E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
12 maj 2011 · 2 390 Inlägg

Läs nya Bilsport där finns det Reportage om E10 , mycket intressant..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Tuffhaggman
12 maj 2011 · 864 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag påstod heller aldrig att dom är odödliga, jag påstod skämtsamt att dom går att tanka med det mesta så länge det brinner.. Inte kommer bilen rasa om du fyller hela tanken med lysfotogen, den kommer gå, men inte så bra smile

Vad jag menar är att det är ett jäkla fjanteri att hålla på att såga E10, är ni rädda att bilen ska rasa av det - byt bil!

Jag kommer iaf tanka E10. Jag kommer tanka E15 också när/om det kommer. Det är 15 procent. Och skulle bilen gå dåligt på E10 så exploderar den inte på en tank, utan det går att köra försiktigt till E10:an är slut och sen tanka 98 och allt blir normalt igen...

Bilar och deras motorer overhuvudtaget är inte så känsliga som man kanske tror...
Packningarna kommer inte börja läcka av 5% extra etanol på särkilt många bilar nyare än 1988.
Bränslepumpen kommer inte skära på en normal bil.
Motorn kommer inte spika sönder på någon bil.
Tanken kommer inte frätas sönder.
Motorn kommer inte oxidera och korkas igen invändigt.

All denna rädsla för E10 är väldigt överdriven...
Framförallt i skapligt moderna bilar, då ALLA någolunda moderna bilar anpassar tändningen, och ibland laddtryck och bränsle efter oktan och spikningskänslighet i soppan.
Kan finnas B-tillverkare som inte har dylika system (Supersportbilar borträknat), men dom är inte många.

Detta har redan rättats flera gånger men jag måste ändå påpeka det.

Det är 100% mer etanol i E10 än vad det är i gamla BF95.
10% etanolinblandning är ju dubbelt så mycket som 5% inblandning, alltså 100% mer....

Jag förstår att folk mer gamla entusiastbilar blir oroliga, men det är inte en rättighet att köra dessa gamla as. Det är bara att vänja sig att det kommer kosta om man vill fortsätta köra dessa föråldrade bilar, det är väl inte rimligt att allt ska anpassas för de med gamla entusiastbilar?


//Tuffhaggman

OmegaCoffe Dumpersförare.
12 maj 2011 · 970 Inlägg

MiWi skrev:

opelcoffe skrev:
Finns det ingen som kan komma med riktig fakta om hur bilen går sönder eller ej med denna nya bensinen. har inte sett ett skit än?

Med tanke på att den lanserats rätt nyligen så kan vi ju ta den diskussionen om 2-3 år? Är väldigt svårt att säga om någon speciell bil påverkas eller ej i det långsiktiga användandet nu.

Twin_cam skrev ett bra exempel kring det hela, jag delar hans vinkel kring E10-bränslet.

Det var väl i princip samma diskussion då blyade bränslet ersattes helt utav blyfri 95? Kolla hur åsikterna vinklats tills idag. smile

varför sitter vissa här då och påstår att slangar och sådant fräts sönder utan bevis?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
christofer_k Vorsprung durch Technik
12 maj 2011 · 2 432 Inlägg

har tankat   kör nu  30 liter e85 och  50liter  95

Kristian_L
14 maj 2011 · 1 893 Inlägg

opelcoffe skrev:

MiWi skrev:

opelcoffe skrev:
Finns det ingen som kan komma med riktig fakta om hur bilen går sönder eller ej med denna nya bensinen. har inte sett ett skit än?

Med tanke på att den lanserats rätt nyligen så kan vi ju ta den diskussionen om 2-3 år? Är väldigt svårt att säga om någon speciell bil påverkas eller ej i det långsiktiga användandet nu.

Twin_cam skrev ett bra exempel kring det hela, jag delar hans vinkel kring E10-bränslet.

Det var väl i princip samma diskussion då blyade bränslet ersattes helt utav blyfri 95? Kolla hur åsikterna vinklats tills idag. smile

varför sitter vissa här då och påstår att slangar och sådant fräts sönder utan bevis?

Vadå "utan bevis?"

Staten gick ut stenhårt med "bevis" att om man tankade E så skulle hela bilen ramla ihop!
Men förutom den fadäsen, så räcker det med att tänka själv!!!???
Tvätta händerna i sprit, och se hur de mår. Tänk dig samma behandling på gummipackningarna.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
LeafBox Lat Perfektionist
14 maj 2011 · 6 359 Inlägg

Kristian_V skrev:

opelcoffe skrev:

MiWi skrev:

Med tanke på att den lanserats rätt nyligen så kan vi ju ta den diskussionen om 2-3 år? Är väldigt svårt att säga om någon speciell bil påverkas eller ej i det långsiktiga användandet nu.

