåts att beblandas och såldes då inte kunna säljas lagligt som substitutet 96 oktan.

OBS att detta är spekulationer men de som vet mer får gärna bekräfta eller dementera med källor.

~ Life is short, have FUN! ~

5 198 Inlägg
23 mars 2011
#412
peegee skrev:
Beträffande 96 Oktan så ryktas det att så kallar en del bensinbolag den typ av "överbliven" bensin som de inte kan avgöra om det är 95 & 98 oktan d.v.s "slattar"/överbliven bensin från tankbilar etc som samlats ihop av miljö- och ekonomiska skäl.

Hursomhelst så berörs inte 96 oktan direkt av denna förrändring från 95 till 95 E10.

…men OM ovan nämnda rykte om 96 oktan stämmer, så kommer troligen 96 oktan försvinna på sikt av naturliga skäl, för det borde vara rimligt att anta att 95 E10 och 98 inte tillåts att beblandas och såldes då inte kunna säljas lagligt som substitutet 96 oktan.

OBS att detta är spekulationer men de som vet mer får gärna bekräfta eller dementera med källor.
Dessa rykten..tongue

Forummoderator
2 924 Inlägg
23 mars 2011
#413
gamlingen skrev:
Dessa rykten..tongue
Läs mitt inlägg #428 ovan wink

~ Life is short, have FUN! ~

5 198 Inlägg
23 mars 2011
#414
peegee skrev:
gamlingen skrev:
Dessa rykten..tongue
Läs mitt inlägg #428 ovan wink
ja vaddå... är det inte bättre att folk slutar med rykten som KANSKE inte stämmer åsså blir det bara tok på slutet..

Forummoderator
2 924 Inlägg
23 mars 2011
#415
peegee skrev:
Beträffande 96 Oktan så ryktas det att så kallar en del bensinbolag den typ av "överbliven" bensin som de inte kan avgöra om det är 95 & 98 oktan d.v.s "slattar"/överbliven bensin från tankbilar etc som samlats ihop av miljö- och ekonomiska skäl.

Hursomhelst så berörs inte 96 oktan direkt av denna förrändring från 95 till 95 E10.

…men OM ovan nämnda rykte om 96 oktan stämmer, så kommer troligen 96 oktan försvinna på sikt av naturliga skäl, för det borde vara rimligt att anta att 95 E10 och 98 inte tillåts att beblandas och såldes då inte kunna säljas lagligt som substitutet 96 oktan.

OBS att detta är spekulationer men de som vet mer får gärna bekräfta eller dementera med källor.
För att citera mig själv så fann jag efter en snabbsökning, en källa som bekräftar att det är en blandning av 95/98 oktan:
http://www.preem.se/templates/ProductIn … _9570.aspx
...men jag kan inte låta bli att betvivla att det beblandas i pumpen... roll för känns som en väldigt dyr lösning för ett opopulär bensintyp och som dessutom inte harmoniserar med bensinbolagens taktik att tjäna pengar, så jag tror fortfarande att det rör sig om "överbliven/oidentifierad 95/98 oktanig bensin.

Obs även att detta berör Grön 96 oktan, inte den förlegade röda 96 oktan (som väl ändå inte kan finnas kvar för försäljning i vårt avlånga land?)

~ Life is short, have FUN! ~

80 Inlägg
23 mars 2011
#416
Någon som vet om priset för E10 blir billigare än vad 95 är idag?

Forummoderator
2 924 Inlägg
23 mars 2011
#417
gamlingen skrev:
peegee skrev:
gamlingen skrev:
Dessa rykten..tongue
Läs mitt inlägg #428 ovan wink
ja vaddå... är det inte bättre att folk slutar med rykten som KANSKE inte stämmer åsså blir det bara tok på slutet..
Ser ingen anledning till det om man väl uttrycker tydligt att det handlar om rykten och för att föra en diskussion framåt med ambition att reda ut vad som är sant och inte, utifrån säkra källor...

Det är som sagt inte helt taget ur luften och detta är ett diskussionsforum roll

~ Life is short, have FUN! ~

5 198 Inlägg
23 mars 2011
#418
peegee skrev:
gamlingen skrev:
peegee skrev:
Läs mitt inlägg #428 ovan wink
ja vaddå... är det inte bättre att folk slutar med rykten som KANSKE inte stämmer åsså blir det bara tok på slutet..
Ser ingen anledning till det om man väl uttrycker det tydligt att det handlar om rykten och för att föra en diskussion framåt med ambition att reda ut vad som är sant och inte, utifrån säkra källor...

Det är som sagt inte helt taget ur luften och detta är ett diskussionsforum roll
Det är ju det jag menar istället för att man skriver att det är ett *rykte* så bifogar man väl en källa,,, då är det inte längre ett rykte.. utan källor så är det just rykten utan att det är bevisa motsatsen. det va till källan jag ville komma....

Forummoderator
2 924 Inlägg
23 mars 2011
#419
gamlingen skrev:
peegee skrev:
gamlingen skrev:
ja vaddå... är det inte bättre att folk slutar med rykten som KANSKE inte stämmer åsså blir det bara tok på slutet..
Ser ingen anledning till det om man väl uttrycker det tydligt att det handlar om rykten och för att föra en diskussion framåt med ambition att reda ut vad som är sant och inte, utifrån säkra källor...

Det är som sagt inte helt taget ur luften och detta är ett diskussionsforum roll
Det är ju det jag menar istället för att man skriver att det är ett *rykte* så bifogar man väl en källa,,, då är det inte längre ett rykte.. utan källor så är det just rykten utan att det är bevisa motsatsen. det va till källan jag ville komma....
??? yikes Jag hade ingen säker källa, så därför angav jag det som ett rykte i syfte att med hjälp av andra finna en säker källa roll

Hursomhelst skicka PM till mig om du inte förstår den logiken, så tråden slipper ta skada av det.

~ Life is short, have FUN! ~

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 mars 2011
#420
Fipo skrev:
Någon som vet om priset för E10 blir billigare än vad 95 är idag?
Jag gjorde en uträkning några sidor tillbaka som med då gällande priser på bensin respektive etanol blev en besparing på 17,5 öre/liter.



Sök