Twin_cam skrev ett bra exempel kring det hela, jag delar hans vinkel kring E10-bränslet.

Det var väl i princip samma diskussion då blyade bränslet ersattes helt utav blyfri 95? Kolla hur åsikterna vinklats tills idag. smile

varför sitter vissa här då och påstår att slangar och sådant fräts sönder utan bevis?

Vadå "utan bevis?"

Staten gick ut stenhårt med "bevis" att om man tankade E så skulle hela bilen ramla ihop!
Men förutom den fadäsen, så räcker det med att tänka själv!!!???
Tvätta händerna i sprit, och se hur de mår. Tänk dig samma behandling på gummipackningarna.

"4. Slangar Vs Etanol.
Det föreligger en myt om att slangarna inte skall tåla etanol. Som i alla myter finns det en viss gnutta sanning och det ligger i att gamla torra slangar som urlakats på harts genom många års av bensinkörning ger upp när man tankar etanol, då de ofta torkar ur fullständigt. Alla moderna slangar som är godkända för bensin är även godkända för etanol."

Inte så svårt att lista ut. Sluta gnälla, börja tanka!
"åh nej, bilen kommer smäääältaa!1!"
Njaae, tveksamt. Jag har kört min bil på REN E85 ett bra tag nu, no problemo. Och den är ändå 20år gammal.
Skulle jag få chansen på min nästa bil så skulle jag defenetivt konvertera igen om jag säger så.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
OmegaCoffe Dumpersförare.
15 maj 2011 · 970 Inlägg

Kristian_V skrev:

opelcoffe skrev:

MiWi skrev:

Med tanke på att den lanserats rätt nyligen så kan vi ju ta den diskussionen om 2-3 år? Är väldigt svårt att säga om någon speciell bil påverkas eller ej i det långsiktiga användandet nu.

Twin_cam skrev ett bra exempel kring det hela, jag delar hans vinkel kring E10-bränslet.

Det var väl i princip samma diskussion då blyade bränslet ersattes helt utav blyfri 95? Kolla hur åsikterna vinklats tills idag. smile

varför sitter vissa här då och påstår att slangar och sådant fräts sönder utan bevis?

Vadå "utan bevis?"

Staten gick ut stenhårt med "bevis" att om man tankade E så skulle hela bilen ramla ihop!
Men förutom den fadäsen, så räcker det med att tänka själv!!!???
Tvätta händerna i sprit, och se hur de mår. Tänk dig samma behandling på gummipackningarna.

har ej hört något då jag ej är intresserad av nyheter.inte konstigt då ? kommer inte tanka det ändå. blir 98 jag vet hur det blir med sprit på händerna men det är vel inte samma sprit i bensinen eller.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
christofer_k Vorsprung durch Technik
15 maj 2011 · 2 432 Inlägg

Kristian_V skrev:

opelcoffe skrev:

MiWi skrev:

Med tanke på att den lanserats rätt nyligen så kan vi ju ta den diskussionen om 2-3 år? Är väldigt svårt att säga om någon speciell bil påverkas eller ej i det långsiktiga användandet nu.

Twin_cam skrev ett bra exempel kring det hela, jag delar hans vinkel kring E10-bränslet.

Det var väl i princip samma diskussion då blyade bränslet ersattes helt utav blyfri 95? Kolla hur åsikterna vinklats tills idag. smile

varför sitter vissa här då och påstår att slangar och sådant fräts sönder utan bevis?

Vadå "utan bevis?"

Staten gick ut stenhårt med "bevis" att om man tankade E så skulle hela bilen ramla ihop!
Men förutom den fadäsen, så räcker det med att tänka själv!!!???
Tvätta händerna i sprit, och se hur de mår. Tänk dig samma behandling på gummipackningarna.

tvätta händerna med 98 och se hur dom mårwink    tycker då vanlig bensin torkar ut händerna så mkt mer

no_fake
15 maj 2011 · 865 Inlägg

Kristian_V skrev:

opelcoffe skrev:

MiWi skrev:

Med tanke på att den lanserats rätt nyligen så kan vi ju ta den diskussionen om 2-3 år? Är väldigt svårt att säga om någon speciell bil påverkas eller ej i det långsiktiga användandet nu.

Twin_cam skrev ett bra exempel kring det hela, jag delar hans vinkel kring E10-bränslet.

Det var väl i princip samma diskussion då blyade bränslet ersattes helt utav blyfri 95? Kolla hur åsikterna vinklats tills idag. smile

varför sitter vissa här då och påstår att slangar och sådant fräts sönder utan bevis?

Vadå "utan bevis?"

Staten gick ut stenhårt med "bevis" att om man tankade E så skulle hela bilen ramla ihop!
Men förutom den fadäsen, så räcker det med att tänka själv!!!???
Tvätta händerna i sprit, och se hur de mår. Tänk dig samma behandling på gummipackningarna.

om staten har gjort det så borde det finnas på nätet så upp med nån länk då...

Kristian_L
15 maj 2011 · 1 893 Inlägg

no_fake skrev:

Kristian_V skrev:

opelcoffe skrev:

varför sitter vissa här då och påstår att slangar och sådant fräts sönder utan bevis?

Vadå "utan bevis?"

Staten gick ut stenhårt med "bevis" att om man tankade E så skulle hela bilen ramla ihop!
Men förutom den fadäsen, så räcker det med att tänka själv!!!???
Tvätta händerna i sprit, och se hur de mår. Tänk dig samma behandling på gummipackningarna.

om staten har gjort det så borde det finnas på nätet så upp med nån länk då...

Folk skall då ha allt servat på silverfat???
När E kom, så var det stora rubriker om hur farligt det var för bensinbilar (Ej konverterade.) och det var till och med FÖRBJUDET att tanka E i bensin bilar.
Detta är faktum!
Vill du läsa om det? Googla själv.
Jag tänker inte lägga ner min söndag på att leta länkar till dig.
Ha en trevlig dag! (Här i Gbg regnar det. :-()

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Sheba Certifierad besserwisser
15 maj 2011 · 308 Inlägg

Jag förstår inte de som försvarar bytet, egentligen. Det handlar om att miljönissar försöker tvinga på bilfolket något som de inte vill ha, mer utblandad soppa till samma pris. Det är idioti. Det kommer inte förstöra bilarna över en natt, men det kommer att gå åt mer bränsle och det kommer att bli dyrare att köra.

Om ni själva hade valt, hade ni tankat E5 eller E10 i er bil? Jag kan inte tänka mig att så många svarar E10 framför E5. Varför ska vi då acceptera bytet? För att EU och staten säger det? Ja, vi tillåter ju dubbelbeskattning på bensinen så det är ju klart att de kommer undan med att späda ut den också.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
hablam
15 maj 2011 · 136 Inlägg

Sheba skrev:
Jag förstår inte de som försvarar bytet, egentligen. Det handlar om att miljönissar försöker tvinga på bilfolket något som de inte vill ha, mer utblandad soppa till samma pris. Det är idioti. Det kommer inte förstöra bilarna över en natt, men det kommer att gå åt mer bränsle och det kommer att bli dyrare att köra.

Om ni själva hade valt, hade ni tankat E5 eller E10 i er bil? Jag kan inte tänka mig att så många svarar E10 framför E5. Varför ska vi då acceptera bytet? För att EU och staten säger det? Ja, vi tillåter ju dubbelbeskattning på bensinen så det är ju klart att de kommer undan med att späda ut den också.

om E10 hade varit några ören billigare så varför inte? jag hade tankat de:)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Waahlvik
15 maj 2011 · 508 Inlägg

hablam skrev:

Sheba skrev:
Jag förstår inte de som försvarar bytet, egentligen. Det handlar om att miljönissar försöker tvinga på bilfolket något som de inte vill ha, mer utblandad soppa till samma pris. Det är idioti. Det kommer inte förstöra bilarna över en natt, men det kommer att gå åt mer bränsle och det kommer att bli dyrare att köra.

Om ni själva hade valt, hade ni tankat E5 eller E10 i er bil? Jag kan inte tänka mig att så många svarar E10 framför E5. Varför ska vi då acceptera bytet? För att EU och staten säger det? Ja, vi tillåter ju dubbelbeskattning på bensinen så det är ju klart att de kommer undan med att späda ut den också.

om E10 hade varit några ören billigare så varför inte? jag hade tankat de:)

hade jag å gjort.. speciellt om jag hade haft en turbobil. men då hade jag helt etanolkonverterat, för de lönar sig ju då de e billigare fast den drar mer.

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
SportPilot Ubåtsingenjör
15 maj 2011 · 7 253 Inlägg

hablam skrev:

Sheba skrev:
Jag förstår inte de som försvarar bytet, egentligen. Det handlar om att miljönissar försöker tvinga på bilfolket något som de inte vill ha, mer utblandad soppa till samma pris. Det är idioti. Det kommer inte förstöra bilarna över en natt, men det kommer att gå åt mer bränsle och det kommer att bli dyrare att köra.

Om ni själva hade valt, hade ni tankat E5 eller E10 i er bil? Jag kan inte tänka mig att så många svarar E10 framför E5. Varför ska vi då acceptera bytet? För att EU och staten säger det? Ja, vi tillåter ju dubbelbeskattning på bensinen så det är ju klart att de kommer undan med att späda ut den också.

om E10 hade varit några ören billigare så varför inte? jag hade tankat de:)

jag hade med tankat de om de hade  sänkt priset ett par kronor, inte ören

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
hablam
15 maj 2011 · 136 Inlägg

CHEEVA skrev:

hablam skrev:

Sheba skrev:
Jag förstår inte de som försvarar bytet, egentligen. Det handlar om att miljönissar försöker tvinga på bilfolket något som de inte vill ha, mer utblandad soppa till samma pris. Det är idioti. Det kommer inte förstöra bilarna över en natt, men det kommer att gå åt mer bränsle och det kommer att bli dyrare att köra.

Om ni själva hade valt, hade ni tankat E5 eller E10 i er bil? Jag kan inte tänka mig att så många svarar E10 framför E5. Varför ska vi då acceptera bytet? För att EU och staten säger det? Ja, vi tillåter ju dubbelbeskattning på bensinen så det är ju klart att de kommer undan med att späda ut den också.

om E10 hade varit några ören billigare så varför inte? jag hade tankat de:)

jag hade med tankat de om de hade  sänkt priset ett par kronor, inte ören

menade ett par tio ören. typ 30-60 öre.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
SportPilot Ubåtsingenjör
15 maj 2011 · 7 253 Inlägg

tycker inte de räcker ... tycker de är sjukt att blanda ut bensin med etanol över huvudtaget iom det priset vi har på e5 idag ( inte sett e10 än ). Nej de får allt sänka de ett par kronor, då hade jag med tankat e10

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Streeetkadett Volvotrimmare
15 maj 2011 · 323 Inlägg

Har det kommit E10 till pumparna än? häromkring där jag bor finns fortfarande 95 och inte sett E10 alls

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
Volvo 780 Bertone "Drifting Bertone" (1987)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
15 maj 2011 · 2 390 Inlägg

E10 ska inte komma förens till hösten , om ens de. Står det i bilsport iaf.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
OmegaCoffe Dumpersförare.
16 maj 2011 · 970 Inlägg

christofer_k skrev:

Kristian_V skrev:

opelcoffe skrev:

varför sitter vissa här då och påstår att slangar och sådant fräts sönder utan bevis?

Vadå "utan bevis?"

Staten gick ut stenhårt med "bevis" att om man tankade E så skulle hela bilen ramla ihop!
Men förutom den fadäsen, så räcker det med att tänka själv!!!???
Tvätta händerna i sprit, och se hur de mår. Tänk dig samma behandling på gummipackningarna.

tvätta händerna med 98 och se hur dom mårwink    tycker då vanlig bensin torkar ut händerna så mkt mer

tycker med att vanlig bensin torkar mer.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Sheba Certifierad besserwisser
16 maj 2011 · 308 Inlägg

Ta inte detta fel, men vad ni tycker spelar ingen roll. Alkohol har en vattenbindande och därav avvisande effekt. Det används t.ex effektivt på elektronik som har blivit utsatt för fukt. Om mobilen t.ex har ramlat i vatten kan man plocka isär den och dränka den i T-sprit och sedan låta den torka. Spriten binder sig med vattnet och avdunstar sedan snabbt och lämnar mobilen torr, detta beror på att etanolmolekylen lätt binder sig med andra organiska molekyler, t.ex vatten. Har man dessutom mycket fukt i tanken så kommer denna binda sig med etanolen och följa med in i motorn tillsammans med de avlagringar som etanolen kommer att lösa upp.

Detta handlar dock om ganska små mängder och bör vara försumbart. Men att etanol torkar ut snabbare än bensin är inga gissningar, det är kemisk fakta och beror på molekylens egenskaper.

Senast redigerat av Sheba (16 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang